r3m
Golden Member
Zoals hier boven gevraagd; Ja er zat een logica in de plaatsing.
De theorie was om een ongeveer vaste afstand van 1 km(nooit meer dan 500m lopen) en niet op 'gevaarlijke' locaties(bochten of plaatsen zonder veilige plaats om te schuilen).
De praktijk was dat nieuwe wegen een jaar of 15 terug al minder werden, toen nog om diverse redenen, kan mij niet herinneren de 5 jaar erna nog veel palen ingetekend te hebben.
Voor het uitvallen; de palen stonden in strengen van 10 stuks geschakeld, telkens 2 strengen om en om om storingen af te vangen.
In een streng kon maar 1 paal tegelijk gebruikt worden, bandjes zijn dus geen oplossing.
'Afzakken' gebeurde altijd al met defecte palen.
De officiële benaming van het praatpaal netwerk is het wegen telecommunicatie netwerk(wtn) en het werd voorheen ook voor andere doeleinden gebruikt door Rijkswaterstaat, dus dat dit netwerk zelf ook gestopt word verwacht ik niet.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik ook, er schijnt ondanks de modernisering nog een Philipsbinnenwerk uit de eerste generatie in te zitten?
Ik het Haarlems Dagblad (en waarcshijnlijk andere TMG-bladen) heeft ook al een oproep gestaan aan mensen die er eentje hebben bemachtigd.
De praatpaalgekte is nu compleet. 
http://www.ad.nl/binnenland/dieven-massaal-aan-de-haal-met-praatpalen~…
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
meen ergens te hebben gelezen toen bekend werd dat de praatpalen eruit gingen, dat er nog 10.000 keer gebruik van gemaakt werd in een jaar. tov de piektijd dat er 200.000 keer per jaar van gebruik werd gemaakt, net voor het huidige model praatpaal uitkwam ( 1994 )
het schijnt dat andere landen nu of al langer terug ook de stekker uit die praatpaal systemen hebben getrokken. alleen DE heeft er nog diverse in gebruik..
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 4 juli 2017 21:45:45 schreef testman:
heb er vandaag wat voorbij zien komen, maar blijkbaar heeft rijkswaterstaat iemand op pad gestuurd om alle 1700 stuks praatpalen van een hoes te voorzien waar op staat geprint, buiten gebruikin 3 maanden zijn ze opgeruimd, beetje dubbel dit. ze hadden ze ook gewoon uit kunnen zetten of een bandje op de lijn met buiten gebruik ingesproken eraan hangen..
Inderdaad.
Daar gaat weer € 34000! van onze centen! (geschat €20x1700)
Doet een beetje denken aan de telefoonhokjes van vroeger, zie je nu nergens meer.
De enige die ik nog ken is bij een weegbrug, het weegtoestel hangt er in.
testman
het zijn er nog meer zelfs, 3300 stuks stonden er nog. het schijnt nog een eindhovens ontwerp te zijn ook nog, het huidige model is alweer 23 jaar oud.
rob040
Golden Member
Op 5 juli 2017 12:01:11 schreef r3m:
Zoals hier boven gevraagd; Ja er zat een logica in de plaatsing.
De theorie was om een ongeveer vaste afstand van 1 km(nooit meer dan 500m lopen)
Kleine correctie, de onderlinge afstand was 2km, zodat je nooit meer dan een kilometer hoefde te lopen.
En aan beide zijdes van de snelweg stonden ze tegenover elkaar om te voorkomen dat mensen de weg zouden willen oversteken omdat dat de dichtstbijzijnde paal zou zijn.
En op de hectometer paaltjes zat een pijl die je naar de dichtstbijzijnde praatpaal verwees.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op 5 juli 2017 20:48:22 schreef vergeten:
[...]Inderdaad.
Daar gaat weer € 34000! van onze centen! (geschat €20x1700)
nou ja, ze hebben er blijkbaar ook 300 verkocht voor 300 euro per stuk, dus dat levert alsnog geld op. Ik snap alleen niet waar die hoezen goed voor zijn.
rob040
Golden Member
Op 5 juli 2017 21:55:53 schreef SparkyGSX:
[...]Ik snap alleen niet waar die hoezen goed voor zijn.
Veiligheid. Men wil voorkomen dat er ongelukken gebeuren doordat iemand stomme dingen gaat doen omdat hij niet weet/snapt dat die palen buiten dienst zijn.
Zouden ze het niet doen en er gebeurd wat, dan zijn de rapen gaar.
Nu is vanuit de auto al duidelijk dat ze het niet doen en die aan de overkant van de snelweg heeft ook zo'n hoes, dus daar heen sprinten heeft geen zin.
Ook buitenlanders snappen zo dat ze buiten werking zijn (ondanks de Nederlandse tekst).
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Dat had natuurlijk ook gekund met een dikke watervaste sticker met erop: Out of order, buiten gebruik.
Het blijven verkwisters die (top)ambtenaren van rijkswaterstaat.
[Bericht gewijzigd door vergeten op (99%)]
testman
nu viel het me ook op dat als men in de regio waar de regering zich ophoud een weg afsluit, niet alleen afsluitborden worden gezet, maar ook bij elke weg die op die afgesloten weg uitkomt een vent zetten in reflectiejas om mensen uit te leggen hoe te rijden. hier in de regio zet men een bord, je hoort te kunnen lezen als je een rijbewijs hebt.
rob040
Golden Member
Op 5 juli 2017 22:40:34 schreef testman:
nu viel het me ook op dat als men in de regio waar de regering zich ophoud een weg afsluit, niet alleen afsluitborden worden gezet, maar ook bij elke weg die op die afgesloten weg uitkomt een vent zetten in reflectiejas om mensen uit te leggen hoe te rijden. hier in de regio zet men een bord, je hoort te kunnen lezen als je een rijbewijs hebt.
Je kunt je afvragen waarom dat is. Is dat omdat daar een hoge concentratie buitenlanders zitten (ambassade personeel), het feit dat het daar dichter bevolkt is, of omdat buiten de regio Den Haag het gemiddelde IQ van de mensen een stuk hoger ligt? 
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op 5 juli 2017 22:08:09 schreef rob040:
Veiligheid. Men wil voorkomen dat er ongelukken gebeuren doordat iemand stomme dingen gaat doen omdat hij niet weet/snapt dat die palen buiten dienst zijn.
Toch kom je nog palen tegen waar geen hoes op zit, of die moeten gestolen zijn. Als je een paal en een hoes hebt is dat ook leuk natuurlijk. 
Op 5 juli 2017 23:57:52 schreef Jinny:
Ik heb zo ie zo niet zo een hoge dunk van het gemiddelde IQ van de bewoners van grote steden...
Als je ziet hoe ze daar rijden niet nee. 
k ben op zoek naar documentatie van een ANWB praatpaal 1994 versie (konijn) in het bijzonder de electronica en aansluit schema's
Op 24 augustus 2017 17:07:05 schreef Pietermannetje:
k ben op zoek naar documentatie van een ANWB praatpaal 1994 versie (konijn) in het bijzonder de electronica en aansluit schema's
Hebt je zo'n paal, en problemen met aansluiten ?
Post een paar foto's van de Electronica, dan kunnen we je aanwijzingen geven hoe eea. aan te sluiten.
testman
ik hoorde op de radio van een dj die er ook 1 had gekocht, dat het bedrijf wat die dingen deed verkopen een mail had gestuurd dat veel van die palen nog schoongemaakt moesten worden. de accu's deed men verwijderen omdat de hele berg praatpalen constant een bericht bleef afspelen omdat de voeding eraf was. kwam een geluidsfragment van, hoor je een hele kudde palen doorelkaar dat bericht afspelen 
de elektronica is van 2007, je hebt een model wat draadloos was aangesloten zo te zien ( de communicatie dan ) omdat er een simkaart inzit.
de accu zat zeker in die buis met zwart en rood eraan? hoe ziet die houder er van binnen uit? dan is te bepalen wat er voor batterij inzat. het is nodig om de werkspanning te bepalen.
draaiend op het kpn telecom netwerk voorheen..
Ok , nu wat wil je er mee doen? Zo aansluiten dat je verbinding krijgt met de ANWB centrale gaat niet 1,2,3 lukken, dus wat moet de paal volgens jouw nu gaan doen? of wat verwacht je dat hij gaat doen eens aangesloten?
Ik zou zeggen Raspberry PI erin en skype erop : https://www.youtube.com/watch?v=sjqtrWCcj-0
Hier de foto's van de accu behuizing. De diameter bedraagt 34 mm de diepte van de behuizing is variabel door de verende bodem (in rust 48mm)
Het plan is om de praatpaal bij ons huis vooraan de inrit bij de poort te plaatsen en zoveel mogelijk de functies (lees originaliteit) van de praatpaal te behouden.
Wat ik begrijp is dat de ANWB praatpaal gebruik maakt van GSM techniek, er zit namelijk een KPN SIM kaart in de paal. De praatpaal is geprogrammeerd mogelijk ergens op de printkaart (PROM) om 1x telefoonnummer te bellen namelijk dat van de ANWB alarmcentrale.
Verder verwacht ik dat de communicatie van de ANWB paal verder gebaseerd is op Telefonietechnologie.
WAT WIL IK 
Wat ik wil is de volledige GSM techniek van de praatpaal blijven gebruiken, er zal dan wel een nieuwe SIM kaart in moeten. Bij een druk op de knop moet de praatpaal ons huis telefoonnummer gaan bellen i.p.v de ANWB alarm centrale!!! Dus ik zoek ook een Techneut/ Service monteur die weet waar en hoe dat te bellen nummer aan te passen op de printkaart van de praatpaal plus welk type Accu erin moet en welke aansluitspanning de paal nodig heeft.
Samengevat:
- Welk type accu is er nodig
- Wat is de aansluit spanning van de praatpaal
- Is het voorgeprogrammeerde telefoonnummer te veranderen, en hoe
m vr gr
Pietermannetje