Chinese shops .. en hun rariteiten

Dit topic is gesloten

evdweele

Overleden

Bij Nederlandse webshops is het tegenwoordig ook gebruikelijk dat men om een beoordeling vraagt.
Deze week bestelde ik koffiebonen om mijn voorraad aan te vullen. De volgende dag een e-mailtje met de vraag "Wat vind u van het product?"
De oude voorraad was nog niet op, dus de nieuwe lag nog nog ongeopend in de kast. Moet ik dan antwoorden "Mooie glimmende zakken om die koffiebonen"?
Ik doe niet mee aan die onzin.

In een fysieke winkel staat er ook niet iemand bij de uitgang die je vraagt wat je van je nieuwe schoenen vindt.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Arco

Special Member

Google vertalingen vanuit Chinees geven soms amusante teksten waar je even over moet denken. Zo kreeg ik bij een stukje over FAT32 file system:

"Voor partitie gegevens moet U in het verslag van de laars kijken..."

Het duurde bij mij even voor het kwartje viel. Met 'verslag van de laars' werd 'boot record' bedoeld... :) (in principe een goede vertaling, maar niet in deze context)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Als het er op aan komt, vertaal ik ook meestal naar het Engels. Dan krijg je, zeker als het technisch is, minder fouten. Je kunt de tekst dan eventueel zelf nog naar het Nederlands om zetten, als je daar behoefte aan hebt.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 15 juli 2017 13:29:54 schreef evdweele:
...Ik doe niet mee aan die onzin.
In een fysieke winkel staat er ook niet iemand bij de uitgang...

En toch is dat wel iets dat online zo krachtig maakt. Als een winkel er een potje van maakt, straft zich dat door de lage beoordeling. Ze zijn dus veel meer geneigd om correct te handelen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 13 juli 2017 16:56:35 schreef bobo1on1:
2.1 versterker met bluetooth gekocht op aliexpress: https://www.aliexpress.com/item/2-1-channel-Class-D-2x50W-100W-HIFI-TP…

Doet het prima, ben er blij mee, behalve dat links en rechts omgedraaid zijn :(

Zet 'm onderste boven. Dan klopt alles weer.

Ronald45

Golden Member

Mijn ervaring met Chinese lader van 2 weken oud:
16 A automaat eruit en mijn vriendin's telefoon leeft nog omdat ze (toevallig) net op tijd haar mobieltje had afgekoppeld

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ronald45

Golden Member

Haha die is leuk inderdaad :P

Net binnen: M'n goedkope hub-met-schakelaars uit china. Zo kan ik snel m'n programmer uit en aan zetten voor als ie weer eens gecrasht is.

(goed kijken).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Schakelaar staat uit, maar het lampje/ledje staat aan?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Hensz

Golden Member

Zeker ook links en rechts omgedraaid. 8)7

Don't Panic!

Op 21 juli 2017 13:56:49 schreef Lambiek:
Schakelaar staat uit, maar het lampje/ledje staat aan?

Jep. Het ding wordt, zoals het eigenlijk hoort gevoed uit m'n project. dus het resetten werkt niet zo fijn als de bedoeling was.

(De bedoeling van de "3.3V" op de programming connector is dat de programmer kan meten hoe de voeding op de target is. Mogelijk heeft dat te maken met: programmeren gaat per byte tegelijk als er maar 2.0V is, en mag met 32 of zelfs 64 bits tegelijk als er 3.3V voeding is.... De chinese programmers hebben gewoon hun eigen 3.3V op de programming connector. m.i. vaak wel handig. Maar nu dus even "huh?"... )

De blauwe led in de hub draait nu op 3.3V uit m'n target, waarschijnlijk via de protectie diode in de 5V->3.3V regulator in de programmer. De led wordt dus feller als je de schakelaar op "aan" zet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

@ rew,

Wat gebeurt er als je de programmer er uit haalt?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

16 A automaat eruit en mijn vriendin's telefoon leeft nog omdat ze (toevallig) net op tijd haar mobieltje had afgekoppeld

Blijf me verbazen dat mensen hun smartphone van honderden euro's op dit soort meuk aansluiten. Koop een drgelijk ding voor een paar euro meer, zoals de Ikea Koppla bv.

http://lygte-info.dk/review/USBpower%20Ikea%20Koppla%20UK.html

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 20 juli 2017 01:10:25 schreef Ronald45:
Mijn ervaring met Chinese lader van 2 weken oud:
16 A automaat eruit en mijn vriendin's telefoon leeft nog omdat ze (toevallig) net op tijd haar mobieltje had afgekoppeld
[bijlage][bijlage]

die rommel heb ik hier ook liggen. op zich 'lijken' de printjes wel ok, maar de assemblage is verschrikkelijk. 22OV lijnen op minder dan 1mm van elkaar. let vooral op de kruisende voedingslijnen van de stekker en waar die dan uitkomen op de print.
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/usb2b.jpg
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/usb4b.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 22 juli 2017 09:25:53 schreef Roland van Leusden:
[...]

Blijf me verbazen dat mensen hun smartphone van honderden euro's op dit soort meuk aansluiten. Koop een drgelijk ding voor een paar euro meer, zoals de Ikea Koppla bv.

http://lygte-info.dk/review/USBpower%20Ikea%20Koppla%20UK.html

Inderdaad een mooi resultaat bij die test.

Wat ik altijd mis is wat elektronica doet als het mis gaat. Stel dat je regelaar kapot gaat, transistor/fet geleidt etc. Wordt dan de spanning te hoog of treedt een beveiliging in werking. Dat beschermt je dure smartphone of tablet.

Door de sterke prijsdruk op deze artikelen zit (denk ik) een overspanningsbeveiliging op de output er niet in?

High met Henk

Special Member

hmm laatst de review van de action laders laatst hier:
zo slecht zijn ze niet. Hoewel ik wel twijfel of er een output overspanning beveiliging op zit...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
evdweele

Overleden

Koop een drgelijk ding voor een paar euro meer, zoals de Ikea Koppla bv.

Ikea is niet de eerste winkel die in mijn gedachten komt om elektronische apparaten te kopen.

Het is al weer een aantal jaren geleden dat ik spaarlampen, halogeenlampen en batterijen bij Ikea heb gekocht en dat "een aantal jaren geleden" is niet zonder redenen. De lampen waren na een paar maanden kapot ( <100 branduren) en de batterijen lekten al toen ze nog in de verpakking zaten.

Opvallend was het schril contrast met de perfecte passing, compleetheid en goede afwerking van de meubels van Ikea.

Waar je (lees: ik) dan wel elektronische apparaten zou kopen zou ik op dit moment niet weten, ik heb weinig behoefte aan batterijladers en dat soort spullen. De laders en netvoedingen die bij de apparaten zijn geleverd gaan bij mij nooit stuk. Dat is waarschijnlijk meer geluk dan wijsheid.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 22 juli 2017 13:37:45 schreef evdweele:
[...]Ikea is niet de eerste winkel die in mijn gedachten komt om elektronische apparaten te kopen.

Het is al weer een aantal jaren geleden dat ik spaarlampen, halogeenlampen en batterijen bij Ikea heb gekocht en dat "een aantal jaren geleden" is niet zonder redenen. De lampen waren na een paar maanden kapot ( <100 branduren) en de batterijen lekten al toen ze nog in de verpakking zaten.

Opvallend was het schril contrast met de perfecte passing, compleetheid en goede afwerking van de meubels van Ikea.

Waar je (lees: ik) dan wel elektronische apparaten zou kopen zou ik op dit moment niet weten, ik heb weinig behoefte aan batterijladers en dat soort spullen. De laders en netvoedingen die bij de apparaten zijn geleverd gaan bij mij nooit stuk. Dat is waarschijnlijk meer geluk dan wijsheid.

Bij mij stonken de ikea lampen daar waar er niet helemaal een luchtflow was. Onder een metalen kap die onder helemaal open was al. Ik heb ze toen ook eruit gegooid. Alhoewel niet iedereen dat rook, blijkbaar is dat verschillend per persoon. Het stonk naar verbrand printmateriaal van een wat ouder type.

Op 22 juli 2017 13:37:45 schreef evdweele:
Opvallend was het schril contrast met de perfecte passing, compleetheid en goede afwerking van de meubels van Ikea.

Het verschil is dat ze die meubels zelf maken.

evdweele

Overleden

Op 22 juli 2017 16:36:35 schreef KlaasZ:
[...]Het verschil is dat ze die meubels zelf maken.

En dat proces heeft Ikea heel goed in de hand.
Bij het monteren van een paar wandmeubels/boekenkasten heb ik er eens op gelet; plank type A kwam uit Polen, plank type B uit Tsjechië, onderdeel C uit Hongarije... Alles paste perfect in elkaar en er ontbrak geen schroefje.

Wel jammer dat Ikea dan voor elektro/elektronica minder op de kwaliteit let.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Nog wat fake chinese transistoren, je ziet duidelijk dat de oorspronkelijke tekst is afgeschuurd en nieuwe is opgedrukt.
Wat erin zit weet ik niet, meet door als een PNP (0,663V) en NPN (0,593V) terwijl er tussen de C & E een kortsluiting zit, hoe dat mogelijk is weet ik niet.

LDmicro user.
GJ_

Moderator

Op 22 juli 2017 09:25:53 schreef Roland van Leusden:
Blijf me verbazen dat mensen hun smartphone van honderden euro's op dit soort meuk aansluiten.

Zal ik de topictitel veranderen van "rare Chinezen" in "rare Europeanen"?
Ze willen meuk, ze krijgen meuk en dan ook nog gaan lopen klagen :-)

High met Henk

Special Member

Deze rare europeaan heeft ook altijd ruzie met dat brandhout van ikea. Een bureau waar de parkers volledig in het luchtledig corresponderend gat gingen. Gelukkig hadden we lange parkers bij.

Een trofeo kast waar het hout splijt als je de schroeven normaal aandraait.

Nee het bestek enzo is wel aardig, maar dat brandhout waar je iets van een meubel van zou moeten maken, vertrouw ik niet meer.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 22 juli 2017 19:09:22 schreef GJ_:
[...]Zal ik de topictitel veranderen van "rare Chinezen" in "rare Europeanen"?
Ze willen meuk, ze krijgen meuk en dan ook nog gaan lopen klagen :-)

nagel op de kop. ik koop ook goedkope lampen, maar koop er 10 waar ik er 3 nodig heb. gaan ze kapot, vervang ik ze (en probeer de kapotte te herstellen zodat ik de zwakte ken).
mijn gsm zou ik nooit opladen met zo een goedkoop chinees ladertje.
een ledje laten oplichten met zo een 5V adaptertje: tuurlijk, fikt de adapter eruit, is er toch maar 1 led stuk.

de chinezen maken ook goed spul, moet je in het land zelf maar eens gaan zien. maar dat spul komt hier niet op de markt. er is meer winst te maken door het nog goedkopere te importeren en dat duurder te zetten. lees: een european zegt dat hij toestel x wil voor prijs y, en die chinees levert

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dit topic is gesloten