Ha Blackdog,
Bedankt voor de mooie plaatjes, ik kwam er ook op uit dat de spanning de referentie moest worden.
Omdat je uit dezelfde kern ook de piekstromen trekt, die de eerste condensator opladen, zal die ook de primaire stroom beïnvloeden en de 4V wikkeling ook beïnvloeden, want ik zie volgens mij ook schakelpiekjes van de diodes erin terug.
Een los trafootje voor de referentiespanning zou dat kunnen oplossen.

De LC verhouding van de afvlakking is ook waar ik mee bezig ben, wat als je die precies op de resonantiefreq. van 100hz brengt, los je dan daarmee die harmonische afwijking ook op?

Als ik even op het bovenste plaatje kijk zie ik inderdaad een faseverschuiving aan de top van de rimpel, maar niet/nauwelijks bij de 'nuldoorgang'.

De stromen inzichtelijk maken zou kunnen als je de condensatoren voor en na de spoel laat bestaan, naast de bestaande meetweerstand van 1 Ohm direct na de diodes zet je er nog een vanaf de eerste condensator naar de spoel, de massa licht dan op het knooppunt van de twee meetweerstanden en eerste buffer condensator, dan krijg je inzicht in het verschil van laadstroom en gesmoorde stroom.
Maar dat moet je alleen doen als jij er ook belang bij hebt.

groet rwk

Hi Heren, Dames ook natuurlijk ;-)

Nee, dit project legt niet stil, maar door de drukje gaat het niet echt vlot...
Hieronder de materialen die zijn binnen gekomen waarmee ik ga experimenteren en toepassen.
In het plastic pijpje zitten de IXYS lineare Fets: IXTH30N60L2, 600V, 30A en en 540Watt dissipatie,
nee niet alles tegelijk maar wel zeer goed, kijk naar de SOA.

Er naast liggen twee P-Fets, dit is het type: IXTT16P60P, 600V, 16Ampere en 460Watt.
Deze ga ik misschien gebruiken om de dissipatie te begrensen net zoals in mijn andere lineaire voeding.
Dit is nog niet zeker, ik ben nog bezig wat afwegingen aan het maken, later meer hier over.

En als laatste de PTC's van LittleFuse met het type: 600R160-RAUR
http://www.bramcam.nl/NA/350V-PSU/350V-PSU-06.png

En dit is de meetopstelling met de PTC, en je kan hier zien, wie een strik verdiend, krijgt er ook een van mij *grin*
Het touwtje hield de kleinste thermokoppel die ik had strak vast tegen de PTC.
Met deze openlucht bevestiging en afkoeling via de thermokoppel kon ik een paar minuten 150mA DC uit de voeding trekken.
De temperatuur bleef bij de normale LAB temperatuur altijd onder de 100C.
Die ongeveer 150mA vind ik een mooie waarde voor mijn voeding daar de trafo voor ongeveer 130mA continu is gemaakt met de gelijktijdige gloeistroom vermogen, die ik niet zo ga gebruiken.
Er zit ook nog een kleine "bug" in dit plaatje, zien jullie hem?
http://www.bramcam.nl/NA/350V-PSU/350V-PSU-07.png

Even terug naar de PTC, ik heb hiervoor een kleine sensor/signalering pogen te ontwikkelen die aangeeft of de PTC in werking is.
Dit gebeurd met een "High Efficiency LED" voor kleine stromen,
de stroom door deze signalering schakeling mag niet de werking van de PTC te veel aantasten.
De waarden hier onder in het schema vermeld geven een startpunt aan voor de eerste testen.
De LED mag van mij net beginen op te lichten als ik tegen de maximale stroom van 150mA aan zit, dit wordt bepaald door de zener D3 in het schema.
D4 zorgt er voor dat de maximale LED stroom en output worden beperkt, ik heb geen behoefte aan een LASER in mijn voeding. :-)
Deze kleine zuinige LED's kunnen zeer helder zijn.
http://www.bramcam.nl/NA/350V-PSU/350V-PSU-08.png

Dissipatie begrensing
Hier worstel ik nog het meeste mee, misschien maak ik het mijzelf wel te moeilijk,
maar ik zal hier even uitleggen wat er in mijn hoofd afspeeld betreffende het verlies vermogen.

Ik moet rekening houden met in het ongunstigste geval, dit is 60-Watt dat door de Power transistor gedissipeerd moet worden,
deze kan dit met goede koeling makkelijk aan door de toe te passen Fet met goede koeling.
Maar hoe ga ik dit dissiperen, passief wordt dit toch een redelijk groot koelopeervlak.

Een andere optie is, een moderne efficiente computer koeler te gebruiken, deze neemt natuurlijk ook aardig wat ruimte in en maakt ook geluid.

Dan schoot mij eind vorige week het volgende te binnen, als ik nu een tweede trafo neem die een 2x 115V primaire wikkeling heeft,
dan kan ik voor spanningen tot zo'n 200V uitgangspanning de aftakking gebruiken.
Hierdoor bied ik dan 115V aan op de 220V aansluiting en mijn nullast van de hoofdtrafo is dan voor de lagere spanningen erg laag geworden en
mijn verlies vermogen is een flink stuk lager zodat ik dan goed met een passiefe of stille actieve koeler kan werken.

Ik ben een beetje aan het zoeken geweest naar het vermogen van de trafo waarvan ik de 115V tab wil gaan gebruiken.
Ik heb geen idee wat het vermogen van die trafo zo moeten zijn, mijn opgenomen DC vermogen zal max 30-Watt zijn aan de hoogspanningsvoeding als de 115V tab gebruikt wordt.
De extra trafo gaat alleen de stuur electronica voeden, dus de belasting aan die zijde zal niet meer als 10-Watt zijn en klein t.o.v. wat er nodig is als ik deze trafo als "Auto trafo" misbruik voor de lagere uitgansspanningen van de hoofdvoeding.
Kom ik dus boven de zeg 200V dan gaat de hoofdtrafo naar de 230V aansluiting d.m.v. een relais.

Ergens in mijn achterhoofd hangt een waarde van 1/4 van het vermogen dat de autotrafo moet zijn t.o.v. de hoofdtrafo vermogen.
Gaarne hoor ik jullie inzichten hierover.

Als ik wat meer info over de trafo truck heb, neem ik de beslissing hoe ik het ga oplossen.
Dan is het nu tijd voor een lekker broodje.

Ik zie uit naar jullie reacties.

Groet,
Blackdog

Op 25 juli 2017 12:06:49 schreef blackdog:
Er zit ook nog een kleine "bug" in dit plaatje, zien jullie hem?

Daar? :)

Is de bug dat je ipv 220K weerstanden (schema) 100K weerstanden (foto) hebt gebruikt ?

Hi,

Thevel (Sharp Eye) heeft het goed! :-)

flash2b
Het klopt dat er nog 100K over de elco's staat, maar dat was niet de Fet die ik als bug omschreef,
die van de bovenzijde van de trafo was gevallen.
De goede 220K weerstanden moet ik nog aanschaffen, maar heb wel vast het schema aangepast.

Die Fet lag daar even op de trafo toen ik aan het testen was met het voorversterker project.
Die is er dus naast gevallen en pas toen ik de foto nam (een week later) vond ik hem terug.

Groet,
Bram

Bram, er zijn nogal wat mogelijkheden m.b.t. de trafo's:
- een paar kleine 230V/2x48V of 230V/2x24V trafo's en secundair alles in serie.
- een 230V/2x115V en een 230V/2x24V. De 2e trafo secundair in serie of anti-serie. Dus bijv. 115V + (of -) 48V.

Eventueel 2 kamer trafo's gebruiken.

Ha Blackdog,

Je schema van de ruwe voeding ziet er in mijn ogen prima uit :-)

Mijn eerste gedachten betreffende je 115V voorzet trafo idee:
- Dan kun je de 4V en 6,3V wikkelingen niet meer gebruiken voor hulpspanningen (meter voedingen etc.)
- Niet zo elegant dat er een grote klomp koper & ijzer bij moet komen.
Misschien dan eerder toch een thyristor voorregeling?
Nooit gedacht dat ik dat zou voorstellen, maar dankzij je smoorspoel kun je wel wat extra troep op je bufferelco hebben :-)

edit: Die dissipatie beperking is natuurlijk vooral van belang bij een grote stroom èn een lage spanning. Realistisch gezien zul je dan eerder naar een andere voeding grijpen. Dus is het maar de vraag of de extra complexiteit nodig is. Gewoon een overtemperatuur beveiliging op het koellichaam, om te veel dissipatie te voorkomen, en klaar :-).

groet! Gertjan.

Hi,

Hieronder een beetje bijgewerkt schema om te laten zien in welke richting is denk om energie van de HV trafo te besparen.
Ik heb ook spanning nodig voor de regel electronica en daar zijn de 5V en 6,3V niet voldoende voor.
Ik heb er geen probleem mee nog een extra trafo op te nemen voor deze voedingslijnen.
Door de trafo nu wat goter te nemen in vermogen, sla ik volgens mij dus twee vliegen in één klap.
Alleen weet ik dus niet meer goed de verhouding van de Trafo Tr2 t.o.v. TR1 wat vermogen betreft.

Gertjan ik hat al geanticipeerd wat betreft de spanningen van de gloei wikkelingen en
al besloten dat ik deze niet voor de stuur electronica ga gebruiken maar voor de stroombron,
hiervan staat nu ook de eerste opzet in het schema deze zal tussen de 2 en 5mA worden.
Het varieren van de spanning die van de trafo komt bij het omschakelen van 230 naar 1125V en andersom
doet geen afbraak aan de stroombron, de stroom word door D7 en R10 bepaald (en door de temperatuur van Q1)
Dit is in het geheel niet kritisch, of er nu in koude toestand 2,9mA loopt en in warme toestand 3,6mA het is mij worst ;-)

De 230V kant is alleen wat opset betreft getekend filtering zekering enz enz, zijn nog niet gelekend.
Ik ga geen serie schakeling met extra trafo's doen en ook geen thyristor regelingen toepassen
(behalve dan de gene die ik wel meer toepas maardat is geen "echte" thyristor regeling, deze stoord namelijk niet)
http://www.bramcam.nl/NA/350V-PSU/350V-PSU-09.png

Regeldeel setup
Dan nog iets anders waar ik al mee bezig ben geweest voor het regeldeel.
De buiznebouwers weten dat je niet zomaar een weerstand kan pakken van zeg 0,5Watt om in de anode van een buis op te nemen
ook al blijf je ruim binnen de dissipatie van de gebruikte weerstanden.

Dee hoge spanning over de weerstanden en geven ruis lineairiteits problemen en ik zal hiermee dus rekening moeten houden wil ik een ruisarme voeding bouwen.
Om ook wat andere experimenten te kunen doen met deze voeding wil ik ook proberen de stabiliteit van de voeding hoog te houden.
Dit is voor het testen van een ECC83 in het geheel niet nodig, voor andere toepassingen echter wel.

Dus ik heb zitten sleutelen, uitdenken en zoeken wat voor weerstanden ik zal gaan gebruiken en dit samen met de stroom die er door dit netwerk kan gaan lopen.
De stroom heb ik op max 1mA gekozen, bij een bepaalde HP voeding loopt er zelfs 4mA door een 100K tien slagen potmeter,
dat is een flinke dissipatie in dit netwerk.
Mijn opset is deze keer iets anders dan mijn andere voedingen, ik kies dus voor een vast deler (feedback) netwerk.
Deze bestaat aan de bovenzijde uit een 20K weerstand en aan de onderijde uit een 400K weerstand.
Het plaatje in het schema laat zien welke weerstaden ik heb besteld ( en hoop dat ze geleverd worden :-) )
De weerstanden zijn 80K 0.02% daar maak ik dus een 400K weerstand van en een 20K weerstand.
Deze komen op een stukje print vlak bij elkaar zodat ze de allen vrijwel de zelfde temperatuur hebben.
Ik giet de weerstanden waarschijnlijk in een klein bakje in de thermische lijm.

De weerstanden zijn tegenwoordig van Vishay maar dragen nog het AE merk (Alpha Electronic) en zijn als ik het goed heb gebruikte typen
12 Euro voor 10 stuks.
http://www.bramcam.nl/NA/350V-PSU/350V-PSU-10.png

Het hier getoonde schema is weer een basis opset.
Er staat een 10V referentie in, dat kan ook een LT1236 zijn of iedere andere goede 10V ref chip.
Deze referentie stuurd een 10 of 20K potmeter aan(dit pas ik misschien nog aan om meer bereiken te krijgen) en dan komt er een 2x opamp
met een 2 pool low pass filter, dit maakt de referentie heel erg ruisarm en de meeste ruis wordt door de 80K weerstanden gegenereerd.
De opamp is een ruisarme Fet opamp, ik denk aan de OPA140 of de OPA627, en dan heb ik het over de onderste opamp in het schema die de spannings loop gaat regelen.

Genoeg voor vanmiddag, nu jullie weer.

Groet,
Bram

Hoi Bram,

Allereerst verbaas ik me altijd aan hoeveel ik van jou bijdrages opsteek!

Zou een statisch scherm nog wat uitmaken qua ruis? Anders zou je op zoek kunnen gaan naar een Tek trafo uit een van de buizenscopes.

Daar houd je ook gelijk een veel laagohmigere trafo aan over, dus minder "inzakken" van de spanning onder belasting. Ik geloof dat er secundair uit de meeste "Mainframe" trafo's ~370V uitkomt met twee windingen parallel met een DC weerstand van ~10 ohm.

Ik heb nog wel een paar leuke onderdelen voor je om mee te spelen, stuur me maar een PM

Hi florick, :-)

Yep, ik heb je mailtje ontvangen, maar ik ben nog steeds aan het werk vandaag...
Dus niet zoveel tijd maar ik zal nu een paar zaken beantwoorden die je ook in je e-mail aantipte met betrekking tot de voeding.

Componenten
Ik geloof je direct dat de TEK buizen scooptrafo een lagere Ri heeft!
Maar ik bouw de voeding met de Philips trafo en mijn Parmeko 2H Choke,
dit samen met de condensatoren die je op de foto ziet en waar ik metingen aan heb gedaan.
Ik heb wat metingen gedaan aan de condensatoren in mijn project en deze zijn zover ik het nu weet uitstekend.

Trafoscherm
Een scherm is altijd beter om de koppeling tussen de 230V en de secundaire wikkelingen.
Ik heb hier twee trafo's uit medische apparatuur liggen die zelfs nog meer schermen hebben.

Ri trafo
Een 10Ω waarde voor de hoogspanningwikkeling is erg laag.
Die hele lage waarde is mooi maar niet direct noodzakelijk voor mijn voeding.
Als het goed is heb ik voldoende loopgain om de Ri voor een hoogspanningsvoeding erg laag te krijgen.

Stabiliteit
Je opmerkingen over de instabiliteit van je eigen voedingsontwerp kan ik mij wel voorstellen.
Het is bekend, dat je als je een Fet of IGTB gaat gebruiken je de Gate stevig moet aansturen om zo weinig mogelijk phase verschuiving te krijgen.
Als je een Powerfet gebruikt dan heb je te maken met een flinke Gate capaciteit.
Als je nu zeg een 2mA pullup stroombron gebruikt en via een diode en opamp die naar "0" trekt, is de opamp veel sterker dan de pullup stroombron.
Dat is lastig stabiel te krijgen, verder zal je een opamp moeten kiezen met een grote phase ruimte voor de maximale stabiliteit.
Ook zal je de condensator moeten toepassen zoals im mijn schema vermeld staat, dat is de gene over 400K weerstand C3 van 4,7nF.
Ik zal er nog een redelijk harde dobber aan krijgen aan de stabiliteit van het geheel.

En het is goed om te horen dat je een beetje kennis opdoet van mijn posts :-)

Groet,
Bram

Hi,

Even snel wat tussendoor de zakelijke administratie voor de broodnodige afleiding...

Gisteren was ik bij een vriend die ook in de IT zit en deze had na bijna 6 jaar een van zijn dikke DELL 2800 servers uitgeschakeld.
Deze gaat naar de schroot en ik zij natuurlijk "mag ik daar even in graaien" ja dus.
Ik heb er de processor uitgetrokken wat een XEON 2.6Ghz, 12M 1333 was, maar het ging mij natuurlijk om de koeler die op deze processor zat!

Eerst de testcondities voor ik verder ga met het koelplaatje, hier is te zien dat er iets meer dan 40-Watt gedissipeerd wordt in de weerstanden die op het koelblok gemonteerd zijn.
Dat is met deze weerstanden parallel het maximum aan vermogen dat ik uit de Rigol kan trekken, dit is begrenst door de 3,2A stroom die de Rigol voeding maximaal leverd.
De rede voor het parallel staan van de twee weerstanden is, dat ik eerst getest heb met de DELTA 30V 5A voeding,
maar ik geen zin meer had om steeds uit het hoofd of met de rekenmachine het vermogen te berekenen.
http://www.bramcam.nl/NA/350V-PSU/350V-PSU-11.png

Hier zijn de 8,2Ω weerstanden te zien samen met het thermokoppel die net als de weerstanden met silverpasta op het koelblok gemonteerd zitten.
Ja die weerstanden zitten echt klem met die 2,5 kwadraad, geen beweging meer in te krijgen.
De bruine kabel van de thermokoppel wordt ook stevig in het bevestigingsgat van een van de weerstanden gedrukt om een zo goed mogelijk contact met de koeler te verkrijgen.
http://www.bramcam.nl/NA/350V-PSU/350V-PSU-14.png

Dit is de gebruikte ventilator een Scynthe DFS9222512M in de PWM uitvoering.
http://www.bramcam.nl/NA/350V-PSU/350V-PSU-13.png

De testsetup, de Delta "t" die je op de U1272A meter kan aflezen klopt niet helemaal, hieronder zo een klein meetlijstje.
De ventilator is op een DELTA voeding aangesloten en regel de voeding tussen 5 en 12V, er wordt geen PWM sturing gebruikt.
Rechtsboven op dit plaatje is nog net de voeding te zien met het rode powerlampje.
De ventilator staat zo tegen het koelblok dat lucht door de koelvinnen heen trekt.
Dit geeft het minste geluid.
http://www.bramcam.nl/NA/350V-PSU/350V-PSU-12.png

Klein meet lijstje
Testvermogen van deze metingen: 40-Watt
Start temperatuur, ventilator aan, geen vermogen toegevoerd: 22,2C

40-Watt vermogen toegevoerd, ventilator op 7V koelplaat temperatuur 32C
40-Watt vermogen toegevoerd, ventilator op 10V koelplaat temperatuur 29,8C

Nu weer een "0" meting gedaan, dus ventilator op 12V en geen vermogen toegevoerd, dat gaf een koelplaat temperatuur van: 22,7C
40-Watt vermogen toegevoerd, ventilator op 12V koelplaat temperatuur 29,4C
Dit resulteerd bij 12V ventilator spanning een thermische weerstand van ongeveer 0,17C/Watt, Prachtig!

Ik heb besloten om iedere vorm van pre-regeling te laten voor wat het is, ik ga gewoon dissiperen :-)
Bij 40-Watt te dissiperen vermogen is de ventilator nauwelijks hoorbaar en hoe vaak zal je 40-Watt of meer in je Powersectie dissiperen?
Verder word dit nu geen voeding die ik dagelijk ga gebruiken zodat ik met moeder aarde rekening zou moeten houden.
De koeling is verder zo goed, dat ik makkelijk 100-Watt in het koelblok kwijt kan en dan nog steeds een lage chiptemperatuur heb.

Nog een voordeel is dit, dat ik door geen enkele pre-regeling te gebruiken er hiervan ook geen storing optreed.
Dus het is bepaald! het wordt een simpele opbouw met active koeling van de Powersectie.

Nu weer verder met zakelijke bezigheden.

Groet,
Blackdog

Mooi. Het "Keep It Simpel" principe.

Een mogelijk probleem is die koperdraad bevestiging.
Dat geeft teveel mee.

Ha Blackdog,

Geen voorregeling is een verbetering :-)

Het grote probleem van al die CPU koelblokken is dat ze geen massa hebben. Een conventioneel, lekker dik, koelprofiel kan veel warmte (energie) absorberen, en wordt dan heel langzaam warmer. Ook zonder fan.

Een CPU koelblok heeft weinig massa, is helemaal geoptimaliseerd voor gebruik met fan.
Stop je daar warmte in, dan staat hij meteen goed heet als de fan niet draait...

Minder geschikt dus voor een labvoeding, waar qua dissipatie een fan meestal niet nodig is, maar soms erbij moet als er veel gedissipeerd wordt.

groet, Gertjan.

Hi René

De koperdraad bevestiging is hier alleen voor deze testsetup.

De Fets"s" die op het koelblok komen worden met een klemclip of met een metalen plaatje tegen het koeloppervlak gedrukt.
Daar heb ik nog niet veel tijd aan besteed, maar gewoon een gaatje boren gaat niet door de aanwezige heatpipes onder het koel oppervlak.

Groet,
Bram

Hi Gertjan,

Ik ben het niet helemaal met je eens, waarom zou ik een hele grote warmtemassa nodig hebben?
Neem ook mee in je afweging het gebruikte type Fet, deze heeft een bijna ongelovelijke SOA.
Ja ik heb getest zonder ventilator, en dat werd flink warm na 1 minuur. :-)
Maar op de minimale stand van de ventilator, koeld hij al voldoende om het veilig te houden.

Denk ook eens aan het totale project, dus de voeding in zijn behuizing.
Daar wil ik ook luchtstroom in hebben daar de trafo zelf ook wat dissipeerd.

Dus de te gebruiken ventilator staat op een minimaal aantal toeren,
zodat zeg 15-Watt altijd gedissipeerd kan worden zonder dat je de ventilator echt gaat horen.
Ook trekt hij dan wat warmte uit de behuizing om het intern ook redelijk koel te houden.
Wat de DC stabiliteit ten goede komt.

En ik zou wel een rund zijn, als ik geen beveiliging zou maken voor een defect aan de ventilator :-)

Groet,
Blackdog

@Blackdog
Ik volg het gebruik van een CPU koeler voor dit doel met belangstelling.
Maar het volgende vroeg ik me af; je gebruikt hem in de meet/testopstelling, op z'n kop, t.o.v, het normale gebruik.
De warmte moet als het ware naar beneden.
Verminderd dat niet de koelcapaciteit?

Rund.. :)
Hoe wil je de beveiliging maken? Met een temperatuursensor of zo iets?

[Bericht gewijzigd door mel op (80%)]

Ha Bram,

Het verschil zit er in dat ik een sterke voorkeur heb voor voedingen die bij normaal bedrijf geen fan nodig hebben (evenueel een fan alleen bij laten springen als de dissipatie te hoog wordt.)
Dat dat probleemloos kan laten onder meer de bekende Delta Exxx voedingen zien, ook het 300V model.
Jij hebt er geen probleem mee als er altijd een fan draait.

Deze standpunten zijn natuurlijk wederzijds bekend :-). Dus niet zo zinvol om daar weer verder op in te gaan.
Dat wordt net zo voorspelbaar als de hier repeterende ingangsbeveiliging dialogen :-)

groet! Gertjan.

Hi,

Vergeten
Als ik straks weer in mijn LAB ben zal ik het eens voor je testen.
Ik denk niet dat het veel uitmaakt, daar ik al een zeer goed koelvermogen heb met het op zijn "kop" staan. :-)

Hoe het koelelement uiteindelijk in de kast komt, hangt van de afmetingen van de te gaan gebruiken kast af.

Mel
Een rechttoe rechtaan oplossing is een clickson van zeg 60C°
Hoe het gaat worden heb ik nog niet bepaald.
Oja deze "rund" heeft de typefout aangepast :-)

Gertjan
De DELTA 300V 100mA voeding, bezit een thyristor voorregeling voor lagere dissipatie en daar wil ik niet aan.
En dan bedoel ik het stoor niveau, de voeding waar jullie hier de ontwikkeling van zien wil graag zo schoon mogelijk hebben, zonder in extremen te treden.
( Want dan zou ik het nog anders doen ;-) )
Wat is er verder voor probleem om een ventilator te hebben die je bij normaal gebruik niet hoort en ook nog eens voordelen oplevert zoals een lagere inwendige temperatuur? Denk aan de Hameg Scope...

Vanmiddag nog een kastje bestellen en dan nadenken over de U en de I loop.
Voor het aansturen van de hoge Gate capaciteit, denk ik aan een buffer achter de opamp ( jaja een LH0002 )
zodat ik zeg 22Ω Gate weerstand kan gebruiken en toch veel stroom beschikbaar met weinig fase verschuiving.
Bij het ontwerpen hou ik in ieder geval rekening met een 10mA stroombron die de Gate stuurt.
Nog een mogelijkheid is een compound schakeling met de Fet, we zullen zien waar het op uit draaid :-)

Groet,
Blackdog

Hi,

Nog wat testjes gedaan, met als eerste de positie van het koelelement bij 40-Watt te dissiperen vermogen.
Ik kan het koelelement niet in alle posities neerzetten, dus ik heb het geheel steeds in drie posities gehouden met mijn handen met zo min mogelijk belemmering voor de luchtstroom.
Hierbij heb ik dan gewacht tot de temperatuur enigzins stabiel werd.
De afwijking was niet meer dan 0,4C° en dat kan net zo goed meetfouten zijn door mijn hand posities.

Dus voorlopig houd ik het er op dat de positie niet zo veel uitmaakt voor het koelende vermogen.
Als ik nog wat tijd heb, zal ik eens zoeken of ik hier wat extra info over kan vinden.

Dan de thermische massa van het gebruikte koelelement.
Ik heb getest met 40-Watt en 1-minuut zonder koeling, toen zat de temperatuur rond de 34C° op de meetpositie;
Toevallig met na de 1-minuuut de ventilator aanzetten had ik 0,6 overshoot en kwam toen weer terug op rond de 34C°
De temperatuur in het LAB is hoger geworden doordat de zon naar binnen schijnt,
vandaar ook de wat hogere temperatuur met de 7V ventilator spanning.
Wat mij betreft is het met die thermische massa van dit koelelement dik in orde :-)

Kastje is besteld, ik laat het zien als het binnen is.

Groet,
Blackdog

Ha Blackdog,

De 300V versie is de enige in de Delta Exxx serie met thyristor voorregeling. Ze dissiperen allemaal max 30W, dus dissipatie gaat kennelijk prima zonder voorregeling. Die thyristor is er dus niet primair om de dissipatie te verminderen. Het doel daar is om zo min mogelijk energie in de bufferelco te hebben, dan blijft de boel makkelijker heel bij kortsluiting. Dat is een stuk lastiger bij hoogspanningsvoedingen....
Om dezelfde reden zitten er in die E300-0.1 ook een paar stroombronnetjes die de voeding leegzuigen als de uitgangsspanning omlaag gaat. (voor en na de serietor)

Mijn probleem met een onhoorbare fan is dat hij slijt, en dan toch weer hoorbaar wordt. De PC fans om ons heen maken dat dagelijks pijnlijk duidelijk ;-)
Geen bewegende onderdelen is ook geen slijtage, en een "critical point of failure" minder.
Een PC boer, of Chinese voedingfabrikant bouwt zijn producten zo goedkoop mogelijk, en een fan is goedkoper dan een blok aluminium.
Wij kunnen er gelukkig wat meer aan uitgeven, en het zo goed en degelijk maken als we zelf willen.

Ik ben positief verrast door het resultaat van je thermische massa test. Valt me mee, dus dat is mooi :-)

groet, Gertjan.

Gertjan, geluid is belangrijk. ;)

Daarom o.a. de kritiek op die Keysight voeding.
Maar er zijn oplossingen.

Hi,

Het lijkt hier wel een heilige oorlog tegen ventilatoren...

Het is net of er niet gelezen word en positief geanticipeerd kan worden.
Waarom geen opmerkingen van als je "dit" doet kan het b.v. nog rustiger worden.
Of heb je daar al aan gedacht, misschien helpt dat ook met betrekking tot de active koeling?

Er wordt hier een koelblok gepresenteerd met zeer goede eigenschappen.
Ook gebruik ik een goede ventilator met zeer laag geluids niveau.
Bij 20-Watt te dissiperen vermogen en 5V op de ventilator heb ik een delta T van 5C°
Hierbij is de ventilator alleen hoorbaar met je oor en bijna tegen aan.
Bij 40-Watt is hij net hoorbaar met minder dan 10C° verschil in temperatuur.

Dit alles bij een zeer laag toerental van de ventilator, hoelang wil men hier dat die ventilator meegaat 30 jaar?
Als hij eventueel na 4 jaar geluid gaat maken wat niet zou moeten, dan gaat er gewoon een nieuwe in.
Als mij computermuis of keyboard kuren vertoond gaan ze de vuilnisbak in, ze worden gewoon vervangen, ik denk daar verder niet over na!
Ik hoop dat het duidelijk is dat deze koelopstelling niets te maken heeft met een RIGOL voeding, Scoop of DSA wat geluidsniveau betreft.
Of laten we niet merk eenkennig zijn, mijn HP3458A en de Audio Precision meetset, beide loeien flink :-)

Er is mijn inziens geen enkele rede active koeling als onbetrouwbaar of als herriebron af te schrijven.
Wat ik al eerder zij, beoordeel eens de Hameg scoops die een aantal hier op het forum hebben,
ik heb geen mens gehoort over herrie of dat ze onbetrouwbaar zijn.

Ik ben de ontwerper van deze voeding, het is aan mij hoeveel geluid de koeling maakt en hoe betrouwbaar het de koeling en de rest van de voeding wordt. :-)

Mooi, om het vermogen nog wat meer te beperken, ga ik wel van de 220V en 240V tab gebruik maken.
Dat kost maar heel weinig electronica om dit om te schakelen.

Groet,
Blackdog

Blackdog, je hebt gelijk.

(Over Hameg, die zijn stil.)

Ha Bram,

Wat mij betreft geen reden om ongelukkig te worden :-).
Ik zou een voeding maken zonder fan (of 1 die alleen draait bij hoge dissipatie), Jij bouwt liever een voeding mèt fan, die altijd draait.
Ook prima. Voor beide zijn argumenten.

Ik zet mijn Hameg scope uit als ik hem niet nodig heb omdat ik dan van z'n (minimale) fangeluid af ben. Dus het zal wel aan mij liggen :-).

Er zijn altijd meer wegen naar Rome. Dat wil niet zeggen dat de ene weg beter is dan de ander. Het maakt het alleen interessanter.
En als je een nieuwe weg zelf bedenkt en aanlegt, dan ben je wat mij betreft volkomen vrij om je eigen richting te kiezen :-).

groet! Gertjan.