Review Aneng AN8002 DMM

Dat kon je toch instellen in de eeprom?

Mijn "ZOTEK 15B+" waarschuwt zo'n 30 sec voordat ie op powersave gaat met een beepbeepbeep.

Bij m'n andere meters heb je net je meting voorbereid, zit je eea vast te houden met je handen en BEEP gaat ie uit. Dit is veel fijner.

Aan het uiterlijk te zien is ZOTEK 15B+ alleen een ander stickertje dan ANENG 800x.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kruimel

Golden Member

Ja klopt (van horen zeggen, geen eerstehands ervaring mee), maar om hem te programmeren moet je de eeprom desolderen en in een programmer stoppen die je dan moet hebben. Met een eigen verbruik van ~1,2mA zou ik een langere time-out geen echt probleem hebben gevonden. Hij werkt tot iets van 2,2V, dus oplaadbare batterijen kunnen ook.

Overigens vind ik het wel vervelend dat als je de auto power-off uitschakelt (door de gele knop ingedrukt te houden bij inschakelen) je nog steeds die biepjes geregeld krijgt. IMHO is zo een herinnering niet echt nodig als je zelf bewust dat activeert.

Wat betreft de namen: flash2b postte in een ander topic de namen die hem bekend waren (quote ingekort).

Op 10 juli 2017 10:07:54 schreef flash2b:
[...]

De fabrikant van de Aneng is Zotek. Aneng is maar een brand, ik heb zelf de RichMeters brand van deze meter.

Zotek ZT101 = RichMeters RM101 = Aneng 8001
Zotek ZT102 = RichMeters RM102 = Aneng 8002 = Kasuntest KT102

[...]

De betere versie, de AN8008 (o.a. 10.000 count, uA)is op dit moment in de aanbieding bij banggood voor 15,31 euro.
https://www.banggood.com/ANENG-AN8008-True-RMS-Digital-Multimeter-AC-D…

Have you debounced your buttons today?
Kruimel

Golden Member

En Joe "multimeter killer from Minnesota" Smith heeft er een gereviewed en omgebracht in dit filmpje. Hij toont ook een probleem met de AC range van de AN8002.

fred101

Golden Member

Op 21 augustus 2017 10:50:06 schreef meetlint:
De betere versie, de AN8008 (o.a. 10.000 count, uA)is op dit moment in de aanbieding bij banggood voor 15,31 euro.
https://www.banggood.com/ANENG-AN8008-True-RMS-Digital-Multimeter-AC-D…

Is niet een betere, maar een andere versie. Voor mij zelf is de 8002 qua mogelijkheden de beste. De 8008 is bv een stuk trager en heeft geen temperatuur meting. De 8008 heeft de "uitgebreide" probe kit, maar er is ook een 8002 met die kit.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Beter is inderdaad relatief gezien.

Have you debounced your buttons today?
Kruimel

Golden Member

Ok, het is zo ver, Kruimel heeft de 10A minizekering van zijn meter opgeblazen... Dôh!

http://2.bp.blogspot.com/-9qDfIPm30Vs/UJWmfh9HTqI/AAAAAAAAGXE/XeNzZ4QpmrQ/s640/facepalm-ernie.jpg

Tja, wat doe je dan? Het blijkt dat de draad gewoon koperdraad is en in de eindcaps gesoldeerd is. Je kunt de draad er dus uit solderen om het gat zichtbaar te maken en een gepast nieuw draadje monteren.

https://farm5.staticflickr.com/4416/36897504702_597457a267_m.jpg

Een zekering moet je eigenlijk nooit repareren omdat het een schijnveiligheid geeft, maar twee ontdekkingen maakten me moedig. Ten eerste dat het draadje koperkleurig was en ongeveer 0,25mm doorsnede, wat volgens deze tabel -met de opgave van de smeltstroom van koper- precies op 10A smeltstroom komt. Het materiaal was dus sowieso al koper of een betere geleider. Mijn vervangingsdraadje (één ader van dit draad) is minder dan half zo dik dus zal waarschijnlijk sneller smelten. Deze zekeringen bevatten geen zand zoals de meeste keramische zekeringen.

Mocht je dus het probleem hebben dat je met je dubieuze kleine metertje -dat je nog niet eens in de buurt van een stopcontact moet houden- opeens een stukke zekering heeft, dan kan je met sommige soorten meeraderig draad dus een tijdelijke oplossing fabriceren. Dit kan alleen als je zeker weet dat je de meter nooit met serieuze vermogens zal gaan gebruiken. Gegeven het feit dat de originele zekering daar ook niet tegen beschermden vond ik deze reparatie nog wel acceptabel. Dit toont wel aan dat het niet raadzaam is deze meters te gebruiken in systemen waar veel energie te vinden is, de zekeringen lijken er op geen enkele manier tegen te beschermen.

Wat een gemiep over het meten van de netspanning in dit topic, ik heb de AN8002 ook aangeschaft en er gewoon de netspanning mee gemeten. Niks aan de hand.
Ik vind het een leuk metertje voor dat geld.

maartenbakker

Golden Member

Dat is het verradelijke van ongeschikt gereedschap. Het werkt prima tot het stukgaat. En als het dan stukgaat kan het ook nog eens op een veilige manier stukgaan zodat je denkt dat het de volgende keer ook goed gaat.

Nadat ik een "25 gulden bouwmarktspecial" draaispoelmetertje was kwijtgespeeld op 310VDC afgevlakte netspanning (in het 500V-bereik ofzo zei een metaalfilmweerstand POEF!) had ik wel al het besef dat zo'n soort meter misschien de volgende keer ook weer stuk zou kunnen gaan dus dat het geen zin had eenzelfde terug te kopen.

Leuk metertje voor zijn geld, absoluut waar. Ik doe er zelf ook niet zo moeilijk over als ik eens met een goedkoop hork moet meten, maar het risico zal ik niet ontkennen. Bovendien: als je een meter koopt en je weet dat je hem geregeld in CATx toepassingen gaat gebruiken dan lijkt het me logisch dat de meter ook gewoon aan CATx voldoet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Netspanning meten is het probleem niet. Het probleem ontstaat pas als je iets fout doet, zoals de meter per ongeluk in weerstand hebt, of het meetsnoer nog in de stroomingang. En dan heb je goede protectie nodig.

Als ik dit soort dingen 10 jaar geleden had geweten had ik mijn toenmalige Voltcraft niet gebruikt om een 600VDC voeding te meten die door een aansluitfout er 1200V uitgooide. De meter gaf een aardige klap en was morsdood. Zelfs opamps die niets met spanning meten te maken hebben hadden een gat. Alle spanningsregelaars waren gefrituurd. Ik had hem gelukkig niet vast.

Kruimel, ik heb laatst ook zoiets gedaan als experiment. Je zult verbaast staan hoeveel stroom er door zo'n draadje gaat voor het door fikt. Mijn conclusie was toen dat het zelfs niet met een slag om de arm bruikbaar is. Beter een spijker, dan zie tenminste dat het niet klopt.
Dat solderen en gaatje door de kapjes is vrij gangbaar, tenminste bij oudere zekeringen (jaren 60-70) heb ik dat vaker gezien.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Kruimel

Golden Member

Ik ben het wel deels eens met Zonnepaneeltje, maar omdat het hier om het repareren van een zekering ging dacht ik nog even een disclaimer te plaatsen voor hen die midden in de discussie vallen. De zekering beschermt alleen bij stroommetingen (bedoeld en onbedoeld). Het betreft dus een meter die afgezekerd is met 3,6x10mm zekeringen met koperdraad (niet FF dus) en zonder zandvulling.

@Zonnepaneeltje: Domweg in staat zijn netspanning te meten zonder dat hij explodeert is niet echt een teken dat "het dan wel kan" trouwens. Je meet omdat je niet weet hoeveel spanning er staat in de buurt van een installatiefout, niet omdat je al weet dat het stopcontact waar je test gewoon netjes 230V levert. Iemand enigszins professioneel zal deze meter al niet meer aanschaffen denk ik.

edit: Zie nu de reactie van fred, had ik gemist. Belangrijkste conclusie was dat de originele draad ook waarschijnlijk koper was, en een stuk dikker dan de mijne, dus daarom was ik "moedig". De stroomcapaciteit is op zich geen probleem, "echte" zekeringen hebben ook een enorme tolerantie, en deze zekering is alleen om te zorgen dat ik bij verkeerd aansluiten de printbanen van mijn meter niet wegblaas.

Deze prijsklasse is toch ook niet voor de professional, maar ik vind het een leuk metertje voor een beginner.

Arco

Special Member

Ontdekte net dat de AN8008 ook die handige optie van frequentiemeting bij AC heeft... ;) (drukken van SEL toets tijdens AC meting)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Er is weer een nieuwe handheld Aneng. Niet echt bijzonder, maar de foto is nogal hilarisch... ;)
Men laat hem 'in werking' zien met de minklem van de meter op een geisoleerd spoeltje, en de meetstift op een ander geisoleerd spoeltje...
https://www.banggood.com/ANENG-B01-Pen-Type-Digital-Multimeter-Auto-Ra…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha Arco,

Moet kunnen er zijn geloof ik ook nog een paar componenten niet aanwezig ;)

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
fred101

Golden Member

Hij staat in de speciale contactloos multimeting mode met |complexe uitlezing|. De uitlezing in |CU| = de wortel van (V^2+I^2+R^2+C^2+D^2+G^2)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
blackdog

Golden Member

Hi,

Ook hier is een Aneng-8002 aanwezig, en is al een paar keer te zien geweest bij wat metingen van mij.
Ik vind het een leuke hobby meter die goed is gekalibreed, behalve dan het laagste capaciteit bereik op mijn meter.
Hier kan ik mee leven, daar er voldoende andere meters hier aanwezig zijn voor die functie.
Zelfs de doormeet pieper is redelijk snel, hulde! maar die gebruik ik bijna nooit hier in het LAB.

De "Hold" knop is wat vreemd, het is GEEN touch and hold, maar zet alleen het meten stil...
Ook deze functie gebruik ik eigenlijk nooit.

Heb ik dan echt nix te zeiken over deze meter, natuurlijk wel! :-)
Het contrast van het display.
Als de meter plat op tafel ligt gaat het aflezen meestal goed.
Maar als je de standaard gebruikt (mag eigenlijk niet die naam dragen) dan kom je snel buiten een goede kijkhoek terrecht.
Ook in het horizontale vlak gaat het snel mis door de reflecties van het scherm.
Op een gladde tafel is bij gebruik van de standaard de draaischakelaar niet te gebruiken.
Plat op een gladde tafel trouwens ook niet, wat ik als knap irritant ervaar.

De meter heeft een auto power off functie die je ook optijd laat weten dat hij gaat uitschakelen, helemaal goed in mijn ogen.

de verlichting is OK, allen twee seconde de HOLD knop indrukken voor hij aangaat kan makkelijk naar 1 seconde.

De meter wordt geleverd met een temperatuur probe, hulde!!!
Ik heb hier meters die meer dan 500 Euri kosten en daar mag je zelf als "optie" een K probe bij gaan kopen...
Nee, er zit geen High End type K probe bij deze meter, maar voldoende voor wat basis metingen.

Wat mij beteft is deze hobby meter zijn geld waard.
Meten aan hoge energie installaties lijkt mij echter niet zo handig.
Daar valt wat mij betreft ook het meten aan het 230V Net onder.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 3 oktober 2017 10:58:13 schreef blackdog:
Ik vind het een leuke hobby meter die goed is gekalibreed, behalve dan het laagste capaciteit bereik op mijn meter.

Ik denk dat ie bij het inschakelen van de capaciteitsfunctie z'n meting nult. Zelfs in de pF range (0.0xx nF) geeft ie m.i. realistische getallen.

Maar goed. Net een experimentje gedaan. Draden bij mekaar: 20pF, uit mekaar: 0pF. Maar geen calibratie bij het aanzetten van de capaciteitsmeting. Als ik de draden tijdens het aanzetten bij mekaar houdt, springt ie meteen op die 20pF.

Dus blijft gelden: Die draden kunnen wel 20pF schelen. Je moet met de snoeren in de stand dat je de meting wilt doen wel even zelf nullen als hij het niet doet.

Ik heb de indruk dat als ie 1.000nF aardig kan aangeven, dan moet ie dat in de 0.0xx nF range toch ook redelijk geschaald zijn? Het belangrijkste is daar de offset, en dat kan je hem niet kwalijk nemen. De draden HEBBEN gewoon een capaciteit vergelijkbaar met de te meten waarde.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
blackdog

Golden Member

Ha die rew,

Ik weet hoe het werkt met bedrading in de lage range...
Mijn meter trekt er altijd 25 tot 35pF van de waarde af in de laagste range en ik kan dus niet b.v. 22pF meten.

Op de laagste range voor capaciteit kan ik er wel of geen meetsnoeren in prikken, de meter blijft op "0" staan!!!

De hogere range voor capaciteiten is gewoon goed, misschien een abbaratie in mijn instrument...
Ik heb nog geen manier gevonden om te kijken of die "auto null" uitgeschakeld kan worden.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 3 oktober 2017 10:16:19 schreef electron920:
Ha Arco,

Moet kunnen er zijn geloof ik ook nog een paar componenten niet aanwezig ;)

Groet Henk.

Hier zie je een beginnend computerreparateur aan het werk. Weet nog niet dat een computer een processor nodig heeft.

Arco

Special Member

Ik heb nu een AN8002 en een AN8008.
Die hebben beiden last van een soort polarisatievlekken als er zonlicht op het display valt die redelijk storend zijn.
Hebben ze dat allemaal?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Zonnebrand op smeren >:-)

Er is nu geen zon anders zou ik even kijken. Nu voor het natgeregende raam zie ik lichte regenboog vlekken, niet hinderlijk. Heb je het met andere meters vergeleken ?

Je hebt toch geen polariserende zonnebril op ? Dat geeft ook leuke effecten bij LCD displays.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 3 oktober 2017 17:46:17 schreef blackdog:
Mijn meter trekt er altijd 25 tot 35pF van de waarde af in de laagste range en ik kan dus niet b.v. 22pF meten.

Oh, bij mijn weten doet de mijne dat wel goed. Ik zal eens wat kleine condensatortjes meten. Ik ga dat wel doen met de normale snoeren er aan. Gewoon lompe lange meetsnoeren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kruimel

Golden Member

Op 3 oktober 2017 17:46:17 schreef blackdog:
[...]Mijn meter trekt er altijd 25 tot 35pF van de waarde af in de laagste range en ik kan dus niet b.v. 22pF meten.[...]

Volgens mij heeft hij een soort 'blanking' van de lagere waarden, ik meen me te herinneren het ook ergens op het EEVBlog forum te zijn tegengekomen. De waarden daarboven zijn volgens mij relatief nauwkeurig. Zoals ik het zie lijkt het er niet op dat er iets van afgetrokken wordt, maar gewoon onderdrukt wordt als het minder is dan 30pF of zo.

Op 5 oktober 2017 01:01:40 schreef Arco:
Ik heb nu een AN8002 en een AN8008.
Die hebben beiden last van een soort polarisatievlekken als er zonlicht op het display valt die redelijk storend zijn.
Hebben ze dat allemaal?

Ik zie wat je bedoelt, maar heb er geen last van om eerlijk te zijn. Ik zal nog eens kijken in helderder zonlicht (daar is het vandaag niet de ideale dag voor).

Arco

Special Member

Op het moment is het hier ook niet storend, alleen als je 'm in de zon gebruikt.
Last ervan hebben is ook wat teveel, maar wel zo dat je jezelf eraan gaat ergeren.

Ik vermoed dat het wordt veroorzaakt doordat het plexiglas voor het lcd gebogen is, i.c.m. de polarisatiefilters in het lcd zelf...
(de vergelijkbare meter van Aldi heeft een recht venster, en nergens last van)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com