Even als losse aanvulling. Er zijn twee dingen. Veiligheid van meter en veiligheid van gebruiker.
En dat kun je uitsplitsen in overbelasting qua stroom en qua spanning.
Dit hummeltje overleefde een fluke 87 ruim qua half cycle overspanning bestendigheid. Iedereen durft met een 87 aan het lichtnet te meten en niemand twijfelt over de cat rating daarvan.
Ik heb de meetsnoer isolatie gemeten en 1000V is geen probleem ( met onbeschadigde nieuwe snoeren)
Wat niet getest wordt is het gevaar voor de gebruiker. Ze hebben hem niet in de hand. Wat als de spanning overslaat langs bv via de mooie en geliefde messing inserts van een meter. Of als de kast te ver open blaast. Dit vooral bij het falen van de meter natuurlijk. Waarschijnlijk zal Fluke daar meer aandacht aan besteden bij het ontwerp.
De minizekeringen maken hem niet gevaarlijker voor spanning meten. Dus 230V meten zou met de Aneng prima kunnen als het zelfs met een Fluke 87 kan.
Tweede risico is stroom meting en dat is wel zekering gerelateerd. En daar zijn die HRC fuses belangrijk. Ze moeten de stroom onderbreken en op dat moment neemt de spanning toe. Een forse stroom kan bij voldoede spanning een vlamboog opbouwen. Net als electrisch lassen. De lengte van de zekering bepaald hoe makkelijk dit instandhouden van de stroom kan gebeuren. Om dat nog lastiger te maken worden de zekeringen met zand gevuld.
En dat is waar dit metertje te kort schiet. Die minizekeringen zijn niet verkeerd voor lage spanningen maar wel voor hoge. Tenminste, als het fout gaat.
Dus een meter die onveilig is voor gebruikersfouten mbt stroom hoeft niet onveilig te zijn bij spanning.
Bedenk ook dat een meter zo gemaakt dan zijn dat hij kapot moet gaan. Je kunt de transient bestendigheid enorm opvoeren maar wat er gebeurd bij falen wordt wel steeds heftiger en mogelijk gevaarlijker voor de gebruiker. Kan !! Het hoeft niet.
Het beste beveiliging zit tussen je oren. Daar gaat het het meeste fout.
Maar bedenk ook dat niet alleen gebruikersfouten gevaarlijk kunnen zijn. Dus opletten helpt niet overal tegen en dan hoop je dat je meter meehelpt. Ik heb een diffprobe opgeblazen in een circuit waar niet meer dan 12V hoort te staan. Helaas had een of andere knoeier bij de service afdeling van de fabriek de stekkers verkeerd om terug geplaatst en nu stond er 230V commonmode spanning. 10x meer dan mijn probe tegen kon.