hallo allemaal.
ben met een schuurband projectje bezig en heb deze motor liggen die ik wil aansturen met een potmeter
gaat om een 24v dc motor zoals op de foto te zien is. heb deze motor gekregen maar zit verders niets bij en weet ook niet hoe aan te sturen. als het al mogelijk is met deze motor. heb er ook nog eentje liggen van een tafeltegelzaag. deze draait ook niet zo heel hard maar is zo groot op zo.n klein machientje. hoop hier wel wat te vinden aan oplossingen.
alvast thx grt johan
[Bericht gewijzigd door pumulio op (20%)]
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Het is een 3-fase "sensored brushless DC motor", een BLDC. Best een duur ding.
Aansturen zou goedkoop (paar tientjes) kunnen met een ESC uit de modelvlieg/race wereld, bijv. een Hobbywing EZRUN controller, maar aansturen moet wel met een pulsduur-(servo)signaal. Daar zul je een servo testbordje voor kunnen gebruiken.
Voeding voor dit monster is wel andere koek. Het ding kan meer dan een kW trekken.
Zomaar een suggestie. Wellicht zijn er netgevoede frequentieregelaars die rechtstreeks een BLDC kunnen aansturen.
[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op (16%)]
hee thx voor je antwoord. ik zoek ook eigenlijk iets wat rechtstreeks de bldc aanstuurt want krijg anders wel een heel groot pakket bij mijn machientje. en hoef niets te regelen op het toerental en aan/uit na dan.
en die hobbydingetjes gaan snel in rook op denk ik met deze jongen als ik de machine gebruik
Op 11 september 2017 10:49:48 schreef Fuzzbass: Zomaar een suggestie. Wellicht zijn er netgevoede frequentieregelaars die rechtstreeks een BLDC kunnen aansturen.
Alsof je dan goedkoper uit zou zijn
Er zijn wel FO's geschikt voor sensorless permanent magnet motors, maar dat zijn nooit de goedkope instapmodelletjes.
Bovendien hebben we het dan over een 30kW drive of zo.
Zo'n motor hebben is één, maar zonder de toebehoren heb je nog niks. De motor is het goedkoopste gedeelte van een hele aandrijving.
moet er wel bij vermelden dat ik geen electronica expert ben. machines bouwen geen probleem maar dat electra gebeuren draait vaak mijn nek om en kost mij vaak een hoop tijd
hoi GJ. ja ik weet het maar weet ook dat er hele handige gasten zijn die vaak wel een oplossing weten. en je kan dingen ook tweedehands kopen. mag wel wat kosten natuurlijk. als ik weet waar naar te kijken kan je veel vinden op internet.
is 30kw niet een beetje veel??
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (25%)]
Ik zou eerder op zoek gaan naar een standaard draaistroom motortje en een gebruikte frequentieomvormer.
Met dat DC ding zie ik de bui al helemaal hangen.
Op 11 september 2017 11:09:07 schreef pumulio: is 30kw niet een beetje veel??
Fuzzbass had het over een frequentieregelaar misbruiken voor deze 24V motor. Die 46A op 24V is maar rond de 1kW, maar een FO die 46A kan leveren (bij 400V) is 30kW.
Ik zou die rare motor van je gewoon vergeten en iets gebruikelijkers zoeken.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (55%)]
ok duidelijk. heb ook deze motor nog liggen waar ik pas het lager van heb vervangen
edit:
oeps ging verkeerd. maar deze motor is het dus en draait weer keurig netjes. komt van een tegelzaag af. misschien dat deze wat beter is dan voor mijn projekt
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (23%)]
Fuzzbass
Naam Product: SCR Spanningsregelaar
Werkspanning: AC 220 V
maximale Power: 1000 W (aangesloten resistive belasting)
Spanningsregeling: AC 0-220 V, Start van AC 10 V
afmetingen: 85 (L) x 58 (W) x38 (H) MM
netto gewicht: 138g
zou ik hier mee uit de voeten kunnen. vermogen van de zaag was 800watt
Fuzzbass
Nog even hier op reageren:
Op 11 september 2017 11:03:12 schreef pumulio:die hobbydingetjes gaan snel in rook op denk ik met deze jongen als ik de machine gebruik
Nee, dat valt best mee. Die dingen zijn ontzettend taai. In mijn 2 RC auto's zitten 150 A regelaars, die kunnen tot 950 A piek hebben. Ik trek zeer regelmatig zo'n 70-80 A bij het accelereren (wagens wegen 4,5 en 6 kg, gaan resp. 75 en 60 km/h) en die dingen doen het zonder blikken of blozen.
Ik ben toevallig net een Youtube kanaal aan het opzetten, met als eerste filmpje dit:
https://www.youtube.com/watch?v=7zuTln3b1d0
Dit is de kleine wagen van de twee. Van de grotere wagen heb ik nog geen goede video.
[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op (18%)]
ok misschien wel leuk om mee te experimenteren dan. paar tientjes kunnen geen kwaad. moet wel opletten dat ik er een voeding op aan kan sluiten want ga niet met lipo.s werken
maar hoe zou dan het verhaal luiden met wat betreft de aansluitingen van de motor.
[Bericht gewijzigd door pumulio op (21%)]
Op 11 september 2017 12:57:37 schreef Fuzzbass:
Nog even hier op reageren:
[...]
Nee, dat valt best mee. Die dingen zijn ontzettend taai. In mijn 2 RC auto's zitten 150 A regelaars, die kunnen tot 950 A piek hebben. Ik trek zeer regelmatig zo'n 70-80 A bij het accelereren (wagens wegen 4,5 en 6 kg, gaan resp. 75 en 60 km/h) en die dingen doen het zonder blikken of blozen.Ik ben toevallig net een Youtube kanaal aan het opzetten, met als eerste filmpje dit:
https://www.youtube.com/watch?v=7zuTln3b1d0
Dit is de kleine wagen van de twee. Van de grotere wagen heb ik nog geen goede video.
Dat is nogal wat.
In een ander topic beschrijf ik de bouw van een elektrische aandrijving. Ik gebruik daarvoor een 1000W/24V motor met koolborstels een curtis regelaar 24V/110A.
In nog een ander topic zag ik een link naar een bldc-motor van 2250W voor iets van een 70€.
Ik weet nu niet wat een goede bldc-regelaar kost maar de prijs van die motor is niet veel geld ivgl met mijn borstelmotor.
Dan vraag ik mij af: waar zitten de verschillen, voordelen/nadelen tussen beide types motoren?
Fuzzbass
@pumulio: De motor die je hebt is natuurlijk wel bedoeld voor accuvoeding. Een netvoeding van 24 volt 50 ampere wil ik geen leuk experimentje meer noemen, als je gewoon beter een 230 VAC motor kunt nemen in je huidige projekt.
Mijn vorige post was gewoon mijn enthousiasme over de RC monsters die ik rijd.... 
@evelo: het verschil is continu vollast kunnen draaien met zo'n motor. Mijn motors zijn 40 mm diameter en 80 mm lang, met een piek van ruim 1000W, maar dat houden de motoren maar enkele tientallen seconden vol, dan zijn ze gloeiend heet. Dito voor de regelaars. 150 A continu kan alleen met voldoende rijwind PLUS geforceerde koeling met een interne fan. In raceboten wordt met water gekoeld.
Edit: voor de gein even de gepubliceerde specificaties van 1 van de 2 opgezocht: maximaal 33 volt, maximaal 100 A, dus 3,3 kW, kost €41
ja ik begrijp het. denk dat ik beter eerst kan uitzoeken hoe die zaagtafelmotor te regelen alvorens een volgend project in mijn hoofd te halen. heb er al genoeg
die bldc blijft wel liggen en kost niets. misschien dat mijn maatje een x een regelaar voor het ding tegen komt op zijn bedrijf zodat ik hem goed kan regelen.
die zaagmotor draait maar 2800tpm dus daar kom ik wel aardig mee weg qua snelheid als ik de grootte van de poelie in de gaten hou.
wel leuk btw die rc karretjes. heb er diverse gehad op elek en nitro. heb pas een voerboot gebouwd met kiepbakjes en draaivijzel en met suc6 afgerond 
Op 11 september 2017 22:07:29 schreef Fuzzbass:
@pumulio: De motor die je hebt is natuurlijk wel bedoeld voor accuvoeding. Een netvoeding van 24 volt 50 ampere wil ik geen leuk experimentje meer noemen, als je gewoon beter een 230 VAC motor kunt nemen in je huidige projekt.Mijn vorige post was gewoon mijn enthousiasme over de RC monsters die ik rijd....
@evelo: het verschil is continu vollast kunnen draaien met zo'n motor. Mijn motors zijn 40 mm diameter en 80 mm lang, met een piek van ruim 1000W, maar dat houden de motoren maar enkele tientallen seconden vol, dan zijn ze gloeiend heet. Dito voor de regelaars. 150 A continu kan alleen met voldoende rijwind PLUS geforceerde koeling met een interne fan. In raceboten wordt met water gekoeld.
Edit: voor de gein even de gepubliceerde specificaties van 1 van de 2 opgezocht: maximaal 33 volt, maximaal 100 A, dus 3,3 kW, kost €41
Bestaan er bldc's van pakweg 1000W met bijhorende regelaar voor continue gebruik?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb even op dat typenummer gegoogled. Ik vind dan als bovenste hits documenten die over "broertjes" gaan. Niet precies het ding zelf.
Maar daar gaat het over vermogens van "nominaal 63, max 110W. Dat is heel wat anders dan die 1kW die in het begin wordt genoemd.
Die 63 of 110W is ook veel meer "in lijn" met de 0.37mm2 van de power-aansluitdraden. Een 1000W RC motor heeft meestal 14 AWG of zoiets. Wat mij betreft is die 46A die op de motor staat de "rare eend in de bijt".
Maar goed. De conclusie: Gebruik een andere motor was al genomen.
@fuzzbass hieronder: Die kan er nooit gestaan hebben in dat font. Maar die typefout is een aannemelijke verklaring.
Fuzzbass
Komma is eraf gesleten. Rew heeft helemaal gelijk.
Edit: nee, toch niet. Ifm is de demagnetiseringsstroom. Dat is de absolute maximum piekstroom die mag lopen, daarboven demagnetiseert de rotor.
[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op (61%)]