Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
of als het blok nog in een wagen zit in versnelling zetten op de rem trappen en de koppeling langzaam op laten komen..
Dat laatste werkt niet altijd, er zijn genoeg golf 1 dieseltjes (1500 cc) die op die manier hun koppelingsplaat opgerookt hebben, laat staan met een zware diesel als in het filmpje...
De enige juiste methode, luchtaanvoer dicht.
Als het ding op olie loopt (genoemde golf 1 diesel bv) helpt leidingen losdraaien ook niet meer..
[Bericht gewijzigd door Jinny op (17%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
in geval van olie bijvullen om later weer aan te rijden en midden op de straat ineens de motor op hol te hebben, is de koppeling op laten komen sneller gedaan, want uitstappen midden op straat motorkap open, luchtfilter loshalen en tod erop houden duurt al te lang. die situatie ken ik van een mercedes diesel 2,2 liter.
edit: ik denk eerder juist de koppeling op laten komen. te langzaam op laten komen stook je de koppeling idd op met dat toerental. in geval van die mercedes was ik toeschouwer, ik was nog te jong voor een rijbewijs 
[Bericht gewijzigd door testman op (26%)]
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
kan me toch ook niet voorstellen dat een koppeling een op hol geslagen diesel kan tegenhouden. daar zit veel kracht achter als je diesel aan 7-8000rpm draait op olie.
injectorleidingen helpt ook niet dan.
gewoon zorgen dat je een goeie plank in de buurt hebt liggen om de inlaat af te sluiten.
zijn zat filmpjes te zien hoe ze op hol geslagen motoren stilleggen.
k geloof dat er ergens een tractor(pulling) is die opzettelijk een 1.9 VW diesel op hol laat slaan. en je hoort/ziet dat goed hoor. de tractor zit aardig te trekken, begint zwart te roken omdat die het niet haalt, geluid veranderd, heleboel uitlaat gassen, toerental schiet omhoog, snuit de lucht in en vlamt zo de hele baan af.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Vriend van mij tijdje terug in een praktisch nieuwe Mercedes E-klasse (taxi, geen geld teveel
)
Realiseerde zich gelukkig tijdig wat er aan de hand was en heeft hem toen wel stil kunnen leggen met versnelling in z'n 4 zetten en koppeling op laten komen (en vol op de rem natuurlijk). Zal zeker een factor geluk in gezeten hebben.
Bij Mercedes waren ze erg verbaasd over het feit dat dat bij zo'n nieuwe auto was gebeurd. Alles onder garantie vervangen.
ben inmiddels begonnen met de opbouw in de auto, maar loop tegen probleem aan dat de dynamo nog wel te plaatsen is. Een stuurpomp gaat met veel moeite wel lukken, maar een aircopomp wordt me teveel.
De kachel was al niet veel in de winter(en extreem aanwezig in de zomer), dus ben nu bezig met een upgrade in HVAC gedeelte van de auto..
nu kwam ik dit tegen:
https://dutch.alibaba.com/p-detail/zhejiang-boyard-r134a-12v-24v-dc-ai…
kan dat wat zijn?
max 1 KW. das op de dynamo nog te doen das iets van 75 A. (ik dacht dat dacht dat een aircopomp meer trok van de motor). Een zwaardere dynamo kan ook nog..
vond ook een nederlands bedrijf wat zoiets levert:
https://www.hattink-thermoparts.nl/aircopomp-zexel-seltec-tm13hd-or-ve…
maar geen vermogen, wat het me lastig makt deze te kopen
is er imand die iets weet van een elektrisch aangedreven airco's in auto's. Wordt het wellicht ergens toegepast (merk en model graag)
Koop liever van de sloop, want vindt deze stiekem wel beetje duur..
testman
Op 3 januari 2017 12:20:08 schreef Jochem:
Vriend van mij tijdje terug in een praktisch nieuwe Mercedes E-klasse (taxi, geen geld teveel)
Realiseerde zich gelukkig tijdig wat er aan de hand was en heeft hem toen wel stil kunnen leggen met versnelling in z'n 4 zetten en koppeling op laten komen (en vol op de rem natuurlijk). Zal zeker een factor geluk in gezeten hebben.Bij Mercedes waren ze erg verbaasd over het feit dat dat bij zo'n nieuwe auto was gebeurd. Alles onder garantie vervangen.
ik heb dit vaker gehoord van taxi chauffeurs. men gaat doorgaans te snel olie peilen. ze zouden 3-5 min moeten wachten met olie peilen na de motor uitzetten, maar dat doet men dan niet. na een paar km rijden schiet ineens het toerental omhoog door 1 liter olie teveel..
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Waarom neem je niet een electrische stuurpomp dan hou je plek voor een airco pomp.
Een elektrisch stuurhuis lijkt me wat te zwak voor zo'n halve vrachtwagen maar een pomp moet zeker lukken.
We gebruiken de Mercedes pompen vaak voor race auto's. Pomp reservoir in een trekken ongeveer 60A volbelast.
Edit: het op hol slaan komt echt niet van een literje teveel olie alleen. Dan moet de turbo of oliescheider van de carterventilatie slecht of versleten zijn of de motor zelf.
testman
dat zou niet verwonderlijk zijn, versleten onderdelen.. taxi's rijden zo een ton per jaar. in de gevallen die ik ken, hadden die wagens ( mercedes E ) er al dik 4 ton opzitten. waren ook nog diesels uit de 90's die nog iets simpeler waren als het huidige spul.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 3 januari 2017 11:41:57 schreef fcapri:
k geloof dat er ergens een tractor(pulling) is die opzettelijk een 1.9 VW diesel op hol laat slaan. en je hoort/ziet dat goed hoor. de tractor zit aardig te trekken, begint zwart te roken omdat die het niet haalt, geluid veranderd, heleboel uitlaat gassen, toerental schiet omhoog, snuit de lucht in en vlamt zo de hele baan af.
Dat klinkt eerder naar LPG-injectie of een ander soort bijspuiting. Vergelijk NNO-injectie bij benzinemotoren.
Op 23 september 2017 21:12:10 schreef High met Henk:
[...]is er imand die iets weet van een elektrisch aangedreven airco's in auto's. Wordt het wellicht ergens toegepast (merk en model graag)
Koop liever van de sloop, want vindt deze stiekem wel beetje duur..
Ik zit niet zo in de auto's, maar volgens mij had de Prius een elektronische airco. Daar kan je wellicht al wel slooponderdelen voor krijgen, maar de gebruikte spanningen waren nogal non-standaard, dus dat zou nog wel moeite kunnen gaan kosten dat te implementeren. Er zaten overal inverters voor in.
Gegeven de opgeblazen waarden die je soms aantreft bij producten op Chinese sites en het hier toch maar een 1kW systeem betreft zou ik hier aan voorbij gaan. Als je geluk hebt kan je er een sixpackje mee koud houden, of voor een weekje je hele auto, maar als het mijn ≈€350 zouden zijn geweest had ik die in mijn zak gehouden.
testman
meestal zijn die airco compressoren motorgekoppeld, is ook beter want het opgenomen vermogen bij de standaard boordspanning van 12V is zo hoog dat je te veel verliezen hebt anders.
idd zullen de weinige elektrische airco compressoren voor automotive wel een hoge werkspanning hebben. wrs net zo hoog als de werkspanning van de boordaccu. in geval van bijv tesla rond de 400VDC.
vergeet een simpel systeem dus maar, daar zul je meer zelf het wiel voor uit moeten gaan vinden om het eea werkend te krijgen.
een 230VAC compressor kan ook, stevige inverter naar de 12V, maar dan reken maar ruim, want de inschakelstroom is behoorlijk, gaat een simpele omvormer op plat.
een pomp van 1kW in een auto zal overdreven zijn, daarmee trek je een ruimte van 35m3 koud..
@paul.
Je idee is leuk, maar een stuurpomp is veel kleiner dan een aircopomp. De stuurpomp kan ik nog net kwijt, maar de aircopomp kan ik gewoon vergeten... Die gaat nooit passen daar.
Probleem is dat er een loeier van een oliefilter op zit en die zit nogal in de weg
Lost weinig op; ding steekt achter de dynamo schuin omhoog. Je hebt daar dus ook geen ruimte om beugels te maken om je airco of stuurpomp te monteren.
Daarnaast zou je dan je oliefilter onder je aircopomp of stuurpomp wegwerken, wat servicen tot een hell maakt...
Even ter illustratie. Het stuurpompje komt op de plek waar nu het takelpunt van de motor zit. Dat punt zit voorop links, boven de dieselpomp en hij moet dan net voor de eerste cilinderkop komen.. ( deze motor heeft 6 cilinderkoppen)
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
We moeten toch binnenkort maar eens afspreken kan ik het geheel eens zien.
Er zijn ook adapter platen voor een oliefilter zodat je die via slangen ergens anders kan hangen.
Kan je wat ruimte creëren.
Jinny
Golden Member
Op 3 januari 2017 10:15:01 schreef Jinny:
https://www.youtube.com/watch?v=vbiNndfNNKI
Uiteraard ook heel goed voor je gezondheid om dit in een afgesloten loods te testen
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 23 september 2017 21:28:30 schreef testman:
ik heb dit vaker gehoord van taxi chauffeurs. men gaat doorgaans te snel olie peilen. ze zouden 3-5 min moeten wachten met olie peilen na de motor uitzetten, maar dat doet men dan niet. na een paar km rijden schiet ineens het toerental omhoog door 1 liter olie teveel..
Hier niet van toepassing, eenmanszaak met 2 auto's en werknemers met achtergrond in voertuigtechniek/autowerkplaats.
Op 23 september 2017 21:56:28 schreef Paul Welther:
het op hol slaan komt echt niet van een literje teveel olie alleen. Dan moet de turbo of oliescheider van de carterventilatie slecht of versleten zijn of de motor zelf.
Op 23 september 2017 22:05:04 schreef testman:
dat zou niet verwonderlijk zijn, versleten onderdelen.. taxi's rijden zo een ton per jaar. in de gevallen die ik ken, hadden die wagens ( mercedes E ) er al dik 4 ton opzitten. waren ook nog diesels uit de 90's die nog iets simpeler waren als het huidige spul.
Ja, hier allemaal dus niet van toepassing. De auto was nog geen jaar oud, het was echt heel vreemd. Omdat alles door de dealer gelijk onder garantie is vervangen was er niet veel noodzaak over de oorzaak te discussiëren en helaas is het nu in het duister tasten.
Roches
Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
De airco in een Prius is inderdaad op elektriciteit omdat als je stil staat en de motor loopt niet dan zou het heet worden in de auto. Dat was ook een probleen bij de eerste hybrides van Honda, die hadden daar ff niet aan gedacht...
Ik zal morgen eens voor je bij de Toyota-dealer langsgaan om te vragen of die pomp op 12V draait, direkt bij het starten van de auto is die pomp nog niet actief, pas na ongeveer 15 seconden komt hij in....
Ik wilde toch al een keer gaan kijken naar de HR-C.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Op 27 september 2017 13:21:50 schreef Jochem:
[...]Hier niet van toepassing, eenmanszaak met 2 auto's en werknemers met achtergrond in voertuigtechniek/autowerkplaats.[...][...]Ja, hier allemaal dus niet van toepassing. De auto was nog geen jaar oud, het was echt heel vreemd. Omdat alles door de dealer gelijk onder garantie is vervangen was er niet veel noodzaak over de oorzaak te discussiëren en helaas is het nu in het duister tasten.
Een dealer die gelijk alles vervangt ?
Zal wel grote ogen gehad hebben 
Ja, waarom niet? Die krijgt gewoon opdracht/fiat van de importeur. Zou me ook niet verbazen als die gewoon een krat afsturen met een compleet nieuwe motor en de oude graag retour willen voor verder onderzoek.
Let bij een elektrische airco wel op, daar zit vaak een ander type koudemiddel in, en daar moet je de andere systeem componenten op aan passen, met name het insluitventiel (afwijkende drukken) !
-chefke-
300 gram motivatie -> kop van de hamer!
Op 28 september 2017 01:23:03 schreef Roches:
De airco in een Prius is inderdaad op elektriciteit omdat als je stil staat en de motor loopt niet dan zou het heet worden in de auto. Dat was ook een probleen bij de eerste hybrides van Honda, die hadden daar ff niet aan gedacht...Ik zal morgen eens voor je bij de Toyota-dealer langsgaan om te vragen of die pomp op 12V draait, direkt bij het starten van de auto is die pomp nog niet actief, pas na ongeveer 15 seconden komt hij in....
Ik wilde toch al een keer gaan kijken naar de HR-C.
Die draait zeker niet op 12 volt.... Die draait @ HV systeem kabels zijn oranje = HV.
koelmiddel = R134A en de olie is wel afwijkend... want e-motor
http://www.fixhybrid.com/comp-oil/
http://www.john2211.nl/Hybride_airconditioning.htm
[Bericht gewijzigd door -chefke- op (12%)]
Die chinees van ome ali en die hollandse pomp pakken beide r134.
Maar een toyota piemel zou wel eens anders kunnen zijn. Goede tip
Ha Henk,
Ik heb net een paar weken geleden mijn eerste lange proefrit achter de rug in de vorm van een weekje vakantie naar Engeland. We hebben een rondje gemaakt van Dover -> Solihull -> Dorset -> Dover. Waarbij we een paar dagen op de grote steamfair hebben doorgebracht.
Voor het eerst dat ik mijn nieuwe motor met splinternieuwe injectiepomp zolang heb horen draaien. En het draaide perfect.
In de motor ruimte heb ik naast twee dynamo's (Een 55 ampere 12 Volt en 90 ampere 24 volt dynamo.) ook nog een gaatje open gehouden voor een airco compressor. Die ga ik dan aandrijven vanaf de dubbele pully op de 12 volt dynamo.
Ik heb geen accu's in de motorruimte. Dan heb je meer ruimte over voor andere dingen.
Voorlopig gaat het nog niet gebeuren maar ben aan het zoeken geweest naar airco oplossingen voor mijn wagen. Een airco inbouwen uit een nieuwer model zie ik niet zo zitten. Is wel lekker goedkoop te realiseren met sloop onderdelen. Maar dan gebruik je weer oude spullen waarin waarschijnlijk ook oude nu verboden koelmiddelen gebruikt moeten worden.
Verder heb ik in de praktijk ondervonden (Ik heb drie maanden in Saoudi Arabie gezeten bij 48 graden) dat een airco met alleen uitstroom openingen in het dashboard niet zo goed werkt. Uitstroom openingen in het midden tegen het plafond werken daarentegen zeer goed. Iedereen in de wagen heeft dan een comfortabele temperatuur.
Er zijn (veelal amerikaanse) leveranciers die complete aftermarkt airco sets leveren. Bij die leveranciers kun je zelf je model condensor en koelradiator kiezen. Daar zitten systemen bij met uitstroom openingen in het daschboard. Maar ook systemen met plafond consoles die veelal gebruikt worden in busjes. Die laatste zou ik dan gezien mijn praktijkervaring kiezen. Ook omdat ik een dashboard heb waarin het niet mogelijk is om iets in te bouwen.
Er bestaan ook peltier airco's. Die zijn bijzonder handig in te bouwen. Kunnen op elke plek en positie. Ik ben alleen een beetje bang dat het rendement niet zo best is en de je dus een stevige dynamo moet hebben om voldoende elektriciteit te maken.
Maar voorlopig ben ik nog niet toe aan het inbouwen van een airco. Mede omdat het in Nederland een volstrekt overbodige luxe is en mijn tropendak zo goed werkt dat je een airco hier echt niet mist. Mijn standkachel heeft dan een eerder prioriteit.
Een koelunit zoals deze kun je mooi aan het plafond hangen:
https://www.webasto.com/gb/markets-products/bus/air-conditioning-syste…
Ik kan degene waar ik die kit van gevonden had niet meer vinden. Maar die unit was een paar cm dik en had aan de voor en achterzijde uitstroom openingen. In het midden zoog hij warme lucht uit de cabine aan. De leidingen met koelvloeistof kon je wegwerken in een stijl van de auto.
In India hadden ze een mooi systeem dat er uitzag als een brede dakstijl (die gewoonlijk achter de dakbekleding zit weggestopt maar bij sommige wagen wel zichtbaar is. Je krijgt dan als het ware een een paar cm dikke maar brede balk over de breedte van de auto.
Kost in India en china overigens geen bal. Voor een paar 100 dollar bouwen ze het ter plekke netjes voor je in. Hier ben je enkele k's kwijt. Voor zat geld kun je met je wagen naar India op vakantie en daar aan airco laten inbouwen. Die werken ook heel goed ook.
Een complete set ziet er zo uit:
https://www.summitracing.com/int/search/part-type/air-conditioning-kit…
En een peltier airco is zo iets:
http://www.top-cool.eu/nl/branches/automotive/retro-fit-airco
Leuk is dat je hiermee ook kunt verwarmen.