Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 4

Dit topic is gesloten

mel

Golden Member

Als jou vliegtuigje niet gecertificeerd is, mag je er dan mee vliegen?
(sorry, ik hield het altijd bij Cessna's) :)
Ik weet ook dat er in Afrika een officiele wet is , dat heksen niet hoger dan 150 meter mogen vliegen, anders krijgt het luchtverkeer last.. mag jij dat ook niet? :9

[Bericht gewijzigd door mel op zaterdag 21 oktober 2017 13:45:11 (42%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 21 oktober 2017 12:37:19 schreef big_fat_mama:
Uit eerlijke schaamte ben ik wat verder gaan zoeken... Wat ik gezien heb zou wel eens deze kunnen zijn:

https://www.amazon.com/Original-Craftsman-Husqvarna-122822X-AMMETER/dp…

Helaas, "does not ship to Belgium" ...

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Dus toch naar onze zuiderburen :X gewoon ship to aanpassen.:O
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Ik snap er de ballen van. Die amazon link geeft bij mij dat ie prima naar NL gestuurd kan worden.

This item ships to Netherlands.

Mocht dat nodig zijn mag je mijn adres opgeven en stuur ik hem voor je door.

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 21 oktober 2017 17:23:55 (21%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Op 15 oktober 2017 19:45:09 schreef Ruben_Lichtenvoorde:
Ik ben al weer een tijd bezig met de revisie van een Harman Kardon 680 versterker en loop telkens weer tegen nieuwe uitdagingen aan. Ik loop nu tegen twee onderdelen aan waar ik of een goede vervanger voor zoek of een adresje waar ik ze kan bestellen. eBay heeft niet echt de voorkeur omdat er een hoop fake in omloop is.

Ik zoek een alternatief voor de 2SC1775A (in het schema 2SC1775A-F), deze zitten in de eerste trap volgens mij kan ik daar met een KSC2383YTA af.

Iemand suggesties?

Ik moet toch weer verder opzoek naar een 6-tal 2SC1775A's. De 2SC2240's die ik als alternatief had besteld hebben een te lage HFE, daardoor kan ik de DC offset onvoldoende bijregelen.

Heeft er iemand een suggestie voor een adres die NOS transistoren heeft liggen? Of heeft iemand toevallig nog ergens een doosje 2SC1775A's liggen? ;)

fatbeard

Honourable Member

Ik ben voor een experiment (met grote serieproductie indien succesvol) op zoek naar een klein SMD tristate buffertje (een- of tweekanaals) wat op 5V werkt, ttl-level inputs heeft, minstens 100mA kan 'pompen' en minstens 3V buiten de voedingsspanning (-3 tot +8V) op zijn output tolereert in tristate (een soort eendraads RS485 drivertje dus).

Wie weet iets, of een slimme manier om het te vinden (zo het bestaat)?

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik ben bezig met een magnetron reparatie (loopt al een topic over) Nu ben ik na meten erachter gekomen dat de keramische zekering 250v, 16a, 32mm lang, rond defect is. (Iets langer formaat dan de standaard glaszekering maar dan keramisch) Er staat ook nog op 65tl. Waar vindt ik deze? Ik kan meebestellen bij farnell met iemand maar ik kan ze daar niet vinden. Of ik zoek niet goed, dat kan ook ?
Het gaat niet om de hoogvoltage zekering.
Update foto toegevoegd.

@fatbeard: Heb je al gekeken naar de bekende single gate logic achtige IC's?
Ik ook bekend onder de naam tiny logic etc. Ik weet dat TI / NXP / Fairchild en dat soort merken allemaal zoiets hebben en vaak ook selection guides van op hun pagina hebben staan.

Een andere oplossing is een dual digital transistor gebruiken. Zitten ook in een sot23-6 huisje met ingebouwde bias resistors. Daar dan een push pull trapje van maken. Heb je wel nog iets aan logic nodig voor tri-state helaas, kunnen die single gates weer zijn.
Behalve bovenstaande merken, die ze ook voeren, komen ze ook van Rohm.

Wat is er mis mee om een SO8 rs485 drivertje te gebruiken? Veel kleiner zal het denk niet worden. Of je moet naar exotischere behuizingen QFN en dat soort spul.

-edit- Een RS485 driver is 70mA zag ik net.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
fatbeard

Honourable Member

Op 25 oktober 2017 13:26:54 schreef brains:
... keramische zekering 250v, 16a, 32mm lang, rond ...

Klinkt als een min-of-meer standaard USA (1¼ x ¼ inch) zekering...
Zou bij de betere electronicahandel te krijgen moeten zijn, maar misschien is de waarde/uitvoering daar een probleem.
Mouser, RS, Farnell en DigiKey hebben ze in elk geval.
Ook verkrijgbaar op AliExpress, en zelfs bij Amazon...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
fatbeard

Honourable Member

@Henri: Dat was de eerste plek waar ik keek, maar die komen niet verder dan 40 à 50mA (te weinig) en/of kunnen maximaal -0.5 tot 5.5V hebben in tristate (ook te weinig). Ik zal er nog eens kijken, het was alweer een jaartje of twee geleden...

Discreet opbouwen zou voor een proof-of-concept nog wel kunnen, maar gaat daarna in productie waarschijnlijk teveel kosten (boardspace en component placement). Ik hou het wel in gedachten, in het land der blinden is éénoog per slot van rekening koning...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
pa3gws

Golden Member

Op 25 oktober 2017 13:26:54 schreef brains:
keramische zekering 250v, 16a, 32mm lang

Gewoon bij de Handy man?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

@fatbeard: Die digitale torretjes zijn er tot 100mA zo uit mijn hoofd. En ze zijn verrekte klein (2stuks in een SOT23-6 behuizing), dus zeker de moeite waard om eens naar te kijken.
Ook voldoende second sourcing: Ook belangrijk bij grote productie aantallen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Bij farnell kon ik de juiste niet vinden maar dat kan ook aan mijn zoekkunsten liggen. Ik bestel daar weinig. Het zijn inderdaad ansich vrij standaard zekeringen maar niet de 15a uitvoering. Die worden blijkbaar voornamelijk in magnetrons gebruikt. En ik weet niet of het traag of snel moet zijn.
Update. Ik heb ze toch gevonden bij Farnell. Ik had niet goed gezocht. Merci weer voor de hulp.
Ik was ook nog naar een technische dienst geweest die ook elektronica reparatie doet geweest maar die had alleen 20a liggen. En de handyman is er niet in Brugge (zover ik weet dan toch)
Nu kon ik gelukkig mee bestellen met iemand die toch een bestelling deed bij farnell en dan heb ik ze vrijdag in huis. enige minpuntje was dat ze per 10 gingen maar ach, dan heb ik een voorraadje.

[Bericht gewijzigd door brains op woensdag 25 oktober 2017 20:01:01 (45%)

Zit hier met een SSD waarvan de connector is gemold. Moet een nieuwe op, maar kan ze niet vinden als per stuk te koop:

https://www.uploadarchief.net/files/download/1735783-2.jpg
TE Connectivity P/N: 1735783-2

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

als t ding in een laptop moet dan sata stekker fixen, als dat ding in een pc moet dan gewoon een molex verloopje slopen en de male aan de ssd solderen. de 3,3V ( oranje ) heeft ie niet nodig..

de sata voor data kun je wel ergens afslopen.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 27 oktober 2017 20:12:17 (13%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Defecte harde schijf hergebruiken? Misschien bij een data recovery bedrijf of reparatie bedrijfje die bv ook gsm's repareren vragen of ze een losse hebben liggen of een sloop pcb?

Mag dit ook:

Ik zoek een current source step down converter chipje. Dus ipv dat ie de spanning constant houdt, moet ie de stroom constant houden. Voor een led toepassing, dus we gaan ook nog dimmen met PWM. En ook nog een dingetje: Externe factoren specificeren een 48V uitgangsspanning. Dus wat TI "high voltage" noemt is niet genoeg. En prijs gevoelig.

Een constant-voltage buck converter kan je makkelijk omzetten in een constant current door gewoon de load op de plek van de bovenkant van de spanningsdeler te zetten. Het enige is dan dat je een vermogensverlies hebt van 1.2V of 0.6V maal de uitgangsstroom. De chipjes die speciaal voor deze toepassing zijn, zullen over het algemeen een nominale feedback spanning hebben die veel lager is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

Dan ontbreekt nog de gewenste input spanning, die zal een groot deel van je verdere keuzes gaan bepalen.
Maxim heeft zo uit mijn hoofd (website is down tot morgenochtend) wel dingetjes tot 60 of 80V input, Allegro gaat niet verder dan 50V.
Anders zul je een controller met losse FETs moeten gaan toepassen (ook niet echt simpel of goedkoop).

Het vermogensverlies door een te hoge Vref kun je misschien behelpen met een kleine opamp, maar dat wordt een hele rekenarij om het stabiel te houden...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
maartenbakker

Golden Member

@rew: ik denk dat zoiets in veel LCD-TV's zit tegenwoordig. Probeer eens na te gaan wat die gebruiken. Als je op schemasites op de string 17IPS zoekt ga je vast wel wat voedingen van Vestel vinden, geen topmerk maar wel schema beschikbaar als inspiratie.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 28 oktober 2017 12:07:29 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 28 oktober 2017 11:57:14 schreef fatbeard:
Dan ontbreekt nog de gewenste input spanning,

Ik geloof dat ik een beetje slordig was. De ingangsspanning is in de bestaande situatie 48V, de uitgangsspanning moet tot ONGEVEER die spanning kunnen oplopen natuurlijk.

Edit: De 17IPS19 gebruikt de TPS61199 (*): een boost converter. Ik wilde eigenlijk een BUCK constructie gebruiken: De spoel in de DCDC zorgt er dan voor dat EMC een beetje binnen m'n apparaat blijft, bij de boost constructie loopt de stroom door de leds maar een deel van de tijd. Dan moet je weer een grote uitgangscondensator gaan plaatsen om dat af te vlakken.

(*) Duur, max 30V, niet dimbaar, geen RGB.

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 28 oktober 2017 12:45:15 (39%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

@rew: dan voedt hij die waarschijnlijk uit 24V ofzo. Er zijn ook TV's die de backlight uit de 400V lijn halen. Alleen bedenk ik me dat je dan toch kans op een externe FET hebt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt voor het meedenken. Printje ontworpen voor de LM3414HV...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 27 oktober 2017 18:39:16 schreef MNM(tm):
Zit hier met een SSD waarvan de connector is gemold. Moet een nieuwe op, maar kan ze niet vinden als per stuk te koop:

TE Connectivity P/N: 1735783-2

Digikey heeft de -3 uitvoering.
Zwaardere gold flash maar verder het zelfde ding.

Beste CO'ers, mag ik even een beroep doen op jullie enorme kennis van componenten. Ik ben bezig met reparatie van een dubbelprint. Op zich geen groot probleem maar voor reparatie moeten de twee printen van elkaar gescheiden worden. De beide printen zaten met twee stuks 6 polige pin headers op elkaar. Helaas waren de printen zo sterk afgelakt dat de pinheaders zelfs met een beetje geweld niet uit de connector te trekken waren. Helaas moest er wat geknipt worden en daarna voorzichtig eruit gesoldeerd. Van de oorspronkelijke headers is dus maar een stukje van 4 overgebleven. Omdat ik het geheel zo orgineel mogelijk wil houden ben ik dus op zoek naar deze headers. Het moeilijke eraan is dat ze bijna 22 mm lang zijn en dat vind ik dus niet bij Farnell of RS. De steek is 2,54 mm. Ik heb dus eigenlijk twee stukjes van elk 6 polig nodig maar van een hele lengte een stukje afknippen is natuurlijk ook geen probleem. Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Dit topic is gesloten