evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
@ Bdbtes
Met wat meer foto's van de voor- en achterkant van het chassis en de kast en mogelijk nog aanwezige stickers of typeplaatjes is misschien vast te stellen om welk model radio het gaat.
In een verborgen hoekje van de glazen schaalplaat waar de zendernamen op staan staat ook vaak nog informatie.
Let op! De opdruk op die schaalplaten is vaak waterverf. Bij het schoonmaken veeg je de opdruk er in een mum van tijd vanaf.
Noch op de websites NVHR (NL), Radiomuseum.org (CH) en DocTSF (F), noch in het Technisch-commercieel Radio-Vademecum van T.A.Staleman (pdf) heb ik een radio kunnen vinden die een vergelijkbare buizenbezetting heeft.
Op het Nederlands Forum over Oude Radio's zit ook heel veel kennis van oude buizenradio's.
Daar zou je, met uitgebreidere informatie dan tot nu toe, ook de vraag kunnen uitzetten.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Op 1 november 2017 17:47:36 schreef Thevel:
[...]Haha, die kent toch bijna iedereen, Dombo heet ie.![]()
Ho Ho vergeet het kameelpaard niet.
http://big5.reislogger.nl/foto/zuid-afrika-2014/kameelpaard.1438121
[Bericht gewijzigd door pa3gws op (43%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sommige van die Stella radio's hadden een Philips chassis (al dan niet aangepast)
De buizenbezetting van de BX690A lijkt te kloppen: http://mario.datastress.com/radio/show.php?type=BX690A&brand=Phili…
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Toch niet. De BX690A heeft als mengbuis een ECH21 en een afstemoog EM4.
Voor een afstemoog ontbreekt zo te zien een bundeltje draden.
Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
Als de opdruk van een buis niet meer te lezen is kan je hem een paar uur in de vriezer leggen.de opdruk wordt dan weer zichtbaar.
Die tip kreeg ik vroeger eens,ik vond het een sterk verhaal totdat ik het eens uitgeprobeerd had.
Het werkt.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 1 november 2017 18:18:01 schreef Arco:
Sommige van die Stella radio's hadden een Philips chassis (al dan niet aangepast)
De buizenbezetting van de BX690A lijkt te kloppen: http://mario.datastress.com/radio/show.php?type=BX690A&brand=Phili…
Alleen lijkt dit niet op een Philipschassis. Bedoel je trouwens het Engelse merk Stella? Dat was van Philips op enig moment, maar het gaat hier kennelijk om iets Belgischachtigs.
Wat meer foto's van alle kanten van het chassis zouden hoe dan ook kunnen helpen in de duiding. Ook de kast en de schaal zijn belangrijk!
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (13%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bedoel je trouwens het Engelse merk Stella? Dat was van Philips op enig moment, maar het gaat hier kennelijk om iets Belgischachtigs.
Da's toch bier?... 
Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
Alleen als er Artois achter staat. 
Mss is het deze? http://www.radio-restoration.com/Stella.html
De TS moet echt met meer foto's komen anders blijft het gissen.
[Bericht gewijzigd door Hubie op (65%)]
evdweele
Overleden
Hubie
Golden Member
Ja ik zie het,weer met mijn neus gekeken. 
De spoelen van de Stella van de TS heeft spoelen met een vierkante behuizing,niet rond.
Anoniem
Op 1 november 2017 17:19:16 schreef evdweele:
[
Als het alleen gaat om "een radio" koop je in de eerste de beste winkel een exemplaar dat het direct doet en veel beter dan dit exemplaar ooit zal presteren. Maar meestal gaat het daar helemaal niet om. Het is de uitdaging om van iets zonder waarde weer iets werkends te maken.[...]Het gaat niet om de waarde. Het restaureren van oude radio's is een sport, net als een hengeltje uitgooien of je buiten adem lopen om een marathon te winnen.
Akkoord voor een ervaren doorwinterde "die hard" restaurateur.
Die kan het kaf van het koren scheiden.
Maar als beginner mijd je best de al te moeilijke karweitjes die ver je pet te boven gaan. Omdat je het niet tot een goed einde kint brengen is het één grote teleurstelling en valt de interesse vaak volledig weg.
Je hebt toch zelf voldoende kennis om te zien op die foto dat dat ding volledig verroest is enniet enkle het chassis.
Ik heb een kleine collectie antieke sabels en dolken. Het is de bedoeling dat die zo origineel mogelijk gerestaureerd worden. De meestal verotte houten handvaten en het leder wordt vervangen. Er zijn zelfs methodes om de putjes in het lemmet met veel geduld op te vullen en haast onzichtbaar weg te werken.
Mar als iemand een bodemvondst aanbiedt, meestal een klomp roest waar je met wat verbeelding nog een mes in herkent bedankt iedereen voor het aanbod. Wat je er ook aan inspanning aan besteedt, het wordt nooit wat.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Op 1 november 2017 23:32:16 schreef grotedikken:
[...]
Er zijn zelfs methodes om de putjes in het lemmet met veel geduld op te vullen en haast onzichtbaar weg te werken.
.
Karakter !
Op 1 november 2017 14:03:42 schreef evdweele:
[...]- Gelijkrichter AZ1, AZ3, AZ4 of EZ2, EZ3
- Oscillator/mengbuis ECH41 of ECH42
- Middenfrequentversterker EAF41 of EAF42 (EF41 of EF42 ook nog mogelijk)
- Laagfrequent voorsterker EBC41
- Eindbuizen 2 maal EL41
Wat nog ontbreekt is een fasedraaier, dat zou een ECC40 kunnen zijn.
En ik vraag me af waarom de buishouder met het vraagteken geen zoekhuls heeft.Op de websites van de NVHR en RMorg is geen Stella radio te vinden met deze buizenbezetting.
Het vereist wel doorzettingsvermogen en enige kennis om van deze roestbak weer een radio te maken.
[bijlage]
De EBC 41 buizen wist ik al want die haalde ik eruit en stond er nog op.
De EBC 41 buizen wist ik al want die haalde ik eruit en stond er nog op.
Je schrijft "de EBC41 buizen" .... zaten er dan 2 stuks in ?
evdweele
Overleden
Waar blijven de gevraagde foto's en teksten op typeplaatjes en stickers?
Alleen aan de hand daarvan kan de radio mogelijk worden geïdentificeerd.
Als dat niets oplevert zal je het schema moeten optekenen aan de hand van de bedrading en de componenten.
Voor die tijd is er niets te zeggen over de correcte buizenbezetting. Dat je 1 of meer EBC41 buizen hebt aangetroffen wil nog niet zeggen dat die erin horen of precies op die plaats horen te staan.
florick
expert in percussive maintenance
Als je het ding dan toch restaureerd zou ik de buisvoeten voor de eindbuize(n) vervangen door keramische types. Die pertinax gevalletjes kunnen voor veel problemen zorgen.
Meestal staat op de achterwand, aan de binnenkant wel de buizenbezetting, als je geluk hebt.
Misschien zelfs wel een schema, maar dan moet je wel veeel geluk hebben 
Maar dat heeft Maarten ook al gezegd..
[Bericht gewijzigd door mel op (11%)]
Anoniem
Beginners op weg helpen en goede raad geven is ok, maar door iemand valse hoop te geven help je niet.
Kom mensen, ik heb die foto nog eens van heel dichtbij bekeken.
Dat is één brok roest.
Alle buisvoeten zijn kapot geroest en moeten vervangen worden, het is ook twijfelachtig of de buis pinnetjes die wat minder aangetast zijn nog kunnen gered worden.
De voedingstransfo ziet er echt niet uit.
De bandenschakelaar staat niet op de foto maar die zal ongetwijfeld even gecorrodeerd zijn als de buisvoeten.
En dàt is het probleem. Je kunt het niet repareren. Een spuitje CRC zal in dit geval niet veel helpen. Je zult er ook geen passende vervanger voor vinden.
Gezien het een radio eind jaren 40 is zullen ook de elco's, en diverse condensatoren moeten vervangen worden. Ook de schaallampjes en hun fittingen zullen kapotgeroest zijn, en dan zou ik wel eens de onderkant van het chassis, waar de componenten zitten willen zien.
Verder zal bij een radio die zo veel jaren vochtig gestaan heeft ook de kast aangetast zijn van de houtworm.
Daar kun je geen resultaat mee behalen.
Hier past slechts 1 advies: naar de schroothoop ermee.
Ik vraag me trouwens af waarom de TS nog steeds achter die buizen aan zit. Het probleem zit hem in de eerste plaats daar niet. Oude radio's werden doorgaans in werkende staat aan op zolder gezet.
Kapotte of onherstelbare werden weggegooid.
Ik denk dat buizen het minste van zijn zorg zijn.
Wat heb je er aan die buizen te vervangen als je de rest niet meer goed krijgt?
Omdat ik vrij zeker van mijn stuk ben, mag de TS gratis een mooie zendbuis komen afhalen om zijn bureau op te fleuren als ie dat roestbakje ooit aan de praat krijgt.
Als ik tegen die tijd nog leef wel te verstaan. 
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (21%)]
evdweele
Overleden
@ GD
Jouw mening is intussen bekend: druk elk enthousiasme om van een oude radio iets werkends te maken en vooral daarvan te leren, de kop in.
Toen ik zelf begon met oude radio's te repareren (ik had al ervaring met het bouwen van Muiderkring/Amroh ontwerpen en werkte al 40 jaar in de reparatie van elektronische apparaten) wist ik ook niet waar te beginnen.
Op een vlooienmarkt kocht ik voor 20 gulden een oude buizenradio om op te oefenen.
Geen idee wat me te wachten stond, ik had met oude buizenradio's geen ervaring.
Er ging dus van alles mis. Spoelen die defect raakten doordat ik aan de kernen draaide terwijl ze muurvast in de spoelvorm vast zaten, condensatoren die ik niet van tevoren had gecontroleerd omdat het mij niet bekend was dat Philips teercondensatoren bij voorbaat al kortsluiting vertonen.... enz, enz.
Internet stond nog in de kinderschoenen, er was over over oude buizenradio's vrijwel niets te vinden.
Tegenwoordig is het een stuk luxueuzer; er zijn vele websites en forums waarop goede informatie en schema's zijn te vinden.
Als de TS voldoende informatie verstrekt is er - hoewel met de nodige inspanning - nog best iets van dat brok roest zoals jij het noemt te maken.
Het is uitsluitend en alleen aan de inspanningen van de TS en de overige forumdeelnemers om te bepalen of dit een succesvol of een onhaalbaar resultaat gaat opleveren.
Dat zo'n operatie financieel oninteressant is staat buiten kijf, dat is een hobby in 99,99% van de gevallen altijd.
Anoniem
Op 3 november 2017 19:31:52 schreef evdweele:
@ GD
Jouw mening is intussen bekend: druk elk enthousiasme om van een oude radio iets werkends te maken en vooral daarvan te leren, de kop in.
Helemaal niet, ik probeer vanuit mijn technische ervaring de situatie neutraal in te schatten evenals de kansen op succes. Helaas zijn die uitermate ongunstig.
Besluit daaruit niet dat ik restauratie van oude radio's geen warm hart zou toedragen.
Maar je mag je passie voor "de goede oude tijd" niet laten leiden tot onrealistisch gedrag.
Net omdat jij ervaring hebt in het herstellen van oude radio's zou je moeten zien dat dit doorroeste artefact niet meer te redden valt.
Een oud toestel met mogelijk meerdere gebreken herstellen is heel iets anders dan iets proberen te herstellen waar nagenoeg alles van kapot is door vocht. Zeker een beginner zal daar niets van bakken en de kans is zeer groot , dat hij zijn interesse verliest als zijn inspanningen tot niets leiden.
In plaats van je te laten leiden door je emoties , weerleg eens wat ik in mijn vorige post als argumenten aanhaal die de kans op succes tot nul reduceren.
Waarom en hoe is reparatie volgens jouw wél haalbaar.
Aanmoedigen is nog makkelijker (en vooral leuker om lezen) dan een op argumenten berustende negatief oordeel, maar je moet wel ook kunnen zeggen waarom.
evdweele
Overleden
Voordat we meer van het chassis hebben kunnen bekijken, met name de onderzijde met de bedrading, weerstanden, condensatoren, schakelaars en onderzijde van de spoelbussen, vind ik het prematuur om te stellen dat het trekken aan een dood paard is.
Met emotie heeft dit niets te maken. Dat zou het kunnen zijn als het om een erfstuk van opa gaat waarbij je de goede man voor je ziet terwijl hij zijn krantje leest een aan zijn pijp lurkt 
Anoniem
Op 4 november 2017 13:54:40 schreef evdweele:
Voordat we meer van het chassis hebben kunnen bekijken, met name de onderzijde met de bedrading, weerstanden, condensatoren, schakelaars en onderzijde van de spoelbussen, vind ik het prematuur om te stellen dat het trekken aan een dood paard is.
Als je een dood paard vindt dat aan één zijde helemaal rot is, dan vermoed ik dat de andere kant die je nog niet gezien hebt ook niet al te fris is.
Maar we kunnen idd wachten op een foto van de onderkant, al heb ik zo'n donkerbruin vermoeden dat we nog lang gaan kunnen wachten.De herfstvakantie is voorbij.
Met emotie heeft dit niets te maken. Dat zou het kunnen zijn als het om een erfstuk van opa gaat waarbij je de goede man voor je ziet terwijl hij zijn krantje leest een aan zijn pijp lurkt
Jaja, en dan zie je een traan op zijn wang, omdat men zijn erfstuk tientallen jaren in een vochtige kelder heeft laten verpieteren. Ashes to ashes, dust to dust and scrap to scrap amen.
Het zal je verbazen wat een radio kan overleven... Ik heb eens een Erres toestel uit eind jaren 30 uit een schuur gekregen. De kast was zo vochtig geweest dat hij helemaal uit elkaar viel. Chassis onder de spinrag en vuil (geen roest, chassis was blijkbaar bijzonder goed tegen roest behandeld)
Omdat ik 'm als verloren beschouwde, (via lamp) aan het net gehangen en warempel, hij ontving zenders (met alle originele condensatoren die weliswaar slecht waren, maar voldoende om nog schor wat zenders te kunnen weergeven)
Kast was volledig verloren, die dus weggegooid. Chassis doorgeschoven naar een andere verzamelaar.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Zelfde verhaal voor televisies. Van de bekende partij uit de tuinbouwschuur heeft Maurice er destijds eens een gewoon aan het net gehangen na een paar dagen droog staan en voor zover ik weet speelt hij nog steeds. Het verhaal van GD is dus wel degelijk aan de emotioneel/pessimistische kant in plaats van realistisch. Dat gezegd hebbende moet de TS er natuurlijk wel mee rekenen dat hij er een hele kluif aan gaat hebben met een behoorlijke leercurve. Maar je moet toch ergens beginnen.
Mwa volgens mij valt het allemaal best mee, ik heb ergere toestellen onder handen gehad. Met als absoluut dieptepunt een Delco Centerline radio uit een Buick uit 1937.
Het mos stond erop, kwam van een sloperij in Carolina. Het enige onderdeel dat bij een vriend van mij nog ontbrak na de restauratie van zijn auto.
Heeft me twee maanden (niet full time) gekost, tot op het bot gestript, gestraald, buisvoeten vervangen, opnieuw verchroomd, knoppen laten nagieten in modern kunststof omdat ze uit elkaar vielen maar hij zag er daarna dan ook als nieuw uit en speelt voortreffelijk. En daar doe je het voor, niet omdat het een winstgevende business is maar puur voor de sport en omdat je er in mijn geval iemand mee helpt zijn auto weer compleet te krijgen.
Er wordt al erg vaak gezegd dat iets niet meer te herstellen is, ik heb zelf maar al te vaak bewezen dat dat vaak voorbarig is. Als ik met die mentaliteit zou rondlopen had ik nu niet zo'n grote verzameling werkende antieke computers gehad.