Domotica

Ik wil gaan beginnen om thuis een aantal zaken via domotica aan te sturen.

Nou zie ik op diverse sites complete systemen maar die kosten best veel geld dus ik zoek iets meer richting de DIY zodat ik en geld kan besparen en weer iets nieuws heb om mijn vrije tijd aan te besteden.

Om te beginnen moet ik kiezen waar ik de boel mee wil gaan besturen en daar zou ik graag wat advies over krijgen.

Wensen:

Moet kunnen draaien op verschillende hardware zodat later vervangen geen probleem is

Bediening via android tablet en eventueel ook stemherkenning

Moet de volgende zaken gaan regelen:
verlichting overal aan/uit en buitenverlichting op sensor of tijd
verwarming in diverse zones met aparte tijden
inbraakalarm
videobewaking
energie monitoring
deurbel met intercom en video
toegangscontrole

Graag jullie mening en/of opmerkingen over welke software ik het beste kan gaan gebruiken.

Zoek eens op domoticz. Kan je vrij veel mee. Heb een raspberry pi zero waar het op draait. Heb een aantal sensoren ( esp8266's ) in de tuin en schuur. Daarnaast nog een paar schakelaars+esp8266's erachter zitten. Werkt goed. Maar voordat ik het echt goed had kostte me een hoop tijd. Videobewaking zou heel goed kunnen. Maar heb me daar niet in verdiept. Ultrasoon bewaking voor mij werkt goed genoeg.

Zie ook https://www.youtube.com/watch?v=bpg6RSHS4Zc. Staat een zeer goede image voor de raspberry pi.

[Bericht gewijzigd door vincent1971 op donderdag 23 november 2017 15:29:32 (12%)

Ik ben anti-domotica, maar zal verderop toch wat tips geven.

Waarom in vredesnaam een lampje aanzetten vanuit je stoel, of de lampen in 'romantische sfeer' dimmen.. Hoe vaak ga je dat doen, hoe praktisch is het op dat moment (je komt waarschijnlijk toch op dat moment binnen.)? Je weet in ieder geval wel zeker dat je je telefoon niet perongeluk in je jas laat zitten op dat romantische moment. |:)

Voor schemer- of bewegingssensoren heb je niet echt domotica nodig, die koop je tegenwoordig geïntegreerd in de armatuur of zelfs ledlamp.

Verwarming per zone is zeker mogelijk en goed te doen, DHZ of kant&klaar, bedenk wel wat je ermee gaat besparen. Als je elke donderdag de zolder programmeert op extra warm vanwege je vaste knutselavond dan kan je dat ook met een digitale thermostaatkraan van 2 tientjes doen. En nogmaals, wat verlies je er aan energie en comfort mee als je hem standaard al wat warmer zet en nog wat hoger als je er daadwerkelijk zit. Energiemonitoring : idem, ga je echt meten wat de koelkast verbruikt en dan besluiten die te vervangen? Of tot de conclusie komen dat je teveel het ledlampje in de slaapkamer aan hebt? Of te vaak je kleding wast?

Inbraakdetectie is zeer lastig goed zelf te doen. Je gezinsleden moeten zich namelijk ook aan- en afmelden. Als dat niet goed werkt en irritatie oplevert dan krijg je een zeer onbetrouwbaar systeem waar je ook nog eens veel tijd en geld aan hebt besteed. (Dit geldt trouwens ook voor verlichting e.d. je schoonmoeder zal het heerlijk vinden dat ze via een tablet de lampen aan of uit moet doen).

Je complete lijstje in een DHZ domoticz omgeving lijkt me extreem duur ook als DHZ en zeer zeer veel tijd kosten. Hou ook rekening met de ontwikkelingen, dingen die nu nog lastig of duurbetaald in huis haalt heb je straks voor een kwart van de prijs (WIFI Ledlampen, WIFI radiatoren/thermostaat). Een videointercom met gezichtsherkenning en toeters en bellen is vast al te koop en daar kan je zelf echt niet tegenop programmeren, solderen en configureren.

Maargoed de tip: Er zijn tegenwoordig smart speakers, Amazon Echo en Google Home, die zijn goed in stemherkenning (in grotere ruimtes) en die kunnen ook babbelen met bijvoorbeeld Philips Hue en diverse CV/thermostaat systemen (NEST, Tado e.a.)

Op 23 november 2017 20:04:04 schreef K7Jz:
(...)Er zijn tegenwoordig smart speakers, Amazon Echo en Google Home, die zijn goed in stemherkenning (in grotere ruimtes) en die kunnen ook babbelen met bijvoorbeeld Philips Hue en diverse CV/thermostaat systemen (NEST, Tado e.a.)

Ik mag er niet aan denken, zo'n slimme speaker die te pas en te onpas begint te kletsen met mijn lampen en thermostaat. Het moet niet gekker worden :)

Even serieus: inbraakalarm zou je beter door een erkend installateur laten plaatsen, dan krijg je de nodige certificaten om korting te krijgen op je inbraakverzekering (als je die hebt).

De rest kan prima met domoticz, maar je moet bereid zijn eraan te sleutelen. Met dergelijke hobby-domotica zou ik steeds een "fallback" voorzien, zodat je bv. je lampen ook kan bedienen zonder domotica. Zo zit je niet in het donker als eens een update van de software fout loopt of de SD kaart in je raspberry pi corrupt wordt :-)

Nog even een klein beetje extra toelichting.

Ik hoop geen energie te besparen dat kan ik zonder domotica ook wel.
Pas de 25 jaar oude koelkast vervangen dat zal ik hopelijk merken bij de eindafrekening.
Energie monitoring lijkt me wel leuk omdat ik overal tegen kom dat de schakelaars dat standaard vaak al ondersteunen.
En ik misschien er eindelijk eens achter ga komen waarom wij met z'n drieën ieder jaar 11 á 12.000 kWh aan verbruiken een gemiddeld gezin van drie personen doet 3.500 kWh per jaar.

Verlichting schakelen is vooral omdat ik dan niet overal van die lelijke schakelaars nodig heb.
Ik heb diverse lampen op plaatsen waar geen lichtaansluiting zit dus domotica kan dan al die lampen tegelijk bedienen.

Ik had een alarminstallatie compleet met meldkamer abonnement maar dat heb ik opgezegd omdat ik geen bedrijfsverzekering meer heb die dat vereist, de gewone verzekering geeft geen korting met alarm.
Ook de onhandige bediening ervan heeft me doen besluiten om de hele installatie te verwijderen.
Dus een domotica installatie met een paar bewegingsmelders erbij is voldoende voor mij.

De verwarming ermee regelen is puur luxe zodat ik de badkamer kan laten verwarmen vlak voor we er gebruik van maken.
En de bestaande thermostaat in de woonkamer kan vervangen door iets dat makkelijker te bedienen is.
Misschien nog een zone voor mijn hobby kamer waar ik eigenlijk wil dat de verwarming het ook 's nachts niet te koud laat worden.

Video camera heb ik al hangen vanwege de verzekering voor een sportwagen die ik had, die moest eigenlijk binnen staan maar een camera was ook goed. Garage was en is nog steeds te vol met opslag van allerlei belangrijke zaken voor dit huishouden. Scooter, fiets, wasmachine, wasdroger en voorraad kasten met frisdrank enz. Die camera hangt er al dus waarom hem dan niet ook met de domotica kunnen bekijken.

Toegangscontrole omdat ik in de loop der jaren een vermogen heb moeten uitgeven aan nieuwe sloten omdat ik weer eens sleutels kwijt ben. Soms geef ik iemand tijdelijk een sleutel omdat die dan b.v. als ik weg ben bepaalde zaken voor me moet kunnen waarnemen. Deze sleutels komen nooit terug allereerst omdat ik het zelf vergeet en omdat de persoon die hem heeft het ook vergeet.
Met toegangscontrole kan ik alle sloten eenmalig vervangen en dan de voordeur voorzien van een elektronisch slot.
Zodat ik zeker van ben dat niemand meer zonder dat ik het weet naar binnen kan.
En ja helaas is dat al eens gebeurd, weet natuurlijk niet door wie maar zoiets kost me zoveel geld daarmee kan ik 10 domotica systemen kopen.

Dus nogmaals ik wil er niets mee besparen maar het is vooral voor het gemak.
Dat het duur is of veel geld kost is aan mij om dat te beslissen.
Als ik geen geld uit wil geven dan had ik beter geen hobby kunnen nemen. :)
En dat het veel tijd kost is juist meegenomen daar heb ik voldoende van.

mel

Golden Member

Toegangscontrole is zeker makkelijk.
Ik heb zo'n transpondertag ingenaaid in de voering van mn jas(nou ja, mn vrouw dan :+ ) en ik kan naar binnen met mn handen vol boodschappen zonder dat ik me rot zoek naar sleutels..
En als er eens iemand toegang moet krijgen, geef je m een tag, en meld m aan.
Vergeten terug te geven geeft niet, je meld m gewoon weer af.
En je houd tegelijk een log bij wie, en hoe laat er iemand binnenkomt.
Ik heb al jaren een systeem met diverse kale moederborden, waar een netwerk kaart en een relaiskaart op zit.
Dit word aangestuurd met Linux vanuit de server.Met Netboot word het hele zooitje opgestart, de veranderingen hoeven alleen in de server te gebeuren, de rest gaat vanzelf.Een nadeel, de moederborden met ISA bus worden obsolete.Binnenkort toch maar weer eens iets anders gaan verzinnen.ISA bus is nodig omdat mn relaiskaarten dat hebben..

[Bericht gewijzigd door mel op vrijdag 24 november 2017 14:28:15 (34%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
KGE

Golden Member

Op 24 november 2017 14:23:03 schreef mel:

Ik heb al jaren een systeem met diverse kale moederborden, waar een netwerk kaart en een relaiskaart op zit.
Dit word aangestuurd met Linux vanuit de server.Met Netboot word het hele zooitje opgestart, de veranderingen hoeven alleen in de server te gebeuren, de rest gaat vanzelf.Een nadeel, de moederborden met ISA bus worden obsolete.Binnenkort toch maar weer eens iets anders gaan verzinnen.ISA bus is nodig omdat mn relaiskaarten dat hebben..

Er bestaat iets als dit:

http://arstech.com/install/ecom-prodshow/usb2isar.html

Maar een paar relais stuur je ook simpel aan met een Arduinootje via de USB..

Hoi,

ik heb hier nu al een tijdje een pi3 waar pimatic op draaid naar volle tevredenheid.

Al jou wensen kan je erin laten vervullen. Al naargelang programmeerkunsten :)

Bediening van alles via,
tablet, smartfoon, pc,...

Pimatic regelt hier:
cv en zonecontrolle, toegang via badge, verlichting,...
controle of er iemand thuis is...

en gemaklijk vanop afstand of thuis te programmeren, via gui of cli

ASPA-tech.be

Qua besturing zou je je voor DIY eens kunnen verdiepen in Node-Red en MQTT. Beide draaien prima op een Raspberry Pi. Ik heb nu een RPi 3B, een RPi 2B en twee RPi's zero W aan elkaar 'hangen' via WiFi en die keutelen genoeglijk met elkaar.

Ook heb ik er met Node-Red een stukje ingebouwd waarmee ik via Telegram op afstand zaken kan uitvragen en aansturen.

See also these pages on my website.

Met Node-Red en MQTT is een en ander uitstekend en eenvoudig aan elkaar te knopen. Zie hieronder.

Ik heb er bijvoorbeeld via de Raspberry Pi Zero W's twee temperatuursensoren aanhangen en die kun je via het Node-Red 'dashboard' prime een keurige grafiek laten produceren:

Ain't no place like 127.0.0.1
mel

Golden Member

Op 24 november 2017 16:28:58 schreef KGE:
[...]

Er bestaat iets als dit:

http://arstech.com/install/ecom-prodshow/usb2isar.html

Maar een paar relais stuur je ook simpel aan met een Arduinootje via de USB..

Mooi dat dat bestaat.Maar ik heb er nogal wat nodig, gaat aardig in de kosten lopen dan.
En ik ben niet zo gecharmeerd van USB poorten..
Maar goed, we zoeken door :)
(Het zal wel Ethernet i/o kaarten gaan worden )

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik heb thuis ook domoticz draaien op een raspberry Pi. Hoe complex het wordt ligt aan je budget en tijd.

Je kunt zelf alles knutselen en alles aansturen via de GPIO op het raspberry pi bord (met evt een uitbreidingsmodule), of je kan alles 'kant en klaar' aansturen door verschillende protocollen.

Om te kunnen communiceren met deze protocollen dient vaak nog wel extra hardware aangeschaft te worden. Ik gebruik zelf een 433 Mhz transponder om klik aan klik uit spul aan te sturen. De ontvangers kun je dan gemakkelijk inleren in domoticz. Nadeel van 433 mHz is dat je een signaal kan sturen om bijvoorbeeld een lamp aan te zetten, maar geen signaal terug krijgt of je lamp ook daadwerkelijk aan staat. Ook is 433 mHz makkelijker te onderscheppen door kwaadwillenden.

Ik heb daarnaast ook een Z-Wave USB stick. Z-Wave is een protocol waarbij wel een controle zit of het signaal goed is aangekomen. Hiermee stuur ik bijvoorbeeld thermostaatknoppen aan en lees ik bewegingssensoren uit. Ook heb ik een vochtigheidsmeting gekoppeld aan mijn mechanische ventilator via Z-wave en een scriptje.

Er is ontzettend veel mogelijk, en alles is dus vooral afhankelijk van je budget en de hoeveelheid tijd die je er in wilt steken. En ja, de lamp gaat ook aan met een schakelaar. Maar voor mij is het naast gemak ook gewoon hobby. Alles wat je benoemt is te realiseren via domoticz.

En om toch een terugmelding te krijgen ,is een sonoff basic moduul, voorzien van tasmota software, gemakkelijk in een oude 433Mhz switch te plaatsen.