Beste techneuten!

Ik heb een moeilijke vraag (al vind ik dat zelf). Ik ben bezig met mijn afstudeerfilm op het HKU (hoge school van de kunsten Utrecht). Daarbij wil ik graag zoals de titel al zegt een printplaat filmen. Maar om dit te kunnen doen zoals ik dat wil doen heb ik een camera nodig die niet groter is als een duim/vinger (om dan te kunnen manoeuvreren tussen de onderdelen). Daarbij moet het ook bezitten tot minstens 1080p en macro afstanden aan kunnen.
Na veel onderzoek gedaan te hebben kom ik (of ik mis toch iets) tot de conclusie dat er een camera ten grootte van een duim (en de boven genoemde specificaties) alleen in een smartphone zit. Maar daar zit een probleem bij dat de camera in de smartphone vast zit.

Mijn vraag luid dus: Kan ik mijn camera op een een of andere manier verlengen waar door ik wel door de printplaat kan? Of kan ik de camera los gebruiken en aan een usb koppelen, zodat ik dit weer aan me computer kan koppelen en live beeld kan krijgen? Ik heb hier een voorbeeld van zo'n camera in een iphone.

https://www.phonepartworld.com/image/cache/data/Products/iPhone%206/13…

Of heeft iemand een ander idee wat slimmer zou zijn?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen,
Dat zou echt geweldig zijn!
Met vriendelijke groeten,
Een wanhopige film student.

Heb je al gezocht naar endoscoop camera?
Eerste hit bij Google met endoscoop iphone:
https://www.dennisdeal.com/products/endoscoop-voor-iphone-android-comp…

Wel een heel leuk idee trouwens!!

Op 24 november 2017 17:33:49 schreef justin030:
Of heeft iemand een ander idee wat slimmer zou zijn?

De endoscoop die Thevel voorstelde lijkt me al een prima oplossing!

Je zou bijvoorbeeld ook een Raspberry Pi kunnen nemen. Voor de Raspberry Pi is er namelijk een specifieke camera gemaakt, die op een printboardje zit aan het einde van een (ongeveer) 25cm lange flatcable.

Het bordje met camera is nauwelijks een centimeter dik, en enkele centimeters op enkele centimeters qua oppervlak - misschien handig om ergens op een soort van camera-arm te monteren?

Zowel de Raspberry Pi als de camera kan je makkelijk vinden via Google, misschien is het de moeite waard om er eens naar te kijken.

In elk geval veel succes met je filmproject ('k ben eigenlijk wel benieuwd!).

Marlon

Op 24 november 2017 17:45:41 schreef Thevel:
Heb je al gezocht naar endoscoop camera?
Eerste hit bij Google met endoscoop iphone:
https://www.dennisdeal.com/products/endoscoop-voor-iphone-android-comp…

Wel een heel leuk idee trouwens!!

Hee, Thevel

Bedankt voor het meedenken!
Alleen het probleem met endoscoop camera's is dat de kwaliteit niet goed genoeg is voor een bioscoop (waar ik het wil gaan vertonen). Vandaar het minimum op 1080p.
Ik had hier al voor gebeld naar endoscopen.nl. Jammer genoeg bestond dat dus niet (behalve dan in de prijs categorie van 25.000 euro).
Maar mobieltjes kunnen zelf in 4k filmen!

Bedankt! :D

Op 24 november 2017 17:50:13 schreef Marlon:
[...]
De endoscoop die Thevel voorstelde lijkt me al een prima oplossing!

Je zou bijvoorbeeld ook een Raspberry Pi kunnen nemen. Voor de Raspberry Pi is er namelijk een specifieke camera gemaakt, die op een printboardje zit aan het einde van een (ongeveer) 25cm lange flatcable.

Het bordje met camera is nauwelijks een centimeter dik, en enkele centimeters op enkele centimeters qua oppervlak - misschien handig om ergens op een soort van camera-arm te monteren?

Zowel de Raspberry Pi als de camera kan je makkelijk vinden via Google, misschien is het de moeite waard om er eens naar te kijken.

In elk geval veel succes met je filmproject ('k ben eigenlijk wel benieuwd!).

Marlon

Hee Marlon,

Ook bedankt voor het meedenken!
Ja de endoscoop is dus jammer genoeg geen optie, ga nu direct in de Raspberry Pi kijken!
Dit klinkt wel erg interessant namelijk! Is dit voor mij als niks wetende techneut mogelijk om te maken?
Dat met die camera-arm klinkt ook als muziek in de oren, zo iets zag ik zelf ook voor me!

Bedankt! Ik zal jullie op de hoogte houden!

Justin

Op 24 november 2017 17:59:58 schreef justin030:
Ja de endoscoop is dus jammer genoeg geen optie, ga nu direct in de Raspberry Pi kijken!

De raspberry pi camera is fixed-focus op zeg 1.5 tot 2m en dan ziet ie aanvaarbaarscherp van 1 tot oneindig. Niet macro dus. Je zult zelf wat moeten prutsen met de lens om hem dichterbij te krijgen. Officieel kan dat niet, maar onofficieel.... :-)

Op 24 november 2017 18:03:39 schreef Hubie:
Mini spy camera = Full HD 1080 P

https://www.beslist.nl/products/cadeaus_gadgets_culinair/r/vinger_came…

Hee Hubie,
Deze had ik zelf ook al gevonden. Het probleem met deze camera is dat hij op macro afstand niks kan is mij verteld door een spywinkel.

Op 24 november 2017 18:08:16 schreef rew:
[...]De raspberry pi camera is fixed-focus op zeg 1.5 tot 2m en dan ziet ie aanvaarbaarscherp van 1 tot oneindig. Niet macro dus. Je zult zelf wat moeten prutsen met de lens om hem dichterbij te krijgen. Officieel kan dat niet, maar onofficieel.... :-)

Hee Rew,

Ah jammer was ik al bang voor.. :(
Oh, maar dan zou ik zelf een soort macro erop moeten bouwen? Denk je dat dit een mogelijkheid is?
En het oude plan om een mobiel camera te verlengen?

Mogelijk kun je wat met een tilt-shift lens op een normale spiegelreflexcamera? Dat type lens geeft een heel apart beeld, net alsof je naar een miniatuurstad kijkt.

[Bericht gewijzigd door ThinkPad op (15%)]

Op 24 november 2017 18:16:17 schreef ThinkPad:
Mogelijk kun je wat met een tilt-shift lens op een normale spiegelreflexcamera? Dat type lens geeft een heel apart beeld.

Hee ThinkPad,

Ja Hier is het probleem weer dat het niet door de stad zou kunnen manoeuvreren..
Maar als tweede optie heb ik wel om als dit niet zou lukken. Om mijn 'maquette' zo te maken dat men denkt door de printplaat heen te zweven! Dan is een tilt-shift lens misschien een optie.

Op 24 november 2017 17:55:55 schreef justin030:
[...]..Ik had hier al voor gebeld naar endoscopen.nl. Jammer genoeg bestond dat dus niet (behalve dan in de prijs categorie van 25.000 euro).

Is huren geen optie?

Je zou ook een halve periscoop kunnen maken.
Met een klein spiegeltje die je onder een hoek van 450 zet manoevreer je door de 'stad'. Van bovenaf kijk je via de spiegel in de 'straten'.

/0\ camera

|
      |
      |
      |/
->----/ spiegel
----------------------------- stad

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (38%)]

Al in de modelbouw wereld rondgesnuffeld ?

Werken via een spiegeltje?

Misschien een mini camera als een NC129PW.(waterdicht / wifi)

[Bericht gewijzigd door RES op (12%)]

Mij lijkt het dan weer leuk als in een echte stad dat je dan ook als het ware het deurtje van een chip (condensator, weerstand enz) kan openen je dan het inwendige van die/ een chip kan zien werken. BV als een kantoor gebouw die allemaal pakketjes data verwerken of het inwendige als een fabriek met allemaal pijpleidingen.

Deze vraag hoort eerder thuis in een forum over fotograferen / filmen.

Het probleem zit 'm namelijk in de optica, en niet de elektronica die gefilmd moet worden of de elektronica er om heen.

Kijk eens wat je nodig hebt om macro opnames te maken. Of dat dat voor fotograferen of filmen is, is niet zo belangrijk. Google op macro fotografie / filmen en lees je in.

Of je wacht tot fotoopa zich meldt in dit topic.

edit
Je kunt wel een smartphone camera module gebruiken met een macro lensje er op, maar denk er aan dat je een heel kleine scherptediepte krijgt. Kijk naar een voorbeeld:

https://youtu.be/PehrIEd3qoA?t=219

Via een glasfiber werken??

een camera uit een drone? Die zijn toch heel klein en draadloos

Probleem omdraaien en de print in het groot nabouwen? Schaal 10:1 zeg maar.

Gr.

Erik

Op 24 november 2017 18:25:19 schreef ohm pi:
[...]Is huren geen optie?

Je zou ook een halve periscoop kunnen maken.
Met een klein spiegeltje die je onder een hoek van 450 zet manoevreer je door de 'stad'. Van bovenaf kijk je via de spiegel in de 'straten'.

/0\ camera

|
      |
      |
      |/
->----/ spiegel
----------------------------- stad

Hee Ohm pi,
Wow dat met die spiegel klinkt wel erg aantrekkelijk. Maar dan kan ik niet me camera gebruiken (sony a7s II) ofwel? Omdat dan het kijkgat van de halve periscoop eigenlijk even groot word als de lens (dus daardoor weer het zelfde probleem krijgt dat ik er moeilijk doorheen kan manoeuvreren). Of zie ik dit verkeerd?
Maar wat natuurlijk wel kan is dit op een mobiel bevestigen dit systeem! :) Dat zou kunnen toch? :)

Op 24 november 2017 18:29:19 schreef Gadget_inc:
Al in de modelbouw wereld rondgesnuffeld ?

Hee Gadget_inc,

Ja heb naar de bouwkunde in delft gebeld en die waren eigenlijk ook radeloos. Ze doen alles tegenwoordig met 3D bouw op de computer of ze snijden het in tweeën en fotograferen het dan. Wat natuurlijk heel logisch is. Alleen de 3D programma wil ik niet gebruiken het is te gelijkertijd ook een ode aan de miniatuur in de film voor mij. Het doormidden snijden is het voor mij ook niet ideaal. Een klein cameratje zou gewoon zoveel makkelijker zijn en uiteindelijk ook realistischer.

Op 24 november 2017 18:32:00 schreef Kaspervlz:
Werken via een spiegeltje?

Hee Kaspervlz,

Ja precies! Ik ga hier even verder in zoeken!

Op 24 november 2017 19:56:14 schreef RES:
Misschien een mini camera als een NC129PW.(waterdicht / wifi)

Hee RES,

Ik kan nergens echt goede informatie vind over deze camera (snel even dan). Kan deze ook op macro afstand filmen? Dus 1 a 2 cm van het object af?

Op 24 november 2017 20:07:27 schreef benleentje:
Mij lijkt het dan weer leuk als in een echte stad dat je dan ook als het ware het deurtje van een chip (condensator, weerstand enz) kan openen je dan het inwendige van die/ een chip kan zien werken. BV als een kantoor gebouw die allemaal pakketjes data verwerken of het inwendige als een fabriek met allemaal pijpleidingen.

Hee benleentje,

Haha, dat klinkt wel heel leuk! ;) Maar je kan toch niet zo maar in een condensator of weerstandje boren of wel? Is dat niet giftig? Om dan licht in een kantoor gebouw bijvoorbeeld weer te geven.