Op 2 januari 2018 17:07:09 schreef flipflop:
[...]Dat lijkt me toch niet zo'n opmerkelijk advies. Waarop zou je anders moeten selecteren? Als een verkoper iets anders zou adviseren, moet je niet langer dan 2 minuten in die winkel zijn, zou ik zeggen.

Ik wil niet graag de mensen op de koffie krijgen die volledig afgaan op de mening die in een tijdschrift heeft gestaan, of een recensie die iemand op internet heeft gezet.

Met dat idee ging ik 40 jaar geleden ook naar een winkel om luidsprekers te kopen.
In Radio Bulletin stond dat merk X, type Y de beste luidsprekers zijn. Het was toevallig(?) wel een merk dat door Amroh werd geïmporteerd. De link tussen Amroh en Radio Bulletin mag als bekend worden verondersteld?
Toen ik die in de demoruimte van de winkel hoorde vond ik ze bar tegenvallen.
Het kan aan de persoonlijke voorkeur van de beoordelaar hebben gelegen, maar enige vooringenomenheid sluit ik niet uit.

Zelf kwam ik in elk geval uit op Sansui ES200 luidsprekerboxen die in mijn oren het prettigst klonken.
De prijs was voor mij aan de forse kant: Hfl.298 per stuk in 1974.
Dat zou nu omgerekend inclusief de inflatie € 428 zijn. Toen was het de helft van mijn netto maandsalaris.

Er zijn sinds 40+ jaar zoveel oplossingen bedacht en uitgevoerd voor luidsprekers dat het al lang niet meer bij te houden is.
Meestal betreft het de goedkoopste oplossing, een boekenkast ontwerp met een reflex poort.
Vaak een twee weg, soms een 3 weg systeem. Je moet dat ook zien naar de doelgroep. Het ontwerpen van een T.L. is natuurlijk wel leuk maar wie gaat zo'n grote en dure kast kopen?
Zo was begin jaren 70 het MFB systeem van Philips uniek en zijn tijd ver vooruit. Met de 532 in 1973 een kleine box met een geweldige laag weergave maar eigenlijk veel te duur voor het marktsegment waarin dit merk zich bewoog.
Er zijn kleine bedrijven geweest, ook in NL die knappe speakers konden bouwen, maar uiteindelijk moet je ze wel in redelijke mate kunnen blijven verkopen.

Op 2 januari 2018 19:50:10 schreef evdweele:

Met dat idee ging ik 40 jaar geleden ook naar een winkel om luidsprekers te kopen.
I
Dat zou nu omgerekend inclusief de inflatie € 428 zijn. Toen was het de helft van mijn netto maandsalaris.

In die tijd waren stereoketens een echt statussymbool.
Om ter grootst en duurst.
Helaas werd doorgaans erg weinig gebruik gemaakt van al dat moois.
Tijdens de week was madam thuis, maar die kon met al die knopjes niet overweg en luisterde in de keuken naar een oude portabele radio uit haar schooltijd met geknakte antenne.
s avonds ging dan de tv aan tot bedtijd.
Maar 's zondags zette de heer des huizes zich in de zetel, precies op de uitgekiende plaats waar de weergave het best tot zn recht kwam met een kop koffie en een koekje, zette een klassiek plaatje op, sloot de ogen en genieten maar. Helaas bleef het vaak bij dromen, want dat moet je maar eens proberen met een nest schreeuwerige koters in huis.
Dan maar wachten tot je pensioen .De conae hangen er dan wel losjes bij, maar je hoort het toch niet meer. :-)

Het bonnetje zat er nog bij: 22RH544/79R MFB Philips 31-12-1978 verjaardag van mijn vader, bijna NLG 1000 per stuk.

Na 10 jaar bij mij op de zolder te hebben gestaan vorig jaar na een volledige revisie weer in gebruik genomen. Ik denk in 1978 dat zo'n set meer dan een gemiddeld maand salaris is geweest.

Je kan ze nu met een beetje geluk op MP voor Eur. 80-100 scoren.

Wat versta je onder een volledige revisie? Stof afgenomen, olie vervangen en de kogellagers gesmeerd? ;-) Oja, natuurlijk de elco's vervangen door
foliecondensatoren.
Ik heb me toch even afgevraagd waardoor deze een filter zo positief zouden beinvloeden dat de box duidelijk hoorbaar beter klinkt. Want ik ga het oordeel van een geoefend luisteraar natuurlijk niet in twijfel trekken.
Andersom, welke negatieve invloed heeft een elco op de geluidskwaliteit?
De capaciteit is dezelfde, dus in principe blijven de eigenschappen van het scheidingsfilter gelijk. Zou de ESR een merkbare invloed hebben?
Of zou er een niet-lineaire vervorming zoals cross-over ontstaan?
Zo ja, moet dit duidelijk op een scoop waar te nemen zijn.

Je hebt zelf al de meeste antwoorden gegeven. De 544 heeft overigens een A-symmetrische voedingsspanning waardoor er uitgangs elco's moeten worden toegepast. Voor die 30Hz te kunnen halen moet o.a. die 4700uF uitgangselco dat nog wel zijn. Verder de voedings elco vervangen. De elco's in het circuit met een hoge ESR. Ontkraken van de ingangspot, ingangsschakelaar, beveiligings relais, voeding indien nodig naar de 240V aansluiting, schoonmaken en ontkraken van de instel pots, of vervangen waarmee de ruststromen en feedback wordt ingeregeld. Doorsolderen van de DIN inputs en zo is er een heel lijstje wat ik dan afwerk. En in mijn geval 2 defecte middentoners 0211 vervangen.
Het zijn actieve boxen en ja die verzamelen tamelijk veel stof. De instellingen kunnen aardig verlopen zijn en inderdaad bij een te lage ruststroom instellling zie je met de scoop al de cross over vervorming. De meeste zijn inmiddels 40+ jaar jong dus zo raar is dat niet. Meestal bouw ik ook nog een power saver in die het stand by vermogen laat zakken van 12W per box naar 0,7W.

Uiteraard zal een te lage ruststroom vervorming veroorzaken.
Maar wat mij vooral intrigeert is dat veel audiofanaten volhouden dat
een foliecondensator in plaats van een elco in het luidsprekerfilter een hoorbare verbetering geeft van de geluidskwaliteit.
Het mag duidelijk zijn dat een oude uitgedroogde elco bij vervanging natuurlijk een beter geluid geeft, maar het gaat hier om de discussie of een correct werkende elco een minder goed geluid geeft dan een foliecondensator. En zo ja, waarom?

een foliecondensator in plaats van een elco in het luidsprekerfilter een hoorbare verbetering geeft

Een elco is een bar slechte wisselstoomgeleider als hij geen voorspanning krijgt zoals in een wisselfilter. Dit is niet zo bij een folie condensator.

In een 544 wordt er actief gefilterd en in de passieve midden-hoog scheiding zitten door de lagere capaciteit alleen maar folie C's. Maar dat even ter zijde.

Over het verschil tussen bipolair en folie MKP hoop ik dat je zelf een keer in de gelegenheid bent het verschil een keer te horen.
Er zijn ook fanaten die juist weer bij een laag filter de bipolaire elco's prefereren.

Ik heb in ieder geval besloten mijn eigen FB820ers te voorzien van MKP's nadat ik het verschil tussen een orgineel filter en eenzelfde filterwaarden met MKP's gehoord te hebben.
Ik had ook niet verwacht dat het verschil zo groot kon zijn. Uit een technisch oogpunt gezien zou je geen verschil verwachten maar dat is dus niet het geval.

Het kan best zijn dat iemand anders de bipolaire bezetting weer beter vindt klinken maar niets is zo subjectief als een luistertest van luidsprekers. Deze FB serie luidspreker boxen is de laatste die nog handmatig berekend is. Daarna heeft Philips bij de ontwerpen computer simmulatie programma's gebruikt.

Nog even over die 544 MFB's. Die zijn wel eens gemeten in een dode kamer en daar kwam het hoog er niet helemaal goed uit. Toevallig gevonden dat in het hoogfilter in de revisie PL code van Philips naar de 0163 hoge toner er nog het oude Ctje voor de 0140 in kan zitten. 5,6nF ipv. 1nF. Dus er is 35+ jaar niet optimaal naar een 544 geluisterd. Het internet en het verkrijgen van informatie staat voor niets.
Het mooie van Philips is dat e.e.a. toch goed gedocumenteerd is.

Op 3 januari 2018 19:37:46 schreef markce:
[...]Een elco is een bar slechte wisselstoomgeleider als hij geen voorspanning krijgt zoals in een wisselfilter. Dit is niet zo bij een folie condensator.

In wisselfilters worden bipolaire elco's gebruikt, die hebben geen voorspanning nodig.
Er moet dus nog iets anders meespelen. De ESR is bij dergelijke kleine elco's in de grootorde van 0.1 Ohm, dus daar verwacht ik ook niet veel invloed van. En als de invloed merkbaar is verwacht ik eerder een positief effect, nl bijkomende demping van de kastresonantie.