De eerste reacties op dit topic verwijzen naar de bureaucratie binnen Rijkswaterstaat. Een soortgelijk probleem speelt ook al jaren bij het spoor; de vastgevroren wissel. Volgens een buurman die bij het spoor werkt gingen vroeger mensen preventief vroeg in de ochtend de beruchte wissels inspecteren en brandden die ijsvrij en smeerden die in met pek(?).
Dat was natuurlijk te duur voor de nieuwe generatie managers.
Het probleem is m.i. dat de beheerders van de Nederlandse infrastructuur alles met techniek willen oplossen maar techniek faalt met regelmaat. Kijk maar eens naar afleveringen van "Aircrash Investigation" op Discovery Channel, is wel gedramatiseerd, maar een simpele combinatie van toevallen kan een ramp veroorzaken met als gevolg dat honderden mensen om het leven komen. Ingenieurs kunnen een dergelijke samenloop van omstandigheden niet inschatten.
Nu las ik laatst dat ze willen experimenteren met treinen zonder machinist. Mogelijk dat zonder menselijke toezicht een chloor-trein zal verongelukken met de vele mensenlevens van omwoners die daarbij geeist worden. Als je de bespaarde loonkosten uitsmeer over die toekomstige jaren dan zullen de media zich afvragen of dat de moeite waard was. De media van nu is helaas suf en niet kritisch. Op dit artikel na dan: https://www.volkskrant.nl/archief/vroeger-ging-gewoon-de-brander-op-de…
Deze is ook wel aardig: https://www.nieuworganiseren.nu/cases/ontspoord/
Managementcultuur is in beide gevallen de oorzaak van uitstel.
EDIT:
anno 2014, quote wiki-pedia - ProRail belazert de boel:
In december 2014 verlengde staatssecretaris Mansveld de beheerconcessie aan ProRail met 10 jaar voor de periode 2015-2025.
De werkzaamheden aan het spoor worden niet uitgevoerd door ProRail zelf. Voor het uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden heeft het bedrijf grote spooraannemers als BAM Rail, VolkerRail, Strukton en ASSET Rail gecontracteerd. Voor bouw- en vernieuwingswerk is een tiental aannemers gecertificeerd. In 2015 heeft ProRail de verlenging van vier spooronderhoudscontracten verborgen gehouden voor het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en de eigen raad van commissarissen.[10] De contracten met aannemers hadden een looptijd van 3,5 jaar, maar ProRail heeft ze "stiekem" verlengd tot tien jaar hetgeen niet in overeenstemming is met de aanbestedingswetgeving.
Staatssecretaris Mansveld (PvdA) heeft een opleiding in bedrijfseconomie (kan het ook anders?) met slechts een 2e graads onderwijsbevoegdheid. Hoe in godsnaam kan een dergelijke staatssecretaris inschatten welke wijzigingen in de Nederlandse infrastructuur leiden tot verbeteringen? Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Wilma_Mansveld
anno 2016: regering baalt van ProRail https://nos.nl/artikel/2138123-bevroren-wissels-en-veel-te-dure-statio…