vuurtorenlicht van de Brandaris op Terschelling

Anoniem

Mel, Het eiland Pharos waar de beroemde vuurtoren stond ligt voor de kust van Egypte vlak bij de haven van Alexandrie. Niet in Griekenland dus.
De haven Piraeus is bij de toeristen vooral bekend als de prostitutiewijk van Athene. Melina MerKouri zong er in 1960 al een liedje over.;-)
Nu mag dat ook al niet meer. Kijk maar hoe jullie arme Boef op zijn donder krijgt. ;-)

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 4 januari 2018 18:40:24 (13%)

joopv

Golden Member

Op 3 januari 2018 17:46:14 schreef Franssel:
IK HEB MET NOORD KOREA EN IRAN afgesproken om onze nieuwe geheime neutronenkanon niet te gebruiken om de satellieten uit te schakelen , omdat het met scheepvaart navigatie dan verkeerd gaat ..

Dat uitschakelen zal lastig worden.

Een modern navigatieapparaat kan tegenwoordig de navigatiesatellieten van 4 verschillende onafhankelijke organisaties / systemen (USA, EU, RU en CN) gebruiken. Dat zijn bijna 80 ruimtebakens, waarvan er altijd zo'n 30 boven de horizon zijn.

En je hebt er maar 4 nodig voor een positie/tijd bepaling.

mel

Golden Member

Op 4 januari 2018 16:06:32 schreef grotedikken:
Mel, Het eiland Pharos waar de beroemde vuurtoren stond ligt voor de kust van Egypte vlak bij de haven van Alexandrie. Niet in Griekenland dus.
De haven Piraeus is bij de toeristen vooral bekend als de prostitutiewijk van Athene. Melina MerKouri zong er in 1960 al een liedje over.;-)

Kan ook, weet ik veel ,mn grieks is niet meer wat het geweest is :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
High met Henk

Special Member

In china hadden ze laatst ook een vuurtoren

En ton vroeg ik me af hoe zoiets kan ontstaan. Zou er in zo'n tempel elektra zijn geweest? En is dit dan degelijk? Dus niet het goedkoopste materiaal van ome ali..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
evdweele

Overleden

Wat denk je van het brandgevaar van al die kaarsen die in kerken en tempels worden aangestoken? En die gruwelijk stinkende wierook die ligt te smeulen?
Over luchtverontreiniging gesproken....

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

OT
Wat laat, maar ik moest boodschappen doen:

Reconstructie 2006:

Nu:

Wiki
/OT

@evdwele, hierboven:
In Portugal hebben ze elektrische "kaarsjes". 20 Cent in de muntproever en er gaat er eentje voor je branden. Over de elektrische veiligheid daarvan kan ik niets zeggen, behalve dat het zwakstroom is.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Alexandrië, daar ben ik nog geweest voor mijn werk in 2001. Een maand van huis om machines te gaan plaatsen, slapen in een kamertje boven de fabriek, 1x per week bellen naar huis in een telefoonhokje.

@evelo
Dat was nog in tijd van de "bomen groeien tot in de hemel". Zal wel een aardig zakcentje hebben opgeleverd :)

Be careful about reading health books. You may die of a misprint. Mark Twain

De eerste reacties op dit topic verwijzen naar de bureaucratie binnen Rijkswaterstaat. Een soortgelijk probleem speelt ook al jaren bij het spoor; de vastgevroren wissel. Volgens een buurman die bij het spoor werkt gingen vroeger mensen preventief vroeg in de ochtend de beruchte wissels inspecteren en brandden die ijsvrij en smeerden die in met pek(?).

Dat was natuurlijk te duur voor de nieuwe generatie managers.

Het probleem is m.i. dat de beheerders van de Nederlandse infrastructuur alles met techniek willen oplossen maar techniek faalt met regelmaat. Kijk maar eens naar afleveringen van "Aircrash Investigation" op Discovery Channel, is wel gedramatiseerd, maar een simpele combinatie van toevallen kan een ramp veroorzaken met als gevolg dat honderden mensen om het leven komen. Ingenieurs kunnen een dergelijke samenloop van omstandigheden niet inschatten.

Nu las ik laatst dat ze willen experimenteren met treinen zonder machinist. Mogelijk dat zonder menselijke toezicht een chloor-trein zal verongelukken met de vele mensenlevens van omwoners die daarbij geeist worden. Als je de bespaarde loonkosten uitsmeer over die toekomstige jaren dan zullen de media zich afvragen of dat de moeite waard was. De media van nu is helaas suf en niet kritisch. Op dit artikel na dan: https://www.volkskrant.nl/archief/vroeger-ging-gewoon-de-brander-op-de…

Deze is ook wel aardig: https://www.nieuworganiseren.nu/cases/ontspoord/

Managementcultuur is in beide gevallen de oorzaak van uitstel.

EDIT:
anno 2014, quote wiki-pedia - ProRail belazert de boel:

In december 2014 verlengde staatssecretaris Mansveld de beheerconcessie aan ProRail met 10 jaar voor de periode 2015-2025.

De werkzaamheden aan het spoor worden niet uitgevoerd door ProRail zelf. Voor het uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden heeft het bedrijf grote spooraannemers als BAM Rail, VolkerRail, Strukton en ASSET Rail gecontracteerd. Voor bouw- en vernieuwingswerk is een tiental aannemers gecertificeerd. In 2015 heeft ProRail de verlenging van vier spooronderhoudscontracten verborgen gehouden voor het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en de eigen raad van commissarissen.[10] De contracten met aannemers hadden een looptijd van 3,5 jaar, maar ProRail heeft ze "stiekem" verlengd tot tien jaar hetgeen niet in overeenstemming is met de aanbestedingswetgeving.

Staatssecretaris Mansveld (PvdA) heeft een opleiding in bedrijfseconomie (kan het ook anders?) met slechts een 2e graads onderwijsbevoegdheid. Hoe in godsnaam kan een dergelijke staatssecretaris inschatten welke wijzigingen in de Nederlandse infrastructuur leiden tot verbeteringen? Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Wilma_Mansveld

anno 2016: regering baalt van ProRail https://nos.nl/artikel/2138123-bevroren-wissels-en-veel-te-dure-statio…

Be careful about reading health books. You may die of a misprint. Mark Twain

dat doemscenario had ik ook al bedacht met zelfrijdende treinen, een te goedkope besturing die op hol slaat door storing voortkomend door bijv het vonken van de pantograaf in de winter, of een netdipje waar de benodigde ict net niet door reset.. rijd net voor het station uit de bocht op volle toeren zo door een woonwijk heen. extra beveiliging als een loc niet meer reageert dmv voeding af schakelen en zelf oplopende remmen lijkt me wel verstandig..

evengoed geld dit voor alle zelfrijdende voertuigen, als de boel vastloopt of er komt een complex scenario waar je als bestuurder ook goed op moet anticiperen dan gaat het fout, want wat doen meerdere zelfrijdende voertuigen die met elkaar in aanraking dreigen te komen op hoge snelheid dan?

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 6 januari 2018 01:05:33 (17%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ach, zelfrijdende voertuigen. In de VS was er een autonome buslijn ingesteld omdat dit veiliger zou zijn aangezien computers beter konden rijden. Binnen 1 uur had het ding een aanrijding omdat er een onvoorziene verkeerssituatie optrad.

Spanning staat en stroom gaat!

Als de noodstop niet meer in het assortiment te bestellen is gaat het de goede kant op...................

Hubie

Golden Member

Op 6 januari 2018 00:53:03 schreef RikR:
De eerste reacties op dit topic verwijzen naar de bureaucratie binnen Rijkswaterstaat. Een soortgelijk probleem speelt ook al jaren bij het spoor; de vastgevroren wissel. Volgens een buurman die bij het spoor werkt gingen vroeger mensen preventief vroeg in de ochtend de beruchte wissels inspecteren en brandden die ijsvrij en smeerden die in met pek(?).

Dat was natuurlijk te duur voor de nieuwe generatie managers.

Het probleem is m.i. dat de beheerders van de Nederlandse infrastructuur alles met techniek willen oplossen maar techniek faalt met regelmaat. Kijk maar eens naar afleveringen van "Aircrash Investigation" op Discovery Channel, is wel gedramatiseerd, maar een simpele combinatie van toevallen kan een ramp veroorzaken met als gevolg dat honderden mensen om het leven komen. Ingenieurs kunnen een dergelijke samenloop van omstandigheden niet inschatten.

Nu las ik laatst dat ze willen experimenteren met treinen zonder machinist. Mogelijk dat zonder menselijke toezicht een chloor-trein zal verongelukken met de vele mensenlevens van omwoners die daarbij geeist worden. Als je de bespaarde loonkosten uitsmeer over die toekomstige jaren dan zullen de media zich afvragen of dat de moeite waard was. De media van nu is helaas suf en niet kritisch. Op dit artikel na dan: https://www.volkskrant.nl/archief/vroeger-ging-gewoon-de-brander-op-de…

Deze is ook wel aardig: https://www.nieuworganiseren.nu/cases/ontspoord/

Managementcultuur is in beide gevallen de oorzaak van uitstel.

EDIT:
anno 2014, quote wiki-pedia - ProRail belazert de boel: [...]

Staatssecretaris Mansveld (PvdA) heeft een opleiding in bedrijfseconomie met slechts een 2e graads onderwijsbevoegdheid. Hoe in godsnaam kan een dergelijke staatssecretaris inschatten welke wijzigingen in de Nederlandse infrastructuur leiden tot verbeteringen? Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Wilma_Mansveld

anno 2016: regering baalt van ProRail https://nos.nl/artikel/2138123-bevroren-wissels-en-veel-te-dure-statio…

En ze hadden het kunnen weten.!
In de UK waren ze een paar jaar eerder met privatisering,
dat werd ook een gigantische bende van achterstallig onderhoud en later willen ze dan (net als in NL) de boel weer terugdraaien.
Maar dan ben je een trein te laat. ;-)

Bij RWS het zelfde verhaal,nieuwe bruggen die niet meer open gaan of juist niet meer dichtgaan en uren moeten wachten op een monteur omdat er een vuiltje op een of meerdere sensoren zit.

https://www.ad.nl/binnenland/honderdste-storing-op-botlekbrug~a0a295a1…

@Hubie
Van een insider vernam ik dat RWS geeneens meer personeel heeft die "technisch" de delta-werken kan beheren. Dus ook afhankelijk van kennis van externe bedrijven. Zorg, onderwijs, veiligheid en infrastructuur behoren tot de KERNTAKEN van de overheid; dat en alleen is de reden waarom WIJ die peperdure belasting betalen. Helaas wentelt onze overheid haar taken met veel gemak over naar bedrijven die bij de aanbesteding het meeste kunnen bluffen. Maar wat wilt de Nederlandse bevolking nu dan wanneer zij electoraal kiezen voor burgers die in de meeste gevallen alleen bedrijfseconomie hebben eigen gemaakt (cynisme alom, zeker wel).

Be careful about reading health books. You may die of a misprint. Mark Twain

Vroeger wel eens op de gemeentewerf geweest en gezien hoeveel man daar stilzaten.

doorlooptijd telefoonaansluiting, tijdens de ptt > 6weken.
werkplaatsen GEB van binnen bekeken.

het is niet zonder reden dat de overheid dat allemaal heeft uitbesteed.

Jinny

Golden Member

Het is natuurlijk van het ene uiterste naar het andere.
Vroeger was er veel handwerk en liepen er een man of 20 als er een greppel gegraven moest worden met de hand.
Noodzaak, anders duurde het jaaaaaren.
Allemaal mensen met een baan voor het leven.
Daarna werd er een kraan aangeschaft, nu konden twee man het werk doen, die andere 18 zaten (noodgedwongen) aan de koffie.
Dat viel een generatie managers op en die zijn doorgeslagen.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

bedrijven besteden steeds meer uit, eigen personeel kost meer is de filosofie. zeker als het geen fulltime baan is dan is inhuren af en toe goedkoper. geen ruimte voor een werkplek en de energie daarvan, gereedschappen hoeven niet gekocht en onderhouden te worden, pensioenopbouw, ziekdagen, op vakantie als het niet uitkomt is allemaal niet hun probleem meer.

waar je als monteur voor storingen vaak tegenaan loopt is dan weer hoe dingen geregeld zijn per locatie bij dergelijke klanten. het begint vaak al met sleutels van deuren en kasten die niemand heeft, of je kunt ergens 2 uur gaan wachten tot er iemand komt met de sleutel. omdat je er amper komt weet je de situatie niet goed, zoeken naar een storing terwijl er een aardlek uitligt in een onderverdeler die niet op tekening staat, als er al een tekening is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 januari 2018 13:16:56 schreef testman:
bedrijven besteden steeds meer uit, eigen personeel kost meer is de filosofie. zeker als het geen fulltime baan is dan is inhuren af en toe goedkoper.

helemaal waar, maar we zijn op de goede weg, er zijn steeds meer zzp'ers en geloof me, als je zelf verantwoordelijk bent voor omzet én marge ziet "werken" er ineens anders uit.

alle managers die overgaan tot inhuur van zzp'ers of werk uitbesteden aan bedrijven begrijp ik wel. de medewerker die vindt dat hij door zijn baas gemotiveerd moet worden is van gisteren.

je moet het dan wel goed regelen, 2 uur wachten op een sleutel lijkt me ook niet de bedoeling.

Ik kom als technieker in heel veel verschillende bedrijven. De laatste tijd zijn dit meestal geplande interventies: calibraties, ijkingen,...

Dan nog sta ik zeker 20% van mijn tijd te wachten: wachten op vergunningen, operatoren om het materiaal te verhandelen, wachten op product,...

Niet dat de klant dit met opzet doet maar de relatie tussen productie en onderhoud (die mij inplannen) is een soort van constant gevecht. De productie wil ten allen tijde verder produceren en het onderhoud moet er zich met zijn ellebogen tussen wringen.

En inderdaad: als je het aantal firma's op de werkvloer begint te tellen: je hebt het productiebedrijf zelf met een aantal mensen, de machinebedienaars zijn soms een ander bedrijf, de logistiek nog een ander bedrijf, technisch onderhoud is apart, dan de firma waarvoor ik dan weer werk in onderaanneming. In sommige gevallen is er dan ook nog iemand van de overheid bij.

Het zal er niet op verbeteren denk ik.

nee precies, het management wil maar door blijven draaien, liefst nog over het kunnen van de machines heen. tot het spul in de puin draait dan mag je wel subiet komen om het op te gaan lossen.

of je gaat ergens naartoe, om een machine te installeren. daar aangekomen ( bijna 2 uur rijden ) blijkt de helft van het materiaal te missen en kun je weer 2 uur terug rijden om later weer eens terug te gaan. die verloren uren worden gewoon geschreven natuurlijk, fout van de klant..

ben recent nog in de avond eropuit gekund omdat er een loods niet afgesloten kon worden, bleek gewoon regendruppels op de lichtsluis te zijn. was nog een geluk want er was geen hond meer aanwezig..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evdweele

Overleden

Een tiental jaren geleden was de motivatie van het management (moeilijk woord, het komt telkens verminkt uit mijn toetsenbord ;-) ) dat het inhuren van externen voordeliger was omdat er geen ontslagprocedures en daarmee gekoppelde financiële consequenties aan waren verbonden.
Men betaalde liever een half jaar lang €1000 per dag aan een tijdelijke kracht dan iemand voor dat werk in vaste dienst te nemen. Dat die tijdelijke krachten een old-school-boys-network vormden die elkaar aan de gang hielden viel de directie niet op, of men hoopte zelf deel te gaan uitmaken van dat netwerk en er beter van te worden.
Problemen in bedrijven werden op die manier niet opgelost, maar doelbewust in stand gehouden. Als interim-manager Pietje de problemen oploste had interim-manager Jantje vervolgens geen werk meer. Pietje kon daarna niet meer op de hulp van Jantje rekenen...

Het lijkt een complottheorie, maar na een jaar of vijftien die baantjescarrousel te hebben bekeken kan ik niet anders dan tot deze conclusie komen.
Pietje hielp Jantje aan een goed betaalde functie, vervolgens kwam Gerrit, dan Hans, daarna Kees, een Willem, en hé een oude bekende, daar was Pietje weer.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
mel

Golden Member

Toen ik nog storingsmonteur was bij een groot Limonadeconcern..
Was het al zo,tijd voor onderhoud was er niet. En als het dan kapot draaide, zeiden ze had je dat niet kunnen vertellen en er eerder wat aan kunnen doen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

tja dat ken ik, liefst op vrijdagmiddag ook nog.. ken er die als hun werkgever zegt dat de storing net is doorgegeven van die klant en dan erachter komen dat het ruim een dag eerder al was gemeld ze de telefoon voor een dag niet meer afnemen als de werkgever belt. dat helpt want die merkt dat wel en weet vanzelf waar ( eerder aan wie ) dat ligt op den duur.

wat evdweele zegt is me ook al eens opgevallen bij reorganisatie, problemen blijven en worden erger terwijl de ene na de manager andere voorbij komt, met een salaris waar je 8 man voor in dienst kunt nemen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 6 januari 2018 16:23:40 schreef testman:...tot het spul in de puin draait dan mag je wel subiet komen om het op te gaan lossen.

Dat is inderdaad in de laatste 25 jaar zo gegroeid. Productiebedrijven met 30 man TD hebben nu nog 5 man TD, voornamelijk voor ombouw. Voor storingen die niet snel zelf opgelost kunnen worden (thermische storing of een fotocel die de verkeerde kant op kijkt) worden al sinds 25 jaar liever buitenfirma's ingeschakeld. Dat is namelijk een stuk goedkoper.
Het vraagt wel wat flexibiliteit van die buitenfirma's natuurlijk. Als ik een GSM koop zet ik hem aan en dan gaat ie ook echt nooit meer uit. Je kunt een keer nee verkopen of een keer jammeren dat ze onderhoud moeten plegen maar na een paar keer zijn ze je gezeur beu en zoeken ze een ander. Zo simpel werkt het.

Verder gaan we nogal off topic, dit heeft werkelijk niks meer met die vuurtoren te maken, behalve dan dat RWS sowieso alles aan buitenfirma's overlaat, die vervolgens weer specialisten van kleinere onderaannemers inhuren. De meeste klussen gaan een gemiddelde lokale installateur ver boven de pet, bovendien wil men niet zomaar ongecontroleerd jan en alleman in belangrijke infrastructuur toelaten.

nou zo off-topic is het ook weer niet want in de 1ste post wordt er verbaasd gesteld dat de storing niet zelf werd opgelost.

de laatste bijdragen gaan vooral over het ontbreken van technische kennis in de organisatie zelf en dat is niet zo verwonderlijk. de meeste installaties draaien nu veel langer door dan vroeger en door de schaalgrootte kan je het werk ook niet meer met je eigen TD doen.

ik kom nu regelmatig operators tegen die de fabriek waar ze werken nog nooit stil hebben gezet, reden, onderhoudsinterval is vergroot tot 6 jaar of meer en de man werkt er al 5 jaar en als er dan OH wordt gedaan is gelijk zoveel werk dat de eigen ploeg per definitie veel te klein is.

de TD wordt een beheers-organisatie die bij onderhoud de ingehuurde medewerker aanstuurt en coordineert; op zich al een uitdaging. en eigen personeel aanhouden voor een klus die je eens in de 6 jaar doet is onzin, evenals personeel voor werk waar je direct 5 man voor nodig hebt. uitbesteden en samenwerking met de buurman zoeken.

de bijdrage van MEL is wel exemplarisch voor veel oh-technici

Op 7 januari 2018 07:08:41 schreef mel:
Toen ik nog storingsmonteur was bij een groot Limonadeconcern..
Was het al zo,tijd voor onderhoud was er niet. En als het dan kapot draaide, zeiden ze had je dat niet kunnen vertellen en er eerder wat aan kunnen doen..

tijd voor OH is inderdaad beperkt en terecht. als de installatie stil staat wordt er niets verdiend, simpel. dat betekent dat je taak als onderhouder ook verandert, meer informeren naar productie wat er moet gebeuren, hoeveel tijd dat kost en wat de voordelen daarvan zijn. als je dat goed wil doen is dat best wel een uitdaging en moeilijk. teveel onderhoud (stilstand) worden ze niet blij van en van te weinig al helemaal niet.

tot zover