vuurtorenlicht van de Brandaris op Terschelling

== van teletekst ==
Het vuurtorenlicht van de Brandaris
op Terschelling is sinds gisteravond
uit vanwege een technisch mankement.Er
moeten technici van het vasteland komen
om de oudste vuurtoren van het land
weer te laten branden.In 2014 was er
ook een storing in de Brandaris,maar
toen wilde het licht juist niet uit.
== ==

Wat zou er aan de hand zijn vraag ik me dan af.
Geen reserve spullen bij de hand, en/of niet genoeg handigheid op het eiland ?
Ik ben benieuwd of we er nog iets van horen.
Of alleen iets in trend van de "kortsluiting" is opgelost of de "stroom" was weg.

ding werkt alweer, gisteren draaide de lamp wel, maar ging niet aan. de vorige keer ook in januari. t zou wel toevalig zijn als de lamp net opgebrand was op 1 januari..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

== van teletekst ==
Het vuurtorenlicht van de Brandaris
op Terschelling brandt weer."Het was
wat we al dachten,een mankement aan de
stroomtoevoer naar de lamp",zegt
Rijkswaterstaat.Het licht doofde
gisteravond.Pas vandaag kon het door
specialisten die van het vasteland
moesten komen,worden gerepareerd.
== ==
Dat zat er in, zo moeilijk kan het niet zijn.
Als de plaatselijke elektrieker nu even meekijkt dan is het in het vervolg met minder moeite op te lossen.

pietplof

Golden Member

Het zou kunnen dat rijkswaterstaat voor dergelijke installaties een onderhoudscontract heeft afgesloten met een landelijk werkende firma.
In dat geval kan de plaatselijke ,,elektrieker" op z'n technische hoofd gaan staan , er volgt echt geen opdracht.

festina lente
rob040

Golden Member

Op 2 januari 2018 15:00:51 schreef Kees frees:
In 2014 was er ook een storing in de Brandaris, maar toen wilde het licht juist niet uit.

Branden die lampen niet 24/7 dan?

Willie W

Golden Member

Heb ook altijd gedacht dat die lampen constant branden en dat daar dan een spiegelkonstruktie omheen draaide.

Overdag heeft het niet zoveel zin he, zo'n lamp. Zie je niet vanaf zee. Denk je dat ze voor de lol zo'n x kW lamp laten branden?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Lambiek

Special Member

Op 2 januari 2018 15:45:48 schreef Willie W:
Heb ook altijd gedacht dat die lampen constant branden en dat daar dan een spiegelkonstruktie omheen draaide.

Er zijn verschillende systemen bij vuurtorens.

https://www.nederlandsevuurtorens.nl/vuurtoren.php?vuurtoren=1

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

het beste voor de lamp is constant branden ( als t donker is ) en een roterende spiegel eromheen laten lopen.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e9/Noordwijk_-_Vuurtoren_%28lamp%29.JPG/800px-Noordwijk_-_Vuurtoren_%28lamp%29.JPG

er zit halogeen, of een gasontladingslamp in, in andere vuurtorens zitten meerdere kleine lampen. led zal er ook wel zijn onderhand..

https://nl.zooverresources.com/images/E279054L8B939197D0W900H675/Vuurtorenstrand-De-Cocksdorp.jpg

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 3 januari 2018 01:12:38 (11%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 2 januari 2018 15:07:45 schreef Kees frees:
Als de plaatselijke elektrieker nu even meekijkt dan is het in het vervolg met minder moeite op te lossen.

Wat denk jij nou? Het is geen buitenlampje boven een keukendeur.

de lamp an sich is wel een lomp geval, maar de aansturing van de lamp kan ook gewoon stuk zijn geweest, relais, zekering, sleepring versleten..

de lamp zal aangaan als het donker wordt, lichtsensor buiten gaar? hoewel je dan eerder 2 of 3 lichtsensoren parallel zou zetten om zeker van de werking te zijn lijkt me..

de vorige keer bleef de lamp aan, kan ook net zo goed de lichtsensor zijn geweest.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Rijkswaterstaat kennende, zullen ze wel een reserve peertje in voorraad hebben.
Kan altijd de besturing zijn natuurlijk.
En meestal zitten er backup inschakelmogelijkheden op.
Fotocel,of manueel.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Het is toch snel opgelost? Vergeet niet dat die Brandaris als geheel een enorm complex apparaat is waar je niet even een monteurtje, vers van school, op afstuurt. Het is echt wel werk voor mensen die weten waar ze het over hebben.

dat heb je met veel meer systemen bij bedrijven ed. het ene storingkje kan de lokale TD wel, maar meer als een reset en er moet een monteur van het bedrijf wat het onderhoud doet bij komen.

ik heb ook weleens gezien dat een ziggo monteur sluiting maakte in een EV, zekering eruit op de hoofdkast, daar deed ie niets aan. er werd een andere monteur gebeld die de zekering verving in de hoofdkast..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Tja, die vuurtorens zijn weliswaar prachtig en moeten ook zeker bewaard blijven, maar voor primaire navigatie worden ze niet meer gebruikt. Het geeft je hooguit een gevoel van 'ik weet waar ik ben' als je zo'n licht ontwaart op de plek waar je het verwacht.

Dus als zo'n lamp het even niet doet is dat zeker geen ramp. Zolang ze het maar bekendmaken met een MSI bericht.

GJ_

Moderator

De Brandaris is een van de belangrijke zeeverkeerscentrales langs de kust, volgepakt met hypermoderne verkeersbegeleidingssystemen. Ik heb er al een paar keer op gewezen dat het niet zomaar een lamp op een paal is.

dat was het vroeger wel, die dingen zijn 150 jaar oud in veel gevallen. tegenwoordig maakt men handig gebruik van de hoogte om zenders, bakens ed erop te zetten voor de scheepvaart.

t blijft nog steeds een baken, men vaart op het licht van die vuurtorens om niet tegen de kust te knallen. mist er 1 dan ben je referentie kwijt als schipper. tegenwoordig zijn er alternatieven die ze kunnen gebruiken, maar 80 jaar terug was er niks..

van de week is er nog een vrachtschip tegen een boorplatform gevaren, had behoorlijk averij zowel schip als het platform. en voor t weekend nog een cruise schip tegen een snelweg pijler, niks met vuurtorens te maken, maar wel met hoog water in de rijn. t water stond dik 5 meter hoger als normaal, men zag de pijlervoet gewoon niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Krelis Vonketrekker

Golden Member

Kunnen ze niet 'n spaarlampje in draaien, gaat 7000 uur mee (zeggen ze).
Moeten wij ook van de overheid, en met een ledlampje bespaar je honderden euro's volgens de overheid!

Ik hoorde het ook in het nieuws moest ff gniffelen.
Maar dat heeft denk ik met contracten te maken,of juist geen contracten meer.
Ik sleutel in diverse apparaten, is de muuraansluiting stuk mag ik er niet aankomen omdat een andere bedrijf dat dan weer doet.
Kan maar zo zijn dat er iemand voor een vastgebakken 5 polig 32 Amp wcd 2 uur rijden moet :) ik kan het wel prima maar het word niet betaald.

Ik rijd bijna dagelijks afsluitdijk, rijkswaterstaat sluizen en bruggen.

Elke dag ging daar 2 man met een IR thermometer het asfalt meten van de brug omdat ie af en toe vastzat.

Als je zag hoe daar een proffesorisch een slangetje/pomp met een buisje met een touwtje vastgeknoopt, de hele zomer dat wegdek gekoeld heeft, ongelofelijk wat een geprutst.(maar werkte wel) en maar meten, kraantje open, beetje dicht, meten, kraantje beetje open.

Ik denk dat er erg veel (te veel) bezuinigd is op dingen die dagelijks betrouwbaar moeten zijn, geen afspraken/contracten(lees kennis), niks meer op voorraad, zeker zo`n lamp niet , tsjah en dan doet ie het 3 dagen niet.

het komt weleens voor dat er essentiele onderdelen stuk gaan ergens, kom je daar om de storing op t lossen, blijkt een vrij nieuw component uitgefikt te zijn, dat ligt nergens op de plank natuurlijk. vrijdagmiddag en er staan 40 man stil anders..

vooral in de vakantie tijd nog monteurs voor storingen vinden is niet zo makkelijk meer. veel bedrijven doen dat niet meer, of er moet een contract met die klant zijn. of het vaste onderhoud bedrijf zegt doodleuk bel dat bedrijf maar, want die doen nog wel storingen. maar dat bedrijf is ook niet gek, de voorrij kosten voor niet klanten zijn wel "anders" natuurlijk..

bruggen en tunnels zijn een ramp in dit land, sinds er belachelijk veel veiligheid systemen in zitten gaat het 1 na het andere systeem op tilt. waar de oude brug of tunnel nooit dicht was omdat er niet meer veiligheid als een reling opzat, komt het nu 50x per jaar voor. puur omdat er verkeerd materiaal is gekozen of de boel overdreven snel op tilt springt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
klein is fijn

Moderator

Op 2 januari 2018 21:48:25 schreef testman:
bruggen en tunnels zijn een ramp in dit land, sinds er belachelijk veel veiligheid systemen in zitten gaat het 1 na het andere systeem op tilt.

Das grappig, ik rijd dagelijks door de Velsertunnel, die helemaal propvol zit met nieuwe systemen sinds de verbouwing, en ik heb daar letterlijk nog nul keer voor gestaan omdat de boel op tilt geslagen was.

Op 2 januari 2018 20:46:51 schreef Krelis Vonketrekker:
Kunnen ze niet 'n spaarlampje in draaien, gaat 7000 uur mee (zeggen ze).
Moeten wij ook van de overheid, en met een ledlampje bespaar je honderden euro's volgens de overheid!

Ze kunnen die lampen gewoon weglaten. Iedereen heeft toch een GPS-ontvanger. Dan weet je op een paar meter nauwkeurig waar je zit.

Op 2 januari 2018 22:15:41 schreef klein is fijn:
[...]Das grappig, ik rijd dagelijks door de Velsertunnel, die helemaal propvol zit met nieuwe systemen sinds de verbouwing, en ik heb daar letterlijk nog nul keer voor gestaan omdat de boel op tilt geslagen was.

Zoek maar eens op A 73, tunnel nijverdal....

Sine

Moderator

Op 2 januari 2018 18:13:41 schreef testman:
het beste voor de lamp is constant branden ( als t donker is ) en een roterende spiegel eromheen laten lopen.

hier draait de lamp zelf rond, lens is wat groot om te laten draaien..

[afbeelding

Het platformpje wat je daar ziet met de lamp er op kan inderdaad draaien, om een nieuwe lamp in het brandpunt van de lens te zetten.
Die hele glas constructie draait wel degelijk rond.

https://www.youtube.com/watch?v=uor7zTwITwg

En ook gasontladingslampen worden gebruikt voor vuurtorens, sterker nog ... het ding wat je daar op die foto hebt staan IS een gasontladingslamp.

https://youtu.be/A4dBB5bpfb8?t=8m43s

https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrargyrum_medium-arc_iodide_lamp

een 2500W HMI lamp blijkbaar, de reserve lamp zit er al langs, schotel hoeven ze maar te draaien en ontsteken..

wat dacht je van de botlekbrug en nog diverse andere die na renovatie niks als ellende geven..

waar rook was, werkt nu iets niet meer