Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 4

Dit topic is gesloten

Bord laten uitfrazen misschien? Ik neem aan dat je ook een dikkere koperlaag wilt hebben als de standaard 35u oid.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
High met Henk

Special Member

probleem is dat er ook SMD op zit...
is een intelligente zekeringkast: ik kan de relays via normale inputs sturen, maar ook via de CPU.

en de CPU kan ook weer gestuurd worden via het dashboard (waar de motor signalen vandaan komen) of de CAN bus.
Het word dus een heel netwerk: als de PCB echt te duur wordt. is evt ook een optie om idd de relays toch via draden aan te sluiten, maar liever niet...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

En het "fijne" spul op een piggback plaatsen en dan een goede kwaliteit gold pated gedraaide bus voetjes/headers op het dochterboard plaatsen? Desnoods montage gaten erbij om de boel aan elkaar te schroeven.

Dan kun je het grove werk ook van dikker koper voorzien en je CPU print etc kun je normaal bestellen, ik neem aan dat het dan een stuk betaalbaarder wordt.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Bij Elecrow kan je gewoon aanvinken: "dubbel koper". (70um staat er dan).

Kan je niet iets doen als: "Zekeringen print" (100x100): inkomende power, zekeringen, uitgaande power.

Dan een print met CPU en rest van de SMD. En dan een aantal "slave" prints met relais. Ieder van die slave prints heeft dan een connector vanaf de CPU print voor de signalen en verbindingen naar de rest van de auto (die hadden toch al gemoeten). plus dan nog een kabel verbinding naar de zekeringen print voor de toevoer van de power.

JLCPCB zegt dat ze 100 dollar per vierkante meter rekenen. In hoeverre je dan ook 1 print van 1x1m kan inleveren weet ik niet. Ik heb 0.5 m2 in de vorm van 100 printjes besteld voor ongeveer 50 euro (plus veel shipping).

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 26 december 2017 11:09:36 (18%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fripster

Golden Member

@hmh: ik heb ooit kabelbomen voor voertuigen ontworpen. Wij gebruikten dit:
https://static.webshopapp.com/shops/020374/files/008461764/relh005b-relaisvoet-voor-zware-relais.jpg
Deze kun je aan elkaar vastmaken zodat ze een eenheid vormen.
De print monteer je dan ergens dichtbij. Kan zelfs in een kastje. De relais blijven dan gewoon buiten het kastje. Ook makkelijk relais verwisselen trouwens.

Just my two cents...

Edit : komt van Rick Donkers: https://www.rdae.nl/relh005b-relaisvoet.html

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
High met Henk

Special Member

@henri: piggyback is een slecht idee i.v.m. trillingen. normaal heb ik er geen moeite mee. goede board to board connectoren zou idd wel kunnen. maar ik heb ruimte zat voor het SMD spul eigenlijk kan op de onderkant: die relais vreten ruimte..

@rew: het is een didcated PCB met her en der wat variaties in het circuit. Bijvoorbeeld: ventilatoren serie of parallel, sommige relais outputs hebben 4 vertakkingen en dan meet ik in elke vertakking de stroom (knipperlichten, 1 voor, 1 achter, 1 zij en 1 voor trailer)
Dus losse printjes bestellen is ook niet handig...
Ik ga je ander eoptie eens bekijken: ik kom bij SEEED en ITEAD uit op ca 200 euro...

EDIT: die is idd stuk goedkoper!!! Ga die zeker overwegen... Zelfs een print van 600 bij 400 is nog geen 200 $ en dan had ik er 5.... van 70 uM (2 Oz)
Is er ook iets bekend van de kwaliteit van die boer? kende hem niet.

@fripster: die had ik al besteld, voor ik op dit idee kwam. Maar ik wil nu van deze dingen de PCB variant: http://nl.farnell.com/durakool/dz85ab-5-pcb/socket-automotive-60a-5-pi…

ik wil 2 rijen plaatsen en dan kom ik dus al aan een PCB van 400 lang...
jouw optie om op draden te zetten heb ik al overwogen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 26 december 2017 11:42:52 schreef High met Henk:
@henri: piggyback is een slecht idee i.v.m. trillingen. normaal heb ik er geen moeite mee. goede board to board connectoren zou idd wel kunnen. maar ik heb ruimte zat voor het SMD spul eigenlijk kan op de onderkant: die relais vreten ruimte..

Weet ik, vandaar de tip om de boel met afstandsbusjes vast te schroeven.
En board-to-board connectoren wordt er ook niet echt beter van.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Goedendag allen,

Voor het weerstation zonder bewegende delen (elektor 1/2018) ben ik op zoek naar de diverse onderdelen. Helaas zijn ze bijna nergens te krijgen als particulier (student zijnde).
Het gaat hier om de:

  • Luchtdruksensor BMP180;
  • Temperatuur en vochtigheidssensor HYT221;
  • Lichtintensiteitssensor BH1750;
  • SDP600/610-125Pa of SDP800/810-500Pa drukverschilsensor;
  • Raspberry pi zero met wifi en bluetooth.

Na wat zoekwerk blijkt dat ik dit allen niet bij 1 leverancier kan krijgen. De drukverschilsensor is goedkoop (18 euro) te krijgen bij SOSelectronics, maar dan kom ik niet aan de €50 bestelwaarde doordat de overige componenten hier niet verkrijgbaar zijn. De sensoren kan ik ook nergens bij 1 winkel vinden.
Is hier iemand die nog een idee heeft waar ik dit allen kan krijgen?

Op 26 december 2017 11:42:52 schreef High met Henk:
[... jlcpcb....]
Is er ook iets bekend van de kwaliteit van die boer? kende hem niet.

Ik heb een productierun daar besteld. Die hebben we net voor kerst bestukt, nu moet ik ze morgen gaan testen..... (het programmeren van alle prints is WEL al gelukt! Dus eea werkt al wel gewoon.)

IVM vergelijbare prijsstelling had ik in het verleden gegokt dat al die boeren bij dezelfde grote printenboer daar in shenzen de printen laten maken. Nu denk ik echter dat ik het verkeerd had: Seed blijft van die batch-nummer-dingen er op printen, elecrow doet dat niet. JLC weer wel geloof ik, maar de kleur groen is ineens net anders.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
pa3gws

Golden Member

Ik ben op zoek voor een oude Akai versterker naar de 2SB618 transistor.
Weet iemand die nog ergens te koop (liever niet bij een Chinees).
Of nog mooier heeft iemand deze tor en wil die er vanaf. :-)
Een vervanger is lastig gezien de behuizing en wijze van montage in de amp.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
pa3gws

Golden Member

Bedankt even afwachten of er dichterbij nog iets komt.
Anders is utsource de meest interessante bij littlediode moet hij € 21,00 gaan kosten.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

Een TO220 vervanger zou toch wel moeten lukken? (zelfde pin-out)
De FJP1943R (complement: FJP5200R)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hallo,

Ik ben opzoek naar een pinheader en zijn female match. Ik wil namelijk twee pcb's die met afstands bussen boven elkaar zitten elektrische verbinden. Nu is de afstand tussen de twee pcb's 26mm. Heeft iemand misschien een handige zoek tool hiervoor?

https://www.ismolex.com/wp-content/uploads/2016/11/2.54mm-pin-header-striaght-dip-dual-row.jpg

PE2BAS
Kruimel

Golden Member

Meestal gebruik ik Mouser hiervoor als zoekmachine, die werkt voor mij meestal vrij aardig, zeker als je al eens een component hebt gevonden dat er op lijkt en dan zoekt op vergelijkbare producten. Dan kan je kiezen op basis van welke eigenschappen hij het component gaat vergelijken. Hier zijn twee zoekquery voor de eigenschappen die je beschrijft:

Helpt dit?

Arco

Special Member

Zoeken op 'pinheader stackable'

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb bij 4ucon in taiwan een zwik 26-pins "lange" females gekocht. Die kan je dus monteren op een afstandje van de print en dan gewone males aan de andere kant.

De meeste stackable zijn zodanig dat de pootjes van de female lang genoeg zijn om aan de andere kant als male dienst te doen. Dat is hier ook, maar jij wil nog meer dan de normale 13mm (11?) tussen de printen. Hoeveel heb je er nodig? Ik heb er 1000 en dat gaat nog een paar jaar duren voordat dat op is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hallo,

Het lastige hieraan is het zoeken van een paar die samen de juiste afstand hebben. Gezien de resultaten lijkt 26mm ook uitzonderlijk lang te zijn. Nu heb ik begrepen dat er ook females zijn waar de pennen helemaal doorheen kunnen, met een gaatje in de PCB mogen ze dus ook iets te lang zijn. De bedoeling is dat dit in een commercieel product gaat, dus ze moeten ook nog eens leverbaar zijn en blijven.

Wat ik nu aan het proberen ben,
Alle mogelijke lengtes female gevonden op digikey matchen met alle mogelijke lengtes male. Dan de matches met de minste afwijking in een lijstje.

4ucon kende ik nog niet. Ik zal daar ook even zoeken.

PE2BAS
Arco

Special Member

Samtec heeft vast wel wat je zoekt. Je geeft alleen niet op welke pitch je moet hebben.
Voor de standaard 0.1" pitch bijv de (H)TSW-1xx-10-G-D
Met (H) is high-temp versie, xx is aantal pinnen. https://www.samtec.com/products/tsw

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Samtec had ik ook gevonden, inderdaad mooie site. Ook handig als je niet precies weet wat de officiële naam is van de connector.

Hoe dan ook,
Ik heb een aantal matches gevonden door alle mogelijke combinaties met elkaar te vergelijken. Bij de male part is de "Contact Length - Mating" en "Insulation Height" bij elkaar opgeteld.

Bedankt voor de hulp.

code:


88797-108HLF-ND				16		
88797-408HLF-ND				16		
416-83-208-41-007101-ND		10
416-87-208-41-007101-ND		10



3M9466-08-ND				8
416-83-208-41-011101-ND		18
416-87-208-41-011101-ND		18



79268-108HLF-ND	20.32		22.86
79268-408HLF-ND	20.32		22.86
415-83-208-41-001101-ND		3.14
415-87-208-41-001101-ND		3.14
PE2BAS

Ikzelf ben deze keer niet opzoek naar een component maar naar een boek. Een aantal jaar geleden heb ik dit boek vastgehad in de universiteitsbibliotheek maar de titel en auteur ontglippen mij.
Het boek was in het Engels en behandelde versterkertheorie en cascadeschakelingen.

Men begon met een ideale en realistische versterker te beschrijving aan de hand van parameters (Zin, Zuit, A(s), ...) en bouwde hieruit cascades. Zo behandelde men de koppelingseffecten tussen de versterktrappen. Alsook hoe men de cascade aan een transferfunctie kon laten voldoen (bv. Laag doorlaat versterker met meerdere kantelpunten).

Tot slot behandelde men ook hoe er een versterker kon bouwen met behulp van buizen, transistoren (bjt, fet) en deze de gewenste parameters kon meegeven (Zin, Zuit, A(S), ...) om zo de 'wiskundige' theorie te koppelen aan het ontwerp.

Weet iemand over welk boek ik het kan hebben (dat zou heel straf zijn :)) of eventueel een boek/reeks van boeken waar dit in beschreven staat?

Alvast bedankt

Kris

Arco

Special Member

Iets meer info zou kunnen helpen...
Was het boek dik/dun, hoe oud ongeveer, hoe zag de kaft eruit,...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 6 januari 2018 14:13:57 schreef Arco:
Iets meer info zou kunnen helpen...
Was het boek dik/dun, hoe oud ongeveer, hoe zag de kaft eruit,...

Het boek was ongeveer 3 cm dik (ik vermoed een 300tal pagina's) met een orangje/lichtbruine stoffen kaft. Ik denk dat het omstreeks midden jaren 60 geschreven is, omdat er zowel nog buizen alsook al transistoren in besproken worden.

Arco

Special Member

Kan nog veel zijn. Deze voldoet enigszins, maar cascade wordt daarin niet specifiek besproken (en ook iets te nieuw, 1975)...
https://ocw.mit.edu/ans7870/RES/RES.6-010/MITRES_6-010S13_comchaptrs.p…
Of deze: http://www.tubebooks.org/Books/electronic_amplifiers.pdf

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 6 januari 2018 14:33:33 schreef Arco:
Kan nog veel zijn. Deze voldoet enigszins, maar cascade wordt daarin niet specifiek besproken (en ook iets te nieuw, 1975)...
https://ocw.mit.edu/ans7870/RES/RES.6-010/MITRES_6-010S13_comchaptrs.p…
Of deze: http://www.tubebooks.org/Books/electronic_amplifiers.pdf

Hi Arco

Bedankt om mee te helpen zoeken!
Deze twee zijn het niet. Wel interessante literatuur :)Het eerste is iets te modern. Het boek ging ook meer over de theorie achter versterkers en dus onafhankelijk waarmee deze gebouwd was (buizen/ transistoren).

De tweede is al wat meer gelijkend. Ik vermoed dan ook dat het boek dat ik zoek meer neigt naar het tweede qua leeftijd. Wat mij nog te binnen viel was dat de versterker werden voorgesteld met het volgende symboliek

. Misschien dat dit een tip is naar de leeftijd?

PS: op tubebooks heb ik het boek niet gevonden.

Dit topic is gesloten