vuurtorenlicht van de Brandaris op Terschelling

Tidak Ada

Golden Member

Off topic niet helemaal, maar wel een enorme zijtak, die best gesnoeid mag worden....
80% van het topic gaat nu over die zijtak.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hubie

Special Member

Ok,dan maar weer on-topic met een filmpje over de Brandaris.

https://www.youtube.com/watch?v=zEmxp1jLXSc

En nog een:https://www.youtube.com/watch?v=Sbtg39r_Wjk

P.S. Hoezo is Fries een taal apart? Ik kan het prima verstaan hoor.

Hubie

Special Member

Ik heb nog even in het boekje over de Brandaris zitten neuzen.
De eerste gloeilamp voor de Brandaris werd (uiteraard)geleverd door de gloeilampenfabriek in het zuiden des lands. ;-)

80 Volt,50 Ampere,diameter 30 cm.
Dat is geen poppenspul.

mel

Golden Member

Leuk peertje :)
En Fries? ik versta het ook,maar ik begrijp niet wat ze zeggen.. :+

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
High met Henk

Special Member

4 kW (80v x 50A) vind ik meevallen als je bedenkt dat een ouderwetse bouwlamp ook al 2 kW kan doen!

Maarem, is het geen idee om die brandaris ook meteen met LED's uit te rusten? (hoe lang duurt het voor onze LED-hater hierop duikt)))

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
mel

Golden Member

De Brandaris met LED's? dat is net zoiets als vloeken in de kerk :)
@ Tidak, hoe kom jij toch steeds aan die buizenzooi?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

t zou niet alleen stroom schelen, maar je bent niet een groot deel aan licht kwijt wat aan de achterkant van de lens nutteloos wegschijnt. meer lumen naar 1 kant, op het land heb je er dan minder last van als omwonenende.

kunnen ze de lamp ook 8 min later aandoen, de huidige gasontlading lamp moet eerst opwarmen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Ehhhmm mel: Tidak woont naast de glasbak?? >:-) >:-)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op maandag 8 januari 2018 20:07:50 (11%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
evdweele

Overleden

Op 8 januari 2018 19:45:25 schreef mel:
De Brandaris met LED's? dat is net zoiets als vloeken in de kerk :)

Dat is natuurlijk onzin :-)
De huidige vuurtoren is opgeleverd in 1594. Dan hoort daar ook geen gloeilamp in en zeker niet al die moderne communicatiemiddelen.

Als je jouw standpunt doortrekt mogen er ook geen toeristen meer naar Kinderdijk of het Muiderslot gaan, want toeristen bestonden niet in de tijd dat beide attracties werden gebouwd...

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 8 januari 2018 11:58:23 schreef High met Henk:
..Maarem, is het geen idee om die brandaris ook meteen met LED's uit te rusten?

Een 3-kleurenled zie ik helemaal zitten. En als je het licht moduleert kan je ook informatie (Arbeidsvitaminen!) naar de zeevarenden toesturen ;-).

Tidak Ada

Golden Member

Op 8 januari 2018 20:02:38 schreef ohm pi:
[...] (Arbeidsvitaminen!) naar de zeevarenden toesturen ;-).

Is dat informatie dan ? :? :*

@mel:
Kwestie van een internationaal netwerk. Foto's komen zijn van de verzameling van een -hier al eerder aangehaalde- kennis in de omgeving van Brussel, zoals je middels de links kunt zien..

Zie verder mijn signature.... ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Op 8 januari 2018 19:55:32 schreef evdweele:
[...] toeristen bestonden niet in de tijd dat beide attracties werden gebouwd...

Da's een interessante. Is dat eigenlijk wel zo? Ik zou het eerlijk gezegd niet weten, maar zou de mensheid zo lang hebben gedaan over het uitvinden van toerisme? Ik heb wel het nodige uit de klassieke oudheid voor de kiezen gehad op school, maar kan me niet meer direct herinneren of daar ook echt sprake was van toerisme in de moderne zin van het woord. Er zaten op zeker wel reisverslagen tussen al zou ik niet meer precies weten hoe of wat.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 8 januari 2018 22:16:01 (29%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Frederick E. Terman

Honourable Member

Toeristen zijn er natuurlijk in alle tijden. Maar vroeger kon het aardig duur worden, nog niet eens zozeer omdat logies op zich zo duur was, maar omdat je gelijk zo'n enorm aantal dagen kwijt was aan de reis.

Voor bijvoorbeeld een schrijver maakt de plaats waar die werkt dan weer niet zoveel uit, of is het juist een voordeel elders te zijn, dus veel toeristen waren schrijver of zoiets.
Of je verhuurde je onderweg een tijdje als knecht aan een boer, en ging dan weer verder. De echte reisliefhebbers reisden toch wel.

--
Wat die ledverlichting betreft: haalt die het rendement wel dat die hogedruklamp heeft? Nog afgezien van of je met leds zo'n vermogen kunt halen?

De lichtuitstraling naar achteren van een lamp is niet zo'n probleem: daar zit gewoonlijk een spiegel.
Overigens zal een vuurtoren normaal gesproken ook al alleen schijnen in de richting waarvoor hij gebouwd is. Aan het strand van Wijk aan Zee is dat mooi te zien aan die van IJmuiden: de 'sweep' begint boven de duinenrij, zwaait over zee, en verdwijnt dan weer boven de duinen. Het licht gaat in het ongebruikte deel natuurlijk wél gewoon verloren. Een led zou je dan misschien uit kunnen zetten?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
High met Henk

Special Member

Op 7 januari 2018 18:58:15 schreef Hubie:
[...]

P.S. Hoezo is Fries een taal apart? Ik kan het prima verstaan hoor.

Zeeuws dan?
https://www.youtube.com/watch?v=flazt1vxogg

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Hubie

Special Member

Op 8 januari 2018 22:58:57 schreef High met Henk:
[...]

Zeeuws dan?
https://www.youtube.com/watch?v=flazt1vxogg

Ik kwam vroeger vaak op Goeree,dat is geen Zeeland maar ze praten wel hetzelfde dialect.
vuvvuvvenvuvtig ;-) Vertaling = 5 euro 55

Tidak Ada

Golden Member

D'r stieng 'n kacheltje an d'n diek....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

Dat is energie verspilling. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Frederick E. Terman

Honourable Member

't Is een paardje, of veulen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 8 januari 2018 22:14:42 schreef maartenbakker:
[...]Er zaten op zeker wel reisverslagen tussen al zou ik niet meer precies weten hoe of wat.

Iedere VWO-er (of gymnast) heeft natuurlijk de avonturen van Odysseus gelezen; de ueber-reiziger uit de klassieke oudheid. Daar komen ook nog Sirenen in voor zodat het Maritieme plaatje weer compleet is, en we toch weer On Topic zijn ;-)

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Hubie

Special Member

Op 8 januari 2018 11:58:23 schreef High met Henk:
4 kW (80v x 50A) vind ik meevallen als je bedenkt dat een ouderwetse bouwlamp ook al 2 kW kan doen!

Maarem, is het geen idee om die brandaris ook meteen met LED's uit te rusten? (hoe lang duurt het voor onze LED-hater hierop duikt)))

Die 4 kW wordt nog wel ff 125 x versterkt door de draaiende Fresnel lenzen.

evengoed, 4kW is ruim 90% warmte met gloeilampen indertijd. gasontlading zat zeker hoger maar is sterk afhankelijk van de gebruikte lampsoort. veelal hebben lampen met oranje licht meer rendement. bijv een hpl-n doet 50 lumen/W waar een sox 160 lumen/W haalt.

led zit tegen die sox rendementen aan tegenwoordig, maar dan ook met andere lichtkleuren als oranje..

waar rook was, werkt nu iets niet meer