TV beeld is te scherp, het soap-opera effect.

Als ik het goed begrijp, gaat dit wel over The Hobbit 3D/48fps vs 2D/24fps. Ik denk dat de impact van 3D groter is dan 48fps.

Trouwens, hier een mooi voorbeeld van de artefacts frames die motion interpolation toevoegt aan het beeld: https://www.youtube.com/watch?v=B_dE6HPIAJM . Het is afgrijselijk.

Lol die motorrijder wordt digitaal onthoofd.

Ook als het wel goed gaat noem ik het soap-opera effect. Het valt erg op als haren in de wind wapperen bijvoorbeeld. Het is te scherp. Alsof je 'behind the scenes' kijkt.

evdweele

Overleden

Jij noemt het steeds scherp maar het is juist heel wazig. Het zelfde effect als je een foto maakt en daarbij de camera beweegt.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 5 februari 2018 14:58:14 schreef evdweele:
Jij noemt het steeds scherp maar het is juist heel wazig. Het zelfde effect als je een foto maakt en daarbij de camera beweegt.

Het is inderdaad misschien wat verwarrend en allerlei termen en voorbeelden passeren de revu:

24 fps geeft wat wazigheid bij bewegen, dat zijn we al 50 jaar gewend. In artikelen lees je ook wel 'cinematografisch'.

En video (50fps) is scherper, dat geeft het soap-opera effect. Je leest ook wel 'home video' of 'behind the scenes'

Moderne TV's berekenen de 24 fps beelden zodat je er 50 of 100 fps op je scherm krijgt. Ook zonder die fouten zoals in dat youtube filmpje van Rtings geeft dat een vervelend effect.

Die echte misvormingen zoals in dat filmpje heb ik helemaal nog niet gezien...

De term home-video-effect komt ook weleens voorbij. Inderdaad vaak op te lossen door de beeldverbetering van je TV uit (of minimaal) te zetten. Maar zelfs dat is niet altijd voldoende.

Niet helemaal hetzelfde als home-video/soap-opera effect, maar gerelateerd aan het steeds scherper kunnen weergeven van content:
Tegenwoordig wordt voor nieuwe producties vaak ruis toegevoegd aan het beeld. Het is niet te geloven, maar echt waar; zit je Arrow of Agents of SHIELD te kijken in 4k, zit er opzettelijk ruis doorheen...

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 5 februari 2018 16:12:14 schreef Jochem:
...Het is niet te geloven, maar echt waar; zit je Arrow of Agents of SHIELD te kijken in 4k, zit er opzettelijk ruis doorheen...

Het kan natuurlijk voor een bepaald effect zijn gedaan, maar ik las ook ergens ook dat het in computergames wordt gedaan om een beter/echter beeld te krijgen.