Philips P2000

bprosman

Golden Member

@Maarten,
Dit is een eprom programmer voor de P2000, die reliability module is een DC DC converter om aan de programmeerspanning van 25V te komen, er gaat inderdaad een bandkabel naar de programmeervoet. Maar het ging me om het serienummer, de print ziet er profi uit met vergulde contacten en 12NC maar kan me niet voorstellen dat dit echt productie van Philips is geweest, meer een NatLab “hobbyproject”.
Heb een hele doos “hobbycartridges” zal van de week eens kijken of ik meer nummers kan vinden. Weet jij waarom er op het onderste moederbord 2 12NC’s staan ?

[Bericht gewijzigd door bprosman op vrijdag 16 februari 2018 22:17:39 (17%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Thevel

Golden Member

Ik kwam vandaag toevallig een advertentie tegen van Stuut en Bruin in de Elektuur van november 1985.
Toen koste een P2000 nog 'slechts' 999 gulden.
Misschien leuk om te weten... :)

maartenbakker

Golden Member

Op 16 februari 2018 22:14:20 schreef bprosman:
@Maarten,
Dit is een eprom programmer voor de P2000, die reliability module is een DC DC converter om aan de programmeerspanning van 25V te komen, er gaat inderdaad een bandkabel naar de programmeervoet. Maar het ging me om het serienummer, de print ziet er profi uit met vergulde contacten en 12NC maar kan me niet voorstellen dat dit echt productie van Philips is geweest, meer een NatLab “hobbyproject”.
Heb een hele doos “hobbycartridges” zal van de week eens kijken of ik meer nummers kan vinden. Weet jij waarom er op het onderste moederbord 2 12NC’s staan ?

Even aan het zoeken gegaan en schetsnummers beginnend met 8222 255 lijken inderdaad uit de hoek van het NatLab of in elk geval een of andere ontwikkelingsafdeling daar in de buurt te komen (*), maar de layout en het gebrek aan patches lijkt meer op die van een productieklaar prototype dan zomaar wat knutselwerk. Het ontbreken van een normale 12NC suggereert dat het inderdaad geen lopende productie hoeft te zijn geweest. Wel heeft de printplaat een serienummer/datumcode opgestempeld gekregen van de fabriek die doorgaans dubbelzijdige epoxyprinten maakte (originletters PR). Daar deden ze waarschijnlijk ook enkelestuks en kleine series.

Dan kom je op de reden dat er 2 codenummers op de andere print staan. Codegroep 51 verwijst naar computerfabricage (door de jaren heen onder diverse HIG- en IG-namen bekend). Codegroep 82 zijn schetsnummers, dat zijn nummers die om economische en logistieke redenen locaal geadministreerd mogen worden zonder een centrale aanvraag en registratie. Op printplaten verwijst het 82-nummer doorgaans naar de layout (letterlijk een schets) en het 51-nummer is het artikelnummer van de lege geëtste en geboorde printplaat. In dit geval gaat het om nummers uit coderingscentrum 03, Oostenrijk, en dat klopt met de ontwikkeling en herkomst van de P2000.

Ik vind het in elk geval erg leuk dat je deze dingen wilt documenteren voor het nageslacht en hoop dat ik er zoveel mogelijk gevolgtrekkingen bij kan vertellen. Misschien leuk als je behalve de nummertjes ook de buitenkant op de foto zet (van cartridges die letterlijk hetzelfde uiterlijk hebben heeft het natuurlijk geen zin om ze allemaal op de foto te zetten).

(*) Komt voor op het protoype van een SACD speler en op het Wastewater Treatment Systeem dat laatst op het forum langskwam.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

Nooit een computer gezien met zulke grote revisieverschillen in het moederbord.
Hierbij een vrij oudje gezien het serienummer :

En hier een bord waarvan ik me niet realiseerde dat het een P2000 was en al 30 jaar in de “sloopbak” ligt, mist ook wat onderdelen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

het bord uit de sloopbak zal nieuwer zijn, daar hadden ze al geleerd van de waardeloze vernikkelde slots om de spellen in te steken, dit bord heeft al vergulde connectoren..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Aan de nummers te zien is dat ook de nieuwste.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 13 februari 2018 16:38:37 schreef bprosman:
Ja wat die tapejes betreft, jammer dat mn glazen bol niet werkte want in Deurne stond een doosje op de schap :-(.

En waar denk je dat die nu zijn? Juist bij mij dus, want die had ik ook zien staan.
Verder heb ik ook nog een rits modules met (e)proms ooit lang geleden overgehouden. Ik zou daar dan een keer een copy van moeten trekken.

Het grote board boven in is een print van Miniware, dat klopt. Zit een floppy controller en ram uitbreiding op en ik dacht een parallelpoort. Dat ding is toen speciaal voor de P2000T ontwikkeld door hun.

Het kleine printje onderop (beige zonder soldeermasker met de 2 potjes) is de 80 kolom uitbreidingskaart.
Het printje op zijn kant een 16kb dram uitbereiding.

Als het goed is heb ik van alle borden ook de schema's. Ik heb precies dezelfde borden in de P2000T staan (behalve de 16Kb) die ik hier heb.
Is dus een gewone T versie geen dus!

De printen zijn makkelijk te repareren zitten allemaal standaard onderdelen op, behalve wat van die Teletext chips, als die stuk zijn is het wat lastiger om ze te fixen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
GJ_

Moderator

Op 16 februari 2018 23:45:04 schreef maartenbakker:
[...]Even aan het zoeken gegaan en schetsnummers beginnend met 8222 255 lijken inderdaad uit de hoek van het NatLab of in elk geval een of andere ontwikkelingsafdeling daar in de buurt te komen (*), maar de layout en het gebrek aan patches lijkt meer op die van een productieklaar prototype dan zomaar wat knutselwerk.

In Eindhoven was Philips natuurlijk ook zo lek als een mandje en die apparaten vlogen, net als alle andere, uit alle hoeken en gaten naar buiten. Bij Philips werd op grote schaal gestolen, geleend en weggegeven. Niet perse slecht hoor, er was in Eindhoven ook een school die een klaslokaal vol met Philips computers had staan in een tijd dat dit nog verre van normaal was.

bprosman

Golden Member

En waar denk je dat die nu zijn? Juist bij mij dus, want die had ik ook zien staan.

Zijn ze toch nog goed terecht gekomen :-)

Verder heb ik ook nog een rits modules met (e)proms ooit lang geleden overgehouden. Ik zou daar dan een keer een copy van moeten trekken

.

Dat plan heb ik ook , en ze in ieder geval ergens veilig stellen. Heb ook zo'n cartridge (print) van Miniware daar zit al een 27128 in. Jammer dat die Philips dingen dichtgelijmd zitten, de schroeven dan toch.

Het grote board boven in is een print van Miniware, dat klopt. Zit een floppy controller en ram uitbreiding op en ik dacht een parallelpoort. Dat ding is toen speciaal voor de P2000T ontwikkeld door hun.

Heb inmiddels ook de bijbehorende floppy drive's. Met voeding in een kastje.

Het kleine printje onderop (beige zonder soldeermasker met de 2 potjes) is de 80 kolom uitbreidingskaart.

Heb je daar iets van doc van ? Als ik de machine aanzet heb ik een 40 karakter scherm, neem aan dat dat ding ergens aangezet moet worden dan. Voor de Miniware machine kan ik me ook voorstellen dat voor zakelijk gebruik 80 kolommen handig(er) was. Opvallend is wel dat ik een Miniware fakturering cartridge heb met Eproms voor slot 2.

Als het goed is heb ik van alle borden ook de schema's. Ik heb precies dezelfde borden in de P200T staan (behalve de 16Kb) die ik hier heb.

He je ook schemas van dat "jongste" bord ? Waar de modulator op de print zit en niet meer in "een blikje" ?

De printen zijn makkelijk te repareren zitten allemaal standaard onderdelen op, behalve wat van die Teletext chips, als die stuk zijn is het wat lastiger om ze te fixen.

Ja en wat 82S123's en die zit ik aan te denken om ook uit te lezen (te documenteren).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

In Eindhoven was Philips natuurlijk ook zo lek als een mandje en die apparaten vlogen, net als alle andere, uit alle hoeken en gaten naar buiten. Bij Philips werd op grote schaal gestolen, geleend en weggegeven. Niet perse slecht hoor, er was in Eindhoven ook een school die een klaslokaal vol met Philips computers had staan in een tijd dat dit nog verre van normaal was.

Deze P2000's zijn vrij veel weggezet in het onderwijs omdat ze behoorlijk robuust waren, heb ook tientallen tapes met "onderwijs" software.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
KGE

Golden Member

Dat printje met die SAA5020 erop is dat niet een Teletext uitbreiding ? Ik zie niet direct in hoe die 80 koloms zou kunnen doen.

bprosman

Golden Member

De voet waar hij in zit , daar zit normaal al een SAA5020 in , dat is een teletext IC wat Philips (ze waren tenslotte eigenaar) gebruikte als beeld generator. Ik zou ook niet weten hoe je 80 kolommen uit een SAA5020 zou kunnen krijgen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dat kan wel, eigenlijk is die chip overclocked en buiten spec gebruikt.
In een van de P2000 magazines van de HCC P2000gg heeft ooit het schema gestaan dacht ik. Ik moet eens gaan graven of ik die nog kan vinden.

@KGE: De hele video generator van de P2000T is gebaseerd op de txt-chipset. Dus geen uitbereiding maar was standaard dus.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
KGE

Golden Member

Op 27 februari 2018 19:57:08 schreef henri62:
Dat kan wel, eigenlijk is die chip overclocked en buiten spec gebruikt.
In een van de P2000 magazines van de HCC P2000gg heeft ooit het schema gestaan dacht ik. Ik moet eens gaan graven of ik die nog kan vinden.

@KGE: De hele video generator van de P2000T is gebaseerd op de txt-chipset. Dus geen uitbereiding maar was standaard dus.

Ja dat het scherm teletext gebaseerd was wist ik, alleen niet dat je de SAA5020 zover buiten specs kon gebruiken dat ie 80 koloms kon doen. Wel een leuke truc, waarschijnlijk mogelijk omdat de regels al 80 koloms intern waren (met een scroll register).

bij philips heerste een heel apart magazijn systeem als je iets nodig had voor thuis, dan kon je het meteen krijgen, mits je op jouw afdeling daar ook aan meedeed als een ander iets nodig had. als het voor philips zelf was, dan duurde het 3 dagen :P

er was een afdeling die zich bezig hield met wat het management thuis aan apparatuur had staan van philips, was er nieuw spul uit, dan werd dat weer thuis geinstalleerd bij de top.

maar er gingen ook wel legaal dingen weg, bijv geschonken door philips aan een klas in een school, want dat is ook promotie van hun spullen, en t was een groot bedrijf. je wilt niet weten wat er wordt weggegeven bij bedrijven om klanten te vriend te houden of dat men aan jouw bedrijf denkt als er een aanbesteding aankomt.

personeel wat al decennia met pensioen is, heeft nog steeds een philips winkel pasje, ondanks dat elke (web)winkel goedkoper is onderhand. de philips winkel zit in t stadion tegenwoordig, niet echt een mooie locatie in dat pand, geen mooie entree zoals een gewone winkel heeft.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 27 februari 2018 00:14:23 schreef henri62:
[...]
Het kleine printje onderop (beige zonder soldeermasker met de 2 potjes) is de 80 kolom uitbreidingskaart.
Het printje op zijn kant een 16kb dram uitbereiding.

64Kb geheugen is dat van &HA000 en loopt dan door tot &HF000 en van &HF000 tot &HFFFF zit in banken welke te switchen zijn met een commando.

Ik weet ff niet meer hoe je de banken moet switchen, misschien kan ik daar nog wat van vinden...

[edit]... zo uit m'n hoofd was dat poort &H80.

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!