Show your projects! Part 31

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Op 6 maart 2018 21:16:44 schreef bprosman:
Fout, was te lui om een boortje te pakken :+ [....]

Kun je natuurlijk alsnog doen voor de 'finisingtutsj' ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

De finishingtutsj... of zoals ze bij ons zeggen : “in un duske”.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 6 maart 2018 21:16:44 schreef bprosman:
Fout, was te lui om een boortje te pakken :+ De draadjes zijn iets dikker. Batterij (oplaadbare) blijft , er loopt alleen stroom als de schakelaar ingedrukt wordt.

Had wel gezien dat het een gaatjes-probleem was... :+

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Thevel

Golden Member

Op 6 maart 2018 21:16:44 schreef bprosman:
Fout, was te lui om een boortje te pakken :+

Dus ga ik dit keer niet door voor de wasmachine :(

flash2b

Special Member

Mijn Condensator Lek Tester (Capacitor Leakage Tester) is af. De tester kan condensatoren testen met maximaal 25V en er zijn 3 schakelbare lekstroom bereiken van 0..100µA, 0..1mA en 0..10mA. Deze tester is bedoeld voor kleine condensatoren en lage spanning. (dus geen beker elco's of hoogspanning elco's)

Het prototype, in de eerste versie zag er zo uit:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20180221_211500_cleaned.jpg

Het schema is eenvoudig en gebaseerd op een ontwerp uit EEWeb/Silicon Chip. Zoals met zo veel schema's die op internet te vinden zijn, werkte dit niet helemaal goed, dus heb ik wat aanpassingen gedaan om het stabiel en test reproduceerbaar te maken.

Uiteindelijk heb ik de tweede versie in een Hammond 1591C-BK behuizing bebouwd inclusief een 33V voeding gebaseerd op een LM317HVT.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc05819_cleaned.jpg

Zo ziet de tester er afgewerkt uit:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc05824_cleaned.jpg

Tenslotte een lekstroom meting van een Jamicon SK 1000µF/25V elco:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc05825_cleaned.jpg

De DMM geeft 0,4V aan dus de lekstroom is 40µA.

Thevel

Golden Member

Leuk kastje geworden!
Wil je ook het schema (met aanpassingen) posten?

Mooie uitvoering van dit projectje.
Gisteren net de capacitor checker schakelingen van SiliconChip opgezocht. Blijkbaar het seizoen ervoor. Ik begrijp dat je een vereenvoudigde versie van de eerste SC checker hebt gebouwd. Van de tweede, met capacitor reform kon ik geen firmware vinden, deze lijkt dus de beste keus. Je schema zou hier welkom zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
miedema

Golden Member

Rew,

Flash2b schrijft: "Het schema is eenvoudig en gebaseerd op een ontwerp uit EEWeb/Silicon Chip. Zoals met zo veel schema's die op internet te vinden zijn, werkte dit niet helemaal goed, dus heb ik wat aanpassingen gedaan om het stabiel en test reproduceerbaar te maken".......

Maar het klopt dat het door jouw gevonden schema het uitgangspunt was :-).

groet, Gertjan.

Ik vermoedt dat dit de oorsprong is:
http://archive.siliconchip.com.au/static/images/articles/i1119/111934_…

Maar dan met een lineare voeding (LM317HVT) en een schakelaar ipv relais.

Niet zo lang geleden heeft ST een nieuwe lijn in hun microcontroller gamma toegevoegd. Deze H7 serie heeft 400MHz en double precision FPU, reden genoeg om eens te gaan experimenteren hiermee!

Nu ben ik meer van de wat conventionelere controllertjes van Microchip, (Atmel) en ook een STM32F4, maar ik wil wat meer aan de slag met digitale signaalbewerking.

Mijn printje moet dus wat extra geheugen hebben, analoge audio in- en uitgangen, plus wat bedieningselementen zoals een LCD module, rotary encoder en een debug UART poort enzo.

Zo kom je, mede doordat je de voedingen door middel van lineare regelaars wat ruisvrijer wilt hebben, op meer dan 300 componenten op een eurokaart formaat.

Wat eigenschappen:

- Primary platform: STM32H743ZI 400MHz ARM+FPU+DSP in LQFP144
- SWD Programming interface
- UART TTL serial port for debug
- Two LEDs for quick debug and visual feedback
- Rotary encoder interface with pushbutton
- 32MB SDRAM memory 133MHz
- LCD / OLED / VFD Character display module interface
- Expansion port with direct CPU connections
- +5V/-5V analog power supply, +5V/+3V3 digital power supply from 12VDC in
- Stereo Mic/Phono/Line level input with PGA2500 input stages
- PCM4202 24 bit, 216kHz high performance analog to digital converter
- PCM4104 24 bit, 216kHz quad channel digital to analog converter
- Stereo Mic/Phono/Line level output with LM4562 high performance opamp driver
- Stereo headphone amplifier with TPA6120A2
- Coaxial SP/DIF output with DIT4192 192kHz digital audio transmitter
- 160x100mm 4 layer PCB with cutout part for 6.3mm headphone jack

Omdat mijn eerdere IDE voor STM32 deze controller nog niet ondersteunde (CoIDE), moest ik uitwijken naar System Workbench, dat gelukkig ook redelijk werkt. Er zitten hier en daar nog wel wat bugs in de HAL bibliotheken, maar niets onoverkomenlijks. Laat nu maar die Biquad IIR filters komen!

1 electron per seconde = 16 atto ampere!
bprosman

Golden Member

Its Alive !!!.
Elektor Z80 "Euro computer" gedeeltelijk weer opgebouwd.
8K Ram opgehoogd naar 32K Ram (dat past nog in de zelfde voet).
Memory map aangepast.
I/O Memory map iets aangepast zodat de 8251 op adres $00 komt te liggen.

Oscillator aangepast , die was met kristal zeer onstabiel , nu een oscillatortje toegepast en een ADM1232 voor een mooie reset.

Samen met de Microprofessor heb ik nu wat "Referentiehardware" waarvan ik weet dat het werkt en kan ik verder bouwen met mijn "Z80 CP/M van scratch".

De monitor komt van Dr. Peker :
https://mkpeker.wixsite.com/efex

Nu echt mn eprom emulator afmaken.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Zier er leuk uit, maar wat moet ik denken van die groene wokkel bij K9?

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
bprosman

Golden Member

Zier er leuk uit, maar wat moet ik denken van die groene wokkel bij K9?

Een "stropje" om de draadjes aan de onderkant een beetje bij elkaar te houden.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
PE9SMS

Special Member

This signature is intentionally left blank.
Thevel

Golden Member

Moet niet gekker worden....
Maar wel leuk :)

Ik ben bezig met een eenvoudige audio analyzer, gebouwd rond een dsPIC33. Aangezien de meeste hobbyprojecten van mij met audio te maken hebben en ik geen functiegenerator had, ben ik hieraan begonnen. Er zit ook een ontvanger op, dus ik kan met een sweep een frequentierespons plotten op de PC. Hiervoor zit er ook een FTDI USB UART op, die galvanisch gescheiden is dmv optocouplers. Dit om aardlussen te voorkomen en om rommel van de PC weg te houden van het audiodeel.

De dsPIC genereert een sinus door middel van DDS. Twee ADC's meten de spanning (piek) van de uitgang en van de ingang. Vervolgens wordt de verzwakking of versterking berekend in dB. Overigens duurt die berekening maar 100 us, wat ik niet verwacht had! De dsPIC zelf loopt op 130 MHz (bijna aan z'n max), dus 65 MIPS.

Er moet nog een hoop software geschreven worden. Momenteel ben ik de PC-software aan het schrijven in C#. Verder moet de software op de dsPIC nog uitgebreid worden en moet ik nog eens gaan nadenken over een behuizing en de user interface.

[Bericht gewijzigd door JER00N op zondag 1 april 2018 22:22:06 (26%)

@Angela, mooi gemaakt. Rotatie met stappenmotor - servo voor pen als ik het goed zie en nog een servo voor de draaibeweging ?
vragen:

Welke software gebruik je?
Ik zie dat de letter grootte ook varieert met de diam.
Mijn paasei project is vorig jaar mislukt.
Ad

alles wat ik maak, kan beter.

@hex 173, Voor de draaibeweging zit er ook een stappenmotor in. Het hele hardware ontwerp heet eggbot, en is te vinden bij thingiverse.com.
De software is Arduino software en heet EggDuino. In plaats van een Arduino Uno gebruik ik en Arduino Nano. De software op de pc is inkscape. In de Arduino software heb ik wat aanpassingen gemaakt
omdat inkscape niet goed aansloot op de arduino. O.a. was de cirkel niet compleet rond en de serieele poort wilde in het begin niet. De elektronica is aangepast zodat alles op een usb-poort kan werken en er geen externe voeding nodig is.

Ik heb de afgelopen weken 5 eggbot'tjes gemaakt. Zowel met pla, pet en abs. De 3d printer doet ongeveer 10 uur om alle onderdelen te printen.
Aan materiaal kost 1 complete eggbot nog geen tientje. Dat is gewoon leuk.

De nauwkeurigheid is allemaal niet zo geweldig, maar voor meer dan voldoende om een eitje te versieren.

Met plezier hebben de kids en ik een 100-tal eitje gekleurd.

Lambiek

Special Member

Op 26 maart 2018 15:40:04 schreef Angela:
Paasprojectje, eitjes kleuren

Leuk ding geworden. Heb je nog meer foto's van de andere eitjes, of zijn die al op? :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

echt knap, moet ik voor mijn 2.5 jarige pleegzoon ook eens bouwen (3d printer is onderweg)

Lambiek

Special Member

Dat is toch hartstikke leuk!, ook voor de kinderen. En het is dan misschien niet zo precies, maar het is toch leuk. En dat voor minder dan 10,- Euro.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dit topic is gesloten