crazy kart

hallo, voor ons school project ben ik een crazy kart aan het ontwikkelen.

mijn idee is om een 24v 350w motor te gebruiken en 2 auto accus te pakken en die in serie te schakelen.

nu moet ik alleen weten of er iets is om alleen het toerental naar beneden te brengen. ik dacht er zelf aan om 1 switch te gebruiken voor 1 accu. als je de pedaal wat verder indrukt nog 1 switch voor beide accu's we moeten alle onderdelen zelf betalen dus a.u.b. niet onderdelen aanbieden van 100+ euro...

kan iemand mij misschien helpen?

Lambiek

Special Member

Op 12 maart 2018 16:51:20 schreef jesperr01:
mijn idee is om een 24v 350w motor te gebruiken en 2 auto accus te pakken en die in serie te schakelen.

nu moet ik alleen weten of er iets is om alleen het toerental naar beneden te brengen. ik dacht er zelf aan om 1 switch te gebruiken voor 1 accu. als je de pedaal wat verder indrukt nog 1 switch voor beide accu's.....

Dat wordt echt een crazy kart als je het op deze manier gaat doen.

Wat dacht je ervan om de motor traploos te gaan regelen?

En het is een schoolvraag toch?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dat zou inderdaad mooier zijn.

Ik ga de kart daadwerkelijk maken

Lambiek

Special Member

Heb je al een idee hoe je zoiets traploos kunt regelen? Heb je daar al naar gekeken of naar gezocht?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Een frequentie regelaar of een weerstand regelaar(potmeter) komt in de buurt, maar geen idee hoeveel ohm er nodig is om tot complete stilstand te komen. Het maken van een pedaal van zo'n potmeter is ook een leuke uitdaging

Lambiek

Special Member

Op 12 maart 2018 17:26:32 schreef jesperr01:
Een frequentie regelaar..

Een frequentie regelaar met een gelijkstroommotor, zou dat gaan werken denk je?

of een weerstand regelaar(potmeter) komt in de buurt,...

Dan mag je een flinke weerstand of een potmeter hebben voor een 350W motor, wat denk je zou dat lukken?

Persoonlijk zou ik het anders doen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Vandaar dat ik dit topic ben begonnen, had er nog niet alle vertrouwen in... ik doe ten slotte werktuigbouwkunde en geen elektro techniek

Lambiek

Special Member

Denk in de richting van een regeling via een PWM signaal.

Je hebt dus totaal geen ervaring met elektronica begrijp ik? Maar je wil het wel zelf gaan maken?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Jaah precies, ik snap het principe. Enig idee hoe ik dat in een voetpedaaltje krijg?

Nee eigenlijk 0.0 alles wat ik op het mbo heb geleerd is me al verteld op het voortgezet onderwijs

Kun je misschien samenwerken met iemand van elektro, jij de werktuigbouw en hij het elektrische gedeelte.

ligt het aan mij of hoort heel het elektrische deel niet bij een werktuigbouw opleiding?
waarom koop je dan niet gewoon zo'n dc speed controllertje uit china? heb je nog een aantal weken?

350/24V is +-15A, dus met china specs zit je met alle controllers > 40A wel prima.. 12 euro
ps niet vanuit stilstand het pedaal onderin trappen, wil ook nog wel eens helpen om je controller heel te houden

Helaas mag dat niet, het is een 2 persoons project omdat we het zelf hebben verzonnen. Maar ik geloof dat ik het heb gevonden.

evelo

Golden Member

Van een 350W motor zou ik toch geen al te vinnige prestaties verwachten. Zal eerder uitkomen op speelgoed voor een 10-jarige.

Ben ooit eens gaan kijken naar een bedrijfje dat karts ombouwt naar elektrisch. Dat was met een 20kW motor en batterijcellen die 750A kunnen leveren.

Op 12 maart 2018 17:47:33 schreef DK:
ligt het aan mij of hoort heel het elektrische deel niet bij een werktuigbouw opleiding?
waarom koop je dan niet gewoon zo'n dc speed controllertje uit china? heb je nog een aantal weken?

350/24V is +-15A, dus met china specs zit je met alle controllers > 40A wel prima.. 12 euro
ps niet vanuit stilstand het pedaal onderin trappen, wil ook nog wel eens helpen om je controller heel te houden

Naar gezocht maar ik kon de juiste benaming niet vinden...

Op 12 maart 2018 17:50:57 schreef evelo:
Van een 350W motor zou ik toch geen al te vinnige prestaties verwachten. Zal eerder uitkomen op speelgoed voor een 10-jarige.

Ben ooit eens gaan kijken naar een bedrijfje dat karts ombouwt naar elektrisch. Dat was met een 20kW motor en batterijcellen die 750A kunnen leveren.

Het hoeft ook zeker niet veel te zijn, als het rijdt hebben we een voldoende. Daarna nog tijd zat op te "upgraden"

Op 12 maart 2018 17:51:50 schreef jesperr01:
Naar gezocht maar ik kon de juiste benaming niet vinden...

klein beetje rondzoeken,
maar PWM controller, speed controller, dc motor controller, dat soort termen
alleen opletten dat je wat marge hebt >24V, accu's geven normaal wat meer dan 12V
en heel veel marge op de stroom, hoe agressiever op het pedaal hoe meer opstartstroom dat ding boven de 15A zal gaan trekken.
Dus als je van plan bent om te "upgraden" of dat ding flink op zn donder te geven. dan een controller zoeken tot het budget toelaat, 100A controllers staan er ook genoeg voor een tientje of 3/4

en dat je maar 2 aansluitingen hebt voor je motor, motor+ en motor-.
Heel veel van die speedcontrollers hobbyspul zijn voor die 3 fase brushless quadcopter motor dingen.

Op 12 maart 2018 18:10:54 schreef DK:
[...]klein beetje rondzoeken,
maar PWM controller, speed controller, dc motor controller, dat soort termen
alleen opletten dat je wat marge hebt >24V, accu's geven normaal wat meer dan 12V
en heel veel marge op de stroom, hoe agressiever op het pedaal hoe meer opstartstroom dat ding boven de 15A zal gaan trekken.
Dus als je van plan bent om te "upgraden" of dat ding flink op zn donder te geven. dan een controller zoeken tot het budget toelaat, 100A controllers staan er ook genoeg voor een tientje of 3/4

en dat je maar 2 aansluitingen hebt voor je motor, motor+ en motor-.
Heel veel van die speedcontrollers hobbyspul zijn voor die 3 fase brushless quadcopter motor dingen.

Jaa precies, heb er 1 gevonden voor max 46v en 60a moet genoeg zijn eerst toch?

die zou de motor in ieder geval prima moeten kunnen hebben,
e.e.a. wordt ook bepaald door het gewicht, overbrengingen, acceleratie etc
maar daar kom je al testend achter, motorcontrollers hebben nou eenmaal de neiging om op te blazen bij zelfbouwsels, maar je hebt in ieder geval al 4x marge

Lambiek

Special Member

Als je zelf niets hoeft te maken, zou ik hier eens kijken voor een controller.
http://kellycontroller.com/mini-dc-controller-kds12v-72v-c-27.html

Als je het zelf moet of wil maken kun je hier kijken.
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/159/modelbouw/1q-motorrege…
Als je deze maakt krijg je denk meer dan een 6. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
evdweele

Overleden

Een heel absurde gedachte van mij natuurlijk.... maar zou het niet verstandiger zijn om iets te bedenken wat op je eigen vakgebied ligt en waarvoor je de kennis in huis hebt?
Je bent dan "iets" minder afhankelijk van wat anderen je aandragen en je kunt er zelf ook invloed op uitoefenen. Het is dan ook makkelijker om het een en ander uit te leggen en toe te lichten als daar door de leraar en de klasgenoten naar wordt gevraagd.
Het staat nogal onnozel als je vragen moet beantwoorden met "Dat weet ik niet. Dat zeiden ze op internet".
Je hoeft je natuurlijk niets aan te trekken van iemand die 55 jaar geleden voor het laatst een schoolbank heeft gezien ;-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 12 maart 2018 18:58:19 schreef evdweele:
Een heel absurde gedachte van mij natuurlijk.... maar zou het niet verstandiger zijn om iets te bedenken wat op je eigen vakgebied ligt en waarvoor je de kennis in huis hebt?
Je bent dan "iets" minder afhankelijk van wat anderen je aandragen en je kunt er zelf ook invloed op uitoefenen. Het is dan ook makkelijker om het een en ander uit te leggen en toe te lichten als daar door de leraar en de klasgenoten naar wordt gevraagd.
Het staat nogal onnozel als je vragen moet beantwoorden met "Dat weet ik niet. Dat zeiden ze op internet".
Je hoeft je natuurlijk niets aan te trekken van iemand die 55 jaar geleden voor het laatst een schoolbank heeft gezien ;-)

Haha goeie opmerking, gelukkig moeten we van de ingewikkelde onderdelen de beschrijving er zelf bij maken in onze eigen woorden en tot nu toe met zo'n Chinees dingetje lukt me dat wel aardig. Toch heel erg bedankt voor de tip!

Lambiek

Special Member

Ik blijf het nog steeds een foute zaak vinden dat ze geen elektronica bij werktuigbouwkunde geven, als je later tekenaar wordt bij bijv. een machine bouwer zit je met je handen in het haar. Daar moet je elektrotechnisch ook van bepaalde zaken op de hoogte zijn, ook al ben je werktuigbouwkundige.

Er zijn trouwens wel een aantal scholen die er iets in doen, daar werken ze met een Arduino om toch een beetje een idee te krijgen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 12 maart 2018 19:04:51 schreef Lambiek:
Ik blijf het nog steeds een foute zaak vinden dat ze geen elektronica bij werktuigbouwkunde geven, als je later tekenaar wordt bij bijv. een machine bouwer zit je met je handen in het haar. Daar moet je elektrotechnisch ook van bepaalde zaken op de hoogte zijn, ook al ben je werktuigbouwkundige.

Heb je zeker gelijk in! Ik mis het ook zeker en vindt het ook een leuk gedeelte maar helaas is bijna alles theoretisch dus krijgen we te horen hoe we een transformator kunnen maken. Ik zou juist graag wat meer van elektro op mijn opleiding hebben maar helaas kan ik hier niks aan veranderen

evelo

Golden Member

Nou ja, de mechanische kant: van uitgaande motoras naar de wielen is ook wel nog een uitdaging.

Op een manier dat je nog deftig kan sturen (alhoewel kart?) en zonder dat je na 100m de onderdelen van de weg moet oprapen bedoel ik dan :)

High met Henk

Special Member

Die opleiding heet mechatronica.
Wij geven eerste 2 jaar gecombineerd.

Vakken als constructieleer, aandrijftechniek, elektriciteitsleer, automatisering.

En dan stukje verspanen/niet verspanen, automatiseren, praktijk electronica en praktijk (e) meten. En ontwerpen (3d mech)

Pas na 2 jaar kies je je uitstroomrichting elektrotechniek, mechatronica of werktuigbouwkunde...
Dan ken je iig de basis....

althans, nog 6.5 weken voor mij

[Bericht gewijzigd door High met Henk op maandag 12 maart 2018 19:59:07 (14%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???