Nieuw laser en dergelijke topic deel 5

Dit topic is gesloten

vindt de lasers dr ook niet echt indrukwekkend uit zien

ik denk dat ik deze maar eens ga na bouwen

http://www.linux-laser.org/images/bilda/bilda1.jpg

Dat is volgens mij een mooie interface om te bouwen. :)

Even een update over mijn Z1002-galvo'tjes en de drivers.
Mijn site is op het moment helaas offline en ik weet niet hoe lang het gaat duren, maar er wordt natuurlijk aan gewerkt. Dit is opgelost. :)

Heb hen een en ander nu in elkaar gezet; er valt het volgende over op te merken:

- Heb nu 72 V als ruwe voeding, dat is wat erg veel - de drivers worden nogal warm. Elektronica wordt gevoed via 7815 en 7915. Ga zien dat ik dit terug kan brengen tot 60 V wat het hoort te zijn.

- De drivers + galvo's oscilleren nogal graag en heftig. om dit te voorkomen eerst gain en damping helemaal naar rechts draaien en dan pas inschakelen. Als het goed is kun je nu de 0 positie instellen met de position-pot.

- Zoals ik al vermoedde uit het schema voor zover ik dat goed opgenomen had is een extra jumper noodzakenlijk om het ingangssignaal daadwerkelijk op de galvo te krijgen.
Deze moet op pinnen 2 en 3 van J6 op mijn layout. Dat klopt echter weer niet met het schema.. dus hier moet nog wat uit gezocht worden ;)

Een beetje massa op de as lijkt te helpen tegen oscilleren, ze zijn vast gemaakt voor gebruik met vrij flinke spiegels.

Het project gaat dus wel vooruit, maar lankzaam.

Ja het is inderdaad een erg goede dac met alles dr al op blanking 3x signal out etc etc en gewoon op de usb en een standaard ilda output
en de kosten zouden rond de 50 euro zijn om te bouwen dus valt erg mee
op die controller kan je zonder moeite 60k ilda scanners aansluiten

Op 29 januari 2005 18:17:40 schreef ledfreak:
Ja het is inderdaad een erg goede dac met alles dr al op blanking 3x signal out etc etc en gewoon op de usb en een standaard ilda output
en de kosten zouden rond de 50 euro zijn om te bouwen dus valt erg mee
op die controller kan je zonder moeite 60k ilda scanners aansluiten

is idd en mooi dacje maar moet je wel met linux willen gaan werken. Op zich niet zo'n punt natuurrlijk.

Update:

't is een beetje de week van laser die dood gaan en weer gefixed worden. Mijn module uit de IA doet het weer :D

Diodes die donderdag binnen zijn gekomen, 500mW, 808nm, 9mm behuizing:
http://home.student.utwente.nl/j.vandezand/laser/diodes.jpg

Omdat de oorspronkelijke diode een diode zonder 'kapje' was (open dus) paste de diode niet lekker in de module. Ook beroerde straalkwaliteit omdat de diode niet dicht genoeg op het kristal kwam. DUS, redelijk riskante optie, het verwijderen van het huisje.

Done:
http://home.student.utwente.nl/j.vandezand/laser/diode_open.jpg

Inmiddels had ik ook de nieuwe driver gebouwd, schema van mylaserpage.de. (wazige foto)
http://home.student.utwente.nl/j.vandezand/laser/driver.jpg

Dit alles tezamen geeft weer mooi groen, met prima straal eigenschappen. De module is met een LD stroom van <500mA al een stuk feller dan voorheen, ik schat zo >25mW.
http://home.student.utwente.nl/j.vandezand/laser/laser.jpg

Reparatie geslaagd! :D Ik heb dus nog 2 diodes 808nm, 500mW in m'n bezit, interesse? --> mailen.

zonder rook geen elektronica

Nog iemand op zoek naar een driver incl. voeding voor GS 100/120/120DT scanners ?

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=12469&it…

@Geronimoos: werkt de blanking goed bij jou met de gebouwde driver ? Ik krijg de blanking van deze schakeling niet naar behoren werkend. :-(

Op 29 januari 2005 22:37:47 schreef geronimoos:
Update:

't is een beetje de week van laser die dood gaan en weer gefixed worden. Mijn module uit de IA doet het weer :D

Diodes die donderdag binnen zijn gekomen, 500mW, 808nm, 9mm behuizing:
[afbeelding]

Omdat de oorspronkelijke diode een diode zonder 'kapje' was (open dus) paste de diode niet lekker in de module. Ook beroerde straalkwaliteit omdat de diode niet dicht genoeg op het kristal kwam. DUS, redelijk riskante optie, het verwijderen van het huisje.

Done:
[afbeelding]

Inmiddels had ik ook de nieuwe driver gebouwd, schema van mylaserpage.de. (wazige foto)
[afbeelding]

Dit alles tezamen geeft weer mooi groen, met prima straal eigenschappen. De module is met een LD stroom van <500mA al een stuk feller dan voorheen, ik schat zo >25mW.
[afbeelding]

Reparatie geslaagd! :D Ik heb dus nog 2 diodes 808nm, 500mW in m'n bezit, interesse? --> mailen.

En is de straal kwalitijd nog een beetje goed ?
test ff op 1 km en kijk hoe groot de stip is ;-)

btw een diode kan ik nog wel gebruiken
hangt er alleen vanaf wat ze kosten anders kan ik dr net zo goed eentje bestellen bij roithner

Op 30 januari 2005 12:04:16 schreef mp3jay:
Nog iemand op zoek naar een driver incl. voeding voor GS 100/120/120DT scanners ?

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=12469&it…

@Geronimoos: werkt de blanking goed bij jou met de gebouwde driver ? Ik krijg de blanking van deze schakeling niet naar behoren werkend. :-(

@mp3jay
Blanking met de jumpertjes werkt prima:
-jumpers d'r op (= +5V op optocoupler) geeft laser op 100%
-Jumpers eraf, laser op 5%, ingesteld op Ilde current pot.
Moet um nog aan me DAC hangen, maar volgens mij heb ik een probleem in me LTPpoort --> ene pc werkt goed, andere niet... ff uitzoeken nog.

@hilbren en ledfreak
Prijs van een diode is 75 euro. Volgende week zet ik de ander op Ebay, daar doen diodes met dezelfde specs over de 100E. Van de diodes is datasheet en testrapport beschikbaar.

@ledfreak
Straal kwaliteit is owkee, voor de optiek die in me module zit tenminste. Divergentie is nog onder de 2mrad (op 18 meter), straaldiameter is 2,5 mm bij uittrede. Wel heb ik redelijk veel strooilicht, meer dan voorheen. Optiek heb ik schoongemaakt, wat kan ik hier nog verder aan doen?
Vermogen is er wel behoorlijk op vooruit gegaan, dat ligt een stuk hoger dan oorspronkelijk. De module stabiliseert ook netjes na een minuut of 10, wordt niet meer dan handwarm op 500mA LD stroom.

Om gelijk even terug te komen op m'n LTPpoort, pin 1 van blanking geeft wel goed signaal als ie moet blanken, maar veel de laag signaal. De 9 actieve poorten, pin 2 t/m 9 voor de DAC en pin 1 voor blank horen een signaal tussen de 0 en de 5V te geven. Dat doen pin 2 tm 9 ook, afhankelijk van het te scannen figuur. Maar pin 1 heeft maar een range van 0 (laser uit) tot 0,62V (laser altijd aan). Dit is te laag omdat de blanking ingang op de driver ook 0 tot 5V nodig heeft.

Waar kan dit aan liggen? Ik meet dit direct op de LTP.

Op 30 januari 2005 14:47:32 schreef geronimoos:
Om gelijk even terug te komen op m'n LTPpoort, pin 1 van blanking geeft wel goed signaal als ie moet blanken, maar veel de laag signaal. De 9 actieve poorten, pin 2 t/m 9 voor de DAC en pin 1 voor blank horen een signaal tussen de 0 en de 5V te geven. Dat doen pin 2 tm 9 ook, afhankelijk van het te scannen figuur. Maar pin 1 heeft maar een range van 0 (laser uit) tot 0,62V (laser altijd aan). Dit is te laag omdat de blanking ingang op de driver ook 0 tot 5V nodig heeft.

Waar kan dit aan liggen? Ik meet dit direct op de LTP.

Wat meet je tussen Pin 1 en GND als deze onbelast is ? (Zonder optocoupler met R in serie dus)

Op 30 januari 2005 14:55:35 schreef mp3jay:
[...]

Wat meet je tussen Pin 1 en GND als deze onbelast is ? (Zonder optocoupler met R in serie dus)

Idd, geheel onbelast, aan de LPT stekker die verder nergens op aangesloten is (behalve computer duhh ;) ). Overige pinnen geven op die manier wel een signaal tussen de 0 en 5V.

Op 30 januari 2005 15:21:15 schreef geronimoos:
[...]

Idd, geheel onbelast, aan de LPT stekker die verder nergens op aangesloten is (behalve computer duhh ;) ). Overige pinnen geven op die manier wel een signaal tussen de 0 en 5V.

Welke software gebruik je; Popelscan ??

Op 30 januari 2005 15:27:38 schreef mp3jay:
[...]

Welke software gebruik je; Popelscan ??

Yes, op LPT poort hex 378

Op 30 januari 2005 15:28:32 schreef geronimoos:
[...]

Yes, op LPT poort hex 378

In Popelscan boven in scherm:

Enable output: aan
Key preview: uit
Switch PCB: uit

Heb je een scoop waarmee je meten kunt aan Pin ??

Op 30 januari 2005 15:33:49 schreef mp3jay:
[...]

In Popelscan boven in scherm:

Enable output: aan
Key preview: uit
Switch PCB: uit

Heb je een scoop waarmee je meten kunt aan Pin ??

Allemaal goed idd. Ik heb gewoon een multimeter, maar daar zie je opzich de veranderingen wel goed op. Bij een cirkel of lissajous figuur (=geen blank) geeft ie max 0,62V dit zou 5V moeten zijn. Bij figuren met blanking geeft ie een tussenwaarde, met invert blanking neemt ie hiervan idd de inverse van.

Misschien een pullup-weerstand gebruiken ? Probeer 10 K oid.
Mogelijk is het een open collector output.

Op 30 januari 2005 17:56:00 schreef Aart:
Misschien een pullup-weerstand gebruiken ? Probeer 10 K oid.
Mogelijk is het een open collector output.

Neem aan dat ik deze van PIN1 naar GND moet leggen? heb het geprobeerd maar werkt niet... :(

Op 30 januari 2005 15:43:32 schreef geronimoos:
[...]

Allemaal goed idd. Ik heb gewoon een multimeter, maar daar zie je opzich de veranderingen wel goed op. Bij een cirkel of lissajous figuur (=geen blank) geeft ie max 0,62V dit zou 5V moeten zijn. Bij figuren met blanking geeft ie een tussenwaarde, met invert blanking neemt ie hiervan idd de inverse van.

Werkt de parallel poort wel 100% OK als je er bijv. een printer aan hangt ?

Een pullup, naar boven, +5 V.

[edit]
Weet niet of het helpt, is maar een idee. Met 10K kan de stroom geen kwaad. :)

[Bericht gewijzigd door Aart op zondag 30 januari 2005 18:15:33

Op 30 januari 2005 18:13:13 schreef geronimoos:
[...]

Neem aan dat ik deze van PIN1 naar GND moet leggen? heb het geprobeerd maar werkt niet... :(

je LPT is in no-time kapot; is helaas niet bestand tegen overbelasting.

Op 30 januari 2005 18:14:32 schreef Aart:
Een pullup, naar boven, +5 V.

[edit]
Weet niet of het helpt, is maar een idee. Met 10K kan de stroom geen kwaad. :)

helpt niet helaas.
Op dit plaatje is de pinOUT nog is te vinden van de LPT, D0 t/m D7 is voor de DAC en pin1 (c0) voor blanking.
http://www.doc.ic.ac.uk/~ih/doc/par/pinout.gif

Op 30 januari 2005 19:06:03 schreef SuperBeamer:
[...]

je LPT is in no-time kapot; is helaas niet bestand tegen overbelasting. PIN1 naar GRD garandeerd een defect wanneer PIN1 hoog is.

ho, verkeerd gelezen, een 10K weerstand tussen pin1 en GRN kan idd geen kwaad. :)

Geadviseerd wordt om niet meer dan 10 mA uit je LPT te sleuren. Kom je bij lange na niet aan met 10K weerstand.

Dit topic is gesloten