Daar gaan we weer... Wettelijke limiet voor straling antennes

Tidak Ada

Golden Member

Ik dacht dat sommige piraten wel met dergelijke vermogens werkten....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Heeft er iemand interessante wetenschappelijke artikelen die hier uitspraak over doen?
Tip: bijna alles achter een paywall is via sci-hub te krijgen, of via een willekeurige student.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Hubie

Special Member

Op 28 maart 2018 00:09:11 schreef SparkyGSX:
Een zender dan 600W op korte afstand lijkt me ook niet gezond, maar dat zijn veldsterktes ordes van grootte sterker dan waar je normaal mee in aanraking komt, tenzij je zelf aan dergelijke installaties werkt.

2MHz is een golflengte van 150 meter; ik neem aan dat je hoofd veel kleiner is dan dat, en dat betekend dus dat jij een hele slechte ontvanger bent. Alsnog is dat bij een echt groot vermogen wellicht geen goed idee.

Radio Noordzee had een middengolfzender van 105 kW die 24\7 in de lucht was op een schip van nog geen 60 meter lang.
Nog nooit gehoord dat het dekpersoneel daar enige schade van ondervond.

Anoniem

Op 27 maart 2018 23:58:36 schreef Tidak Ada:
Dat doen buizen kleuren TV's ook en niet in de eerste plaat door de beeldbuis. Ik heb hier en hv-diode uit een Amerikaanse kleuren TV, die een loodhoudende omhulling heeft.
PL en PY buizen uit de 500 serie vertonen ook de voor Röntgenbuizen specifieke bruine verkleuring van het glas.

Enige nuance De Pl500 reeks waren de buizen die in de primaire van de tht stonden en kregen hooguit 1500V voor hun kiezen.
Die veroorzaakten geen rontgenstraling. De bruine kleur kwam doordat ze stof aantrokken en heel heet werden.
Ik vermoed dat je het hebt over de PD500 triode.
De vroege KTV's, waaronder de KM1 van Philips hadden zo'n triode parallel aan de naversnellingsspanning als parallel spanningsstabilisator. Die kreeg dus 28 kVte verwerken en wekte wel rontgenstraling op.
Maar dat dient genuanceerd te worden.

Eerst en vooral ging het over een stroom in de grootorde van slecths 1 mA.
De vorm van de metalen anode omhulde de kathode en rooster volledig zodat de opgewekte rontgenstraling grotendeels door de anode werd geabsorbeerd.

Verder zat het hele hoogspanningsgedeelte afgeschermd in een stevige metalen doos met gaatjes.

Omdat rontgenstraling remstraling is, is de golflengte die bij 28kV opgewekt wordt veel langer dan voor medische toepassingen die pas bij 80 kV beginnen. De doordringbaarheid hiervan is veel kleiner bij 28 kV

In de praktijk kwam het erop neer dat nagenoeg alle straling geabsorbeerd werd door de tv zelf en de tv kijker niet belast werd.

Er was enkel een waarschuwing in de servicedocumentatie voor de service technieker die waarschuwde voor het langdurig werken aan een KTV met geopende HS kooi.

Op 27 maart 2018 17:03:11 schreef electron920:
Ha Blackfin,

Volgens mij bedoelde @FET dat ook dubbele data snelheid is dubbele bandbreedte.
Op 50MHz centralefrequentie is 25MHz bandbreedte voor de overdracht van je informatie knap veel en waarschijnlijk niet haalbaar denk hierbij aan de groepenlooptijd (het fase verschil tussen de centralefrequentie en de band grens).
Daarentegen is 25MHz bandbreedte op een centralefrequentie van 2000MHz totaal geen probleem.
Het is technische heel goed te doen sterker er zijn modulatie vormen die juist op hogere frequenties beter werken.
Dit is een van de voordelen van een laser moduleren de centralefrequentie is dusdanig hoog dat zoals in mijn modulator hier 12GHz bandbreedte geen probleem is :D

Met het verhogen van de frequentie passen er veel meer golf pakketjes in een body en hier zou mijn inziens de focus moeten liggen.
Juist dit is het punt van onwetendheid lage vermogens maar overal om je heen met een golflengte die 2 tot wel 4 keer in een lichaam past.
Dag in dag uit aan een lage dosis straling op zo'n hoge frequentie dat hebben we nu nog niet in gebruik dus ook geen ervaring mee ik kan dit ook niet simuleren want ik weet de reactie van een lichaam niet.
Elk rapport hierover is gebaseerd op maximale stralings-eisen van korte tot zeer korte duur denk aan de medische wetenschap.
Wat op de lagerentermijn de invloed is ? ik denk dat ook hier de stand der techniek en wetenschappelijk inzicht gerespecteerd wordt maar de rest is koffiedik kijken.

Groet Henk.

Hi Henk,

Het probleem is bandbreedte in verhouding tot de 'centralefrequentie' maar dat is op te lossen door de beschikbare bandbreedte op te delen in subbanden. De eigenschappen van het communicatiemedium kunnen op die manier optimaal gebruikt worden. Technieken die men al jaren toepast in o.a. een DSL verbinding.
Mijn opmerking tot de moeilijkheidsgraad had meer betrekking over de gebruikte frequenties voor draadloze overdracht. Er is een enorme ontwikkeling geweest en gaande op het gebied van radio modems. Hoe ze al die technieken in zo'n energiezuinig en goedkoop kristal krijgen is een wonder der techniek waar bijna geen mens bij stil lijkt te staan.
Wat de gevolgen zullen zijn van constante blootstelling aan een toename van radiofrequenties is speculatie maar gezien de energieniveau's waar wij over praten maak ik mij niet bepaald zorgen. Zo zou ik eerder geneigd zijn mij zorgen te maken over allerlei onnatuurlijke stoffen en verbindingen die wij mensen toevoegen aan ons leefmilieu, deze stoffen kunnen vaak tot diep in ons lichaam doordringen i.t.t. radiogolven in het UHF domein. Gelukkig is ons lichaam een ingenieuze chemische fabriek met een enorm vermogen om zichzelf te repareren en in stand te houden, nadelige effecten kunnen vaak op deze manier teniet worden gedaan.
Zo tijd voor een bakkie hoe anders blijven we koffiedik kijken ;)

Op 27 maart 2018 21:30:58 schreef SparkyGSX:
@Ex-fietser: Ik denk dat Blackfin doelde op de mythe dat consumenten magnetrons op 2.4GHz werken omdat watermoleculen op die frequentie zouden resoneren; dat is niet waar, die 2.4GHz was toevallig een handige frequentie omdat het eenvoudig was binnen een redelijk formaat een staande golf te maken, en de band was al in gebruik als ISM band (industrial, scientific and medical), waarbij je hard mocht zenden zolang je maar geen data aan het moduleren was, en niemand gebruikte de band vroeger voor serieuze doeleinden (datacommunicatie). Industriële magnetronovens werken vaak op 100MHz, wat eigenlijk nog handiger is omdat de indringdiepte veel groter is op die lagere frequentie.

Helemaal correct Sparky.

[Bericht gewijzigd door Blackfin op woensdag 28 maart 2018 10:29:19 (12%)

This is the world we know best, the world of madness

Kleinigheid:

Bij langdurig gebruik van b.v. mobiele telefoons vlak bij de hersenen gaat de temperatuur van die hersenen licht omhoog. Bij lage zendvermogens hoeft dat geen kwaad te kunnen maar bij hogere vermogens en langdurig gebruik is die temperatuur stijging niet meer verwaarloosbaar.
Het is dan alsof de hersenen continu koorts hebben. Lijkt me niet goed.

Er zijn militaire normen over straling niveaus. Speciaal voor de moderne wapens. en radar installaties.
Vergelijk dit met het fenomeen "paalzoeker". Mobiel in je broekzak, zoeken naar omzetter, vermogen omhoog en gaat het dan wel goed met de voortplanting organen?

Deze discussie volgend baart me zorgen.

Overigens worden sommige ziekten veroorzaakt door mutaties. De mutatie snelheid loopt op bij oplopende temperatuur.

Groet, Frans

Op 28 maart 2018 09:35:22 schreef Hubie:Radio Noordzee had een middengolfzender van 105 kW die 24\7 in de lucht was op een schip van nog geen 60 meter lang.
Nog nooit gehoord dat het dekpersoneel daar enige schade van ondervond.

600W op één meter afstand geeft dezelfde veldsterkte als 105kW op iets meer dan 13 meter. (toch? niet helemaal mijn vakgebied...)

Tenminste, ik heb aangenomen dat je er vanuit mag gaan dat het geabsorbeerde vermogen omgekeerd evenredig is tot de afstand van de antenne; als ik me goed herinner, gaat het in het near-field nog harder dan dat.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 28 maart 2018 11:03:02 schreef Lupus:
Kleinigheid:

Bij langdurig gebruik van b.v. mobiele telefoons vlak bij de hersenen gaat de temperatuur van die hersenen licht omhoog. Bij lage zendvermogens hoeft dat geen kwaad te kunnen maar bij hogere vermogens en langdurig gebruik is die temperatuur stijging niet meer verwaarloosbaar.
Het is dan alsof de hersenen continu koorts hebben. Lijkt me niet goed.

Er zijn militaire normen over straling niveaus. Speciaal voor de moderne wapens. en radar installaties.
Vergelijk dit met het fenomeen "paalzoeker". Mobiel in je broekzak, zoeken naar omzetter, vermogen omhoog en gaat het dan wel goed met de voortplanting organen?

Deze discussie volgend baart me zorgen.

Overigens worden sommige ziekten veroorzaakt door mutaties. De mutatie snelheid loopt op bij oplopende temperatuur.

Groet, Frans

Hoeveel energie zit er in de batterij van een telefoon? Hoeveel energie is er nodig om de temperatuur van menselijk weefsel op te warmen? Wat is de absorptieratio? Wat is de tijdspanne waarover de absorptie plaats vindt?

Weet je dat het in de tropen heel veel warmer is als in Nederland en dat daar gemiddeld genomen niet meer kanker voorkomt als in Nederland?

Jouw hele theorie over het opwarmen van weefsel en dat dit mogelijk in kanker resulteert is ongeloofwaardig. Als dat een functioneel mechanisme was dan zou het dragen van kleding moeten leiden tot meer kanker, het hoger zetten van de verwarming zou moeten leiden tot meer kanker, leven in een warm klimaat zou moeten leiden tot meer kanker. In je handen wrijven zou moeten leiden tot meer kanker, lekker tegen het lijf van je geliefde kruipen zou moeten leiden tot meer kanker. Moet ik nog even doorgaan of is de boodschap duidelijk?

This is the world we know best, the world of madness
Tidak Ada

Golden Member

Er staan(stonden) op YouTube wat filmpjes om anode van die buizen als X-Ray bron te gebruiken. Leuk, maar extra gevaarlijk vanwege de zachte straling, die bijna volledig wordt geresorbeerd door weefsels. Anodespanning in de orde van, ik dacht, 25kV.

Ik bedoelde overigens niet die donkerbruine vlekken, maar de egale bruinkleuring van het glas aan de onderzijde van de anode. Vaak staat er iets van "Danger X-rays" op de buis gedrukt. Dat zie je ook bij hv-gelijkrichters en thyratrons

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Op 27 maart 2018 22:13:10 schreef Ex-fietser:
[...]

Ik denk overigens wel dat het mogelijk is dat er mensen zijn die E en M velden op een of andere manier kunnen waarnemen. Er zijn immers zat dieren die dit aantoonbaar kunnen waarnemen.

Zoals??? Ik heb weet van vissers dat aardwormen uit de grond kruipen als je er stroom doorheen stuurt. En ze zijn nochtans geaard ;-) Er wordt beweerd dat duiven radiogolven kunnen waarnemen, maar is dat wel waar?
Ik had in elk geval een vriend die radio 2 kon horen, maar dat lag wel aan zn hoorapparaat.

Net zoals bijvoorbeeld met de ziekte trinnitus. Een wel heel vervelende aandoening.

Wat is trinnitus? drievoudige tinnitis? Dat zal dan wel 3x zo vervelend zijn ;-)

Tidak Ada

Golden Member

GD,
Je bedoelt waarschijnlijk tinitus ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evdweele

Overleden

Op 27 maart 2018 22:13:10 schreef Ex-fietser:
Ik denk overigens wel dat het mogelijk is dat er mensen zijn die E en M velden op een of andere manier kunnen waarnemen. Er zijn immers zat dieren die dit aantoonbaar kunnen waarnemen.

Op welke dieren doel je dan? En zijn daar onderzoeksresultaten van bekend? Link?

Mijn eigen waarneming was dat je in de herfst maar beter een paraplu kon opzetten als je naar een vakwerkmast moest.
Die zat dan vol met honderden spreeuwen.
Een bewijs dat spreeuwen worden aangetrokken door VHF en UHF zenders? Of zouden ze die vakwerkmast wel een makkelijke en veilige hangplek hebben gevonden om even uit te rusten van hun jacht op bessen en om bij te kletsen met hun soortgenoten?

Over het navigatiesysteem van postduiven bestaat nog altijd onduidelijkheid. De meningen van diverse onderzoekers verschillen behoorlijk. Met men-made EM velden zal het niet te maken hebben, postduiven werden al gebruikt ver voor de uitvinding van radiozenders. Homing pigeon

Het massaal stranden van groepen walvissen door een fout in hun navigatiesysteem kan ook niet worden verklaard door men-made EM velden. Cetacean stranding

Dus, welke dieren zijn gevoelig voor EM velden en waar is het bewijs?

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 27 maart 2018 22:13:10 schreef Ex-fietser:
[...]

Ik denk overigens wel dat het mogelijk is dat er mensen zijn die E en M velden op een of andere manier kunnen waarnemen. Er zijn immers zat dieren die dit aantoonbaar kunnen waarnemen. Waarom niet ook een paar van de 6 miljard mensen. En waarom niet ook EM velden? Ik denk ook dat als je inderdaad voortdurend iets waarneemt je daar op den duur wel gek van wordt. Net zoals bijvoorbeeld met de ziekte trinnitus. Een wel heel vervelende aandoening.
.

Het is al 40 jaar geleden vastgesteld dat de mens reageert op EM velden, en zeker de huid. (ik heb het over radiogolven, niet over licht), wat niet wil zeggen dat het schadelijk is. Kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die er gevoelig aan zijn. beetje zoals een allergie aan water. (das zowat de ergste allergie die ik ken, zeer zeldzaam, maar ze bestaat)

groeten

Kris

Op 28 maart 2018 17:07:45 schreef kris van damme:

Het is al 40 jaar geleden vastgesteld dat de mens reageert op EM velden, en zeker de huid. (ik heb het over radiogolven, niet over licht), wat niet wil zeggen dat het schadelijk is. Kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die er gevoelig aan zijn. beetje zoals een allergie aan water. (das zowat de ergste allergie die ik ken, zeer zeldzaam, maar ze bestaat)

groeten

Kris

En welk onderzoek mag dat zijn? Over welke frequenties en veldsterkte praten we dan?

Mijn gevoeligheid voor 'gevoelige mensen' is iets waar ik persoonlijk wel eens last van heb :P

Persoonlijk geloof ik helemaal niet in elektrosensitiviteit, volgens mij betreft het psychosomatische klachten bij deze mensen. Zelfdiagnose omdat de arts niet met een gewenste verklaring komt voor de klachten die men ervaart. "Ik ben toch niet gek!"

This is the world we know best, the world of madness
evdweele

Overleden

Dan mag ik blijkbaar mijn handen dichtknijpen dat mijn immuunsysteem ongevoelig is gebleken voor EM velden :-)
Anders had ik niet 40 jaar lang zendertjes kunnen repareren en afregelen met mijn neus op 20 centimeter afstand van die enge dingen. Nu ging het daar wel om lage vermogens tot zo'n 75 watt, maar op 20cm afstand en 5 dagen in de week zou je er toch wel IETS van moeten merken als de beweringen juist zijn.

Maar zoals te doen gebruikelijk worden er uit het niets "feiten" geponeerd zonder enige onderbouwing en aantoonbaar bewijs.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Blackfin

Het ging niet over afkoeling maar over een energie absorptie door moleculen en atomen.
De energie niveaus nemen toe en het is alsof de hersenen continu koorts hebben.

Dus helpen ook oorwarmers niet.
Ook is er niet enorm veel energie nodig om een excitatie niveau te verhogen.
Overigens is dit voor degene die het ondergaat niet merkbaar op korte termijn.
Het is maar de vraag of die persoon er ooit achter komt.

Frans

Blackfin en Ed,

Ik las het ooit in een boek, ergens in de jaren 70 over EM golven.

Een van de hoofdstukken gaat over interactie van EM golven met mens, dier en plant. En uit een van de experimenten bleek (ook tot mijn verbazing overigens) de huid te reageren om EM golven. Het was louter wetenschappelijk, er worden geen negatieve besluiten uit gedistilleerd (GSM en dies was er nog niet).

Ik weet niet meer over welke intensiteit het ging, dacht dat de test om en bij de 500Mhz gebeurden.

Voor de rest heb ik er ook geen last van en denk dat er sterk overdreven wordt kwa gevaren van EM golven.

Ik heb dat boek nog in mijn bezit, maar waar..

groeten

kris

evdweele

Overleden

Op 28 maart 2018 19:24:55 schreef kris van damme:
Ik las het ooit in een boek, ergens in de jaren 70 over EM golven.

Tja, ik heb ooit wel eens een (klein) stukje gelezen uit een boek van Erich von Däniken, maar om dat als bewijsvoering te gebruiken??

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Tidak Ada

Golden Member

Soms kan een dergelijk werkje (hoe knullig geschreven ook) je tot denken aanzetten..... Denken kán vernieuwend zijn; weten is altijd behoudend.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hubie

Special Member

Op 28 maart 2018 19:39:56 schreef evdweele:
[...]Tja, ik heb ooit wel eens een (klein) stukje gelezen uit een boek van Erich von Däniken, maar om dat als bewijsvoering te gebruiken??

Een grotere luchtfietser bestaat er niet. ;-)

Op 28 maart 2018 18:03:23 schreef evdweele:
..40 jaar lang zendertjes kunnen repareren en afregelen met mijn neus op 20 centimeter afstand van die enge dingen. Nu ging het daar wel om lage vermogens tot zo'n 75 watt, maar op 20cm afstand en 5 dagen in de week

Je had misschien een dummy load kunnen gebruiken. Maar ehm, hoe is het met je ogen gesteld?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 28 maart 2018 19:39:56 schreef evdweele:
[...]Tja, ik heb ooit wel eens een (klein) stukje gelezen uit een boek van Erich von Däniken, maar om dat als bewijsvoering te gebruiken??

Je moet niet alles waar je het niet mee eens bent in het belachelijke trekken; Het was een wetenschappelijk werkje, zonder meer. Ik haal daar ook geen bewijs uit voor of tegen.

Huid reageert zeker op EM golven. Er wordt al jaren onderzoek gedaan naar de therapeutische invloed van EMF op wondgenezing.

Hier een review uit 2013. Kijk ook even naar tabel 1, daar staan verwijzingen naar meerdere (wetenschappelijke) studies die een effect van EMF (ELF) zien.

klik op PDF om het hele artikel te zien:
http://www.jle.com/fr/revues/ecn/e-docs/extremely_low_frequency_electr…

[Bericht gewijzigd door Flagada op zaterdag 31 maart 2018 02:25:38 (12%)

Ik heb een signature dus ik ben

Op 28 maart 2018 11:11:28 schreef SparkyGSX:
[...]600W op één meter afstand geeft dezelfde veldsterkte als 105kW op iets meer dan 13 meter. (toch? niet helemaal mijn vakgebied...)

Tenminste, ik heb aangenomen dat je er vanuit mag gaan dat het geabsorbeerde vermogen omgekeerd evenredig is tot de afstand van de antenne; als ik me goed herinner, gaat het in het near-field nog harder dan dat.

Ja hebt helemaal gelijk; de veldsterkte neemt in kwadraat per afstand af. Viermaal zover zou een energie factor 16 maal zijn afgenomen.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ik heb nooit beweerd dat mensen of dieren gevoelig zijn voor EM velden. Ik heb gezegd dat ik denk dat die mogelijkheid er zou kunnen zijn omdat er geen enkel bewijs zowel voor als tegen is. E velden en M velden worden wel door biologisch leven waargenomen. Er zijn vis achtige soorten levend op zeer grote diepte die de electrische activiteit van het zenuwstelsel van andere (prooidieren) kunnen waarnemen. Er zijn zelfs dieren met elektro-sensitief orgaan.

https://www.nemokennislink.nl/publicaties/elektrische-zintuigen-bij-vi…

Dat is dan in het water. Maar een kat (en een mens) kan met zijn (snor) haren ook een onder spanning staand schrikdraad voelen voordat hij het aanraakt.

Voor M velden weten we dat er dieren zijn die dat gebruiken voor navigatie. Alleen gebruiken ze dat niet alleen maar. Navigeren in de dierenwereld is een zeer complexe bezigheid waarbij geuren, temperaturen, stromingen, licht(kleuren) ook een rol spelen. Een willekeurige trekvogel kan op een bepaald moment zijn einddoel waarschijnlijk ruiken en aan de lichtkleur en de hoek van de zon t.o.v. de aarde en het aardmagnetisch veld de breedtegraad schatten. Al weet dat beest natuurlijk niets van breedte graden.

Dus waarom geen EM velden? Omdat wij het niet weten? Er zijn inmiddels al aardig wat mensen (hoogleraren) geweest die goed in hun hemd gestaan hebben door een bewering die achteraf wel heel erg onjuist was.

Wat was de maximum snelheid ook al weer die biologisch lichaam kon hebben? 60 km/u ofzo? En dan zou je lichaam uit elkaar barsten. Terwijl er ook toen al dieren waren die die snelheden makkelijk konden halen.

Het zou zomaar kunnen dat wij met onze onwetendheid tegen deze dingen aankijken zoals de persoon in dit filmpje uit het jaar 1066 tegen onze techniek aankijkt:

https://www.youtube.com/watch?v=i5Kc9EPyAHg&t=306s