Daar gaan we weer... Wettelijke limiet voor straling antennes

mel

Golden Member

Vandaag weer op het nieuws dat EM velden gevaarlijk zijn.
Mensen die onder HSP masten wonen en zo... |:(

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 18 april 2018 13:32:23 schreef Arco:
Nederland is een van de weinige europese landen die nog geen limieten heeft voor uitstraling van gsm masten, wel wat treurig....

Nederland heeft wel degelijk limieten in de wet vastgelegd. Je kunt voor dit soort serieuze informatie beter gewoon naar www.rijksoverheid.nl dan naar niburu.

Wetgeving voor elektromagnetische velden

De Rijksoverheid heeft verschillende regels voor het plaatsen van hoogspanningsmasten en antennes. En voor het werken met elektromagnetische velden. Deze regels voorkomen dat burgers en werknemers onnodig worden blootgesteld aan elektromagnetische velden.

Het lijkt wel of de regels voor grote bedrijven ruimer zijn dan voor anderen. Wat KPN met z'n digitenne doet had ik niet hoeven proberen.

Shiptronic

Overleden

Je word hier duidelijk gefopt, dat rechter schaaltje aardbeien heeft onder een piramide vorm gestaan !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
evdweele

Overleden

Het rechtse schaaltje heeft ook in de koelkast gestaan om het af te schermen van WiFi straling ;)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Arco

Special Member

24 V/m! Dat is 20 Watt op een meter afstand. Welke router was dat?

Die 24V/m zou zonder schadelijke gevolgen moeten zijn, ruim binnen de limiet (87V/m)...

In Nederland hanteert men de ICNIRP richtlijnen. Op 3 meter afstand horizontaal van een GSM mast zou het veilig moeten zijn. (ik zou daar toch niet graag wonen... :) )
Landen als Italie en Zwitserland hanteren een 10x strengere norm, Oostenrijk zelfs 100x strenger (0.6V/m)
Die gaan er vanuit dat zolang eventuele verbanden niet zijn bevestigd of ontkracht, je beter het zekere voor het onzekere kunt nemen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hubie

Special Member

Eindelijk iemand een paar personen met 'common sense'in de media.

https://nos.nl/artikel/2228000-ja-je-kan-nog-veilig-naast-een-transfor…

Edit\Elke uitspraak over GSM AE's,hoogspanningsmasten of transformatorhuisjes in de media zaait (blijkbaar)angst en verwarring bij de 'gewone Nederlander'

P.S. Wat een gewone Nederlander is moet U aan M.Rutte vragen,niet aan mij. ;-)

OT\BTW,het 5G gebeuren heeft al consequenties voor de UK zendamateurs (veiling van frequenties)ik ben bang dat dat hier ook gaat gebeuren.

https://www.hamnieuws.nl/uk-de-13-en-9cm-band-voor-2385-miljoen-weg/

vergeten

Golden Member

Op 18 april 2018 14:22:53 schreef grotedikken:
[...]

Dat moet je toch eens nader uitleggen.

Ik dacht altijd dat de momentele som van alle stromen in een gesloten circuit altijd nul is. Dit geldt zeker voor een voedingskabel.
Ook bij driefasensystemen. Moest dit niet kloppen zou een aardlekschakelaar nooit kunnen werken.

Volgens mij is een (transport)hoogspanningskabel per fase nooit gelijk belast. dus het magnetische veld is dan ook niet even sterk per fase.
Ook zit er geen aardlek tussen de voeding en de verbruikers bij zo'n hoogspanningskabel. :)

Er is wel een meetbaar resulterend veld, maar dat is zeer klein in verhouding tot de vermogens die dergelijke kabels voeren.

Naar mate de grootte van de stromen per fase meer van elkaar verschillen wordt dat (kleine)magnetisch veld groter.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Tidak Ada

Golden Member

Dit schrijft de NOS :

Al eens tegengekomen? :+

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hubie

Special Member

LOL.LOL ;-) ;-) compleet overheen gelezen. Scherp Tidak.

vergeten

Golden Member

Op 18 april 2018 13:22:01 schreef Frederick E. Terman:
Het magnetisch veld is sowieso niet sterk; maar van ondergrondse leidingen is het ongeveer het viervoudige van dat van vergelijkbare bovengrondse leidingen (hier).
[bijlage]

Daar denkt Michael Melsen, bewonersraad Veenendaal, anders over.
Hij denkt dat de bovengrondse magnetische invloed van in de bodem liggende hoogspanningskabels beter is te verkleinen dan bovengrondse hoogspanningslijnen.

Ik citeer:

"ONDERGRONDS
De drie kilometer aan kabels die nu boven de Veenendaalse woningen hangen zouden volgens de bewoners onder de grond moeten. Maar de Gezondheidsraad stelt in het rapport dat dat geen goede oplossing is. 'Magnetische velden laten zich niet tegenhouden door bodem of bouwmaterialen'. Michael Melsen denkt toch dat het een goede oplossing is voor Veenendaal. "Het klopt dat magnetische velden ook door de grond heen komen, maar je moet er dan voor zorgen dat het magnetische veld zo klein mogelijk is. En dat kan ondergronds veel beter dan boven de grond."

Bron: artikel RTV Utrecht.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Er zijn ontwikkelingen aan de gang om alles , zoals iPhones en dergelijk draadloos op te laden. In de toekomst zal een adapter met een draad geheel overbodig zijn. Ook wordt er doorontwikkeld, zodat het op te laden apparaat niet nauwkeurig op het draadloze oplaadtoestel hoeft te liggen. Sterker nog, men stelt zich voor dat iets dergelijks in bijvoorbeeld een bureaublad zit ingebouwd, zodat een laptop nooit meer leeg raakt.
In plaats van 50 meter van een hoogspanningskabel, waarvan het veld teniet wordt gedaan door de retourdraden, zit je straks voordurend in een geconcentreerd veld van magnetische straling. Geen man die daar over rept.........

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 18 april 2018 23:00:55 schreef vergeten:
[...]
Daar denkt Michael Melsen, bewonersraad Veenendaal, anders over.

Dat zou betekenen dat de beheerders van bestaande kabels het veld opzettelijk te hoog opgeven. Dat zou vreemd zijn, zelfs voor leugenaars.

Maar Melsen zegt dat ook helemaal niet; hij denkt alleen dat bij nieuw te leggen kabels het veld verder verminderd kan worden.
Hoe hij dat wil doen weet ik niet, maar het gaat dus niet over de velden van echte, bestaande kabels. Dat is - ook volgens hem - wat het is, en niet minder.

--
Iedereen die dat wil kan trouwens zelf het veld meten. Magnetische velden, en zeker van 50 Hz, zijn simpel te meten. Het zou bij wijze van spreken kunnen met een spoeltje dat je op de headset-ingang van de telefoon aansluit, met een bijbehorende app.
Voor luchtverontreiniging is dat meten met de smartphone door veel gebruikers gedaan (en nog steeds), wat veel extra informatie heeft opgeleverd over hoge luchtstromingen; erg leuk.

Het probleem met magnetische velden zal zijn dat ze erg zwak zijn, waardoor ieder willekeurig huishoudelijk apparaat de meting zal verstoren. Je zou lang moeten meten op veel plaatsen om het zwakke veld van de kabels of lijnen 'vrij te maken' van je eigen geproduceerde velden.
En dat bekt natuurlijk niet lekker in de protesten.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Op 18 april 2018 22:46:06 schreef vergeten:
[...]
Volgens mij is een (transport)hoogspanningskabel per fase nooit gelijk belast. dus het magnetische veld is dan ook niet even sterk per fase.

Dat kopt, maar je redenering is fout. Bij een tweelingsnoer dat een lampje voedt is het makkelijk te begrijpen.
Alle elektronen die in de ene draad vloeien moeten noodzakelijkerwijs ook in de tegengestelde richting vloeien waardoor de magnetische velden elkaar opheffen. Maar ook in driefasensystemen die niet symmetrisch belast zijn is op elk moment en op elke plats de algebraische som van die stromen nul. Dat is het principe van Thévenin

Ook zit er geen aardlek tussen de voeding en de verbruikers bij zo'n hoogspanningskabel. :)

Natuurlijk niet, dat schtreef ik maar als praktijkvoorbeeldje om aan te tonen dat ook bij ongelijkmatig belaste driefasensystemen zoals in een woning, die redenering opgaat.

Alle draden, ook de nul ,indien aanwezig, gaan door de aardlek. Moest de som van alle magneetvelden niet nul zijn, zou de aardlek bij ongelijke belasting onmiddellijk er uit gaan.

[...]Naar mate de grootte van de stromen per fase meer van elkaar verschillen wordt dat (kleine)magnetisch veld groter.

Dat klopt dus niet. Bij hs voedingkabels is er wel een (relatief klein) resulterend strooiveld omdat voor isolatieredenen gebruik wordt gemaakt van één kabel per fase, die soms niet strak tegeneen liggen. Maar meer dan enkele 10tallen cm zal het niet zijn.

Ik kan me voorstelllen dat wijkbewoners ongerust zijn over dergelijke zaken, vooral omdat de sensatiepers één en ander opklopt .
Doorsnee bewoners hebben geen boodschap aan ultratechnische uitleg.
Maar er is veel over te vinden in de hoek van de pseudowetenschap.
En zo jagen ze elkaars bloeddruk omhoog tijdens de wijkvergaderingen en ontstaat er een panische onrealistische angst.
Dit komt dan weer de aluminati te pas die proberen hun hoedjes te slijten. :-)

Op 19 april 2018 13:08:48 schreef grotedikken:

Dit komt dan weer de aluminati te pas die proberen hun hoedjes te slijten. :-)

En daar begrijp ik dus weer helemaal niets van want ik heb als kind al geleerd mijn eigen aluhoedjes te vouwen.

Waarom zo'n ding kopen van een of andere vage gast?

This is the world we know best, the world of madness
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 19 april 2018 13:08:48 schreef grotedikken:
Bij een tweelingsnoer dat een lampje voedt is het makkelijk te begrijpen. Alle elektronen die in de ene draad vloeien moeten noodzakelijkerwijs ook in de tegengestelde richting vloeien waardoor de magnetische velden elkaar opheffen. Maar ook in driefasensystemen die niet symmetrisch belast zijn is op elk moment en op elke plats de algebraische som van die stromen nul.

Nee, dat is niet zo; niet op elke plaats.
Bij het tweelingsnoer is dat gemakkelijk in te zien. Als de heen- en teruggaande stromen evengroot zijn is het totale veld nul in de richting precies dwars op de twee aders, maar in andere richtingen is het veld niet nul, doordat de afstanden dan niet gelijk zijn.
Als je dus in een cirkel rondom het snoer wandelt, zie je in twee richtingen nul, en in twee richtingen maximum veldsterkte - het bekende '8-diagram'. In alle andere richtingen zie je een magnetisch veld dat zwakker is dan in de maximumrichting, maar niet nul is.

Als je nu alle bijdragen tijdens de rondwandeling bij elkaar op zou tellen, dan zou die totale som wel nul worden. Dát is wat de ringkern van een differentiaal doet. Die kijkt niet naar het magnetisch veld in een bepaalde richting, maar naar de totale flux over een complete rondgang.

Iets dergelijks heb je met driefasenkabels. De totale flux gemeten over een rondgang rond de drie aders is wel nul, maar in iedere willekeurige richting is wel degelijk een veld (op de drie 'nul'-richtingen na, waarin je precies totale uitdoving hebt).
Zoals gezegd (zie grafiek) is dat veld op 'personenhoogte' bij ondergrondse 380kV-kabels ruwweg ruim viermaal zo groot als in het geval van een vergelijkbare bovengrondse leiding.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
pa3gws

Golden Member

Op 18 april 2018 23:57:41 schreef buzzy:
Er zijn ontwikkelingen aan de gang om alles , zoals iPhones en dergelijk draadloos op te laden. In de toekomst zal een adapter met een draad geheel overbodig zijn. Ook wordt er doorontwikkeld, zodat het op te laden apparaat niet nauwkeurig op het draadloze oplaadtoestel hoeft te liggen. Sterker nog, men stelt zich voor dat iets dergelijks in bijvoorbeeld een bureaublad zit ingebouwd, zodat een laptop nooit meer leeg raakt.
In plaats van 50 meter van een hoogspanningskabel, waarvan het veld teniet wordt gedaan door de retourdraden, zit je straks voordurend in een geconcentreerd veld van magnetische straling. Geen man die daar over rept.........

En niet te vergeten de hoorapparaten die via Bluetooth in verbinding staan met je smartfoon. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Anoniem

Op 19 april 2018 16:01:46 schreef Frederick E. Terman:
[...]Nee, dat is niet zo; niet op elke plaats.
Bij het tweelingsnoer is dat gemakkelijk in te zien. Als de heen- en teruggaande stromen evengroot zijn is het totale veld nul in de richting precies dwars op de twee aders, maar in andere richtingen is het veld niet nul, doordat de afstanden dan niet gelijk zijn.
Als je dus in een cirkel rondom het snoer wandelt, zie je in twee richtingen nul, en in twee richtingen maximum veldsterkte - het bekende '8-
'. In alle andere richtingen zie je een magnetisch veld dat zwakker is dan in de maximumrichting, maar niet nul is.

Als je nu alle bijdragen tijdens de rondwandeling bij elkaar op zou tellen, dan zou die totale som wel nul worden. Dát is wat de ringkern van een differentiaal doet. Die kijkt niet naar het magnetisch veld in een bepaalde richting, maar naar de totale flux over een complete rondgang.

Iets dergelijks heb je met driefasenkabels. De totale flux gemeten over een rondgang rond de drie aders is wel nul, maar in iedere willekeurige richting is wel degelijk een veld (op de drie 'nul'-richtingen na, waarin je precies totale uitdoving hebt).
Zoals gezegd (zie grafiek) is dat veld op 'personenhoogte' bij ondergrondse 380kV-kabels ruwweg ruim viermaal zo groot als in het geval van een vergelijkbare bovengrondse leiding.

Ik dacht dat een stroom door een geleider enkel een circulair veld rondom de draad genereert. Vanwaar komen die velden in andere richtingen dan vandaan?
Of bedoel je, dat doordat de draden in doorsnede fysiek niet beiden exact in het middelpunt van dezelfde cirkel kunnen zitten , dat de velden een beetje verschoven zijn, zodat ze elkaar niet helemaal overlappen?
Het lijkt me ook logisch dat de veldsterkte groter is dan bij pylonen, de afstand tussen de draden is wel kleiner, maar de afstand tot de "slachtoffers" ook.
Maar het klopt in geen geval wat Vergeten schrijft dat door de ongelijkmatige belasting van een driefasenkabel er een resulterend veld zou zijn als gevolg van en evenredig met het verschil in stromen door de draden..

Overigens spereek je van veldsterkte,maar de grafiek is in µT, de fluxdichtheid. Ik dacht dat de conversiefactor 1.25x 10-6 is.1A/m is 1.25µTesla. Maar het is wel een andere grootheid.

Als de retourstroomkabel schuin of haaks op de heengaande staat worden de velden ook niet (geheel) vereffend, hoewel dat, behalve op printjes, nauwelijks voor komt.

GJ_

Moderator

Als er al een retourleiding is! Ik meen dat bij HVDC vaak gewoon met éénaderig word gewerkt. En dat geeft problemen met bijvoorbeeld kompassen op passerende schepen.

Bij DC hoogspanningskoppelingen is in het begin inderdaad gewerkt met retourstroom via de aarde. Maar daar zijn ze rap van teruggekomen. Tegenwoordig zijn die verbindingen uitgevoerd in de vorm van een dik tweelingsnoer.
https://www.hoogspanningsnet.com/over-hoogspanningsmasten/luchtlijnen-…

Onder dat plaatje staat overigens een verhaal met als kop: Geen retourdraad. Maar dat verhaal is onzin. In die kabel is de ene draad de plus en de andere is de min.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op donderdag 19 april 2018 21:00:17 (20%)

@KlaasZ,
Vind je het erg als ik je niet geloof?

Anoniem

Op 19 april 2018 20:47:58 schreef GJ_:
Als er al een retourleiding is! Ik meen dat bij HVDC vaak gewoon met éénaderig word gewerkt. En dat geeft problemen met bijvoorbeeld kompassen op passerende schepen.

Maar dan heb je ook geen wisselend veld dat vermeende gezondheidsproblemen meegbrengt. Constante meagneetvelden worden als veiliger beschouwd dan wisselvelden.
Kiloamperes DC door de grond sturen, dat zullen metalen structuren, in de grond, tunnelconstructies en funderingen leuk vinden.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 19 april 2018 22:49:57 (12%)

mvdk

Golden Member

Op 19 april 2018 22:16:18 schreef ohm pi:
@KlaasZ,
Vind je het erg als ik je niet geloof?

Maar hoe zit 't dan wel?

Edit: ondertussen dit gevonden.

Tweede edit, een stukje uit m'n link:

GELIJKSTROOM
De 580 km lange gelijkstroomverbinding tussen de Eemshaven en het Noorse Feda bestaat over de hele lengte uit twee geleiders. Op de ondiepe stukken zijn de kabels in één mantel gepakt, terwijl in het diepe deel van de Noordzee twee afzonderlijke kabels liggen. ‘In eerste instantie is gekeken naar een enkele kabel, waarbij de zee zelf als tweede geleider zou fungeren’, licht projectleider ir. Han van Asten van TenneT toe. ‘Oliemaatschappijen wilden echter de garantie dat de stroom de anticorrosiesystemen van de pijpleidingen in zee niet zou beïnvloeden. Daarnaast hadden milieuorganisaties kritiek op het plan, zodat uiteindelijk besloten is een dubbele kabel aan te leggen.’

[Bericht gewijzigd door mvdk op donderdag 19 april 2018 22:59:26 (56%)

Op 19 april 2018 22:47:01 schreef grotedikken:
[...]
Kiloamperes DC door de grond sturen, dat zullen metalen structuren, in de grond, tunnelconstructies en funderingen leuk vinden.

Dat is wel een puntje van aandacht. Als de stroomdichtheid door de aarde voldoende laag is verwacht ik weinig problemen mbt electrolyse.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 19 april 2018 22:58:26 (47%)

Anoniem

Op 19 april 2018 19:55:17 schreef rwk:
Als de retourstroomkabel schuin of haaks op de heengaande staat worden de velden ook niet (geheel) vereffend, hoewel dat, behalve op printjes, nauwelijks voor komt.

Hoe kun je nu een krachtstation voeden met twee kabels die loodrecht op elkaar staan? Zo kun je natuurlijk altijd een situatie scheppen waar iedereen gelijk heeft.
Maar als een transformatorstation een onderstation voedt met een lange kabel lijkt het toch wel evident dat de draden parallel in dezelfde richting lopen en dicht bij elkaar aanliggen.