IRAUD 550 Class D

Op 22 april 2018 10:16:14 schreef nijhuisr:
22uH en 0.47uF vormen een 12db/octaaf LP filter op ca. 50Khz.

Met 12Db/octaaf en een factor 420/50 = 8 boven de kantelfreq verwacht ik dat de blok dus ongeveer een factor 82 = 64 gedempt wordt. Van de 110Vpp blokgolf zal dus ongeveer 1.7V overblijven. Hoeveel meet je?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 22 april 2018 10:26:00 schreef KGE:
[...]

C-tje kan dus wel kleiner, ergens tussen de 100p en 1 nF, schaadt zowiezo niet.

Kun je ook zien of het uitgangssignaal van de TL clipped bij die hogere volumes ?

Ik zal er een 1n overzetten.

De TL081 clipped niet, mooie sinus in en uit.

Op 22 april 2018 10:41:46 schreef rew:
[...]Met 12Db/octaaf en een factor 420/50 = 8 boven de kantelfreq verwacht ik dat de blok dus ongeveer een factor 82 = 64 gedempt wordt. Van de 110Vpp blokgolf zal dus ongeveer 1.7V overblijven. Hoeveel meet je?

Ik meet ongeveer 1.25Vpp

3K vervangen door 6K8 en 220pF over de terugkoppel weerstand gezet.

https://imagizer.imageshack.com/v2/800x600q90/923/mSmldG.jpg

[Bericht gewijzigd door nijhuisr op zondag 22 april 2018 11:02:39 (12%)

KGE

Golden Member

Op 22 april 2018 10:41:59 schreef nijhuisr:
[...]

Ik zal er een 1n overzetten.

De TL081 clipped niet, mooie sinus in en uit.

Volgende stap is dan om de pulsbreedte van de blokgolf in beeld te krijgen, wanneer die naar maximaal (100% ?) gaat dan zit je aan de top van wat de eindtrap kan leveren.

Dit is de blokgolf in idle:

https://imagizer.imageshack.com/v2/800x600q90/922/Tsk664.jpg

Ga ik er een signaal opzetten dan schud er heen en weer en is niet leesbaar. Op een paar Hz is de PWM actie wel zichtbaar.

Op 22 april 2018 10:46:04 schreef nijhuisr:
Ik meet ongeveer 1.25Vpp

Kortom, die 1.25-1.5V balk over de uitgang is volkomen verklaarbaar. Omdat die buiten het hoorbare gebied zit, heb je daar geen last van bij hoorbare storingen.

Dus... meting gedaan met een onverwacht resultaat, er over nagedacht en geconstateerd dat het helemaal niet raar is. Klaar, door naar het volgende issue.

De haakse nokjes darentegen zijn wel "verdacht. Dat kan best hoorbare dingen veroorzaken. Dan wordt de vraag: Waar in het circuit begint dat? Misschien onvoldoende voedingsspannig op dat moment?

Maar als je controller chip een ingang heeft, dan zou ik ook daar eens meten wat daar staat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat verschuiven van de blokgolf bij insturen is je PWM signaal, heel normaal. De vraag is of dat geknetter verband houdt met de nokjes in de sunus die je op de scoop ziet.
Ziet dat er anders uit met/zonder geknetter? Zo ja hoe?

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Op 22 april 2018 13:12:30 schreef 12V HiFi:
Dat verschuiven van de blokgolf bij insturen is je PWM signaal, heel normaal. De vraag is of dat geknetter verband houdt met de nokjes in de sunus die je op de scoop ziet.
Ziet dat er anders uit met/zonder geknetter? Zo ja hoe?

Ik heb 7 sinus beelden gepost. De eerste is onvervormd geluid, daarna voer ik de input steeds wat op. Het zit hem alleen in de bovenste helft.

Treed dit op als de boel in de buurt van z'n maximum komt? Dan is het misschien: Doe dat dan maar niet.

Als het bij 10% van max volume al begint, tja, dan is er wat mis en dan moet je foutzoeken. Ik begrijp dat het makkelijk zou zijn als iemand zegt: "Oh, dat heb ik ook gehad, je hebt elco C24 verkeerdom zitten". Maar helaas is dat zelden zo.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 22 april 2018 17:55:39 schreef rew:
Treed dit op als de boel in de buurt van z'n maximum komt? Dan is het misschien: Doe dat dan maar niet.

Dat heb ik hier beschreven. Nog geen 5% denk ik.

Als het bij 10% van max volume al begint, tja, dan is er wat mis en dan moet je foutzoeken. Ik begrijp dat het makkelijk zou zijn als iemand zegt: "Oh, dat heb ik ook gehad, je hebt elco C24 verkeerdom zitten". Maar helaas is dat zelden zo.

En op dat punt zit ik nu precies ;-)

En ik had gehoopt dat er meerdere mensen waren met dit probleem en dat 1 iemand het al heeft opgelost omdat het nu wel een meer gebruikte eindtrap zou kunnen zijn.

Er zijn op het WWW schema's beschreven met hetzelfde IRS2092 IC in de HiFi sfeer en die klagen er niet over. Denk ook dat het goed moet kunnen werken.

http://larrynz911.blogspot.nl/2013/03/class-d-audio-amplifier-irs2092s…

Ik denk dat het weer een exotisch probleem is wat nog weinig mensen hebben opgelost helaas, althans die op CO zitten.

Beide PCB's hebben hetzelfde probleem dus "af fabriek"

Misschien een slechte component keuze? De kleine elco's zijn van Samwha, niet de beste maar ook niet slecht.

KGE

Golden Member

Wat zou de versterker doen op een gestabiliseerde voeding ?

Zou het niet gewoon een soort van 'bus pumping' kunnen zijn ?

vindt bus pumping niet alleen op hoge stromen plaats?

De voeding bestaat uit een AC 660VA trafo van 2 38VAC wikkelingen met midden aftakking. De andere trafo met 22VAC symm geeft hetzelfde probleem.

2 fullbridge gelijkrichters parallel op 2 4700uF elko's per kant voor een symm voeding.

Het gaat dus om 2.8Vpp op de uitgang, dan vindt het probleem zich pas plaats. Niet echt een grote output.

Ik heb onlangs via Ebay een IRS2092 gebaseerde versterker gekocht. Ging al gauw defect, een van de problemen waren de gebruikte goedkope fet's met een te hoge gate capaciteit. Mijn advies bestel de voorgeschreven fets voor de IRS2092 van IRF bij Farnell en test opnieuw.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
KGE

Golden Member

Op 23 april 2018 03:03:02 schreef Roland van Leusden:
Ik heb onlangs via Ebay een IRS2092 gebaseerde versterker gekocht. Ging al gauw defect, een van de problemen waren de gebruikte goedkope fet's met een te hoge gate capaciteit.

Zou je dit niet zien in de flanksteilheid van de blokgolf?

Mijn advies bestel de voorgeschreven fets voor de IRS2092 van IRF bij Farnell en test opnieuw.

Dan zou ik ook twee nieuwe IRS2092 mee bestellen..

Het geknetter is het meest vreemde, dat duidt op een hoorbaar dus laagfrequent probleem, ik zou bijna de luidspreker(s?) gaan verdenken. (ooit eens een vreemd bijgeluid gehad: bleek de conusdop van de basluidspreker los te zitten)

Het is jammer dat jij geen digitale scoop hebt want anders kon je mooi het stuk uitlichten waar het mis gaat. Daar waar de vervorming optreedt gaat de schakeling waarschijnlijk uit regulatie, dat kun je zien doordat de duty cycle aan zijn minimale of maximale duty cycle zit of zelfs pulsen overslaat. Het is ook interessant om te zien wat de signalen op de modulator doen.

Ik heb soortgelijke vervorming wel eens gezien in pogingen om zelf een zelf-oscillerende klasse D versterker te bouwen, het probleem was dat de schakelfrequentie zo hoog opliep dat mijn gate drivers dat niet bij konden benen en de loop gain dus totaal inzakte.

Heb je de 1nF condensatoren wel eens nagemeten, de fabrikant geeft een minimale waarde van 1nF aan, mogelijk dat het verstandig is deze iets groter te maken. De schakelfrequentie zal dan wel iets afnemen maar dat hoeft geen probleem te zijn voor de audiokwaliteit.

This is the world we know best, the world of madness

Oorzaak zou ook de print layout kunnen zijn als je meerdere van dit soort versterkers hetzelfde issue geven. Fijn ontwerp dan...

meer over car audio: www.12vhifi.nl

De FETs die in het data sheet zijn beschreven zijn geen TO220 torren maar platte dingen.

Heb de blauwe LED er nog afgehaald van de gate maar niks.

Ik vind het gek dat het alleen op de bovenste sinus helft voorkomt. Zou het dan niet op beide FETs moeten voorkomen als deze niet goed zijn?

Heeft iemand nog een vervangen de FET in gedachte met goede eigenschappen voor dit doel?

Ik kan de 360ohm weerstand in de oscillator nog wel naar de 300 ohm brengen zoals in het data sheet schema.

En misschien zit het in de layout en dan is het jammer, er zitten wel grote ground planes in verwerkt. Lijkt me wel een beetje over na gedacht.

Dat zijn D-pak behuizingen.
De mogelijkheid zou kunnen zijn dat de fout kan liggen in het high side bootstrap circuit, maar eigenlijk zit daar niet zoveel in; een paar dioden en condensatoren.
De fets lijken mij verder goed; ze doen wat ze moeten doen, dus vervangen lijkt me overbodig, maar ik ben geen reparateur.

Ga ik er een signaal opzetten dan schud er heen en weer en is niet leesbaar. Op een paar Hz is de PWM actie wel zichtbaar.

Dat zou niet zo mogen zijn, ook als je de pcb heen en weer schud, moet die blokgolf onveranderd blijven.
Het lijkt wel of er iets los zit, slechte solderingen?

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ok, ik schud de PCB niet heen en weer maar de blokgolf gaat heen en weer op de lage frequentie. Gewoon de output samen met de blokgolf, na het filter hou je dus de sinus over.

Ik zie nog wel een laagdoorlaat filter in de feedback van de output naar het IC, die heb ik niet.

Ook de snubber en C over de torren is er niet.

RC serie schakeling over de torren heeft met name tot doel om parasitaire resonanties te dempen. Veel invloed om de flanksnelheden zal het niet hebben. Feitelijk zijn die netwerkjes een EMC maatregel, meestal worden ze achterwege gelaten want die onderdelen kosten geld en dat vinden de fabrikanten van dit soort kits heel belangrijk.

Probeer te triggeren op 'knikjes' in de sinus mogelijk dat dit lukt met de vertraagde tijdbasis, je wilt zien wat op dat punt je duty cycle doet en de signalen van de modulator.

This is the world we know best, the world of madness

Heb je deze misschien al doorgelezen, staat wel veel in aangaande deze IRS:
http://www.irf.com/product-info/audio/classdtutorial2.pdf

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Heb het beetje doorgelezen, interessant.

Heb nog wel wat gevonden, 47K is geen 47K maar 10K in de dead time instelling

https://imagizer.imageshack.com/v2/800x600q90/924/Me6e2t.jpg

Ik kan helaas niks meten met mijn scoop, is niet goed meer voor HF.

[Bericht gewijzigd door nijhuisr op donderdag 26 april 2018 12:24:47 (13%)

Wat ik heb gedaan is de schakelfrequentie omlaag gebracht naar 300Khz maar geen verschil. Dus weer terug gebracht naar het origineel 420KHz.

Ik heb nog de C9 47uf naar 10uf verandert en de deadtime naar 3.3k en 8.2k volgens het datasheet, maar niks en weer origineel gemaakt.

Heb de 2 3300uf elko's vervangen door 1000uf nippon en de koeling met koelpasta op het IC gezet.

Ik meet op de negatieve gate een spanning van -42VDC en op de positieve gate 30VDC veranderend met de output.

De gate van de positieve kant heeft hetzelfde signaal als de output tussen de FETs, zelfde amplitude van de blokgolf ook zie eerdere foto.

De negatieve heeft een kleine blokgolf die niet goed te meten is met de scoop en niet veranderd met het signaal en -42vdc blijft.

Of ik snap het principe niet van het IC of er is iets mis waardoor ik verschillende waarden meet van het HO en LO output signaal van het IC.

Wat zou ik moeten meten op de gate tov ground?

Op 27 april 2018 00:13:48 schreef nijhuisr:
De gate van de positieve kant heeft hetzelfde signaal als de output tussen de FETs, zelfde amplitude van de blokgolf ook zie eerdere foto.

Die gate moet ongeveer hetzelfde als het uitvoersignaal doen, maar dan met 12V meer uitslag. Dus als je voeding +55V en -55V is, dan gaat die gate van -55 naar +67V... Doet ie dat niet, dan is dat een heel sterke hint naar waar er eea fout zit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
KGE

Golden Member

Op 27 april 2018 01:13:42 schreef rew:
[...]Die gate moet ongeveer hetzelfde als het uitvoersignaal doen, maar dan met 12V meer uitslag. Dus als je voeding +55V en -55V is, dan gaat die gate van -55 naar +67V... Doet ie dat niet, dan is dat een heel sterke hint naar waar er eea fout zit.

Met dit soort vermogens was er al lang iets ontploft wanneer die FET's niet goed gestuurd werden. De FET's schakelen als het goed is alleen maar keihard aan en uit, met een beetje deadtime. Elke tussenvorm van aansturing resulteert in hitte/rook/knal etc. Ik zou het geheel eens op een gestabiliseerde (lab) voeding zetten en kijken/horen wat de versterker dan doet. Kun je de energie ook een beetje onder controle houden alhoewel er genoeg energie in die grote elco's zal zitten om de FET's naar de eeuwige jachtvelden te helpen.