Daar gaan we weer... Wettelijke limiet voor straling antennes

Op 19 april 2018 22:50:46 schreef mvdk:
[...]
Maar hoe zit 't dan wel?

Dat staat in het tennet-verhaaltje

De grond, in dit geval letterlijk de aarde, wordt als de retourdraad gebruikt. Men slaat een flink aantal grote electrodeplaten de grond in en verbindt daarmee de hele planeet aan het circuit, net zoals de auto aan de accu. In het verleden, bij de Cross Skagerak-kabel, werd ook wel het zeewater zelf als retour gebruikt, maar dat wordt tegenwoordig niet meer gedaan vanwege ongewenste chloorgasvorming op de waterelektroden.

Grote dikken: lijkt het toch wel evident dat de draden parallel in dezelfde richting lopen en dicht bij elkaar aanliggen.

Is een coax dan niet het ideaal?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 19 april 2018 18:12:53 schreef grotedikken:
[...]

Ik dacht dat een stroom door een geleider enkel een circulair veld rondom de draad genereert. Vanwaar komen die velden in andere richtingen dan vandaan?

Ik bedoel met 'richting', niet de richting waarin het pijltje van het veld getekend wordt, maar de richting waarin het 'punt P' (waar gemeten wordt) gezien wordt vanuit de draden.

Stel voor je voor het gemak even een verticaal aderpaar voor, van twee verticale geleiders naast elkaar, één iets noord van het punt O, en een iets zuid van punt O. De heen- en teruggaande stromen zijn gelijk.
Loop je nu met je meetpunt P in een grote cirkel om O heen, dan meet je geen veldsterkte (en ook geen flux) op de twee punten waar je precies even ver van beide aders verwijderd bent, dus als je oost of west van O bent.
Ben je noord of zuid van O, dan meet je maximale veld/fluxsterkte (die wel veel kleiner is dan als er maar één stroomvoerende draad zou zijn).

Kantel nu de hele handel zodat de draden horizontaal in de grond liggen, en denk de cirkel verticaal, deels boven de grond: dat is de situatie bij een begraven kabel.

--
Op IJsland is de distributie buiten de stad bijna overal één-aderig tegen aarde; ik heb dat zelf bekeken. Ieder huis, of soms een groepje huizen, heeft zijn eigen paaltransformator, waarvan de primaire tussen de hoogspanningsdraad en een aardpuls aangesloten is.
Ik weet niet hoe hoog deze hoogspanning is, maar vermoed 10 of 15 kV, gezien de uitvoering van palen en isolatoren.
In de stad is het natuurlijk anders; daar lijkt het meer op de situatie bij ons in de lage landen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mvdk

Golden Member

Op 19 april 2018 22:55:00 schreef ohm pi:
[...]Dat staat in het tennet-verhaaltje
[...]

U citeert waarschijnlijk uit een artikel uit hoogspanningsforum, dit:
https://www.hoogspanningsnet.com/over-hoogspanningsmasten/luchtlijnen-…
Volgens mij is wat daar staat, niet correct.

Op 19 april 2018 22:16:18 schreef ohm pi:
@KlaasZ,
Vind je het erg als ik je niet geloof?

Wat jij gelooft moet je zelf weten. Maar in de techniek gaat het niet om geloven maar om zeker weten.
Hoewel geloven ook een vorm van zeker weten is, maar dat is een discussie van een heel andere orde.;-)

Anoniem

Op 19 april 2018 23:13:10 schreef Frederick E. Terman:

Stel voor je voor het gemak even een verticaal aderpaar voor, van twee verticale geleiders naast elkaar, één iets noord van het punt O, en een iets zuid van punt O. De heen- en teruggaande stromen zijn gelijk.
Loop je nu met je meetpunt P in een grote cirkel om O heen, dan meet je geen veldsterkte (en ook geen flux) op de twee punten waar je precies even ver van beide aders verwijderd bent, dus als je oost of west van O bent.
Ben je noord of zuid van O, dan meet je maximale veld/fluxsterkte (die wel veel kleiner is dan als er maar één stroomvoerende draad zou zijn).

ik begrijp je uitleg nu, thnx.
Het is dus toch zoals ik dacht, dat het resulterend veld er is door de hartafstand tussen de twee parallelle draden , waardoor de in principe cirkelvormige velden elkaar niet helemaal overlappen.Dan krijg je idd een achtvormig velddiagram.

Tidak Ada

Golden Member

Op 19 april 2018 23:38:50 schreef KlaasZ:
[...]
Hoewel geloven ook een vorm van zeker weten is, maar dat is een discussie van een heel andere orde.;-)

[OT]
@KlaasZ:
Niet waar, het is een kwestie van DENKEN/Overtuigd zijn zeker te weten !!! (M.a.w. 'Wishful thinking')
[/OT]

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 19 april 2018 23:22:56 schreef mvdk:
[...]
U citeert waarschijnlijk uit een artikel uit hoogspanningsforum, dit:
https://www.hoogspanningsnet.com/over-hoogspanningsmasten/luchtlijnen-…
Volgens mij is wat daar staat, niet correct.

Ik zie nu dat hoogspanningsnet.com van een stelletje hobbiïsten zijn net als CO. Ik dacht die site van Tennet was. Tja, dan zijn ze net zo betrouwbaar als CO.

mvdk

Golden Member

@ohm pi. Heb nog even gegoogeld. Ik heb over die NorNed kabel ooit een artikel van ABB gelezen, maar vind em zo gauw niet. Deze engelstalige wiki geeft een beetje technische info, de nederlandse wiki nauwelijks.
https://en.wikipedia.org/wiki/NorNed
In het hoofdstuk Technology staat iets over midpoint grounded:

Although classed as a "bipolar" HVDC scheme, the NorNed scheme is unusual for a Line-Commutated (thyristor-based) HVDC scheme since there is just one 12-pulse converter at each end of the scheme, midpoint-grounded at Eemshaven.

Alleen aan de Delfzijl kant dus.

Edit:

Tja, dan zijn ze net zo betrouwbaar als CO.

Nee, nee. CO is betrouwbaarder... ;) ;)

Ik zie het. ;-)
Deze heeft een aardpunt in Eemshaven en maakt geen gebruik van de aarde als retour'draad'.
Hier heeft KlaasZ dus gelijk.

Hubie

Special Member

De overheid heeft gewoon boter op zijn hoofd.

https://nos.nl/artikel/2228294-mensen-die-onder-hoogspanning-wonen-wil…

Ik ken mensen die onder zo'n mast wonen en daar willen blijven wonen.
Hier wordt een probleem gemaakt wat eigenlijk niet bestaat.
De NOS heeft het over 400 gezinnen,dus ,pak em beet Pa,Ma en 2 kinderen=4 X 400 = 1600 mensen die ze uit willen kopen.
Bij echte problemen geeft de overheid''geen thuis'

In Groningen hebben ze om de haverklap een aardbeving door de gaswinning. 80% van de energie centrales (om u lampje te laten branden) draait nog op aardgas.

http://aardgas-in-nederland.nl/nederland-aardgasland/aardgas-in-de-ned…

Al in 1960 waren er al seismologie ingenieurs die een dik dossier over het gevaar van aardbevingen schreven.
Het verdween in een buro lade.

Nog een voorbeeld,DuPont-Chemours hier aan de overkant van de Merwede,een man met een tuintje die groente kweekte bleek na een bloedproef 10 X zoveel PFOA in zijn bloed te hebben als de norm.En dat alles voor uw Teflon anti-aanbaklaagje in uw koekenpan.

https://sliedrecht24.nl/?s=dupont

Kortom:Straling van hoogspanningsmasten is gewoon gelul.
Dingen waar je echt enge ziektes van krijgt verdwijnen meestal in een burolade.

GJ_

Moderator

Op 22 april 2018 16:37:22 schreef Hubie:
Kortom:Straling van hoogspanningsmasten is gewoon gelul.
Dingen waar je echt enge ziektes van krijgt verdwijnen meestal in een burolade.

Hahahahaha, wat een krompraat. "Als het niet in een bureaulade verdwijnt is het niet echt ongezond" :-D

mel

Golden Member

Het is pas ongezond als het niet genoeg geld oplevert.. >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
pa3gws

Golden Member

Op 22 april 2018 17:12:48 schreef mel:
Het is pas ongezond als het niet genoeg geld oplevert.. >:)

off topic
Daar zit zeker wat in.
Men zit te zeveren over de vervuiling en je mag met auto's met een diesel motor die voor een bepaalde datum zijn de stad niet meer in (milieu zone)
Terwijl er hier al bijna tien jaar hele dikke diesels staan te stampen waarvan ik bijna zeker ben dat die niet aan de eisen voldoen.
Zo staan er nu hier twee hei stellingen met een hele dikke uitlaat waar de hele dag van die mooie zwarte rookpluimen uitkomen.
Maar dat is voor de gemeente kassa. ;-)
Er heeft hier op de flat een antenne gestaan van tmobile en die moest er van van sommige bewoners af.
Hij is nu weg en de tegenstanders zijn de meest fervente gebruikers van hun mobieltje. >:-)
En ga die maar eens vertellen dat het gebuik van de telefoon net zo slecht kan zijn.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Hubie

Special Member

Op 22 april 2018 16:44:23 schreef GJ_:
[...]Hahahahaha, wat een krompraat. "Als het niet in een bureaulade verdwijnt is het niet echt ongezond" :-D

@GJ_ : Ik lul niet uit mijn nek hoor,het zijn gewoon feiten met keiharde cijfers. ;-)

mvdk

Golden Member

Op 22 april 2018 16:37:22 schreef Hubie:
(...)
Nog een voorbeeld,DuPont-Chemours hier aan de overkant van de Merwede,een man met een tuintje die groente kweekte bleek na een bloedproef 10 X zoveel PFIB in zijn bloed te hebben als de norm.En dat alles voor uw Teflon anti-aanbaklaagje in uw koekenpan.
https://sliedrecht24.nl/?s=dupont

Kan u de link naar dat bloedonderzoek van die man plaatsen?
Ik heb die bijgevoegde link helemaal doorgeworsteld, maar kan em niet vinden.
Ben overigens wel van mening dat die fabriek daar helemaal niet hoort, zelfs verhuizing naar de Maasvlakte zou niet voldoende wezen. Het is goor spul, wat daar als bijproduct vrijkomt. Hoort niet in een omgeving waar mensen wonen.
Die lui van die huizen hadden destijds bezwaar moeten maken. Een deel van de geluiden herken ik. Hetzelfde geld namelijk voor lagere netbeheerders, je moet soms door grond van particulieren. In de jaren 60 had mijn bedrijf daar een mannetje voor, en die liep gewoon met flappen op zak. Dan gaan mensen overstag. Het vestigen van het zakelijk recht word dan naderhand nog bij de notaris verder afgehandeld, maar het eerste contact is belangrijk. En oh oh, dat knisperen van bankbiljetten... Het zou zomaar kunnen dat die mensen daar in die huizen zijn gaan wonen toen die kabels er al hingen, en dat hun voorgangers voor het recht om die kabels daar op te hangen, geld betaald hebben gekregen.
Nou lees ik vanmorgen dit https://www.autobahn.eu/8346/bmw-i8-safety-car-kan-een-nieuw-truukje/ artikel. Contactloos opladen. Is dat dan niet ongezond voor het personeel? Arbeidsomstandigheden, veilig werken enzo...

Tidak Ada

Golden Member

Op 22 april 2018 17:29:13 schreef pa3gws:
[...]off topic
Daar zit zeker wat in.
Men zit te zeveren over de vervuiling en je mag met auto's met een diesel motor die voor een bepaalde datum zijn de stad niet meer in (milieu zone)
Terwijl er hier al bijna tien jaar hele dikke diesels staan te stampen waarvan ik bijna zeker ben dat die niet aan de eisen voldoen.
Zo staan er nu hier twee hei stellingen met een hele dikke uitlaat waar de hele dag van die mooie zwarte rookpluimen uitkomen.
[....]

Als de economie er beter door draait, mag het, maar de particulier die misschien minder dan 10% aan de vervuiling bijdraagt is de pineut.

Wacht maar af als we van het gas af MOETEN! Dan moet je een extra hypotheek geven of een PL sluiten om de kosten te betalen van extra isolatie, nieuwe apparatuur, aansluiting op warmtenet, e.d. te kunnen betalen! :(

Dat ging in de jaren 50 en 60 netter toen we een upgrade kregen naar 220V en later aan het aardgas gelegd werden.bij de upgrade naar 230V kreeg iedereen nieuwe lampen en soms zelfs nieuwe apparaten, als die niet omgebouwd konden worden. De trafo's van mijn trein en mijn Elmec-doos (Soort Meccano, maar met veel elektro) werden gratis over gewikkeld! Een 'antieke' elektromotor, die mijn vader voor een zaagtafel had gekocht werd eveneens over gewikkeld.
Zo ging het ook bij heet aardgas wat niet kon worden aangepast werd vergoed. (Goed, 'Ome Joop' hád een gat in zijn hand, maar uiteindelijk heeft de hele economie er van geprofiteerd.....

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 22 april 2018 19:27:20 (17%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evdweele

Overleden

Op 22 april 2018 17:29:44 schreef Hubie:
@GJ_ : Ik lul niet uit mijn nek hoor,het zijn gewoon feiten met keiharde cijfers. ;-)

Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat nu dezelfde argumentatie wordt gehanteerd als door het aluhoedjesgilde.
ALS er keiharde cijfers bestaan laat je die ook zien zodat e.e.a. kan worden gecontroleerd , of gefactcheckt zoals dat tegenwoordig heet.

Op 22 april 2018 18:17:22 schreef Tidak Ada:
Als de economie er beter door draait, mag het, maar de particulier die misschien minder dan 10% aan de vervuiling bijdraagt is de pineut.
[...]Zo ging het ook bij heet aardgas wat niet kon worden aangepast werd vergoed.

Maar dáár viel geld aan te verdienen door het overvloedige aardgas te verkopen.
Nu we van het aardgas áf moeten kost het alleen veel geld om de totale infrastructuur te veranderen.

Aan de ombouw van gastoestellen van stads- naar aardgas hebben de ingeschakelde installateurs waarschijnlijk behoorlijk verdiend. Maar of het voor hen ook een investering in de toekomst was?
Tot 1999 heb ik een fornuis gebruikt dat in 1964 was omgebouwd voor aardgas, de sticker zat er nog op. Het fornuis werd niet vervangen omdat het versleten was, maar omdat een elektrische oven makkelijker regelbaar was.

De massale aandacht voor ombouw naar aardgas had nog een tweede voordeel; alle gasleidingen werden grondig gecontroleerd op lekkage. In mijn ouderlijk huis waren nog alle aansluitingen voor gasverlichting aanwezig. Daar bleek een lek in te zitten dat in de 60 jaar daarvoor niet was opgemerkt. De gasverlichting werd afgekoppeld. De gasleiding naar de keuken werd vernieuwd.
De gasleiding in de straat werd eveneens vernieuwd omdat deze onbetrouwbaar was.

Voor wat betreft het begin van dit nogal uitwaaierende topic; er is nog veel niet bekend over effecten op de lange duur van vele omgevingsfactoren.
Dat was 1000 jaar geleden zo, 100 jaar geleden eveneens en dat is nu nog steeds het geval.
1000 jaar geleden en vele eeuwen daarna dacht men dat ziekten door heksen werden veroorzaakt. De heksen werden verbrand of verdronken.
100 jaar gelden dacht men dat door de snelheid van de stoomtrein de koeien geen melk meer zouden geven en dat de automobiel door de snelheid je de adem zou afsnijden. Dat laatste klopt bijna, alleen niet door de snelheid.

In de toekomst zullen er ongetwijfeld een aantal vragen die nu open blijven staan worden beantwoord. En nieuwe vragen zullen rijzen. Die geschiedenis blijft zich herhalen, zolang er mensen op deze aardkloot ronddwalen die willen nadenken over vele verschillende onderwerpen.
Bij eenduidige ja of nee antwoorden dien je je altijd af te vragen of het antwoord echt zo eenvoudig is. Zo werkt religie, wetenschap is iets totaal anders.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
mvdk

Golden Member

Bij die ombouw van die gasapparaten, begin jaren 60, daar hoort nog wel een voetnootje bij: dat was alleen in de steden die een gasfabriek hadden, en de op die steden aangesloten dorpen. Grote gedeelten van het land waren voor die tijd nooit aan een gasnet aangesloten geweest. In mijn stad werd er een schatting gemaakt hoeveel apparaten er omgebouwd moesten worden, dat aantal werd snel bereikt. Er zijn duizenden gasapparaten op de schroothoop gegaan, hoofdzakelijk kooktoestellen en fornuizen. Een enkeling bij ons bedrijf scoorde op die hoop een nog goed uitziend apparaat, en dan gaan bedelen bij de ombouw mensen, voor nieuwe onderdeeltjes.
Dit keer is de ombouw operatie aanzienlijk groter, maar destijds moest het ook tred houden met het omzetten van een hele wijk in een keer naar ander gas. Dat was nogal spannend, met affakkelen van het "oude" gas bij een syphonput.

Edit: in gasdistributie is een syphonput een opvangput voor condens. Dat had je vroeger met stadsgas. Er reed een syphonwagen rond om die putten leeg te slobberen.

Tidak Ada

Golden Member

@evdwele en mvdk
Maar ook zo'n 100 jaar geleden was men er van overtuigd dat Röntgenstraling niet gevaarlijk was. Er werden zelfs 'fluoroscopen' verkocht/verhuurd voor feestjes en kermissen....
Evenals radium in horloges en lichtknopjes

Een Röntgenapparaat was in de jaren 50 zelfs nog en hele normale verschijning in schoenenwinkels, zelfs bij prijsvechters als Huf en van Haren!
Was wel spannend want je kon meekijken door een speciaal kijkgat voor kinderen, als moeder schoenen paste..... En dat allemaal omdat de schadelijkheid niet werd onderkend.

Die gasleiding was niet op de eerste plaats onbetrouwbaar, maar was (belangrijker!) voor een groot deel van het landelijk distributienet, niet bestand tegen de hogere druk van het aardgas.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hubie

Special Member

Op 22 april 2018 17:47:05 schreef mvdk:
[...]
Kan u de link naar dat bloedonderzoek van die man plaatsen?
Ik heb die bijgevoegde link helemaal doorgeworsteld, maar kan em niet vinden.
Ben overigens wel van mening dat die fabriek daar helemaal niet hoort, zelfs verhuizing naar de Maasvlakte zou niet voldoende wezen. Het is goor spul, wat daar als bijproduct vrijkomt. Hoort niet in een omgeving waar mensen wonen.
Die lui van die huizen hadden destijds bezwaar moeten maken. Een deel van de geluiden herken ik. Hetzelfde geld namelijk voor lagere netbeheerders, je moet soms door grond van particulieren. In de jaren 60 had mijn bedrijf daar een mannetje voor, en die liep gewoon met flappen op zak. Dan gaan mensen overstag. Het vestigen van het zakelijk recht word dan naderhand nog bij de notaris verder afgehandeld, maar het eerste contact is belangrijk. En oh oh, dat knisperen van bankbiljetten... Het zou zomaar kunnen dat die mensen daar in die huizen zijn gaan wonen toen die kabels er al hingen, en dat hun voorgangers voor het recht om die kabels daar op te hangen, geld betaald hebben gekregen.
Nou lees ik vanmorgen dit https://www.autobahn.eu/8346/bmw-i8-safety-car-kan-een-nieuw-truukje/ artikel. Contactloos opladen. Is dat dan niet ongezond voor het personeel? Arbeidsomstandigheden, veilig werken enzo...

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/advies-eet-in-dordrecht-geen-groen…

Al met al gaan we hier flink off topic maar ik heb geen enkele vrees voor hoogspanningsmasten en zenders,wel voor bedrijven als DuPont-chemours die 24\7 rotzooi uit de schoorsteen uitstoten.

Edit[url]https://sliedrecht24.nl/inwoner-sliedrecht-pfoa-bloedtest-1579/[/url]

Hubie

Special Member

@mvdk:https://sliedrecht24.nl/geen-actie-gemeente-artikel-vlies/
Met dank aan Sliedrecht24.

[Bericht gewijzigd door Hubie op zondag 22 april 2018 23:01:26 (16%)

Tidak Ada

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 23 april 2018 07:48:28 (100%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †