Dodelijk Ipad scherm

High met Henk

Special Member

Ik had laatst mijn technics door een mede forum genaat laten servicen. Zaten ook tripsen in/tussen powermerers
Is een vfd scherm

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

had onlangs wat buitenarmaturen te vervangen, onder elk armatuur zat een grote meikever, die houden blijkbaar van dat oranje sox licht, die beesten gaan ook niet weg, had de nieuwe armaturen geboord en gehangen, die kever zat onder het steensel maar bleef toch gewoon zitten :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Niet voor niets een "meikever" :)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Anoniem

Ik denk dat het een kleine soort haften is op die ipad.
Als je goed kijkt zie je dat er aan hun achterste lange sprieten hangen en hun vleugels zijn vrij breed. Donderbeestjes of trips hebben eerder duidelijk zichtbaar 4 smalle vleugels en geen 'staart'.
Als het haften zijn, ofte eendagsvliegjes is het normaal dat ze 's avonds massaal ergens neerstrijken om te sterven. Boudewijn de Groot heeft er ooit nog een lied over geschreven.

Anderzijds is dat misschien net de overtuigende proef waarmee de schadelijkheid van radiogolven en elektrische velden eindelijk kan aangetoond worden.
Als je dit kunt reproduceerbaar maken wordt je misschien wel groot-officier in de orde van de aluminium hoed. :-)

Frederick E. Terman

Honourable Member

'Ja maar, de eendagsvliegjes die niet op de iPad, maar op de tuintafel verderop neerstreken, gingen óók gewoon dood.'
'Aha! Kun je zie hoe vér het bereik van de dodelijke iPadstraling is!'

--
Serieus (nou ja, serieuzer): zie je op andere plaatsen ook vliegjes neerstrijken? Wat gebeurt daarmee?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

@GD
Even je boekenkast nakijken: Haften behoren tot de gaasvliegen en die zijn veel groter (5-25mm) dan wat er op het beeldscherm is te zien (vgl lettergrootte).

Verder zijn er >7400 thrips soorten beschreven. Die ken ji vast niet allemaal en zeker niet uit het hoofd!

Of het hier werkelijk om thrips gaat, kan ik, als geïnteresseerde biologische leek, niet met 100% zekerheid zeggen, maar gezien wat ik er van heb gevonden, is de waarschijnlijkheid dat het om een thrips soort gaat, wel heel groot. Dit mede doordat er nogal wat over thrips en LCD schermen te vinden is.
Btw: Boudewijn de groot is een liedjes zanger, zeker geen bioloog. Vergeet ook Bomans' "Anna" niet ;) .

Ik wist niet dast de donder-\onweers-vliegjes\-beestjes tot de thripsen worden gerekend, maar ben vanuit de overtuiging dat het om onweersvliegjes gaat, daarop gaan zoeken en daarbij op thripsen uitgekomen.

Gezien de benaming 'onweersvliegjes' in combinatie met TFT-beeldschermen, ben ik dus benieuwd of er een verband is met elektrische velden, net zoals bij de vuurmieren in de VS, die ook op elektrische velden schijnen af te komen.... Maar het kan zeker ook de overgrote hoeveelheid 'ultra blauw' in het licht zijn, vandaar mijn eerdere vraag of het scherm op nachtstand stond of gewoon op dagstand. Iig komen ze ook graag op het licht van kwikdamplampen af....

Helaas nog niets gevonden, noch positief, noch negatief.....

Edit:
Die elktrofiele mier schijt toch een ander genus te zijn vlgs Wiki: Lasius neglectus
/edit

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
High met Henk

Special Member

Op 11 mei 2018 13:57:34 schreef grotedikken:
[...] wordt je misschien wel groot-officier in de orde van de aluminium hoed. :-)

ik overweg al lid te worden van "het vliegende spaghettimonster". misschien is dat ook wat voor TS?

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Sven, ik heb nog een 'antieke' vergiet voor je.... >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Anoniem

Tidak, 't zijn niet enkel eendagsvliegjes die als gek door het licht van een ipad aangetrokken worden.
Ik denk dat je met zo'n schermpje meer jongelui vangt dan de rattenvanger van Hameln destijds.
En die had nochtans een toverfluit.

maartenbakker

Golden Member

What's old is new again. Er zijn nog steeds mannen die via online contacten jongelieden lokken met hun toverfluit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maar daar hebben we het niet over...

Overigens is licht aantrekkelijk. Zo worden veel mannen door licht van rond 780nm aangetrokken....>:)

Anoniem

Op 11 mei 2018 15:05:27 schreef Tidak Ada:
@GD
Even je boekenkast nakijken: Haften behoren tot de gaasvliegen en die zijn veel groter (5-25mm) dan wat er op het beeldscherm is te zien (vgl lettergrootte).

Verder zijn er >7400 thrips soorten beschreven. Die ken ji vast niet allemaal en zeker niet uit het hoofd!

Wel, ik heb niet alle 7000, maar toch een paar honderd afbeeldingen van haften en trips vergeleken.
De beestjes op de IPAD lijken van geen kanten op trips. De vier vleugels van alle bekeken trips zijn gescheiden, en smal, de vorm van de kop is anders en ze hebben geen extreem verlengde sprieten op hun achterste.
De vleugels van de Haften komen que breedte en vorm veel meer overeen en er zijn ook achteraan van die extreme sprieten die typisch zijn voor haften te zien.
Het enige punt dat je hebt zijn de afmetingen. Haften zijn doorgaans veel groter. Maar ongetwijfeld bestaan er ook kleine soorten.
Ook het gedrag komt overeen met dat van haften. Op een avond massaal ergens neerstrijken om te sterven.

Dat is belangrijk in dit topic, want dat betekent dat de IPAD niks met de dood van de beestjes van doen heeft, maar dat ze gewoon door het licht aangetrokken worden terwijl hun lot al bezegeld is.

De bovenste zijn haften, de onderste een Trips.

Ik denk dat het feit dat internet weliswaar niet bol staat van beeldschermen die met thrips zijn geïnfesteerd, maar je kunt er toch niet echt omheen. Dat is toch echt wel en indicatie.
Anderzijds zijn de verhoudingen van het kop-borststuk en het achterlijf op de foto anders dan van de thrips op jouw tekeningen. Verder kan ik van de onscherpe foto van TS ook geen brood bakken.

Afijn, laten we dan zeggen noch thrips, noch haften.... ;)

Mij ging het er om of die diertjes op het licht afkomen of op het elektrisch veld (geladen wolken of geladen technische objecten, i.c. een iPad-scherm.
Zoals ik eerder ook al schreef zijn er ook mieren, die affiniteit tot elektrische velden hebben, dus waarom andere insecten niet ook.

Er staan geen afmetingen bij die plaatjes, dus de verhoudingen zijn niet realistisch. De thrips zal ongeveer 10× zo klein moeten worden afgebeeld om de verhoudingen realistisch te laten overkomen.

Door GD op het juiste spoor gezet, denk ik dat het gaat om de Cloeon Dipterum. Een soort haften en ze komen op het licht van het scherm af. Of ze door natuurlijke oorzaak allemaal binnen een paar minuten op het scherm gaan hemelen, of dat er een andere reden voor is heb ik niet kunnen vaststellen.

Op 11 mei 2018 23:39:14 schreef Kilian:
Of ze door natuurlijke oorzaak allemaal binnen een paar minuten op het scherm gaan hemelen, of dat er een andere reden voor is heb ik niet kunnen vaststellen.

Je zou de I-pad onder een doorzichtige folie op enkele centimeter boven het scherm kunnen leggen.

als de beestjes dan sterven op de folie (en het seizoen nog niet voorbij is) dan kan je concluderen dat louter het licht deze door het lot reeds bezegelde gevleugden aantrekt.

Thevel

Golden Member

Heeft niemand in de gaten dat het fruitvliegjes zijn?
Ze komen massaal op het aangevreten fruit af maar ter plekke komen ze er achter dat die Ipad niet te vreten is en vallen ze dood neer... :)

Zou TS dan met een fruitautomaat game bezig zijn gewest? >:)

Nee een Drosophilia melanogaster

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1d/Drosophila_melanogaster.jpg/266px-Drosophila_melanogaster.jpg

ziet er echt anders uit en ze zijn zeker niet zwart!
Verder hebben de vliegjes van TS ook niet die lange staart en zijn de vleugeltjes bij TS veel smaller

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8d/Cloeon_dipterum_-_side_%28aka%29.jpg/266px-Cloeon_dipterum_-_side_%28aka%29.jpg.

Bovendien is dit beestje niet zwart.
Wat zijn de afmetingen? Hij ziet er veel groter uit dan die van TS (raster van vitrage)

Diptera [di-ptera] betekent twee-vleugelig
Melanogaster = fruiteter

Op 12 mei 2018 11:49:02 schreef Tidak Ada:
Zou TS dan met een fruitautomaat game bezig zijn gewest? >:)

nee, het MERK en het LOGO ;-)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Thevel

Golden Member

nee, het MERK en het LOGO ;-)

Inderdaad!
Mijn collega is helemaal Apple fan en om hem een beetje te plagen noem ik het aangevreten fruit. :)

.... en ze zijn zeker niet zwart! ......

Laat je niet foppen door de beroerde foto's. Het is lastig om in het donker, zonder flits, een fatsoenlijke macro opname te maken van beestjes op een verlicht scherm. Dat geeft problemen met het scherpstelpunt, de belichting (kleurweergave) en bewegingsonscherpte. En een vergiet op je kop voor de veiligheid maakt het ook niet makkelijker.

Het is mei (ref Mayfly), ze hebben twee vleugels met een verdikte voorrand, opvallend lange voorpoten en drie lange sprieten aan de achterkant. Spanwijdte schat ik op 10 mm.

Of ik nog gelegenheid krijg voor verder onderzoek in het belang van de wetenschap zal ook van het weer afhangen, of die beestjes weer verschijnen en ik het niet te koud vind om buiten te zitten.

Zou een mutsje van aluminium folie ook voldoende bescherming bieden tegen de kwalijke straling, denken jullie? Dat vergiet blijft zo slecht zitten.

evdweele

Overleden

Op 12 mei 2018 16:03:01 schreef Thevel:
Mijn collega is helemaal Apple fan en om hem een beetje te plagen

Is dat dan noodzakelijk? Hij doet zichzelf al zo te kort. Voor Apple is geen fatsoenlijke software te vinden.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 12 mei 2018 16:03:01 schreef Thevel:
[...]
Inderdaad!
Mijn collega is helemaal Apple fan en om hem een beetje te plagen noem ik het aangevreten fruit. :)

meer het vieze fruit, 1 hap en t was niet te pruimen dus weg ermee :P

als je een discussie wil heb je die zo met volk van t android en apple kamp bij elkaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Diptera [di-ptera] betekent twee-vleugelig
Melanogaster = fruiteter

Je blijft maar doordrammen tegen beter weten in .

Trips hebben duidelijk 4 gescheiden vleugels, haften twee, zoals op de foto's van het schermpje. En als je goed kijkt zie je wel degelijk de verlengde staartdraden.
De vleugels van trips zijn bovendien gerafeld, ja van alle 7400 benoemde soorten. Want de orde Thisanoptera betekent gerafelde vleugel.
Bovendien ben je uit je nek aan het kletsen.
Melanogaster betekent zwartbuik en niet fruiteter.
Moest het nu nog meloen-o-gaster zijn :-)

Jammer voor de aluminhati, maar dit voorval heeft niks te maken met elektrische velden of straling.

@GroteDikkop,

Ga eens naar de kapper en laat je nekharen scheren....

In het biologisch latijn wordt een maag aangeduid met gaster (denk aan gastritis, gastro-entroloog, gastronoom)
Het woord voor buik is abdomen

Wat 'melano' (melanoom, melanine, melano (= zwartschijten door intern bloedverlies)) betreft, heb je gelijk. Ik durf daarvoor uit te komen; jij niet. Je vindt dat je ALTIJD gelijk hebt

Verder bestaat er ook nog iets als rudimentaire vleugeltjes. Hoewel klein, het zijn toch vleugeltjes.....

Zoals ik al zei: Het is noch een haft, noch een thrips, noch een drosophilia, wat er op de foto is te zien.
Of het diertje al dan niet een rafelvleugel heeft kan ik niet onderscheiden op de onscherpe foto's