Oude elektrische bedrading

Dag iedereen,

Ik moet in een oud huis alle elektriciteit vervangen(schakelaars, stopcontacten, bedrading, zekeringenkast). Nu zitten er overal nog van die draden met textiel isolatie in de muur. Ik heb is horen vertellen dat die isolatie asbest houdend kan zijn, klopt dit of is het totaal niet het geval.

Alvast bedankt

nee is op basis van rubber en textiel

RD draad

Thevel

Golden Member

Op 18 juli 2018 21:27:54 schreef TF user:
Nu zitten er overal nog van die draden met textiel isolatie in de muur.

Ruim 40 jaar geleden heb ik dat katoendraad al moeten vervangen, ongelooflijk dat dit soort draad nog steeds in woningen zit.

evdweele

Overleden

Zolang je er niet aan beweegt blijft de isolatie nog wel zitten.
Maar zodra je een schakelaar of een wandcontactdoos moet vervangen verpulvert de boel. Dat was 55 jaar geleden al zo.
Ik was een jaar of 16 en deed soms wat klusjes in het pension van mijn grootouders.
Even een schakelaar vervangen was altijd een drama, dan moesten er stukken isolatiekous aan te pas komen om de boel weer veilig te maken.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 18 juli 2018 22:52:28 schreef Thevel:
[...]40 jaar geleden heb ik dat katoendraad al moeten vervangen, ongelooflijk dat dit soort draad nog steeds in woningen zit.

Voor mij is het ook al zo'n kleine 40 jaar geleden.

Dan zitten er ook waarschijnlijk nog stalen buizen in. Die moeten er ook uit (als je erbij kunt). Althans is volgens mij hier ergens eens op het forum verteld.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Thevel

Golden Member

40 jaar geleden mocht de stalen buis gewoon blijven zitten.
Ik weet niet hoe dat nu is, ik doe dat werk al een jaartje of 35 niet meer... :)

Arco

Special Member

Die katoenen bedrading was inderdaad een ramp als die oud was en je er aan moest werken...
Een oma van mij had dat vroeger ook; op een gegeven moment alles maar vervangen.

In dat huis zat alles gelukkig op de muur dus duidelijk zichtbaar. Huis was gebouwd voordat er vaste verlichting was:
Eerst had men gasleidingen naar alle lichtpunten aangelegd, en veel later electiciteit netjes ernaast. Op ieder lichtpunt zaten dus een gas en stroom aansluiting.
(de gasaansluitingen waren zelfs nog 'onder druk', met netjes een stopje erin gedraaid... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Er werd vroeger gefelste stalen buis en getrokken stalen buis gebruikt.
Gefelste stalen buis heeft een naad in de lengterichting waardoor de buis een beetje 'open' is, het katoen in dat soort buis was vaak helemaal vergaan.

Shiptronic

Overleden

Draden is staal mag alleen als ze naadloos zijn? De reden is me nooit duidelijk geworden .

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
vergeten

Golden Member

Dat zou kunnen zijn omdat de naden de draad-isolatie beschadigen bij het intrekken.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

stalen buis met VD draad mag helemaal niet meer meen ik, dient vervangen te worden. als je dat breekwerk niet van plan bent, probeer er xmvk in te trekken, dat is ook dubbel geisoleerd.

voordeel van die stalen buis is dat de veer er doorvliegt. naden in die buis is ellende, zeker dan overwegen om te vervangen. je trekt de draden in die naden welke openstaan kapot.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

ok, duidelijk, je stript de draden bij het erin trekken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
vergeten

Golden Member

Niet doen, dan hebben ze geen isolatie meer :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op woensdag 18 juli 2018 23:37:54 (63%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Sine

Moderator

Je hebt ook dubbel geisoleerd VD draad, dat werkt een stuk makkelijker dan Y/X-MVK

mel

Golden Member

Op 18 juli 2018 23:29:07 schreef testman:
stalen buis met VD draad mag helemaal niet meer meen ik, dient vervangen te worden. als je dat breekwerk niet van plan bent, probeer er xmvk in te trekken, dat is ook dubbel geisoleerd.

voordeel van die stalen buis is dat de veer er doorvliegt. naden in die buis is ellende, zeker dan overwegen om te vervangen. je trekt de draden in die naden welke openstaan kapot.

Daarom moest vroeger een naad altijd aan de zijkant van een bocht komen..Buis met naad mag al lang niet meer.
En naadloze buis mag volgens mij nog steeds.
Maar die RD draad kan je er gewoon uittrekken, dan bind je gelijk de nieuwe draden eraan vast.scheelt een trekveer :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
pietplof

Golden Member

Eigenlijk had ik verwacht dat er een opmerking zou komen over de beruchte bramen.
Dan bij deze.
Als er in een bejaarde installatie ( die met de stalen buizen) modificaties zijn uitgevoerd en daarbij is er bijvoorbeeld een stukje buis afgezaagd is het risico levensgroot dat er braampjes zijn ontstaan.
Deze dingen zijn erg scherp en bij het intrekken van vd haal je meteen de isolatie er vanaf.
Dat is m.i. De reden dat er op zo'n stuk afgezaagde buis een mooi hulsje werd geplaatst.

festina lente
mel

Golden Member

Dat klopt, en de buizen werden ook afgebraamd...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 19 juli 2018 11:04:29 schreef mel:
Dat klopt, en de buizen werden ook afgebraamd...

En aan de andere kant van de oceaan is dit helaas nog de dagelijkse praktijk :'(

Als je dan toch stalen buizen hebt, gebruik dan ook meteen de richtlijk die de Amerikanezen gebruken dat alle stalen buizen aan aarde moeten liggen. Mocht je dan toch een draad beschadigd hebben tijdens het trekken, dan slaat meteen je aardlek eruit zodra deze tegen de buis aan komt.

Ohja, als je een huisinstallatie gaat vernieuwen (wat je dus doet als je alle draden vervangt) ben je dacht ik verplicht om de meterkast ook te laten voldoen aan de nieuwste richtlijnen. Dus onder andere alle groepen voorzien van aardlek.

Meep! Meep!

de metalen buis is er nog wel, immers prima voor aan bijv machines met voeding van bovenaf of bescherming bij lage leidingen in de industrie. slagvaste buis is op lange termijn niks, na 10 jaar sla je dat zo kapot als de weekmakers eruit gaan. echter mag losse VD door die stalen buis niet meer, x of ymvk mag wel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 19 juli 2018 11:18:54 schreef roadrunner84:
...gebruik dan ook meteen de richtlijk die de Amerikanezen gebruken dat alle stalen buizen aan aarde moeten liggen.

Dat heb ik gezien in een Philips fabriek. De lichtinstallatie in een hoogspanningsschakelruimte was daar uitgevoerd in stalen buis. Bij elke lasdoos en elke sok waren de buizen doorverbonden met een uitwendige aarddraad.

De Amerikanen gebruiken overigens vaak dikwandige gefitte buizen, dezelfde buizen die hier vroeger werden gebruikt voor gasleidingen en CV-installaties

dat is meer omdat ze daar beesten hebben die door kunstof heen knagen. ook flexslang in metalen uitvoering is daar veelgebruikt in de woningen.

stalen buis in hoogspanning ruimten is niets nieuws, ook in gasruimten heb ik dat zo gezien, EX schakelaar voor t licht zat ook buiten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Op 19 juli 2018 11:18:54 schreef roadrunner84:
Ohja, als je een huisinstallatie gaat vernieuwen (wat je dus doet als je alle draden vervangt) ben je dacht ik verplicht om de meterkast ook te laten voldoen aan de nieuwste richtlijnen. Dus onder andere alle groepen voorzien van aardlek.

Volgens mij zegt de TS ook dat hij de zekeringenkast gaat vervangen. In elk geval is het raadzaam om dergelijke oude bedrading te vervangen. Zelfs PVC bedrading zal na zo een tijd wel wat minder zijn.

Ik kan me op zich nog wel voorstellen dat er nog ergens bedrading zit van deze vintage, ik heb een paar jaar in een huis gewoond waar de elektrische installatie bijna 90 jaar oud was. Als je geen elektricien bent en er gebeurt niets, dan zal je er als bewoner ook niet elke dag denken "misschien moet ik de elektische installatie eens laten checken".

Voor mij waren die stalen buizen in een HSR wel nieuw. Ik had daarvoor in de centrales gewerkt en daar waren alle LS installaties uitgevoerd in kabels die in hostalit buizen zaten, met open bochten.

In de oudere hoogspanningsstations van de PZEM was wel draad in stalen buis gebruikt, maar die buizen waren nergens bewust geaard.

Kruimel

Golden Member

Zijn die Amerikaanse dingen niet MICC kabels? Lijkt me wel iets anders dan deze installatie overigens.

Anoniem

Op 19 juli 2018 11:24:02 schreef testman:
echter mag losse VD door die stalen buis niet meer, x of ymvk mag wel..

Hoezo? Ik dacht dat in Belgie tot voor kort in stalen buizen enkel draad met dubbele isolatie mocht, waaronder
De zgn CRVB draad die een door vinyl omgeven rubberisolatie heeft. Deze eis zou tegenwoordig niet meer
van kracht zijn. Dus gewone VOB draad of algemener gezegd H07V-U schijnt te mogen.
Het probleem is een beetje dat op internet ook vaak oude documenten rondcirculeren waar nog te lezen valt dat het niet mag.