Oude elektrische bedrading

Kruimel

Golden Member

Zijn die Amerikaanse dingen niet MICC kabels? Lijkt me wel iets anders dan deze installatie overigens.

Anoniem

Op 19 juli 2018 11:24:02 schreef testman:
echter mag losse VD door die stalen buis niet meer, x of ymvk mag wel..

Hoezo? Ik dacht dat in Belgie tot voor kort in stalen buizen enkel draad met dubbele isolatie mocht, waaronder
De zgn CRVB draad die een door vinyl omgeven rubberisolatie heeft. Deze eis zou tegenwoordig niet meer
van kracht zijn. Dus gewone VOB draad of algemener gezegd H07V-U schijnt te mogen.
Het probleem is een beetje dat op internet ook vaak oude documenten rondcirculeren waar nog te lezen valt dat het niet mag.

BE is geen NL, en VD is enkel geisoleerd. het gaat om de dubbele isolatie, dus xmvk erin trekken, dan mag het hier nog gebruikt worden die oude bestaande buis.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

De meeste doe het zelvers, halen draad bij de Gamma, en laten de buizen gewoon zitten..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

[message=200801t Nederland of Belgie betreft.2,quote]Op 19 juli 2018 14:10:33 schreef testman[/message]:
BE is geen NL, en VD is enkel geisoleerd. het gaat om de dubbele isolatie, dus xmvk erin trekken, dan mag het hier nog gebruikt worden die oude bestaande buis.

Ik kan noch uit de persoonlijke gegevens, noch uit de post van de TS halen of het Nederland of België betreft.
En kabel in een bestaande buist trekken gaat voor stopcontacten,als er niet te veel bochten zitten, maar gaat het ook als er vijf aders nodig zijn?

mel

Golden Member

Op 19 juli 2018 17:22:06 schreef grotedikken:
[...]
Ik kan noch uit de persoonlijke gegevens, noch uit de post van de TS halen of het Nederland of België betreft.
En kabel in een bestaande buist trekken gaat voor stopcontacten,als er niet te veel bochten zitten, maar gaat het ook als er vijf aders nodig zijn?

Jazeker :) en bij 5 draden mag er officieel maar 1 bocht in zitten..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Stalen buizen zijn ok, behalve als de woning onder water gestaan heeft, laatst kabels moeten vervangen (ook met katoen) door een verroeste buis, dat was niet echt lekker. In het verleden was trouwens de isolatie van de kabel veel dikker. Wat alles nog wat moeilijker maakte, uiteindelijk alles goed gegaan :)

Sine

Moderator

Op 19 juli 2018 11:40:13 schreef testman:
dat is meer omdat ze daar beesten hebben die door kunstof heen knagen. ook flexslang in metalen uitvoering is daar veelgebruikt in de woningen.

Nonsense, je kijkt te veel Tom and Jerry.
In open constructie gebruiken ze pijp, die is overigens niet gefit maar gewoon geklemd.

In woonhuizen gebruikt men 'romex' dat is eigenlijk gewoon platte vmvk met een blanke koper draad voor aarde.

En die rammen ze gewoon met krammen tegen balken en slingeren los in gipswandjes.

https://en.wikipedia.org/wiki/Thermoplastic-sheathed_cable

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 19 juli 2018 18:54:12 (13%)

die metalen flexslang zie je in die tenenkrommende usa home rebuild series ook voorbij komen. ook daar is er een verschil wat er nu wordt gebruikt en wat 60 jaar terug normaal was.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Maar de bekommernis van de TS was vooral of er asbest door de katoenisolatie zat.
De enige kabel met asbest is bij mijn weten het snoer van strijkijzers van voor 1980.

Sine

Moderator

En vast nog wel ander hoog termperatuur kabel spul uit den ouden doosch.

Maar niet in RD draad inderdaad.

rubber/katoen draad was idd niet van asbest mantel voorzien, miss nog oude kabel in cv ketels oid. kans is wel aanwezig dat je die draad blank uit de buizen trekt, als de isolatie goed uitgedroogd is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Deze oude installatie is geplaatst rond het jaar 1936 geloof ik. De installatie is dringend aan vervanging toe. Op de eerste verdieping werkt geen enkel stopcontact meer, Bij elk stopcontact zie je sporen van ernstige verhitting aan de draadaansluitingen. Vandaag was de bewoner aan het stofzuigen op het gelijkvloers in de living, er kwam rook uit 1 vande stopcontacten met een luide knal erachter. Geen enkel stopcontact werk nu nog op het gelijkvloers. En de zekeringenkast bestaat maar uit drie groepen. Voor elke verdieping 1 paar zekeringen. En voor de duidelijkheid het huis licht in Belgie.

Thevel

Golden Member

kans is wel aanwezig dat je die draad blank uit de buizen trekt, als de isolatie goed uitgedroogd is.

Dat gebeurde constateerde ik ruim 40 jaar geleden al.
Zal nu alleen maar erger geworden zijn.

Sine

Moderator

In Belgie dus,

Dan moet er zover ik me kan herinneren dubbel geïsoleerd draad in, of kabel (xvb)

Maar mijn kennis van het arei is ruim 15 jaar roestig, dus daar zou ik iemand met parate kennis wat over laten zeggen.

Ook wat betreft renovaties in BE zijn er nog wat speciale aandachtspunten mbt keuring.

40 jaar geleden? maak er maar 55 jaar van. toen m'n oma dr jaren 30 huisje betrok in begin 60's was die stoffen draad al zo rot dat het zo eruit getrokken kon worden, isolatie bleef zitten. er zat maar 1 groep in die huizen toendertijd..

ts heeft het over Be en een paar zekeringen, dus ook nog een oud krachtnet waar je 2 fasen hebt op een wcd. zou me niet verbazen dat de knal een las was die overleden is, miss wel van wcd naar wcd gelust gezien er toen nog geen centraaldozen waren.

k zou niet te lang wachten met renoveren, of minstens een aardlek plaatsen, de leidingen kunnen onder spanning komen te staan, raak je de muur aan na t douchen kun je een schok krijgen door die rotte draad.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Na de zekeringenkast open te hebben gedaan bleek geen enkele zekering in dienst te zijn. Elk stopcontact en lichtpunt is enkel een soort van beveiligt door de hoofdautomaat in de meterkast.

Thevel

Golden Member

Op 19 juli 2018 23:13:55 schreef testman:
40 jaar geleden? maak er maar 55 jaar van.

55 jaar geleden was ik nog te jong om met 220V elektra te spelen. :)
Heb mijn vorige post aangepast.

evdweele

Overleden

55 jaar geleden was die katoen/rubber geïsoleerde draad al zo rot als een mispel.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2007890#2007890

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 19 juli 2018 23:19:21 schreef TF user:
Na de zekeringenkast open te hebben gedaan bleek geen enkele zekering in dienst te zijn. Elk stopcontact en lichtpunt is enkel een soort van beveiligt door de hoofdautomaat in de meterkast.

dit is helemaal fout, gewoon 25A op alle wcd's want anders gaan die zekeringen zo vaak stuk.. denk dat je daar eens duidelijk moet zijn, en dat de verzekering niet uitkeert als er zo brand ontstaat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Elektriciteit is in woonhuizen toch altijd een sluitpost.De meeste mensen denken, je hoort het niet, je ziet het niet, dus het zal wel niet belangrijk zijn..
En daarbij komt ook nog dat er (helaas) veel doe het zelvers zijn, die denken "dat doen we er wel even bij", bij een verbouwing.
Je wil niet weten wat er afgeprutst word.En ze willen steeds meer stroomvreters in huis, maar fatsoenlijk iets aanleggen is te duur..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

Kun je nagaan, dit is in BE waar de regels toch heel wat strenger zijn.

Als er bestaande buizen zijn kan VOB perfect, 2,5mm² voor stopcontacten (max 8 per kring van 16A) voor de lichtpunten 1,5 mm².
Zonder buizen wordt het XVB, beetje meer werk.

Op 20 juli 2018 09:45:52 schreef Sine:
Kun je nagaan, dit is in BE waar de regels toch heel wat strenger zijn.

is ook wel nodig, als je daar ziet wat er al aan de buitengevels hangt met spanlijnen over de gevels.. en regels zijn leuk, maar zonder controle heb je er niks aan. in BE komt er iig nog controle bij verkoop aan te pas.

je krijgt nu steeds vaker aanvragen voor 3140 keuringen, bij sommige is dat meer als een week werk. en dat is de controle alleen, het oplossen is nog wel meer werk. panden waar 50 jaar maar aan elkaar is gekroonsteend en doorgelust met whatever welke kabel er nog lag ergens, kasten die nergens meer aan voldoen, wcd's zonder kappen enz.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 20 juli 2018 18:10:48 schreef testman:
[...]

is ook wel nodig, als je daar ziet wat er al aan de buitengevels hangt met spanlijnen over de gevels..

90% draarvan is de CAI