LG Inverter linear compressor

ik zie wel iets wat me minder bevalt, stalen of alu leidingwerk wat de achterwand ingaat, ik mag hopen dat het alu is, anders heb je zo een BSH garantie achtig gevalletje..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Ik denk dat die dunne buisjes capillaire voelers zijn, of thermokoppels.

Hier nog even wat over cyclopentaan (wiki) https://nl.wikipedia.org/wiki/Cyclopentaan
Het blijkt een cyclische 5-voudige (pentagon C5H10) koolwaterstof te zijn. Gezien de term 'alicyclisch', lijkt het een cyclische koolwaterstof te zijn met zowel alifatische als aromatische eigenschappen. Ik ken die configuratie wel uit de biochemie. Meestal is het 5e atoom in de ring dan een zuurstof atoom (misschien ook stikstof of zwavel???). Maar ik weet er verder niets zinnigs over te vertellen.

KIF misschien.... ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 2 augustus 2018 22:41:55 schreef Tidak Ada:
Ik denk dat die dunne buisjes capillaire voelers zijn, of thermokoppels.

Maar ik weet er verder niets zinnigs over te vertellen.

een nadeel van cyclopenthaan is het hoge kookpunt. Daardoor zit je met drukken kleiner dan 1 bar , waardoor service (voor zover dat dit nog bestaat) een stukje lastiger is.

maartenbakker

Golden Member

Op 2 augustus 2018 16:05:55 schreef anoniem015:
[...]Als je met je wagen volgas vertrekt naar 100km/h zal ie ook meer verbruiken als dat je langszaam optrekt naar 100km/h.

Dat hangt er een beetje van af. Zeker een carburateurmotor zou zomaar een hoger rendement kunnen hebben met de smoorklep volledig open.

Op 2 augustus 2018 23:05:57 schreef kris van damme:
[...]

een nadeel van cyclopenthaan is het hoge kookpunt. Daardoor zit je met drukken kleiner dan 1 bar , waardoor service (voor zover dat dit nog bestaat) een stukje lastiger is.

Voor het opblazen van schuim, zoals bij deze koelkast, is dat toch geen probleem?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 2 augustus 2018 23:44:47 (34%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

achterop m'n koelkast staat ook pentane, terwijl er ook R600a inzit, het slaat op het gebruikte isolatieschuim..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Er is een essentieel verschil tussen pentaan en cyclopentaan. Pentaan heeft een rechte keten van vijf (penta) koolstofatomen ( C5H12 ), cyclopentaan is een gesloten ring van vijf koolstof atomen ( C5H10 ) .

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 2 augustus 2018 23:43:55 schreef maartenbakker:

Voor het opblazen van schuim, zoals bij deze koelkast, is dat toch geen probleem?

aha, het is gebruikt als schuimblazer. das natuurlijk een ander verhaal. was in de war met het koelmiddel zelf :-)

Staat al in onze planning, eens om de 6 maand de geforceerde koeling es reinigen. Geen punt!

Ik merk wel dat alles veel kouder is dan vroeger, en ook niet afkoelt tot het weer te laag gaat.

Het blijft allemaal op temp, in plaats van up en down te spelen met de temperatuur.
Die no-frost merk ik nu al op, dat is iets wat ik niet meer zou willen missen!!!
Vlees plakt niet meer aan elkaar gevroren, of zelfs plasticzakjes vroren vast aan elkaar.
Ook in de gewone koelkast geen vocht meer die dan alles soms kletsnat maakte.
Warmte probleem met sturingprint of voeding is hier ook niet aan de orde, die dikke plaat boven werd enkel handwarm onder vollast.

Tijdens normaal bedrijf zoals nu, is die plaat boven gewoon koud.
Lijkt in ieder geval dat LG hier ook werk van heeft gemaakt.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Arco

Special Member

Cool Chips lijkt me ook een leuke ontwikkeling voor solid-state koeling.
Helaas zijn ze al ruim 20 jaar in het 'experimentele stadium', dus je gaat je afvragen of er iets commercieels uit komt.
Met een efficiency van 55% wel een alternatief voor een compressor...

Is eigenlijk een Peltier met vacuum barriere tussen heet en koud.
(peltier is zo gruwelijk inefficient doordat er geen goede isolatie tussen warm en koud is)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@ Testman, dit is geen aluminium, maar goed verzinkt stalen leiding werk. Zelfs Bosch heeft er van geleerd hoor ik van een collega monteur. Het is niet meer zoals 10-20 jaar geleden dat gehele series BSH producten retour gingen door doorgerotte leidingen. BSH gebruikte onbehandeld staal destijds..

de tijd van de rotte leidingen bij bosch is rond 2007-2012 geweest denk ik, eerdere kasten waren nog goede. ik heb er overigens ook gezien met alu leidingwerk in de achterwand.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 3 augustus 2018 18:50:59 schreef testman:
de tijd van de rotte leidingen bij bosch is rond 2007-2012 geweest denk ik, eerdere kasten waren nog goede. ik heb er overigens ook gezien met alu leidingwerk in de achterwand.

Iets eerder, ik meen dat de BSH waar ik problemen mee had, zo rond 2002 gefabriceerd is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

heb ik nog net een goede dan, uit 2001 nog :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik keek nog even naar de foto's hierboven van Maaike en zag dat er aan de ingang van de compressor zelfs een zgn "sputterbocht" zit. De olie doet dus ook bij dit type compressor nog rondjes in de koelkring, of zou het gewoon een artistieke krul zijn?

tja, koperbuis in consumentspul is men doorgaans niet zo scheutig mee. echter wat me eerder lijkt is dat die krul erin is gemaakt omdat de compressor beweegt, te strak aanleggen zorgt voor herrie door resonantie en de buis kan scheuren. vooral inschakelen en uitschakelen geeft een trilling van de compressor. tevens vangt die bocht de temperatuur wisselingen op in de leidingen.

om de olie bij de compressor te houden mbt vervoer lijkt me niet, immers gaat die buis meteen naar boven toe.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 4 augustus 2018 13:41:22 schreef testman:

om de olie bij de compressor te houden mbt vervoer lijkt me niet, immers gaat die buis meteen naar boven toe.

Nee, het is omgekeerd. de sputterbocht zit ook hier in de retourleiding en helpt de olie de weg naar de compressor terug te vinden.

voor vibraties zou kunnen, maar was dit nou net niet een quasi vibratieloze compressor, en zonder de typische start-stop schommelingen?

dat zeggen de rubbers onder de compressor niet, net zo groot als onder een gewone compressor. bijgeluiden is niks abnormaals bij dit soort inverter compressoren. normaal hoor je die niet, want een aan/uit compressor maakt veel meer keet.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 4 augustus 2018 15:13:37 (26%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Deze compressor hoor ik nu helemaal niet meer draaien.
Ik moet echt mijn oor tegen de kast houden om überhaupt iets te kunnen horen.

Tijdens de werking even mijn hand op de compressor voelde ik helemaal geen enkele vibratie, was heel licht handwarm.
Als ie op zijn max werkt zal je wel wat vibratie voelen denk ik.

Maar dat ie nooit meer, dat was enkel tijdens de opstart.
Die compressor is echt tiny vergeleken met een gewone. Maar kan zeker zijn mannetje staan.
Ik weet nog dat in amper 1.5 uur de vrieskast al op -12 was, en dit bij 30 graden van de kast en omgeving.
Hij koelt zeker veeel sneller dan de Liebherr. Met amper 33W houd ie alles op temp.

Er zit onder die grote dekplaat nog iets denk ik, ik hoorde tijdens de opstart een pistonachtig geluid, nu niet meer. Nu hoor ik als hij start eerst een soort gezoem voor de motor aangaat, klinkt als een motor die zonder start cap zit. Maar dan echt heel licht achtergrond gezoem.

En soms hoor je klotsgeluiden net water, wel grappig. Maar totaal niet storend, je hoort het ook enkel zoals gezegd met je oor tegen de kast.

Verder lijkt het of die stalen buizen deel uitmaken van een ander circuit.
De koperen gaan allemaal naar boven in de kast, die stalen ook en zijn niet verbonden.
Misschien intern ergens verbonden, maar ik denk dat er onder die condensor nog iets moet zitten.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Ik heb ook een Inverter Linear koelkast van LG ( al 2 jaar )

Vandaag voor het eerst maar even de boel schoongemaakt aan de onderzijde. Wat een stof en troep zat erin en wat een stank toen ik met perslucht door de radiator ging.

Ben benieuwd wat dat met mijn stroomgebruik doet, ik heb een slimme meter die ik uitlees, kan dus alleen totalen zien. Morgenochtend maar kijken wat ie vannacht heeft gedaan !

thx allemaal hier voor het wijzen op het schoonhouden van de radiator en alles !!

Ik ben ook benieuwd hoe stroomverbruik was met vervuilde radiator. Net een airco onder hande gehad met vervuilde condensor, maar helaas is de klep van compressor niet helemaal goed meer door de overdruk die in het systeem daardoor ontstaan.

dat staat in de manual van elke airco, buiten en binnenunit jaarlijks schoonmaken. ik blaas er buiten ook jaarlijks met de compressor doorheen, met dit soort weer heeft ie het anders zwaar. die aangezogen pluizen en blad laten de koelribben dichtslibben. bedoel je de wisselklep voor verwarmen/koelen of de kleppen in de compressor?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Tsja, ik wilde ook eens onze airco met perslucht uitblazen....

Was dat een slecht idee, ik blaasde de lamellen gewoon dicht!
Daarna met bankkaart weer opengepeuterd. Nu stofzuiger en speciale borstel.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

op de compressor zit een stelknop, stel de blaaslucht in op 5 bar ofzo, en dan blazen. direct 8 bar erop blaast dat dunne alu wel krom ja..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik denk best blazen van de andere zijde om er meer stof uit te krijgen?

Familie die in vietnam woont heeft ook zo een koelkast in gebruik bij temperaturen van bijna dagelijks 35 graden.

Haar man doet daar in dat lekbakje enkele korrels Chloor die je kan krijgen voor zwembad. Gevolg geen geur en geen schimmel meer in het bakje.
Doen ze nu al 4 jaar zonder problemen, bakje is nu altijd helder wit en schoon.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zaterdag 4 augustus 2018 18:48:41 (71%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

vanuit de fan blazen door de radiator, het vuil zit meer aan de buitenzijde gezogen doorgaans..

waar rook was, werkt nu iets niet meer