LG Inverter linear compressor

Tidak Ada

Golden Member

Hier kun je R22 laten vervangen door ander gas:
http://csh-koelmiddel.nl/csh70-vervanger-voor-r22

Het is alleen en beetje ver. Ik heb het gecombineerd met een bezoek aan de lichtmis. Dat was te doen:
Verwijderingsbijdrage voor oud gas plus nieuw gas vullen € 200,- voor een ongebruikte (NOS) HITACHI unit.

Werkt naar tevredenheid :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com

dat is niet mals, alleen voor vullen met koelgas, zat er in die hitachi dan geen koelgas meer? je kunt dat gas in de buitenunit trekken met afkoppelen, dus je kunt zon ding verhuizen zonder bijvullen..

dat doen airco monteurs dan ook vaak, unit afkoppelen door gas in de buiten unit te trekken, en op de zaak de unit leegtrekken. immers is het niet zo makkelijk om een zware retourfles en weegschaal op dak mee te gaan slepen. je moet op de gram bijhouden wat er aan koelgassen weggaat en retour komt, de STEK is daar streng in..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Voor R134a is blijkbaar R1234yf in de plaats gekomen. Komt allemaal door de CO2 maffia omdat blijkbaar R134a een 1430 keer zo groot broeikasgas effect heeft en R1234yf maar 4x.
Heeft tegenwoordig niks met fluor meer te maken.

Het schijnt ook dat propaan goed werkt alleen een beetje jammer als je een lek krijgt met een vlammetje erbij.

Het beste werkt nog ammoniak, alleen zul je stalen leidingen moeten hebben.

[Bericht gewijzigd door henri62 op 1 augustus 2018 17:40:59 (11%)]

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.

het nadeel is dat je r1234yf niet 1:1 in een auto kunt doen, onder andere omdat veel dichtingen met o ringen zijn gemaakt, en dat mag niet met de vervanger van R134A, het spul is brandgevaarlijk. R1234yf komt dus voornamelijk in nieuwe wagens te zitten.

de organisatie die over de fluor gassen gaat probeert al jaren om het zover te laten komen dat alleen installateurs nog airco's mogen verkopen en aansluiten. effe zo'n voorgevuld ding halen bij de bouwmarkt willen ze eigenlijk uitbannen. dat zal niet zo makkelijk gaan gebeuren, want dat is natuurlijk gewoon de eigen zak spekken.

een R22 airco wordt in veel gevallen ook niet meer gemaakt, ook niet gevuld met ander gas. ding is afgeschreven, je krijgt er ellende mee waar je steeds op terug kunt gaan. als je goed kijkt naar een unit die 15 jaar heeft gedraaid dan zie je dat de boel al goed kort is op t kunstof, de buitenunit ( oa carrier ) zit vol met roest, elektrische verbindingen roesten nogal bij dit merk.

edit: het rendement van ammoniak is idd erg hoog in vergelijk met de huidige koelgassen. je ziet die installaties dan ook terug komen in nieuwbouw, met CO2 wordt er gekoeld, en daar koelt men de ammoniak weer mee. nadeel is dat je bewaking moet hebben met zo'n systemen, een direct lek is erg gevaarlijk. R12 en R22 hebben ook meer rendement, maar ja de fluor in die gassen en de ozonlaag zijn geen vrienden.

[Bericht gewijzigd door testman op 1 augustus 2018 17:57:01 (17%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Propaan werkt prima (R290) en dat beetje wat in een ijskast zit bijvoorbeeld is echt geen probleem.

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

R600a wat je koelkasten tegenkomt is ook een brandbaar gas, ookwel isobutaan genoemd. dat zat wat jaren terug nog in koelkasten, denk dat die hier het beiden hebben.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 1 augustus 2018 17:39:22 schreef henri62:
Voor R134a is blijkbaar R1234yf in de plaats gekomen. Komt allemaal door de CO2 maffia omdat blijkbaar R134a een 1430 keer zo groot broeikasgas effect heeft en R1234yf maar 4x.
Heeft tegenwoordig niks met fluor meer te maken.

[...]

Ho eens even, is dit niet voornamelijk een probleem omdat CO2 wel op natuurlijke wijze afgebroken wordt en die fluorverbindingen niet? Volgens mij is accumulatie een groter probleem dan het daadwerkelijke broeikaseffect (beetje als SF6, wat nauwelijks uitgestoten wordt, maar een absurde broeikaspotentie heeft en door geen bekende natuurlijke processen afgebroken wordt).

Op 1 augustus 2018 20:55:54 schreef Kruimel:
[...]Ho eens even, is dit niet voornamelijk een probleem omdat CO2 wel op natuurlijke wijze afgebroken wordt en die fluorverbindingen niet?

dat CO² zomaar Afgebroken wordt is nu ook wat te positief. Ik denk dat je bedoelt dat CO² terug kan opgenomen worden in de cyclus via opname door planten. er zijn inderdaad geen planten die fluorverbindingen opnemen.. (en mijn tandpasta is geen plant :-) )

maartenbakker

Golden Member

Op 1 augustus 2018 17:39:22 schreef henri62:
Voor R134a is blijkbaar R1234yf in de plaats gekomen. Komt allemaal door de CO2 maffia omdat blijkbaar R134a een 1430 keer zo groot broeikasgas effect heeft en R1234yf maar 4x.
Heeft tegenwoordig niks met fluor meer te maken.

Toch zijn dat wel allebei fluorverbindingen, en dat is ook precies de reden dat ze een groot broeikaseffect hebben; ze worden bij normale temperaturen niet simpel afgebroken en kunnen hun schadelijke effect heel lang blijven uitoefenen.

Het schijnt ook dat propaan goed werkt alleen een beetje jammer als je een lek krijgt met een vlammetje erbij.

Het beste werkt nog ammoniak, alleen zul je stalen leidingen moeten hebben.

Niet alleen stalen leidingen, maar ook glazen longen en ogen. In industriële ruimtes waar ammoniak vrij kan komen, staat (al dan niet verplicht) doorgaans een veiligheidsdouche. Daaronder ben je relatief veilig. Ik ben het opzich met de mafia eens dat je broeikasgassen niet in de lucht wilt hebben; R134a niet en R1234yf misschien eigenlijk ook liever niet al is het op broeikasgebied een goed compromis. Propaan, isobutaan, etc. zijn bovendien veiliger in geval van brand (!!!) omdat ze schoon opbranden en geen waterstoffluoride, zenuwgassen en wat dies meer zij veroorzaken.

Zou je geen brandbaar gas willen gebruiken, dan kun je CO2 gebruiken; heeft een broeikaseffect van precies 1x. Overigens zijn zowel ammoniak als CO2 giftig. Elk op hun eigen manier. Uit de losse pols denk ik eigenlijk dat stofjes als propaan en isobutaan veiliger zijn zolang je ze niet aansteekt (ammoniak is trouwens net zo goed brandbaar en geeft dan minder prettige bijproducten).

Let op! Koudespray en druklucht uit de spuitbus is nog heel vaak R134a of een aanverwant middel. Kijk dus altijd even op de bus voor je hem leegspuit; ik veroorzaak dezelfde uitstoot toch liever met een autoritje op en neer naar Spanje (!). Er is tegenwoordig ook een dure koudespray/druklucht die uit R1234xy bestaat, en goedkope koudespray/druklucht die uit zuivere koolwaterstoffen bestaat (dus brandbaar). Die laatste gebruik ik bij voorkeur bij troubleshooten, hoewel je er 9 van de 10 keer ook een beetje alcohol op kunt laten verdampen en ik dat in de praktijk dus vaker doe.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 1 augustus 2018 21:36:34 schreef maartenbakker:In industriële ruimtes waar ammoniak vrij kan komen, staat (al dan niet verplicht) doorgaans een veiligheidsdouche.

Lijkt me een beetje raar: Ammoniak is een gas. Dan valt er weinig af te douchen: Sterker nog het lost goed op in water en dan krijg je ammonia wat net zo schakelijk is.

Een gasmasker met koolstof filter is een stuk veiliger en beter.

Om weer even OT te komen. Ik zag vandaag bij een kennis ook een Samsung linear inverter combi kast staan. Die zien er zo op het oog ook degelijk uit.

Zijn er ook vrieskisten (60x60 cm) met zo'n compressor? Ik moet de mijne ook vervangen want de isolatie is ook "op": de bovenste 10 cm wordt nat. Dan is het wel tijd denk ik.

Zo'n kast is ook wel interessant als ik zo de verbruiks-cijfers zie.

-edit- @testman: Natuurlijk is er ook een vloeibare vorm, dat is bij alle koelsystemen zo. Bij een lek zal het snel in gas omgezet worden. En het ruikt zo sterk dat je geen alarm nodig hebt ;-(

Inderdaad: Een hele leiding eruit rijden is wel erg lomp. Dan gaat het ook drastisch mis en is er maar een oplossing: Heel hard weglopen.

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.

ammoniak is een gas, maar in die grote systemen bij oa vleesverwerkers en ijsbanen, groentehandel zit het er wel in vloeibare vorm in. overal zitten detectoren om meteen een alarm af te laten gaan bij een lek in dat systeem. het is geen aardgas, daar kun je nog wel mee buitenkomen met een lek, bij een ammoniaklek ben je mee om, zeker als het in vloeibare vorm lekt. je zou zeggen dat een lek niet gauw voorkomt, maar met een palletruck een leiding eruit rijden is ook 1 van de mogelijkheden. heb het recent nog bij 112 meldingen voorbij zien komen, mee al t volk naar buiten als dat alarm afgaat, brandweer gaat het lek dan dichten in een helemaal dicht pak.

evengoed, het rendement van dat spul is goed, mede daarom kom je het vaak tegen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 1 augustus 2018 21:47:39 schreef henri62:

-edit- @testman: Natuurlijk is er ook een vloeibare vorm, dat is bij alle koelsystemen zo. Bij een lek zal het snel in gas omgezet worden. En het ruikt zo sterk dat je geen alarm nodig hebt ;-(

.

Je zal het niet lang ruiken, want het zuivere ammoniak brand in enkele seconden je reuksensoren definitief weg, net zoals je ogen, je longen je bilspleet, oksels etc... het reageert heftig met al je vochtige zones.
kortom, als je het ruikt is het al te laat. vandaar dat er zeer voorzichtig mee moet omgaan. Je komt het ook enkel in grote installaties tegen, dus de hoeveelheden NH3 zijn groot. Ontstaat er onverhoopt toch een groot lek, dan is het meteen goed raak en is het iedereen meteen naar buiten, anders hoeft het niet meer..

maartenbakker

Golden Member

Op 1 augustus 2018 21:47:39 schreef henri62:
[...] Lijkt me een beetje raar: Ammoniak is een gas. Dan valt er weinig af te douchen: Sterker nog het lost goed op in water en dan krijg je ammonia wat net zo schakelijk is.

Maar op dat moment voorkom je wel longschade. Ervan uitgaande dat er niet alleen water en ammonia is maar ook nog zuurstof. Bovendien verlaag je de concentratie.

Nou kan je er natuurlijk ook gewoon meteen zoutzuur bij gooien, en van de salmiak genieten... Maar in de praktijk krijg je dan waarschijnlijk zowel brandwonden van het zuur als van de base.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 2 augustus 2018 00:22:08 (22%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Frederick E. Terman

Golden Member

Op 1 augustus 2018 19:24:32 schreef Sine:
Propaan werkt prima (R290) en dat beetje wat in een ijskast zit bijvoorbeeld is echt geen probleem.

Het zou inderdaad raar zijn dat 'eng' te vinden, terwijl je evenveel propaan in je broekzak hebt in een breekbaar hardplastic houdertje - als aansteker.

Maandag komt mijn nieuwe linear compressor koelkast. Hoi!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

In zowel de oude Liebherr als mijn nieuwe kast wordt R600a gebruikt als koelmiddel.

Op onze nieuwe Fiberlaser op werk zit op de kast met plc en alle elektronica ook bovenaan een kleine compressor. Ook die gebruikt R600a.

Ben bezig met foto, dus die komen eraan. Zijn anders veel te groot om te posten.

Voor de LG is dus helemaal geen sprake van een ventilator voor de elektronica. Alles zit duidelijk bovenaan bij voeding. Er is beneden inderdaad een grote 4 draad ventilator, die sterk lijkt op een wasmachine pomp motor. Die blaast lucht door een grote spiraal van buisjes met koeling eraan, die gaat dan naar de condensor. Onderaan die spiraal zit een bakje met een buisje dat van bovenuit komt. Er stond een heel klein beetje water in dit bakje. Diezelfde koellucht blaast dan ook nog over de hele kleine compressor. Je zou het niet geloven hoe klein die compressor is vergeleken met die van Liebherr. Maar als die kleine volle gas geeft, koelt ie enorm veel sneller dan de oude kast!

Overigens is het vreemd dat eens de koelkast aan gaat altijd heel traag naar 33W gaat. Het wordt nu zowel overdag als in de nacht nooit meer dan 33W, enkel als ik de snelvries functie gebruik gaat de motor op 70 tot 80W
draaien (Schommelt), die 110W doet ie nooit meer.

Als de temp dan bijna bereikt is kan hij 2 dingen doen.

1 compressor gaat heel geleidelijk weer naar 10W en schakelt dan uit.
2 Schakelt de compressor onmiddellijk uit.

Veel hangt dus waarschijnlijk af van wat hij meet met die sensor.

Why o why does Macbook ALWAYS DIE?

Op 31 juli 2018 02:37:45 schreef CrossFireX:
Ik vind het enkel nog altijd vreemd dat de condensor aan de achterkant meestal gewoon steenkoud blijft.

Op 2 augustus 2018 13:54:43 schreef CrossFireX:
Die blaast lucht door een grote spiraal van buisjes met koeling eraan, die gaat dan naar de condensor.

Door voorafgaande geforceerde koeling heeft de condensor al heel wat minder werk.

Op 2 augustus 2018 13:54:43 schreef CrossFireX:
Overigens is het vreemd dat eens de koelkast aan gaat altijd heel traag naar 33W gaat.

Als je met je wagen volgas vertrekt naar 100km/h zal ie ook meer verbruiken als dat je langszaam optrekt naar 100km/h.

Op 31 juli 2018 01:26:07 schreef CrossFireX:een ding weet ik nu wel zeker; Er is hier een intelligente schakeling aan het werk.

Gewoon een PID-regelaar aan het werk die met behulp van een aantal sensoren bepaalt welk vermogen nodig is om de gewenste temperatuur te bereiken binnen een bepaalde tijd.
M.a.w. hoe snel je moet optrekken naar 100km/h om zuinig en op tijd op je werk aan te komen ;-)
Misschien is het zelfs niet nodig om 100km/h te rijden...

Op 2 augustus 2018 13:54:43 schreef CrossFireX:
Je zou het niet geloven hoe klein die compressor is vergeleken met die van Liebherr.

Dat geeft ook weer wat meer nuttig kastvolume

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning
Why o why does Macbook ALWAYS DIE?

de condensor schoonhouden valt veel verbruik mee te winnen, heb veel grote vriezers in onderhoud gehad welke vlot 1 uur draaiden zonder afslaan, even rooster los onder het toestel, 1,5cm stof van de condensor halen en ding sloeg in 4 minuten af. omdat het ding net boven de vloer zit, zuigt ie al het stof in de omgeving gewoon aan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 2 augustus 2018 13:54:43 schreef CrossFireX:
Als de temp dan bijna bereikt is kan hij 2 dingen doen.

1 compressor gaat heel geleidelijk weer naar 10W en schakelt dan uit.
2 Schakelt de compressor onmiddellijk uit.

Ik denk dat ie een PID regeling heeft. De optimale instelling van die PID regeling hangt onder andere af van hoeveel spullen je in de koelruimtes hebt liggen. Kortom, daar hebben ze in de fabriek een redelijke slag naar geslagen en hopen er het beste van.

Kennelijk kan ie de gewenste temperatuur zodanig benaderen dat ie lamgzaam afbouwt ook al voordat ie er is, maar het kan ook gebeuren dat ie de gewenste temp dan zo snel nadert dat ie het gevoel heeft: "oops! ik ga er voorbij!"... Dan zal ie dus direct afslaan....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Net wat testman zegt 1x per jaar condensor reinigen, anders loopt verbruik enorm op. Tevens zit er een nakoeling op die langs de deurrand loopt, meestal van vriezer/ zijwand. Leidingwerk ziet er netjes uit, wel aandacht aan besteed. Zorg tevens voor goede lucht flow aan zijkanten.

Kan iemand mij vertellen wat de functie is van dat dikke reservoir boven de compressor, met die hele dunne draad eraan? Zat ook in de Liebherr.

Is blijkbaar met geen enkele buis verbonden beneden, maar alle aansluitingen ervan gaan ergens naar binnen.

En had het mis, geen 4 maar 5 draden lopen naar ventilator en onderaan nog ergens.

Bedankt alvast!

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op 2 augustus 2018 19:14:35 (14%)]

Why o why does Macbook ALWAYS DIE?

Heb de indruk dat hier enkel een condensor met geforceerde koeling aanwezig is.
Of zie ik dat fout?
Cyclopentane is ook weer een nieuw woord voor mij
Google zegt dat het een milieuvriendelijk blaasmiddel voor de produktie van isolatie is.

Dat dikke reservoir? Een filter die moet voorkomen dat vuil of achtergebleven vocht je capilair verstopt.
Huh,.. staat die horizontaal?
Moet die niet met het capilair naar beneden?

[Bericht gewijzigd door cj-tronics op 2 augustus 2018 19:29:23 (10%)]

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning

Op 1 augustus 2018 23:58:02 schreef kris van damme:
[...]Je komt het ook enkel in grote installaties tegen, dus de hoeveelheden NH3 zijn groot.

Niet waar: In absorpsie koelkastjes zit het ook. Ik had er ook een. Met de nadruk op "had".
Ook lek gegaan, het heeft de hele zondag geduurd voor de ammoniak uit het huis was getrokken.

Pas geleden nog een koelkastje gerepareerd met zo'n zelfde gevouwen condensor onder in. Ook alleen een geforceerde luchtgekoelde condensor.
De persleiding van de compressor liep nog wel door het condens bakje.
Mocht er water in staat verdampt het sneller, dat is hier niet.

[Bericht gewijzigd door henri62 op 2 augustus 2018 19:45:34 (16%)]

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.

Niet helemaal juist, het is geforceerde koeling plus condensor over de gehele lengte van de kast naar boven, langszij, en weer naar beneden. Dan voel ik dat de kanten licht warm worden, maar alleen als ie op zijn max werkt.

Op zijn maximum werd ongeveer een derde bovenaan van de dekplaat juist handwarm.

En er loopt ook een buisje met isolatie in het bakje met water, dat spiraalvormig over grond van het bakje loopt, onder die geforceerde koeling.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op 2 augustus 2018 20:06:14 (19%)]

Why o why does Macbook ALWAYS DIE?

Op 2 augustus 2018 19:12:52 schreef CrossFireX:
Kan iemand mij vertellen wat de functie is van dat dikke reservoir boven de compressor, met die hele dunne draad eraan? Zat ook in de Liebherr.

gaat het over de koperen bus? Das een droger / filter lijkt me. (uit voorzorg om eventueel restjes van de productie op te ruimen)

het bakje onder het stukje condensor naast de compressor lijkt me de "condensaatbak" waar het water , afkomstig van de verdampers naar toe loopt. (in verband met de no frost dus)