Slagboom in de herhaling

bprosman

Golden Member

In 2013 met behulp van dit forum en wat telefonissche consulten met _GJ de slagboom bij mijn ouders op de camping een "overhaul" gegeven , nieuwe lusdetector, Logo er in en die werkt sindsdien weer prima.
Momenteel heeft nummer twee last van de hitte, met wat aanschroeven hier en daar, tikje tegen de Jaren '70 lusdetector en het doet het weer even.
Om te voorkomen dat ik straks (weer) met mn knieen in de sneeuw dit ding moet repareren nu maar vast wat voorbereiden.

De motor is afgezekerd met 3x6A schroefzekeringen, is het dan toch nog handig/verstandig een thermisch blokje op een magneetschakelaar te zetten ?
De 3x6A word vervangen door een automaatje.

Verder is er gebruik gemaakt van de volgende Siemens magneetschakelaars :

3TB40
3TB41
3TH42
3TH80

Waarom niet allemaal de zelfde weet ik niet. Wat zou een modern makkelijk verkrijgbare vervanger zijn ?

Alvast bedankt voor ieders hulp/input weer.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
GJ_

Moderator

Voor normaal gebruik heeft een thermisch relais weinig nut natuurlijk, maar als de motor om wat voor reden dan ook wil blijven draaien omdat alle sensoren gemist zijn kan het een motor schelen.
Maar motoren die zo kort draaien hebben vaak geen thermisch relais. Kranen en takels doen het bijvoorbeeld ook vaak zonder omdat ze weinig toevoegen.

Magneetschakelaars gewoon vervangen door wat je leuk vind. Ik zou Schneider LC1D... nemen voor het bestelgemak. Die hebben standaard een maak en een verbreek hulpcontact hoewel je waarschijnlijk alleen verbrekers gaat gebruiken om op en neer kruiselings te vergrendelen. Magneetschakelaars met een mechanische vergrendeling niet gebruiken.

Voor de voeding gewoon een Meanwell, goed en goedkoop.

Schroefklemmen zijn ook niet meer van deze tijd. In een kast als deze zou ik gewoon Phoenix ST2,5 gebruiken.

De Logo ken je intussen wel. Ik geloof dat je in die andere boom een 06 hebt, daar zou je een 08 voor kunnen nemen.

Lambiek

Special Member

De tranen schieten toch wel in je broek als je dat zo ziet. Ik zou het opnieuw opzetten, de keuze die GJ maakt is een prima optie. Maar het maakt eigenlijk niet zo veel uit wat je gebruikt, als het maar goed is en makkelijk verkrijgbaar.

Zou ook voor een logo gaan, werkt lekker makkelijk en je hebt er ervaring mee sinds de vorige slagboom.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

een kastverwarming en werklamp erin, zou ik ook op de lijst zetten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Goed idee.

In de kast van de boom zelf zitten neem ik aan een motor, een heel mechaniek en eindschakelaars. Daar moet ook een lamp in!
(MD, bijlage 1, punt 1.1.4)

Op 7 augustus 2018 16:29:02 schreef GJ_:
Voor normaal gebruik heeft een thermisch relais weinig nut natuurlijk, maar als de motor om wat voor reden dan ook wil blijven draaien omdat alle sensoren gemist zijn kan het een motor schelen.

De slagbomen waar ik mee werk(te) hadden allemaal een thermische beveiliging aan boord. Vooral omdat de eindschakelaars soms de neiging hadden los te raken. Die verschoven dan op de as met het risico dat de motor door bleef draaien, tegen z'n slagbegrenzers aan.

Op 7 augustus 2018 16:29:02 schreef GJ_:
Voor de voeding gewoon een Meanwell, goed en goedkoop.

Maar alsjeblieft niet de R/S serie. Die roesten weg voor je er erg in hebt.

Op 7 augustus 2018 16:29:02 schreef GJ_:
Schroefklemmen zijn ook niet meer van deze tijd. In een kast als deze zou ik gewoon Phoenix ST2,5 gebruiken.

Sinds ik van een buitenmonteur op m'n kop kreeg wat betreft de plaatsing van de klemmen in een kast die ik bedraad had en sinds ik een keer buiten een van de standaard kasten moest aanpassen, ben ik niet meer zo'n fan van klemmen, maar misschien verschilt het per merk hoe makkelijk of moeilijk het is.

Zelf word ik in ieder geval niet zo vrolijk van deze Wago klemmen:
https://www.wago.com/us/rail-chassis-terminal-blocks/2-conductor-throu…

want je moet ervoor in een onmogelijke houding laag bij de grond zitten.

Deze zijn al beter, omdat je schroevendraaier er in kan blijven staan.
https://www.wago.com/us/rail-chassis-terminal-blocks/3-conductor-throu…

Op 7 augustus 2018 16:38:27 schreef Lambiek:
De tranen schieten toch wel in je broek als je dat zo ziet. Ik zou het opnieuw opzetten, de keuze die GJ maakt is een prima optie.

Hoewel ik het geheel eens ben met het opnieuw bedraden van deze kast, mag ik eerlijk stellen dat dit voor mijn begrippen nog behoorlijk netjes en overzichtelijk is.

@ GJ_: grappig dat alle slagbomen die wij nu kant-en-klaar binnenkrijgen geen enkele lamp hebben, terwijl er wel eindschakelaars in zitten. Gelukkig zit er (geloof ik althans) dan wel weer een 4-voudige contactdoos in de kast gebouwd.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
bprosman

Golden Member

De vorige slagboom is opgezet met een 220V Logo, voordeel is , het spaart een voeding uit. Nadeel is dan natuurlijk 230V over de eindschakelaars. Toch maar met 24V werken ?.

Kastverwarming heb ik destijds over nagedacht, het is wel een vrij grote kast. Het enige nadeel wat ik merkte is dat met -10 het display van de logo niet meer te lezen was maar verder deed hij het gewoon prima. Kan condens dan nog roet in het eten gooien ?

Werklamp en een extra WCD'tje staat inmiddels op de lijst.

In de kast van de boom zelf zitten neem ik aan een motor, een heel mechaniek en eindschakelaars.

Klopt.

[Bericht gewijzigd door bprosman op dinsdag 7 augustus 2018 17:11:46 (11%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
GJ_

Moderator

Op 7 augustus 2018 17:06:43 schreef weardguy: grappig dat alle slagbomen die wij nu kant-en-klaar binnenkrijgen geen enkele lamp hebben, terwijl er wel eindschakelaars in zitten.

Eigenlijk is dat dus gewoon wettelijk verplicht als je de richtlijn er op naslaat. Denk er aan dat de richtlijn over de minimumeisen gaat!! Je kunt je er dus vast wel onderuit l*llen maar dan kom je dus al snel met een installatie die randje kantje is. Goewoon uit goedkoopte of omdat niemand zin had om zich te verdiepen in de juiste soort en plaatsing van verlichting. Dit is een veiligheids- en gezondheidseis.

Die Wago klemmen uit je link zijn idiote dingen. Hoe krijg je ze gevonden :-)
De normale klemmen zijn gewoon frontaal te benaderen en dus een heel stuk handiger dan de gemiddelde schroefklem. En bovendien een stuk betrouwbaarder. Ik gebruik Phoenix, maar ook vrijwel alle Wago klemmen werken prettig.

De opmerking over meanwell: dat soort voedingen in een schakelkast verdient sowieso straf. Waarom niet gewoon een voor railmontage. En voor een klein kastje als dit zou ik een Meanwell MDR nemen, probeer die maar aan het roesten te krijgen :-)

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 7 augustus 2018 17:21:40 (16%)

Lambiek

Special Member

Op 7 augustus 2018 17:06:43 schreef weardguy:
Hoewel ik het geheel eens ben met het opnieuw bedraden van deze kast, mag ik eerlijk stellen dat dit voor mijn begrippen nog behoorlijk netjes en overzichtelijk is.

Vind je? Heb je het dan over het buitenland of hier in Nederland waar je nog erger tegenkomt?

Ik vind dit persoonlijk toch al aardig rampzalig moet ik zeggen. :)
Vind het aardige waslijnen voor zo'n klein kastje. Maar het kan altijd gekker natuurlijk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 7 augustus 2018 17:06:43 schreef weardguy:
[...]
De slagbomen waar ik mee werk(te) hadden allemaal een thermische beveiliging aan boord. Vooral omdat de eindschakelaars soms de neiging hadden los te raken. Die verschoven dan op de as met het risico dat de motor door bleef draaien, tegen z'n slagbegrenzers aan.

Kan je dan niet beter met een tijdrelais-tje uit de voeten?
De motor hoeft toch niet langer dan ca 10 sec te draaien van de gesloten naar de open stand of vv. Tijdrelais stel je dan in op bijv 15 seconde.
Uiteraard de eindschakelaars wel laten zitten.

GJ_

Moderator

Een motor van een slagboom kun je gewoon op een tijdbewaking zetten. Haalt ie binnen 5 seconden geen eindstand dan is er iets mis en kun je wel stoppen. En dan heb je niks aan een thermische beveiliging.
Aangezien er toch een logo in zit is dat allemaal wel te maken.

Een los tijdrelais is weggegooid geld. In een slagboom zitten al meerdere timers en die zijn samen duurder dan die enkele logo, die ze allemaal vervangt.

bprosman

Golden Member

Nog even een herhaling van mijn vraag, is 24V aan te raden of 230V only ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Shiptronic

Overleden

Camping + openbaar, ik zou voor 24V gaan. Better safe then sorry ;)

Blijft altijd leuk speelgoed voor de kinderen.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 7 augustus 2018 19:28:50 (27%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik zou voor 24VDC gaan. Voor weinig geld koop je een gelijkstroomvoedinkje. Maakt het allemaal veiliger.
Magneetschakelaars zijn (nagenoeg) even duur in een 230VAC of 24VDC uitvoering.
Ik zou de hele besturing in een kunststof binnenkastje zetten, bv Halyester van Eaton, Thalassa van Schneider, Ci.. van Eaton (of als je voor goedkoop gaat, URIARTE van Dijkman uit Breda) of zoiets. Dan kan de kastverwarming komen te vervallen en zijn alle komponenten veel beter beschermd. Vooral je magneetschakelaars, daar komt geen kondens meer in.
Als je het zo doet zoals nu mag officieel de kast niet open als het regent!

Neem looptijdbegrenzing, past allemaal in je LOGO, dus kost niet meer dan wat programmeerwerk.
Dus als de slagboom bv in 2 sec opent of sluit, dan neem je bv 4 sec. Als de eindschakelaar dan niet berijkt is schakel je uit, kun je ook een storingslamp op maken.

Als je een wcd plaatst voor werkzaamheden dan moet deze achter een aardlek max 30 mA.

P.S. Magneetscahekaars schakelen veel gedurende korte tijd, neem ze minimaal 1 slag zwaarder.
Kost een paar centen meer, maar de levensduur gaat enorm vooruit.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
bprosman

Golden Member

Jullie (oa _GJ) hebben het over een lamp. Daarmee bedoel je toch een “werklamp” in de besturings- en motorkast, niet de knipperlichten op de slagboom toch ?

Oh en misschien nog een domme vraag, hoe lus je die Phoenix 2,5 klemmen door ? Dubbele adereindhlsen ?

[Bericht gewijzigd door bprosman op dinsdag 7 augustus 2018 21:49:59 (24%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Hier op het werk staan ongeveer 50 slagbomen verdeelt over 10 kunstwerken. Onlangs zijn er nog 4 bij gekomen op een nieuwe brug. In geen enkele van die kasten zit een verlichting.

Na de garantie periode wordt meestal alle elektronica uit de kasten gesloopt. Alleen motor en contacten blijven dan over. De ervaring leert dat de elektronica in de kast een zwakke schakel is.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Shiptronic

Overleden

Waarom bestel je ze niet zonder? ben je gelijk van het gedonder af en goedkoper.

@TS, voor mij zou het simpel zijn, ik copier alles 1:1 met de kast die al gedaan is. Dan heb je gelijk uitruil parts en minder spare parts, en maar 1 software* varianT.

Catagorie KISS.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
bprosman

Golden Member

18A magneetschakelaars ? Motor zit nu met 6 A afgezekerd of mag het een tandje minder ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Een werklamp pas je toe als de kans bestaat dat je in het donker naar de kast moet voor een storing.
Kun je de storingen uitstellen totdat het licht is, dan is een werklamp niet nodig.
Neem een klein TL Lampje (portiekaratuurtje 1x8W) en die schakel je met een deurschakelaar (eindschakelaar tegen de deur). Als de deur open gaat dan gaat gelijk de lamp aan.

Klemmen kun je doorlussen met dubbelle adereidhulzen, alhoewel het bij insteek/veerklemmen beter is GEEN adereindhuls oid toe te passen. Er bestaan ook doorverbindingstrips die je zelf oplengte (max 10) kunt maken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 7 augustus 2018 17:18:41 schreef GJ_:
Eigenlijk is dat dus gewoon wettelijk verplicht als je de richtlijn er op naslaat. Denk er aan dat de richtlijn over de minimumeisen gaat!! Je kunt je er dus vast wel onderuit l*llen maar dan kom je dus al snel met een installatie die randje kantje is. Goewoon uit goedkoopte of omdat niemand zin had om zich te verdiepen in de juiste soort en plaatsing van verlichting. Dit is een veiligheids- en gezondheidseis.

Ik snap je relaas, maar ik ga niet over het aankoopbeleid waar ik werk. Die dingen worden zo ingekocht en wie er wel over gaat, weet ik niet eens.

Op 7 augustus 2018 17:18:41 schreef GJ_:
Die Wago klemmen uit je link zijn idiote dingen. Hoe krijg je ze gevonden :-)

Simpel, artikelnummers op de dozen inkloppen bij Wago ;) .
Ik ben ook niet gecharmeerd van die 'actief duwen om veerklem te openen' types. Die schuine types, waar je een schroevendraaier in kan steken om de klem open te duwen en die vervolgens gewoon blijft staan, werken best aardig, ook op lage hoogte boven de grond.

Wago Topjob werkt nog prettiger vind ik, maar daar hebben wij dan weer geen identificatieplaatjes voor op het werk...

Op 7 augustus 2018 17:18:41 schreef GJ_:
De opmerking over meanwell: dat soort voedingen in een schakelkast verdient sowieso straf. Waarom niet gewoon een voor railmontage.

Jep, vind ik ook. Omdat ik ze regelmatig in schakelkasten tegenkom, dacht ik dat ik er misschien goed aan deed er voor te waarschuwen ;)

Op 7 augustus 2018 17:30:58 schreef Lambiek:
Vind je? Heb je het dan over het buitenland of hier in Nederland waar je nog erger tegenkomt?

Alleen Nederland, maar echt: detectorvoeten inclusief ingestoken detector die aan de draden in de kast hangen, hoofdschakelaars die op de bodem van de kast liggen omdat er geen plaats meer was, kabels met blote uiteinden, complete vogelnestjes omdat alle kabelgoten hun goten kwijt zijn geraakt (door wat voor reden dan ook) en de draden er langzaam uit zijn komen zetten, zaken die met dubbelzijdig plakband OP de frontdeksel van de kast gemonteerd zijn (want dat is sneller).

Serieus, ik ben misschien voorzichtig vergeleken met collega's, maar bij die kasten ben ik altijd verschrikkelijk op m'n hoede en ga ik er bij voorbaat vanuit dat de hoofdschakelaar omhalen niet de gehele installatie platlegt.

@ Bprosman: 18 A magneetschakelaars is goed. Volgens mij zaten in de onze 20A types voor 0,37 kW motoren.

@ buckfast: maar dat zijn ook wel wat andere types bomen voor zover ik weet. De meeste camping slagbomen zijn toch van aluminium. Stalen afsluitbomen met verjongingen zie je erg weinig vanwege het nogal zware en destructieve karakter van die dingen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 7 augustus 2018 21:56:15 schreef bprosman:
18A magneetschakelaars ? Motor zit nu met 6 A afgezekerd of mag het een tandje minder ?

Magneetschakelaars voor motoren selecteer je op :
a: vermogen of nominaalstroom van de motor,
b: gebruikskategorie (AC3)
c: schakelfrekwentie.
maar nooit op de waarde van de voorbeveiliging

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Shiptronic

Overleden

Op 7 augustus 2018 21:56:15 schreef bprosman:
18A magneetschakelaars ? Motor zit nu met 6 A afgezekerd of mag het een tandje minder ?

Kijk wat er in die andere zit en bestel dezelfde, zo veel mogelijk hetzelfde type, dan kan je ze utwisselen bij een storing. Niet zo vervelent als een manager die gevonden heeft dat maak relais 1€ goedkoper is dan wissel :(

en koopt er 1 extra ;) Als je hem gelijk koopt heb je niet nodig, ls je hem nodig hebt is hij nergens te vinden :)

@Toet, in het donker naar een kast toe is 1, waarom moet het altijd pijpestelen regen bij windkracht 8? en ja, en een "VIP" moet door de boom

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
bprosman

Golden Member

@Toeternietoe, had op de Schneider site alle parameters ingevuld, maar dan heb ik nog steeds de keuze uit 18A, 25A of minder

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

ik ben ook meer van de railklemmen met veer verbindingen, schroeven en zij invoer is altijd een gekloot geweest in volle kasten. tevens heb je geen aderhulzen nodig dan, het is zelfs beter van niet..

het huidige kastje is er echt 1 uit de 80's, niks als kroonstenen en later bijgeprulde klokjes en ontvangers. die antieke lusdetector welke behouden moet worden evt reviseren, en kap erover maken.

ik zou zeggen, meet die multiplex achterwand op en bouw de boel op de werkbank. later plank ineens swappen en aansluiten. hoofdschakelaar erin, en voeding direct daarop aansluiten. dinrails op een verhoging zetten, kun je met draden ook eronder door, tevens beter voor koeling en oneffen onderkanten. overigens hoort een werk wcd achter 30ma aardlek te zitten. ik bouw er vaker een alamatje in, een C10 of dergelijke. gezien er nogal wat later is bijgekomen, klemmenstrook ruim houden, wat extra vrije klemmen en de voeding en 24V met die railklem jumpers ook nog extra aftakbaar maken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Slagbomen , zeker bij RWS, hebben nooit een kastverlichting, voor zover ik ze gezien heb..Wel altijd antieke eindschakelaars.. waarvan er een heel zooitje inzitten..als er eentje kapot is, dan blijft de motor doorlopen , ook wel een leuk gezicht, gaat de boom steeds open en dicht :P
Wel zit er steeds een wcd in, t.b.v. de onderhoudsmonteurs..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..