555 PWM motordrive potmeter aansturen met arduino

Voor het aansturen van 2 rolstoelmotoren heb ik een setje
TE535-10-50V-PWM-DC-Motor-Speed-Controllers

Nu zou ik deze graag via een arduino op de rc ontvanger aansturen. Het programmeren en het omschakelen van draairichting lukt me wel, echter ben ik niet genoeg thuis in electronica om juist de potmeter te vervangen door de arduino.

In de drive word eerst de voedingsspanning middels een XL7015 buck converter naar ~ 9,8 V gebracht voor de relais en de 555 timer. Die laatste stuurt op zijn beurt weer 5stuks irf3205's aan.

Dit laatste stukje ziet er qua schema als volgt uit

Het liefst zou ik enkel de potmeter vervangen aangezien deze met een stekker op de print is bevestigd. Mijn vraag is waarmee vervang ik deze en hoe stuur ik deze aan ivm met t 9.8 en 5 V spanningsverschil.

Advies is welkom

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik zou denken dat je
* een pwm-uitgang van de arduino neemt
* daar een R/C combinatie achter hangt om een stabiele regelspanning te vormen
* een opamp toepast indien nodig om tot het volledige regelbereik te komen (van huis uit komt de Arduino niet hoger dan 5 volt)

Maar dit verhaal gaat er wel van uit dat je een regelspanning nodig hebt van 0 tot max en ik zie dat in je schema de "koude" kant van de potmeter niet aan massa hangt; wellicht wordt het dus wat complexer.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Sine

Moderator

@BFM, dat gaat inderdaad niet werken.

Makkelijkste optie, wip die 555 er uit en bied een PWM singaal aan op de plek waar pen 3 van de 555 zat.

Beste optie, neem een 'echte' speed controller, dit ding maakt een mider dan solide indruk met zijn relais H-brug.

Lambiek

Special Member

Op 15 augustus 2018 11:48:13 schreef big_fat_mama:
en ik zie dat in je schema de "koude" kant van de potmeter niet aan massa hangt; wellicht wordt het dus wat complexer.

Dat klopt en dat moet ook niet, zie schema van de motorregelaar hier op de site.

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling…

Op 15 augustus 2018 11:44:11 schreef pauluzs:
Nu zou ik deze graag via een arduino op de rc ontvanger aansturen.

Bedoel je hier een modelbouw rc ontvanger?

Als dat zo is:
Zelf lees ik een modelbouw ontvanger uit en die waarde zet ik om naar een pwm signaal, dat is niet zo heel moeilijk.

Het liefst zou ik enkel de potmeter vervangen aangezien deze met een stekker op de print is bevestigd. Mijn vraag is waarmee vervang ik deze en hoe stuur ik deze aan ivm met t 9.8 en 5 V spanningsverschil.

Denk niet dat het makkelijk zal gaan, als het al gaat. Je hebt nu niet echt een goede keuze gemaakt qua regelaar. Eigenlijk moet je een regelaar hebben met een 0 tot 5VDC ingang om je toeren te regelen. En dan ben je er nog niet, want dan moet je het pwm signaal dat je Arduino gaat genereren nog omzetten naar een 0 tot 5VDC spanning. En dat kun je weer doen met een filter en eventueel een opamp.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Die 555 is misschien wat lastig om eruit te wippen, maar je kunt dit ook al oplossen door de 1k weerstand eruit halen en de 555 voor spek en bonen te laten zitten.
Je kunt dan je Arduino PWM signaal via een los weerstandje van 1k aanbieden op de basis van die transistor.

Lambiek

Special Member

En als je dat gaat doen "een pwm signaal op pin_3 zetten" let er dan op dat je in de software de motor eerst stil zet voordat je hem van richting laat veranderen, anders is het snel gedaan met je regelaar. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 15 augustus 2018 12:38:02 schreef Zonnepaneeltje:
Die 555 is misschien wat lastig om eruit te wippen, maar je kunt dit ook al oplossen door de 1k weerstand eruit halen en de 555 voor spek en bonen te laten zitten.

Je kunt ook de NE555 als level shifter/gate driver gebruiken. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat er een 1k weerstand en bipolaire tor aan de uitgang zitten; waarschijnlijk is die weerstand veel kleiner (10 ohm of zo), en stuurt die een MOSFET aan in plaats van een bipolaire tor.

Je kunt een PWM signaal aanbieden op het knooppunt van pin 2 en 6 (trigger en threshold), maar 5V is daar niet genoeg als het ding 12V voeding krijgt; je moet namelijk op 2/3de van de voedingsspanning komen voor een hoog signaal. Je kunt die grenzen verleggen door een weerstand van 3k3 of iets minder van de control pin (pin 5) naar de ground te zetten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Super tips,

Heb hem inmiddels aan de praat, makkelijkste optie was de trace naar de Mosfets te onderbreken. Met een optocoupler van de 9.8 V naar de Gates heb ik voldoende spanning en tevens scheiding tussen driver en arduino/rc onvanger.

Lambiek

Special Member

Dat is mooi dat het werkt. :)

Hoeveel Watt zijn je motoren? En wat ga je er mee doen? Ben verder niet nieuwsgierig hoor. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Eh, met alleen een optocoupler gaan de MOSFETs langzaam aan, en nog veel langzamer uit, dat gaat wellicht nog goed als de motoren vrij kunnen draaien maar niet als ze serieus koppel moeten leveren.

Waarom wil je een scheiding voor je Arduino? Zo'n ding kost 3 euro uit China, niet echt de moeite waard om te beschermen. Daarbij, als je doet wat ik zei, en de NE555 als gate driver gebruikt, kun je een weerstand van 1k of zo tussen je Arduino en de 555 zetten, waardoor die Arduino ook heel blijft als de rest uitfikt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Motoren zijn 24v 10A, deze liggen in een rc tank formaatje salontafel ;)

Reden voor deze drivers is simpel, had ze al liggen. De opto zit ertussen omdat enkel de 5V van de arduino niet voldoende is de gates aan te sturen. en Voornamelijk om storingen uit t RC circuit te houden (servo's gaan anders vreemde dingen doen) Maar idd 31250 khz is net te snel voor de opto's.

Lambiek

Special Member

Op 16 augustus 2018 09:04:41 schreef pauluzs:
Motoren zijn 24v 10A, deze liggen in een rc tank formaatje salontafel ;)

Leuk, fotootje. :)

Reden voor deze drivers is simpel, had ze al liggen.

En toch is het niet de beste keuze.

De opto zit ertussen omdat enkel de 5V van de arduino niet voldoende is de gates aan te sturen.

Maar dat is niet het enige, ze kunnen ook niet genoeg leveren om je fets snel open en dicht te sturen. Je kunt beter een goede driver gebruiken om je fets aan te sturen. Of zoals SparkyGSX al zei, gebruik de NE555 als driver.

En als je helemaal niets te doen hebt, misschien kun je hier iets mee.

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/159/modelbouw/1q-motorrege…

Is wel één richting, maar dat kun je weer oplossen met relais, deze is beveiligt tegen overstroom en temperatuur.

Of deze, dit is een volledige H_brug.

https://www.circuitsonline.net/files/images/000444.png

Komt uit dit artikel.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/41

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Leuk, fotootje. :)

In aanbouw

Dat t niet de beste drivers zijn zal ik zeker niet onkennen. weggooien of niet gebruiken is ook zonde.
Even close up zonder schema te tekenen.

Om t toch zonder opto te willen proberen zoals
SparkyGSX voorsteld:

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat er een 1k weerstand en bipolaire tor aan de uitgang zitten; waarschijnlijk is die weerstand veel kleiner (10 ohm of zo), en stuurt die een MOSFET aan in plaats van een bipolaire tor.

555>gate=300 Ohm gate>GND=10 kOhm

Je kunt een PWM signaal aanbieden op het knooppunt van pin 2 en 6 (trigger en threshold)

Zou dit kunnen op de rechtse pin van de 3 polige connector,(origineel voor de pot), door de 1k weerstand met de diode nog op zijn plek?

maar 5V is daar niet genoeg als het ding 12V voeding krijgt; je moet namelijk op 2/3de van de voedingsspanning komen voor een hoog signaal. Je kunt die grenzen verleggen door een weerstand van 3k3 of iets minder van de control pin (pin 5) naar de ground te zetten.

Linker pin van de 3 polige connector is de 9~12 V vcc ook door 1k, maar wanneer ik de voorgestelde 3k3 van 5 naar ground zou zetten. liggen de Arduino en de controller nog wel aan dezelfde ground dan?

Of zo t ook mogelijk zijn een NPN transistor tussen de linker pin (vcc) en de rechter pin (555 2/6) te zetten en de middelste pin (555 7) open te laten? arduino en drive aan de zelfde ground te zetten en die tor met het 5V pwm signaal aan te sturen?

Wellicht dat dan wel 31,25 of 62.5 kHz mogelijk zijn.

Lambiek

Special Member

Op 17 augustus 2018 12:46:49 schreef pauluzs:
In aanbouw.

aardig formaat. :)

Zou dit kunnen op de rechtse pin van de 3 polige connector,(origineel voor de pot), door de 1k weerstand met de diode nog op zijn plek?

(*) Daar durf ik geen uitspraak over te doen, ik weet niet of dat schema klopt wat je gepost hebt.

liggen de Arduino en de controller nog wel aan dezelfde ground dan?

De gnd van de regelaar en van de Arduino moeten wel aan elkaar. Maar zoals ik al zei. (*)

Wellicht dat dan wel 31,25 of 62.5 kHz mogelijk zijn.

Heb je de pwm frequentie gemeten van je regelaar?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 17 augustus 2018 13:21:02 schreef Lambiek:
De gnd van de regelaar en van de Arduino moeten wel aan elkaar. Maar zoals ik al zei. (*)

Oh, dan zit jij waarschijnlijk met een ander schema in gedachten dan ik.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Ik doel op dit stukje rew.

https://www.circuitsonline.net/forum/file/34433

Als je de gnd hiervan niet aan de gnd van de Arduino legt, gaat het niet werken. Als hij het zonder optocoupler gaat doen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Oh, ik dacht aan het "met opto de gate van de fet aansturen"... Dus inderdaad verschillende schemas.. :-)

Edit: Ah! Ik zie dat ik inderdaad gemist had dat het gesprek op "zonder opto" was gekomen. Mijn fout. Sorry. (ik vond waarschijnlijk een oud tabje met een CO discussie wat ik eerder al geopen had of zoiets).

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 18 augustus 2018 14:33:41 (50%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/