Hallo allemaal,
Tja daar is ie weer!
Nu even met wat vraagjes over de Kroko Tuner ik heb hem destijds op het AM forum gevonden.
(via MRF en WestCoast)
Of de naam KrokoTuner helemaal goed is weet ik niet zeker.
De naam denk ik komt door het gebruik van krokodillen klemmetjes.
De tuner is vrij simpel en wat ik wel eens gelezen heb is hoe minder rommel een tuner bevat des te beter die is!(of het klopt???)
De Tuner op zijn aller simpelst zijn twee(2) spoelen een(1) afstemC en dat zou het moeten zijn.
De eerste spoel L1 zou 4..5..6 windingen moeten zijn, diameter ongeveer 50…60MM
De tweede spoel (L2) zou daar onder zitten met X aantal windingen (in mijn geval 18 windingen per ongeluk)
En door middel van krokodillen klemmetjes zouden dan eigenlijk de verbindingen gemaakt moeten worden.
En ja natuurlijk is het gemak van die krokodillen dat je ze kunt verplaatsen tot het beste punt gevonden is.
In mijn kroko tuner zitten wat afwijkingen er zit een extra afstemC (C1) en een punt waar ik kortsluiting maak (als ik op de 20mTr wil uit kommen op punt B)
https://postimg.cc/image/mgnjj5i5j/
Naar mijn mening doet die Kroko Tuner het best wel goed!
Misschien is het ook iets voor jullie, de lezers? (ik schrijf maar wat)
En of de mensen hier op het forum deze simpele tuner goed genoeg vinden is nu ook de vraag?
En ja ik heb een afstemC aan de mantel van de 50R coax gezet en soms (bij een bepaalde waarde)
Helpt de afstemC wel ietsjes beter lijk (LET OP LIJKT!)
Ik kombineer trouwens deze tuner met de tuner in mijn Kenwood TS 480SAT
Want anders lukt het mij misschien niet om alles plat te krijgen
Ik hoor nu denken dus met alleen de Kroko Tuner lukt het niet!
En jahaaa eerlijk gezegd klopt dat wel inderdaad!
Over het bruggetje B
Zelf vind ik dat kortsluiten niet mooi! (in de midden)
Mijn vraag gestel dat ik dezelfde hoeveelheid windingen links en recht zou kortsluiten,
Kan ik dan toch ook weer die 20mTr plat krijgen?
En zoals eerder gezegd wat vinden jullie van deze Tuner?
Ik heb trouwens er over zitten denken om ook dat systeem te gaan maken met steek spoelen.
https://www.tweedehands.nl/zendamateur/zend-ontvangapparatuur/ex-army-…
het idee komt volgens mij ook van dit soort spoelen af.
https://www.oz1bxm.dk/station/ant-tuner.htm
Tot zo ver heel eventjes.
VrGr Rob.
De 'krokotuner' is een afstammeling van al een heel oud ontwerp: 'A Completely Flexible Transmatch for One Watt to 1000'; McCoy, QST juni 1964 (link onderaan).
Dit is het schema:
De koppelspoel bestaat uit twee delen die je parallel of in serie kunt zetten met de schakelaar. Dat geeft nog weer meer flexibiliteit.
De koppelspoel zit hier niet óver de afstemspoel heen, maar tussen de twee helften ervan.
Je ziet hier dat de afstemspoel niet in het midden wordt kortgesloten, maar dat er aan de einden (bij A en B) windingen worden kortgesloten voor de hogere frequenties.
Ik zou dat in jouw geval ook doen.
Het nadeel van kortsluiten van het middenstuk is dat daar nu juist de koppelspoel zit.
De koppelfactor wordt daardoor vrij klein.
(De koppelspoel 'ziet' dan een groot stuk van de afstemspoel niet.)
Ja die, ik heb het er nog even bijgezet hierboven en een link toegevoegd.
Ik heb er ook een gemaakt indertijd en heb hem nog steeds, maar dan met insteekspoelen zoals die @Rob ook noemt.
Ik heb ook een afstammeling ervan,heb 'm ff uit het stof opgegraven voor de foto. 
Makkelijk dat internet,een foto die ik zelf niet meer heb vond ik net terug. Het maken van de spoel.
http://www.uploadarchief.net/files/download/bijnakl.jpg
[Bericht gewijzigd door Hubie op (16%)]
HOOWWww leuk zeg!
Ik dacht ff dat ik met iets aan kwam waar jullie geen gat in zagen.(ik schrok al!)
En natuurlijk is dit niet door mij bedacht, de genoemde jongens boven(MRF & WestCoast) kwamen er mee –
Omdat hun er toch een behoorlijk succes mee hadden!
Het viel mij trouwens tegen dat jullie mij niet ondersteboven gescholden hebben 
Ik bedoel jullie zouden (dacht ik!) dat in mijn schemaatje wel gezien hebben dat ik –
de afstemC 2 X plus minus 740pF bij de ingang aan de massa had gedaan in plaats de kern.
Is dat niet fout?
(het werkt geloof ik wel, maar vaak als ik de schakelaar dicht zet lukt het tunen mij ook)
Leuk dat jullie het allemaal tevoorschijn gehaald hebben,
Dankjewel FET en Hubie!
Ik heb nog even de tijd er niet voor gehad om een kleine spoel uitvoering er van te maken –
En ik bedoel dan eentje van zeg 10 windingen in plaats van 18 windingen.
Ik hoop dan daarmee de 20 tot en met de 40 meter te kunnen tunen.
Ik heb nu net trouwens ook even mijn antenne omlaag gehaald om die eens na te meten,
Wie weet hebben jullie daar nog iets over te vertellen?
Ik dacht dat ik de lengtes wist maar achter af kloppen mijn gegevens niet.
De inverted V de poot lentes zijn 2 X 10 meter en de ladder lijn (450R) ook 10 meter.
Ik kan de draden nog iets langer maken maar de ladder 1 2 3 nog niet.
(zou ik een stuk erbij moeten kopen als dat nut zou hebben?)
Ik moet dus nog knutselen met de, ja hoe noem je deze spoel? De frequentie spoel? (saampjes met C is RC)
Ook trouwens de hoeveelheid windingen die naar RX/TX gaan via de VD draad(1,5MM geïsoleerd)
Bij mij heb ik 4 windingen maar zag ook 5 tot 6 windingen!
Hoe kom ik nu aan de goeie waarde? 50oHm? Hoe weet ik dat….? Heeft iemand het wel eens gemeten?
Tot zo ver weer eventjes.
Vriendelijke groetjes uit omgeving Rotterdam weer!
Rob.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha rob007,
Goed bezig mooi weer dus nu de kans
ik heb niets meer aan antennes jammer misschien later op deze locatie.
De Kroko spoel (luchtspoel met taps) heb ik wel gebruikt maar ik was in het bezit van een rolspoel en dat is net even makkelijker.
Groet,
Henk.
de afstemC 2 X plus minus 740pF bij de ingang aan de massa had gedaan in plaats de kern.
Ja, dat is ook de gebruikelijke manier.
Op zich maakt het niet uit, omdat het een serieschakeling is.
Maar zo kun je de draaibare platen, dus de as van de condensator, mooi aan massa leggen. Dan brand je je vingers niet. 
Wat het aantal windingen van de koppelwikkeling betreft, dat is een kwestie van óf het schema van QST gewoon namaken - dat werkt in elk geval -, óf uitproberen.
e: Ik kan nu even niet bij mijn tuner voor een foto, maar hier is een plaatje uit een filmpje.
Het licht wat je ziet is geen lampje, maar een vonk die ik trek naar een koffielepeltje dat ik in mijn hand houd.
Hallo allemaal,
Ik had even ruzie met AdBlock (schrok me rot! Kon geen forum meer kijken!)
Hij doet het nu nog niet helemaal goed!(ik moet hem op pauze zetten!)
MAAR
https://postimg.cc/image/mgnjj5i5j/
Ik ben aan het experimenteren geweest en voor L2 een spoel van 12 windingen gemaakt(55MM Diam.)
Voor de afstemC van 80/100pF heb ik een dubbele afstemC 2X 40/450pF genomen en de 2 Cs in serie gezet.
Dus de massa van de afstemC los gelaten en de twee keer 40 tot 450pF in serie over de spoel gezet.
L1 heb ik nu eens in plaats 4 windingen 6 windingen gemaakt (wou kijken wat er van kwam!)
@FET (ouwe vonkentrekker! LOL!
) Ik heb inderdaad ook wel vonkjes gevoeld, geniepig!
MAAR hoe weet je nu of de impedantie 50R of goed is? 4,..5,…6Windingen???
Is daar inmiddels niet een regel of een tabel voor?
Zoveel windingen, draad dikte, diameter is….. of is dat te simpel gedacht?
Ideetje met geïsoleerd Plexiglas is ook wel een goeie ik gebruikte daar de oude kunststof broodplankjes van de vrouw voor (IKEA)
En ja steekspoelen daar zie ik ook wel wat in, daar kun je alle kanten mee op.
De tuner,
Ik heb hem getest en in kombinatie met de tuner van de Kenwood TS480 SAT
Er zit een onboord tuner in die K.wood maar die is niet ZO heel erg gigantisch maar door dan de twee tuners te combineren lukt het wel.
(heb eigenlijk zonder onboord tuner nog niet geprobeerd!)
De antenne is van de tuner met 10 meter 450oHm lintlijn verbonden naar 2 X 10 meter draad.
(in een iets te platte V vorm het aantal graden ofwel de poten wil ik nog wat meer IN de haak zetten.(dat betekent de mast langer maken!)
Ik kon nu 20 tot 40 meter de staande golf 1:1 krijgen op/met 10Watt,
Ik ben voorzichtig met meer vermogen tot nu toe 10Watt want de afstemC die ik nu gebruik is een kleinere soort.(kleine plaat afstand)
Ik heb ook wel een hele grote maar of ik die er voor gebruik weet ik even nog 1 2 3 niet.
Onder nog een foto van de oude/knutsel test tuner:
Eventueel suggesties of commentaar ik zou zeggen wees mijn gast!
Tot zo ver weer heel eventjes!
VrGr Rob.
NKHteB
nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
Beste OM,
je vroeg om commentaar, suggesties:
1. Ik volg je experimenten met belangstelling. Je bent lekker bezig, je probeert dingen zelf uit. Heel goed, daar leer je het meeste van.
2. Je vroeg naar een vuistregel betreffende het aantal windingen van de koppel-spoel. Mijn ervaring is, dat je met 4 a 5 windingen meestal wel goed zit. Zoals FET het ook al aangeeft, gewoon proefondervindelijk vaststellen. Bij "profs" (zie hieronder) zie ik ook vaak soortgelijke verhoudingen tussen spoel en koppel-spoel.
3. (Bijna)elke tuner werkt, althans je krijgt er een acceptabele SWR mee. Maar of de energie vervolgens ook de antenne bereikt, of de tuner opwarmt, blijft vervolgens de vraag. Een redelijk objectieve manier om dat vast te stellen, is om een RF stroommeter aan het begin van je voedingslijn te plaatsen. Vervolgens noteer je bij ieder experiment de uitslag van de meters. De feitelijke waarde is minder belangrijk, het gaat om de verhoudingen/uitslagen. Wel op dezelfde plek laten zitten! Zie hieronder 2 voorbeelden. De onderste is zelfbouw.
4. Ik weet niet of je de site van Frits PA0FRI kent. Daar staat een grote hoeveelheid informatie over zijn zelfbouwexperimenten. Met name ook over antennes en tuners. Al ben ik het niet met al zijn conclusies eens, zeer aanbevolen!
5. Tot slot toch nog een verbeterpuntje (geen kritiek!). De stroom-balun/choke aan de ingang kan wel wat netter (hi).
Veel plezier verder en succes.
N.
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Een inprikbare spoel lijkt makkelijk, zo kun je voor ieder bereik een spoel maken.
Zoals fet al aangaf hoef je de koppelspoel niet in of over de andere spoel te wikkelen.
In het midden plaats je de koppelspoel en daarnaast wikkel je, uiteraard aan beide zijde de spoel voor de parallelkring.
Bijvoorbeeld 2 maal 10 of 20 windingen.
Met aftakkingen van 5 of 10 windingen.
De spoel hoeft niet perse een luchtspoel te zijn, op een grote ringkern (T200) gaat het ook goed.
Bij mij heb ik 4 windingen maar zag ook 5 tot 6 windingen!
Hoe kom ik nu aan de goeie waarde? 50oHm? Hoe weet ik dat….? Heeft iemand het wel eens gemeten?
Daar is een (vuist)regel voor, maar ik weet niet of die het voor jou meteen gemakkelijker maakt.
- Als de koppeling variabel is (met een draaibare koppelspoel bijvoorbeeld), dan neem je voor de koppelspoel een waarde zodat de impedantie (XL) 50 ohm is. Je hebt dan geen seriecondensator nodig.
- Als de koppeling vast (constant) is, dan neem je de impedantie tweemaal zo groot, dus 100 ohm.
En de seriecondensator moet dan zo groot zijn, dat je serieresonantie kunt krijgen op de werkfrequentie. - Het probleem is dat de impedantie ook van de frequentie afhangt. Je moet dan maar van de laagste frequentie uitgaan.
Zo komen ze aan die schakelbare koppelspoel: in serie is voor 80m (en 40m doet dan ook mee). En parallel is voor 20m (en 10m doet dan ook mee).
Het is allemaal een heel uitgezoek, wat op zich best leuk is, maar het gemakkelijkst is toch dat QST-ontwerp voor de spoel na te maken.
- De spoelvorm is 63 mm dik, de draad is 1,6 mm dik.
- De totale spoel is 220 mm lang en bestaat uit 28+5+5+28 windingen.
- De buitenste 2x28 staan in serie en vormen de antennespoel.
Daarop komen de kroko's (windingen kortsluiten vanaf de buitenkanten, en de antenne aftakken op wat overblijft). - De binnenste 2x5 vormen de koppelspoel.
In serie voor 80 en 40 (en eventueel 30),
Parallel voor 20, 17, 15, 12 en 10 (en eventueel 30).
Trouwens, het hele artikel staat in mijn post hierboven.
Maak het zo, dan werkt het in elk geval.
Zelf gebruik ik dus die inprikspoelen uit de dump.
Dat werkt goed, maar ik merk dat de koppelspoelen eigenlijk te klein zijn voor dit doel.
Ze moeten daardoor bijna altijd op maximum koppeling staan (dus rechtop, evenwijdig aan de hoofdspoel), en de krokjes voor de antenne komen vrij dicht bij elkaar te staan voor goede aanpassing.
Maar het werkt wel.
--
Mooie foto's hierboven! Verder eens met de tekst. 
Hallo allemaal,
Allereerst dankjewel weer voor het schrijven!
50R koppel spoel,
Mijn koppel spoel is natuurlijk niet draaibaar en is nu 6 windingen,
Ik zal nog kijken of ik daarmee kan/moet experimenteren maar als ik het goed gelezen heb –
Kwam je merendeels wikkelingen te kort en ik had 4 windingen en is nu 6 windingen
(dan zou ik nu beter zitten met mijn 6 windingen HOOP IK!?)
NKHteB,
Ja zal die ringkern even opnieuw wikkelen klopt.
Ik weet niet hoe belangrijk het is om balans te meten(twee meters aan de lintlijn)
Maar het is neem ik aan toch het belangrijkste om wat er bij de eindtrap van de set aangeboden word?
Alhoewel nu niet directe maar zal ook eens kijken of ik niet ergens een dubbele VU meter kan om toveren tot meetinstrumentje misschien?
Liefst iets wat ik weg WEGNEEMBAAR op de lintlijn kan klemmen of zo.
En ik heb trouwens het schema(PDF) per direct al gepikt hoor FET!
Maar ga hem niet nabouwen, althans nog niet want ik heb eigenlijk al iets nu wat er op lijkt,
Moet het alleen strakjes zien netter te maken.
En ik heb nu trouwens een dubbele afstemC in serie gezet (zo’n kleintje, zal nog foto maken)
Maar in hoeverre ik het vermogen kan opdraaien moet ik nog even testen,
Ik weet niet hoe link dat gedeelte is en dan zoals die C geschakeld staat.
Anders combineren te kleine afstemC met vaste condensators.
Tot zo ver weer eventjes.
VrGr Rob.
De eindtrap zal wel werken, meestal is dat 50 Ohm,daar zet je gewoon een kabel aan..
De ANTENNE moet aangepast worden, meestal doe je dit met een tuner.
En als je dan een symmetrische antenne heb, met een kippeladder, dien je de (coax)kabel aan te passen aan de antenne.
Dit kan dus op verschillende manieren.
Als je een reflectiemeter tussen de kabel zet, weet je wel of de kabel aangepast is, maar NIET hoeveel de antenne straalt.
Het vermogen kan net zo goed door de tuner worden opgenomen..
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Rob, 
Zo'n aanpassingsunit is uiteindelijk een "trafo" als hij in resonantie is op jouw gebruikte frequentie.
Hij transformeert de eene impedantie naar de andere.
Je kan de impedantie van je antenne systeem dus omzetten naar een impedantie die jouw zender of ontvanger prettig vind 
Zoals met alle andere transformatoren heeft hij zelf geen bijna geen impedantie.
Een trafo heeft over een optimaal gebied, weinig verliezen.
Maar misschien kan je denken in "rendement" voor dat gespecificeerde frequentie gebied.
Voorbeeld, op jonge leeftijd geleerd uit Radio Blan-21
Neem een oude AMROH 7044 uitgangstrafo, als je die aan de uitgang belast met een weerstand van 5Ω
dan is de impedantie aan de andere kant van de trafo 7000Ω binnen de gespecificeerde bandbreedte van de trafo.
Hang je die trafo nu in de anode leiding van een eindbuisje en dat eindbuisje is gemaakt voor 7000Ω
dan heb je het maximale rendament en ook vaak de minste vervorming.
Bij moderne elecronica, zoals bij mijn breedband versterkers die ik wel eens maak, wordt de uitgangsimpedantie "hard" ingesteld.
Dat bedoel ik op deze manier, de versterker zelf, zoals een opamp met nog voldoende tegenkoppeling, heeft dan een uitgangs impedantie van kleiner dan 1Ω,
een inductie vrije serie weerstand maakt daar dan 50Ω van.
Het hoogste rendament krijg je dan als de belasting ook 50Ω is. (het signaal komt uiteindelijk een spanningsbron)
Dit is wezenlijk iets anders dan zeg een buizen eindtrap, audio of HF of een transistor eindtrap voor HF. (het signaal komt uiteindelijk een stroombron)
Die zijn ontworpen om belast te worden met zeg 50Ω omdat ze dan het best voldoen aan de specificaties die gesteld zijn.
Vooral modernere transistor eindtrappen kunnen ook van wat tegenkopeling zijn voorzien.
Ik gebruik wat algemeenheden om iets duidelijk te maken.
Jouw EL519 AM eindtrap op 1650KHz zal het trouwens worst wezen of hij nu een 50Ω of een 53,62Ω belasting ziet 
Dat is allemaal niet zo precies.
Wek je nu honderden watts op, dan is het wel lekker dat alles zo goed mogelijk op elkaar is afgestemd wat impedanties betreft wat veliezen betreft.
Heb je een zender die een paar honderd watt er uit gooit, dan zijn krokodillen klemmetjes nu niet direct een fijn plan.
Voor b.v. jouw antenne(ik heb geen idee..) kunnen daar zeer grote stromen door heen gaan lopen en lekker heet worden en/of flink gaan kraken.
Je kan je antenne met een speciale analyzer prachtig op 50Ω tunen in de 80Meter band,
maar je zendontvanger kan op die frequentie misschien wel optimaler werken als de impedantie van het antenne systeem b.v. 48.96Ω is. (meeste output, laagste IMD)
En dan hebben we bij zend/ontvangers ook nog eens dat bij het ontvangen je vaak een iets andere impedantie nodig hebt om het maximale signaal(beste signaal/ruis) in je onvanger te krijgen.
Belangrijk als je goed een S4 signaaltje wilt kunnen verstaan 
Open deur
Hoe beter de transformator gemaakt is, hoe transparanter deze trafo voor je circuit is en hoe hoger het rendament.
Ik hoop dat dit het wat duidelijker maakt, of je ben nu helelaal de weg kwijt 
Groet,
Bram
NKHteB
nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
Beste Rob,
nog een paar aanvullende opmerkingen:
1. Als je, zoals ik zelf ook doe, met open lijn de antenne voedt, is een dubbele stroommeter erg handig. Je ziet in een oogopslag, of de stromen in de beide dipool-helften gelijk zijn. Als ergens een onderbreking/breuk zit, zie je dat gelijk.
2. Het is niet zoveel werk, om met banaanstekkers iets te construeren waarmee je de meter gemakkelijk in de voedingslijn plaatst. Zie ook de navolgende info onder 3.
3. Op de eerder vermelde site van Frits PA0FRI, is hierover ook info te vinden. Het schema van mijn exemplaar, staat op de site van Gert PA1A, met ook duidelijke foto's van de constructie.
4. Tenslotte, mijn opmerking over de manier van bewikkelen van de ringkern was meer met een vraag of het in die uitvoering nog wel zou werken. Of iets netjes genoeg is, is geheel aan jou (hi).
Gr. N.
Hallo allemaal,
Ik ben nu net weer aan het knutselen geweest.
Ik heb gedaan wat Mel zij, Man Man Man dus zonder de tuner van de Kenwood
Potverdorie wat een gedoe moet ik eerlijk zeggen, ik ben er stuk van.
Ik heb geprobeerd om de middenweg te vinden maar dat valt me een partij tegen zeg!
En ik krijg BIJNA alles een op een op de 7mHz na, TENZIJ ik iets doe wat ik niet mooi vind!
En dat is in de midden wikkelingen kortsluiten.
De koppelspoel met de afstemspoel lijken wel een op een te moeten zijn.
Kan dat soms kloppen?
Ik heb natuurlijk 10 meter ladder en 2 X 10 meter draad?
Hallo Bram had ik maar een EL/PL519 trap LOL het grootste wat ik nog heb liggen is een IRF510 daarvoor.(heb ik het nu ff alleen over zelfbouw geknutsel op MG)
Het maximale vermogen wat hier kan(met de Kenwood) is 100Watt ik neem aan dat dan die krokodillen klemmetjes nog NET kunnen?!
En al een tijdje geleden heb ok inderdaad nog wel zitten denken aan zo’n MFJ analyzer maar och ik zet die Kenwood op laag vermogen 5..10Watt en dan durf ik er wel mee te knutselen/tunen.
En een vraagje over die dubbele stroommeter waar NKHteB het ook over had?
Moet je perse met twee ringkerntjes om de lintkabel? Kan dat bijvoorbeeld niet met/als een soort lecher line?
Dus een soort van evenwijdig liggende U vormige spoelen? Misschien met daar aan nog ringkernen?
Waarom ik dat vraag is dat ik aan neem dat je niet dicht bij die tuner mag/kan meten?
Omdat die tuner ook van alles uitstraalt?
Ik moet eerlijk zeggen heb de dubbele VU meter nog niet tevoorschijn getoverd maar dat komt ook nog wel!
HEEL eventjes weer tot zo ver!
(vrouw roept voor het eten, nou dan begrijp je het wel he!) 
VrGr Rob.
De foto’s hier onder zijn ook al weer oude foto’s de situatie is weer ietsjes verandert!
Goed bezig
, hier herken je de ECHTE experimenteerder aan,, Alleen mis ik de rokende soldeerbout (al dan niet de omgeving in de fik zettende
)
Hallo allemaal,
Hallo Mel ja ik heb al behoorlijk zitten klooien kan ik zeggen.
Ik heb spoelen verwisseld en van een grote naar een kleine afstemC
Het nare is ik heb destijds eens in mijn grootmoedigheidswaanzin (hoeveel levert deze met scrabble?)
Twee hele grote afstemCs gekocht maar ik heb daar het vermogen hier nog niet eens naar!
Als ik 100Watt in bijna alle modes heb dan is dat voor mijn doen al HEEL WATT.
Ik ben al tevreden en trots dat ik met mijn kleine zelfbouw piraten zendertje HEEL ver weg kom.
Terug naar die afstemC,
ik zit er aan te denken om een of twee nieuwe te kopen maar dan van een leuker formaat en toch ook nog een fatsoenlijke plaat afstand.
(nee verkoop die andere twee niet) 
Ik zij behoorlijk zitten klooien,
Wat ik bedoel is dat ik heb zitten puzzelen om met die tuner precies tussen 7 en 14 MHz te kunnen tunen.
Maar het is krap aan, de 7 MHz krijg ik niet makkelijk 1:1 ofwel plat.
Nu heb ik zitten denken om toch de lengte van mijn draadjes te verlengen?
Mensen zou dit helpen? Het is nu 10 Meter Lintlijn en twee keer 10 Meter draad?
(er staat mij bij dat destijds de Westcoast zij om er twee keer 13 Meter van te maken)
Weet het niet meer precies!
Ik denk dat ik toch nog eens nog een kroko tuner maak maar dan met een dikkere on geïsoleerde draad.
Gebruik nu koperlakdraad of geëmailleerd koperdraad dat in industrie motoren word gebruikt.
Ik heb ook nog van dat dikke aarde draad van de gamma, kweet niet of dat lang genoeg is.
Zou dat bruikbaar zijn?(is ook wel dikker!) 4MM geloof ik.
Heb ook het schema van de kroko tuner verandert,
Misschien heeft iemand er wat aan dan kan hij dat gebruiken voor…..weet ik veel.
Tot zo ver weer eventjes!
VrGr Rob.
linkje hoe spoel te maken, scrol even:
https://hamwaves.com/coils/en/
1,5 is dik zat, gewooon installatiedraad nemen..
Dikker draad, en een varco met GROTE plaatafstand, is alleen nodig als je veel vermogen maakt..
(En zorg dat er geen sluiting in de wikkeling komt, want een kortgesloten winding KAN heet worden ) 
Ik maak trouwens veel spoelen op 40 mm PVC afvoerpijp, gewoon op maat afgezaagd, en dan een sluitdop erop, waar ik gaten in geboord heb, zo kan je m vastschroeven ook 
Hallo allemaal,
(ik heb het even een beetje druk momenteel, dus wat minder geknutsel)
Mel toch ga ik het ook nog eens proberen met dat dikke GAMMA aarde draad.(4MM)
ik heb het nu eenmaal liggen, en nee heb ik.....
het fijne zo zijn dat er misschien geen spoelvorm nodig zou zijn....(denk ik?)
Een vraagje?
Als ik mijn kroko tuner als volgt configureer:
Van coax 50R naar L1 = 4 windingen om te koppelen,
En de spoel L2 heeft 10 windingen waar direct de lintkabel aan staat MAAR ook de afstemC op 0pF
Dan is de staande golf op 14mHz – 1:1 dus goed
Maar kan dat zomaar op die manier?
Ik doe dan de uit eindes van L2 kortsluiten tot op de aansluiting van de lintkabel.
De afstemC draai ik dan helemaal uit elkaar maar dat is in het echt dacht ik niet echt helemaal 0pF –
Ik schat dat het dan nog iets van 10…20pF zal zijn.
Ik wil als ik later nog weer even tijd heb L1 eens 6 windingen maken en kijken wat ie dan doet!
Tot zo ver weer eventjes!
VrGr Rob.
Kleine topickaping -
Hoe stem je alles op elkaar af?
Ik heb 'n Yaesu TRX met buizeneindtrap. Die heeft zijn plate en load afstemming om de eindtrap aan de coax af te stemmen. Hij verwacht 50 a 75 ohm.
Met de tuner er bij, heb ik 4 af te stemmen organen... Begin je met het afstemmen van de antenne? Maar zodra je daar aan zit, beïnvloed je dan niet ook al de impedantie aan de ingang van de tuner?
En wat daarna, de zender plate en load proberen af te stemmen? Wat is de rol van de afstemcondensator aan de coax kant?
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Met een buizeneindtrap regel je eerst maximaal vermogen op een dummyload.
Dan weet je dat de zender is aangepast op 50 ohm.
Vervolgens koppel je de antenne tuner aan op de zender en regel de tuner op goede aanpassing met de zender.
Je weet dan dat de tuner aanpast op 50 ohm.
De condensator in serie met de koppelspoel is een serie kring welke aanpast op 50 ohm.
Maar Rob heeft helemaal geeb buizen eindtrap en daardoor hoeft die niet op 50 ohm af te regelen, het ding heeft al 50 ohm als lijntransformatie beerdand uitgangs impedantie.
Dat was inderdaad de meest gebruikte manier. De tuner had dan ook vaak een schakelaar 'dummy' en achterop een uitgang om je dummyload op aan te sluiten. Dan kon je eenvoudig eerst de zender op de dummy 'tunen', en dan omschakelen naar de antenne en die afstemmen.
Wat ook wel gedaan werd, was éérst de tuner goed zetten. Dat kon met een ruisgenerator plus meetbrugje (vaak ingebouwd in de tuner) en de ontvanger. Je zette dan de in- en uitgangskant van de tuner zo dat je minimum ruis in de ontvanger had.
Eén voordeel daarvan was dat je zo lang kon prutsen als je wilde zonder dat je daarvoor de zender nodig had. Vooral handig als je nog geen idee had hoe de knoppen moesten staan.
Een ander voordeel was dat je op die manier alles afgestemd had (de tuner met de ontvanger, de zender met de dummyload) zónder in de lucht geweest te zijn, en dus zonder de aandacht van andere amateurs op je te vestigen - en daarmee op het zeldzame station dat je zelf als eerste wilde gaan aanroepen. 
--
@rob007:
Dan is de staande golf op 14mHz – 1:1 dus goed
Maar kan dat zomaar op die manier?
Ik zou niet weten waarom niet. Als dat toevallig aanpassing oplevert, dan is dat gewoon zo.
Maar nu zit je tóch allerlei willekeurige spoelen in elkaar te flansen. Waarom maak je niet even die QST-spoel na?
Hierboven\mee eens FET.
@Rob007: Een transmatch spoel maken lijkt meer werk dan het is.
Ik gebruikte gewoon 2,5 VD installatie draad die ik stripte. *)
Daarna op het begin van een 50 mm PVC buis 2 gaatjes boren 3 cm afstand en daar het begin van de draad doortrekken zodat hij geborgd zit.Daarna de spoel strak om de buis wikkelen.
Voor de 3 plexiglas strippen had ik een boormal gemaakt.
Daarna de borg van de spoel losknippen en je hebt dan een slappe veer van ongeveer 60 mm doorsnede.
De spoel door de gaatjes van de 3 strippen voeren.
Voor de koppelwikkelingen L1 en L2 zoek je eerst de middelste wikkeling van de spoel op,even markeren met een zwarte stift.
Vanaf die middelste wikkeling tel je 6 wikkelingen naar links,die knip je eruit.Daarna 6 wikkelingen naar rechts,die knip je er ook uit.
En als laatste knip je de middelste gemarkeerde wikkeling eruit.Klaar.
iIIIIIIIII iIIi iIIi IIIIIIIIIIi
*) Heeft als voordeel dat het niet gelakt is,wel komt er in de loop van de tijd een oxidelaagje op,dan even het krokobekje er overheen ratsen voor goed contact.