Pioneer SX-636 (1975) - gekraak op links kanaal

Kruimel

Golden Member

Let op met het gebruik van contactspray, want daarmee kan je inderdaad dingen kapot krijgen. Potmeters schijnen er niet blij van te worden als de koolbaan verzadigd raakt met het spul, dus het is zaak er zeker van de te zijn dat het spul volledig verwijderd wordt. Verder is het kraken van een potmeter (als de amplitude van het gekraak hoger is dan het volume van het geluid dat er op dat moment gespeeld wordt) het gevolg van een DC lekkage. Dat betekent dat er waarschijnlijk een lekkende condensator in de signaalweg zit. Het lijkt dat er hier iets anders aan de hand is. Let er op dat dit niet per definitie een elco hoeft te zijn.

Mijn ervaring met oude Japanse apparaten is dat de bronschakelaar soms (zwart) corrodeert en een slecht contact maakt, maar dat zou niet snel hete transistors in rust moeten opleveren, dus die optie lijkt me ook niet van toepassing. Ik geloof dat fred101 dat met ammonia verwijderde (waarbij het achteraf heel goed spoelen zeer belangrijk is), maar daar heb ik weinig ervaring mee. Ik desoldeer ze, spoel ze in contactspray, schuif de contacten, en spoel dan in IPA.

Een derde mogelijkheid is het defect raken van de bias instelling. Dat kan de bias potmeter zijn, als er waterschade is geweest zou het best kunnen dat die een tik heeft gekregen en de bias spanning te hoog oploopt en de beide transistoren soort van intermittent in klasse A draaien. M-i-c-h-e-l weet al uit een ander topic dat ik niet helemaal geloof in de "zwarte pootjestheorie", maar gegeven de combinatie van sterk kraken en de aanwezigheid van waterschade maakt de optie dat de bias transistor (of in dit geval een speciaal soort diode) beschadigd is een reële (en wat mij betreft de beste gok). Controleer D3, D5, R21 en VR1 op schade en juiste soldeerverbindingen.

Welke zekering heb je vervangen? Er zit er een na de uitgangstrap, maar ook in de primaire en de secundaire rails van de transformator (waar ze horen!). Ik heb eens een versterker in handen gehad die volgens de beschrijving "overmatig ruiste", maar waar de transformator stuk bleek. Ik heb er hier een verslag van gedaan. Omdat het alleen het rechter linker kanaal betreft denk ik dat het niet de trafo zal zijn, maar ik noem het toch even. Een knetterende verbinding die toevallig langs een gevoelig deel van het rechter linkerkanaal loopt kan natuurlijk ook je dag verpesten.

Misschien zit er ook ergens een ultrasone oscillatie omdat er ergens een compensatie condensatortje los zit, maar dan zou je er eens een scoop op moeten zetten om daar achter te komen. Verder sta ik achter Ex-fietser dat een weerstand ipv een luidspreker als belasting hier de schade van een fout kan verminderen. In dat topic waar ik net naar linkte heb ik voor de soundcheck een spanningsdeler gemaakt om het maximale volume te beperken, maar toch nog te kunnen horen of er wat aan de hand was (ding was 2x60WRMS, en dat is best veel als die RMS "echt" is). Een speaker kan wel een beetje DC hebben, maar de volle voeding gaat 'ie niet leuk vinden.

Het is veel speculatie, maar het is lastig precies te weten waar het mis gaat, maar misschien heb jij of een handige kennis er iets aan en helpt het een eventueel probleem op te sporen. Ik heb geen ervaring met dit specifieke apparaat.

Service manual zonder te hoeven inloggen: link

Ok, multimeter gekocht. Stap voor stap.

Op 16 augustus 2018 16:09:07 schreef cupido:
Meet eens met een multimeter of er bij de speaker uitgangen ook dc voltage uit komt. Zal me niet verbazen dat er gare transistoren in zitten.

Ik meet inderdaad DC aan de speakeruitgangen van het linkse kanaal. De gemeten waarden verspringen constant tussen 0,05V en 0,4V. (rechts 0,00)

Ik heb ook wat metingen gedaan op de powertransistors. Zie foto. Zou die 2e transistor het probleem kunnen zijn?

Op 19 augustus 2018 23:47:23 schreef Kruimel:
Welke zekering heb je vervangen?

Omdat het alleen het rechter kanaal betreft ...

De 4A protection fuse van het linker kanaal achteraan de unit. (Het is overigens het linkse kanaal dat kraakt.)

-

[Bericht gewijzigd door Saverdon op maandag 20 augustus 2018 16:12:30 (100%)

Kruimel

Golden Member

Ok dat zijn goede eerste stappen om te nemen, de getallen met de weerstandsmeting zeggen niet alles en ik zou me niet te zeer bezig houden met die resultaten, omdat het heel erg afhankelijk is van de multimeter wat ze precies betekenen. De sperlagen lijken in elk geval een aannemelijke spanning te geven in geleiding. In dit geval is een belangrijke vraag: verhuist de storing mee met het uitgangspaar? Als dat het geval is weet je het natuurlijk! Let wel op de isolatie zoals bandje 66 zegt, want die mica plaatjes zijn bestendiger dan ze er uitzien, maar slechts een beetje.

Overigens valt me op dat in het schema dat ik heb het andere type transistoren zijn, namelijk 2SD371 en 2SB531 ipv de transistoren die jij hebt staan. Gebruiken we hetzelfde schema?

Op 20 augustus 2018 11:14:54 schreef Saverdon:
[...]
De 4A protection fuse van het linker kanaal achteraan de unit. (Het is overigens het linkse kanaal dat kraakt.)

Oeps, excuus, post aangepast. Het is dus niet de zekering van de voeding, wat een defecte bias instelling onwaarschijnlijker maakt.

Omdat je een DC spanning meet is een meting eerder in de schakeling ook waardevol, zou het mogelijk zijn om te controleren of het gekraak ook aanwezig is als het ingangssignaal naar de eindtrap wordt kortgesloten naar massa? Je kunt R1 kortsluiten, en er zou dan geen signaal de eindtrap in moeten gaan. Dan weet je of je voor of na de trap moet zoeken.

Misschien is C7 (220µF/6V) defect, had je die toevallig al vervangen? Die krijgt altijd erg weinig spanning en de isolerende oxidelaag zal wellicht opgelost zijn. In sommige gevallen kan je die herformeren, maar vervanging is vaak makkelijker. Dat hoeft alleen als je de fout heb kunnen herleiden naar de eindtrap natuurlijk.

Ok, het is om zeep, ik geef het op. Bij het terugzetten van de eindtransistoren heb ik de fout gemaakt het toestel aan te zetten voordat ik de transistoren met de vijzen terug had vastgeschroefd, waardoor collectors niet waren verbonden. (behuizing = collector)

Gevolg --> twee rookpluimpjes en een knisperend geluid (zie foto markering 1) en meteen daarna twee doorgebrande zekeringen (markering 2).

Ik wist dat de kans groot was dat ik het toestel verder zou beschadigen eerder dan het gerepareerd te krijgen, maar het laten herstellen (voor veel geld vermoedelijk) was ook geen optie. Bovendien heb ik wel plezier beleefd aan dit avontuurtje en ben ik blij dat ik nu een soldeerbout en een multimeter in huis heb. Veel wijzer ben ik niet geworden wat elektronica betreft, maar ik heb in geval wel een les geleerd.

Bedankt allemaal voor jullie denkwerk en de tijd die jullie namen om me te helpen. Excuses voor de eventuele teleurstelling. Spijtig dat ik niet meer verstand heb van elektronica; ik zou mijn gading hier wel vinden op dit forum ;-)

Wie interesse heeft mag het toestel komen halen (Goetsenhoven - Tienen). Misschien krijgt iemand van jullie het - ondanks mijn geprul - alsnog aan de praat. Laat maar iets weten dan.

PS:

Op 20 augustus 2018 18:59:16 schreef Kruimel:
Overigens valt me op dat in het schema dat ik heb het andere type transistoren zijn, namelijk 2SD371 en 2SB531 ipv de transistoren die jij hebt staan. Gebruiken we hetzelfde schema?

Heeft misschien te maken met de verschillende versies die er bestaan. Zelfde schema ja.

pa3gws

Golden Member

Valt toch wel mee lijkt er op dat er twee weerstanden zijn uitgefikt.
Dus twee verse weerstanden en twee verse zekeringen en op naar de volgende rookwolken. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Kruimel

Golden Member

Ik denk dat het precies andersom was: doordat je de schroeven niet goed vast had zijn de schroeven of de poten van de transistors tegen het (geaarde) koellichaam gekomen. Het hoeft niet einde verhaal te zijn, want het kortsluiten van de voedingsspanning (wat hier is gebeurd) is niet altijd dodelijk (wel voor de zekeringen). Je mag van geluk spreken dat ze er zaten, want dat is niet altijd zo in versterkers. Ik zou gewoon proberen een set nieuwe zekeringen te monteren en kijken of het aan gaat. Voor de veiligheid kan je eventueel eerst 500mA of 1A zekeringen plaatsen of (nog beter) een weerstand (of gloeilamp) op deze plek om de stroom te beperken zonder de boel te roosteren.

Als je eerst de suggestie van bandje 66 had gevolgd en had gecontroleerd of de transistoren geïsoleerd waren van het koellichaam had je dit gemerkt, dus raad aan dat de volgende keer te doen. Het kan ook wat waard zijn om de isolatie te vervangen, want die mica dingen hebben de neiging nog wel beschadigd te raken bij het demonteren en hermonteren. Bovendien is opgedroogde warmtegeleidende pasta niet meer goed bruikbaar.

Ik wil aannemen dat het nog te redden valt, maar ik geloof dat mijn kennis van elektronica te beperkt is om dit tot een goed einde te brengen, zelfs met jullie hulp. Het kost me uren opzoekwerk om zelfs maar één van jullie posts te begrijpen. En hoe meer ik opzoek, hoe meer ik moet erkennen dat dit me boven de pet gaat. Bovendien heb ik geen zekeringen, isolatie, warmtegeleidende pasta, mica plaatjes, enzovoort ... in huis.

Het fascineert me erg, maar andere prioriteiten dienen zich aan. Misschien maak ik er een hobby van na mijn pensioen ;-)

Mijn besluit staat vast. Dus nogmaals, als ik er iemand plezier mee kan doen ... Het zou leuk zijn om dit verhaal hier dan verder te volgen.

Best jammer, Heb je niet een transistor verkeerd gemonteerd per ongeluk?

Nu zullen ze wel stuk zijn vast. Weet niet in welke hoek je van Nederland zit, Misschien is er wel iemand die hem wil overnemen of fiksen voor je. ZO duur hoeft het niet te zijn meestal.

Savardon,

Ik wil wel naar de SX-636 pioneer versterker kijken/ repareren, voor je.
En heb veel ervaring in het maken/repareren van versterkers.

Marantz Philips. en Nad,s bv T 773 ben ik momenteel mee bezig.

De slechte elco,s vervangen bv 4x 12000uf/80v stonden bol.
en losse solderingen aan de voeding print.

En heb het schema van de SX-636, Locatie N-Holland.

Bandje 66.

[Bericht gewijzigd door bandje 66 op dinsdag 21 augustus 2018 23:05:50 (21%)

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Zonde van die sluiting, maar dat hoort er nou eenmaal bij (ik bedoel: zo nu en dan een foutje maken).

Ik heb best interesse om de versterker te helpen repareren, als verzending een optie is.

Kruimel

Golden Member

Op 21 augustus 2018 14:04:35 schreef Saverdon:
Ik wil aannemen dat het nog te redden valt, maar ik geloof dat mijn kennis van elektronica te beperkt is om dit tot een goed einde te brengen, zelfs met jullie hulp. Het kost me uren opzoekwerk om zelfs maar één van jullie posts te begrijpen. En hoe meer ik opzoek, hoe meer ik moet erkennen dat dit me boven de pet gaat. Bovendien heb ik geen zekeringen, isolatie, warmtegeleidende pasta, mica plaatjes, enzovoort ... in huis.

Het fascineert me erg, maar andere prioriteiten dienen zich aan. Misschien maak ik er een hobby van na mijn pensioen ;-)

Ok, soms moet je je verlies erkennen, ik wou dat ik dat zo makkelijk kon... O-)

Mijn besluit staat vast. Dus nogmaals, als ik er iemand plezier mee kan doen ... Het zou leuk zijn om dit verhaal hier dan verder te volgen.

Vind ik sympathiek, er zijn duidelijk al een paar kandidaten en ik kijk naar het vervolg van het topic vooruit.

Even weg geweest. Unit net verzonden. Zou binnen enkele dagen moeten aankomen bij Bandje 66 (als 'cadeau').

Bandje 66, hopelijk kan je hem fixen en houd je ons op de hoogte.

Ik heb ook nog zo'n ding liggen die heb ik werkend gekregen.

https://ibb.co/dnUSyU

Werkzaam bij de voedselbank. http://www.static-repair-arnhem.nl
Kruimel

Golden Member

Maar die transistoren zijn geen complementaire paren meer... Wat heb je daarmee allemaal uitgevoerd? :?

Jammer dat hij is overleden.

Ik heb hier een SX-434 staan. Deze is van mijn vader geweest (die hem ooit nieuw heeft gekocht). Hij heeft in een heel ver verleden de aan/uit schakelaar zo aangepast dat deze alleen nog de speakers stuurde. Het schijnt dat het 220 deel van deze schakelaar nogal wat problemen veroorzaakte.

Opgeruimd, wat is dat?

Op 28 augustus 2018 22:58:50 schreef GoldCaptain:
Ik heb ook nog zo'n ding liggen die heb ik werkend gekregen.

https://ibb.co/dnUSyU

Dat is een behoorlijk slagveld...

Op 1 september 2018 20:58:03 schreef JBHC:
Jammer dat hij is overleden.

Ik heb hier een SX-434 staan. Deze is van mijn vader geweest (die hem ooit nieuw heeft gekocht). Hij heeft in een heel ver verleden de aan/uit schakelaar zo aangepast dat deze alleen nog de speakers stuurde. Het schijnt dat het 220 deel van deze schakelaar nogal wat problemen veroorzaakte.

Netschakelaar is heel eenvoudig te vervangen door een nieuw model van een paar euro.

[Bericht gewijzigd door Dominic op zondag 2 september 2018 10:09:42 (52%)

Bij de SX-434 is de speakerselector ook de netschakelaar. Dat is niet een eenvoudig te vervangen schakelaar van een paar euro.

Opgeruimd, wat is dat?

Jawel hoor, als we het hebben over het eerste model, de open enkel deck's keuzeschakelaar van Alps waar achterop de ronde netschakelaar zit dan kun je die op diverse sites nog gewoon kopen. Sterker nog als ik me niet vergis is een dergelijke moderne schakelaar gewoon nog nieuw samen te stellen/te verkrijgen.

Alps (en Noble) hebben ze voor zover ik weet nog daar heb ik er enkele jaren geleden een van gekocht om mijn Fisher 122 te herstellen die dezelfde schakelaar gebruikt.

[Bericht gewijzigd door Dominic op zondag 2 september 2018 23:15:29 (15%)

Saverdon,

Ik heb vandaag de SX-636 bij de post ontvangen en is goed aangekomen.
En ben er aan begonnen.
En vond al 2 transistors 2SA 777 1 defect en 1 nog goed, en er waren 2,
weerstanden 22ohm 1/2 watt verbrand aan het rechter kanaal.

En op de koelplaat de 4 transistors verwijderd en na gemeten de Q 2SC 1030 2x en Q 2SA 756 2x en zijn nog goed.
De transistors met nieuwe mica plaatjes voorzien, en nieuwe koelpasta, en

weer gemonteerd de diode D5 STV3H meet goed 2x en ook D4 W06A is goed.

De 2Sa 777 en de weerstanden 22 ohm worden vervangen.

Bandje 66

Kruimel,

Ik ben de SX-636 aan het repareren van Saverdon.

Je had gelijk van C7.

en vond elco C7 220uf/ 6v defect en was lek, ook de 2 weerstanden 22 ohm 1/2
watt verbrand aan het rechter kanaal.

Ook weerstand R35 10 ohm was ook verbrand en worden vervangen.
Gelukkig zijn de 4 transistors op de koelplaat 2x 2SC1030 en 2x 2SA 756 nog

heel na meten met de transistor tester.

Bandje 66

Kruimel

Golden Member

Ok, gunstig om te horen dat de power transistoren nog goed waren, anders moet je de boel opnieuw gaan ontwerpen, nameten en instellen. Kan je nog aan de 2SA777 komen? Ik dacht een vergelijkbare te hebben met de 2SA1013, maar die heeft meer capaciteit en is trager. Ik heb het schema niet bekeken of het op dit punt uitmaakt, maar misschien is een ander type hier geen probleem. Misschien is een BD140 te gebruiken, ik weet hiervan alleen niet de grootte van de C-B capaciteit (al zit ik met de gedachte dat die vroeger wel in de datasheet stond).

Op 13 augustus 2018 20:25:48 schreef Saverdon:
Ik heb absoluut geen verstand van elektronica, maar heb er wel mijn missie van gemaakt op deze oude Pioneer receiver terug aan de praat te krijgen.

Het linkse kanaal werkte helemaal niet. Ik heb de zekering achteraan vervangen en nu komt er wel geluid door. Om de zoveel tijd komt er echter fel gekraak op het kanaal.

Iemand had me gezegd dat het misschien aan de condensatoren lag. Ik heb deze met succes vervangen, (eerste keer in mijn leven gesoldeerd) maar het gekraak blijft.

Opvallend is dat het zelfs kraakt met enkel een speaker aangesloten (ongeacht welke bron geselecteerd is).

Iemand een idee wat ik nog kan proberen?
Online vond ik een service manual --> als bijlage

Eigenhandig verwijderd iemand vond het niet relevant.

[Bericht gewijzigd door Deleted_25 op vrijdag 22 februari 2019 22:29:46 (48%)

Kruimel

Golden Member

Volgens mij moet je het topic nog eens lezen, elk van de suggesties die je doet is volgens mij al eens genoemd en inmiddels irrelevant. De versterker is van de originele eigenaar naar een ander overgegaan nadat hij een reparatiepoging had gedaan en wordt nu de schade van een mislukte reparatiepoging hersteld. Geen topics kicken als je niets toevoegt alsjeblieft.

Bandje 66,

Heb je de versterker uiteindelijk terug aan de praat gekregen?

Groeten,
Sam