Motor van stofzuiger vonkt heel erg na vervanging koolborstels

De motor van mijn stofzuiger vonkt heel erg als die aanstaat, de koolborstels waren kapot, deze heb ik vervangen maar hoe kan het dat de motor zo erg vonkt. Ik heb wat gelezen dat ik het motoranker moet schoonmaken, wat moet ik nog meer doen? Het stinkt ook heel erg.

mvdk

Golden Member

Nieuw anker kopen. Of een nieuwe stofzuiger. Laatste is misschien voordeligste.
Zie ook deze discussie: https://www.circuitsonline.net/forum/view/140879

[Bericht gewijzigd door mvdk op dinsdag 4 september 2018 23:23:53 (32%)

De nieuwe borstels eerst passend maken. Een reep schuurlinnen korrel 220 ter breedte van de collector tussen de borstel en de collector halen en heen en weer trekken, koolstof verwijderen en weer proberen.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

als de motor in onbalans loopt dan is het zo over en uit ermee, keer de zak verkeerd erin en motorfilter slecht, dan zit de zuigschoep zo aangeladen , gaat in onbalans lopen en loopt ie verder in de puin.

als je de motor flink hoort knetteren als ie draait, dan is de kans op een gaar anker 98% want dit houdt de motor niet lang vol.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
M-i-c-h-e-l

Golden Member

"De koolborstels waren kapot".
Wat mankeerde er precies aan?

Weet je zeker dat de stofzuiger voor vervanging vd koolborstels ook niet vonkte?

GJ_

Moderator

Op 5 september 2018 00:02:01 schreef Zoef de Haas.:
De nieuwe borstels eerst passend maken. Een reep schuurlinnen korrel 220 ter breedte van de collector tussen de borstel en de collector halen en heen en weer trekken, koolstof verwijderen en weer proberen.

Bij grotere motoren is dit noodzaak, maar stofzuigerborsteltjes zijn toch zeker wel voorgevormd?

Arco

Special Member

Bij sommige motortjes staan de borstels onder een lichte hoek, terwijl nieuwe recht zijn. Dat moet dan even inlopen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Maar: "Er is een kortsluiting in het anker" is ook een mogelijkheid. Dat kan dan weer de oorzaak zijn geweest van "hij doet het niet goed meer, kan je er naar kijken?", of een gevolg van het "kijken".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 4 september 2018 23:01:23 schreef marc1200:
deze heb ik vervangen maar hoe kan het dat de motor zo erg vonkt. Het stinkt ook heel erg.

waren de koolborstes KAPOT of VERsleten ?
in beide gevallen zal er veel vonkvorming kunnen zijn .

je hebt ze vervangen , maar vonkt het nu nog erg of een beetje ?????

stank kan ook van het stof zijn door een versleten motor voorfilter zoals bij dyson veel voorkomt .
anker lamellen zijn dan ook erg vaak zwart

[Bericht gewijzigd door Franssel op woensdag 5 september 2018 10:29:29 (16%)

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Als het stinkt is het waarschijnlijk al te laat..

Waarschijnlijk was eert anker in kortsluiting, dan vliegen de borstels erdoor. Nieuwe borstels helpen dan niet meer, ze vegen alleen goed :-)

maartenbakker

Golden Member

Bij vragen over specifieke defecten is het zeer wenselijk om merk en type van apparaat in de startpost te vermelden!

In dit geval vooral belangrijk voor de afweging: doorgaan of schroot.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 5 september 2018 12:34:37 schreef maartenbakker:
Bij vragen over specifieke defecten is het zeer wenselijk om merk en type van apparaat in de startpost te vermelden!

Sorry Maarten, maar bij de honderden types stofzuigers die er op de markt zijn lijkt het me niet dat dit enige meerwaarde zal hebben.
Vonken is geen specifiek probleem.
Het betekent een onjuiste koolborstel ( te hard, te zacht of gewoon niet het juiste type).
De vonkblus condensator kan defect of verlopen zijn waardoor er excessieve vonkvorming ontstaat en ook de vorming van ozongas, iets wat sommige mensen vinden stinken.

Arco

Special Member

Er kunnen zoveel redenen voor vonken zijn...
Kan ook zijn dat de koolborstels korter zijn als de originele of aanlopen, of de aandrukveertjes korter zijn. (dan is er onvoldoende druk)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 5 september 2018 14:31:01 schreef Arco:
Er kunnen zoveel redenen voor vonken zijn...
Kan ook zijn dat de koolborstels korter zijn als de originele of aanlopen, of de aandrukveertjes korter zijn. (dan is er onvoldoende druk)

juist ik had laatst een Dyson van 6 jaar met het eerste motor voorfilter , op de lamellen blinkent zwart stof aangebrand , na reinigen (schuurpapier) probleem over na het uitgraven vd motor uit het stof

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Als het stinkt is het waarschijnlijk al te laat..

Dat hoeft helemaal niet, ik stink ook weleens en gelukkig is het nog niet te laat.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
mvdk

Golden Member

Vroeger, heel lang geleden, hadden we hier in Delft een bedrijfje dat startmotoren en gelijkstroomdynamo's reviseerde. Toen maakte dat nog verschil, nieuw of repareren. Die hadden een apparaatje, een z.g. grommer.

Daar kon je fouten in het anker mee meten. Dingen schijnen nog te koop te zijn, dus als het om een hele dure stofzuiger gaat, of je bent er anderszins aan gehecht: zoek een revisiebedrijfje die het anker doormeten, of koop zelf zo'n ding.
Vonken betekent in de meeste gevallen een onderbreking of een sluiting in één of meer wikkelingen.
Jammer dat pamwikkeling nog geen bijdrage hier geplaatst heeft.

Edit:
Uit dit topic: https://www.circuitsonline.net/forum/view/93075/2

Op 4 maart 2011 22:09:36 schreef Jouke:
Ik zat te denken, je kan met een relais spoel
http://www.p-wholesale.com/upimg/5/294a1/contactor-coil-1846-868.jpg
zoiets maken.
http://speed3guy.smugmug.com/photos/486614078_apbZ6-M.jpg

Daar staan dus aanwijzingen om zelf een grommer te maken.

[Bericht gewijzigd door mvdk op woensdag 5 september 2018 15:08:18 (25%)

De p-wholesale link (met kennelijk de aanwijzingen om het zelf te maken) doet het niet. :-(

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

Ai, sorry. Ik googelde op "anker tester" en kwam in de resultaten dit CO topic tegen en heb het zonder verder te checken hier gedropt.
Volgende keer beter...

mvdk

Golden Member

Ai, sorry. Ik googelde op "anker tester" en kwam in de resultaten dit CO topic tegen en heb het zonder verder te checken hier gedropt.
Volgende keer beter...
Geen idee hoe ik dit nou weer voor elkaar heb gekregen...

[Bericht gewijzigd door mvdk op woensdag 5 september 2018 18:09:19 (16%)

een koolborstel was heel en de ander afgebrokkeld en het gruis lag in de motor, type van de stofzuiger is dyson dc29. Kun je het motoranker nog schoonmaken of in balans brengen zodat die toch weer gaat doen. Hoe kan het dat er alleen maar een stuk van 1 koolborstel af is en de andere is gewoon heel? als je hem aan doet komt er een brandlucht uit

Arco

Special Member

Hoe kan het dat er alleen maar een stuk van 1 koolborstel af is en de andere is gewoon heel?

Wat is daar bijzonder aan? (als jij een arm breek, dan breekt je andere arm toch ook niet automatisch?... :) )
Het zou wel heel bijzonder zijn als ze beide borstels precies tegelijk afbraken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 5 september 2018 14:26:42 schreef Brainbox:
[...]
Sorry Maarten, maar bij de honderden types stofzuigers die er op de markt zijn lijkt het me niet dat dit enige meerwaarde zal hebben.
Vonken is geen specifiek probleem.
Het betekent een onjuiste koolborstel ( te hard, te zacht of gewoon niet het juiste type).
De vonkblus condensator kan defect of verlopen zijn waardoor er excessieve vonkvorming ontstaat en ook de vorming van ozongas, iets wat sommige mensen vinden stinken.

Geen noodzaak voor excuses, iedereen mag me altijd tegenspreken en dan laat ik weten waarom ze (on)gelijk hebben :9

In de constructie en prijs van stofzuigermotoren zitten grote verschillen. In de prijs en kwaliteit van stofzuigers trouwens ook. De constructie is belangrijk om het mankement te beoordelen, de prijs en kwaliteit om in te schatten of het zin heeft om er nog een vinger naar uit te steken.

Even snel opzoeken bij Aswo leert bovendien welke onderdelen er eventueel voor de motor te krijgen zijn en of er een vervangende motor voor is.

Natuurlijk is het belangrijk om het mankement te analyseren, bijvoorbeeld om herhaling te voorkomen of gewoon om ervan te leren, maar je hebt het over een daadwerkelijk fysiek apparaat dat je graag weer werkend wilt krijgen. Daar ga je dus de onderdelen bij moeten zoeken.

Edit: jerome heeft de motor al gevonden. Een standaard Chinees model (de link die hij geeft is zo te zien ook Chinees of heeft daar veel van weg, mogelijk zijn er ook andere leveranciers). De motor is maar net iets duurder dan een setje koolborstels en in een dure stofzuiger als Dyson vermoed ik dat het nog wel loont.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
KGE

Golden Member

De Dyson stofzuigers die ik destijds onder handen heb gehad, hadden ook geen enkele regeling op de motor. Alleen netsnoer, schakelaar en motor. Inschakelstroom was enorm van die apparaten. De koolborstels moeten ook die stroom in eerste instantie doorgeven en kunnen het daardoor begeven. En er gaat er altijd 1 als eerste natuurlijk.

Oke, bedankt voor de informatie ik bedoel dat er van de ene koolborstel een stuk van ong. 3 cm was afgebroken en de andere niet, kan dit komen door een motoranker wat scheef staat? wat is de oorzaak van een scheef motoranker?