Gloeilampen bijhouden of weggooien ?

dijkmane

Golden Member

vorig jaar waren ze in de aanbieding bij de ikea.
heb voor het hele huis alles gehaald en alle halogeen en gloeilampen eruit gegooid en naar de kringloop gebracht.

in het ruime jaar is er 1 lamp overleden, maar ik kreeg netjes een nieuwe bij de ikea ( moet je wel voor 1 lamp eerst naar de klantenservice en vervolgens die hele winkel door . :-) ) want 2 jaar garantie.

net energieafrekening gekregen, 20 euro terug en minder KWh gebruikt dan voorgaande jaren.
( ook doordat er 1 aquarium weg is en ik een energie zuinigere server heb draaien ).

heb nog een 60W en 100W achtergehouden voor troubleshooting, verder is alles LED

In no Sense, Nonsense

Op 6 september 2018 13:02:20 schreef Ledlover:
Persoonlijk vind ik gloeilamplicht nog steeds veel mooier.

De ironie van je gebruikersnaam...

Op 7 september 2018 08:07:54 schreef fcapri:
nu doet ze dienst in de badkamer als verklikkerlamp voor het scheerapparaat stopcontact.

Ik zou dan toch voor een neon lampje kiezen. Waar een LED spot een paar watt verbruikt is dat bij een enkele LED maar 5-20mA, bij een neon lampje minder dan 1mA!

[Bericht gewijzigd door roadrunner84 op vrijdag 7 september 2018 10:13:48 (47%)

Meep! Meep!
maartenbakker

Golden Member

Een LED ook. Overigens vind ik neonlampjes mooi.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 7 september 2018 12:02:11 (69%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
joopv

Golden Member

Die warmte van een gloeilamp wordt meestal opgewekt op een plek waar je er niks aan hebt, ik vind dat argument nogal twijfelachtig. Wat heb je aan een warm plafond??

Die staande halogeen lampen die naar het plafond stralen en die je kunt dimmen zijn ook vreselijke verspillers: als je een (halogeen) lamp dimt verschuift het spectrum naar het infrarood, en wordt er relatief veel minder zichtbaar licht opgewekt ten opzichte van het energieverbruik.

Op 7 september 2018 10:10:46 schreef roadrunner84:
[...]
De ironie van je gebruikersnaam...

[...]
Ik zou dan toch voor een neon lampje kiezen. Waar een LED spot een paar watt verbruikt is dat bij een enkele LED maar 5-20mA, bij een neon lampje minder dan 1mA!

Die gebruikersnaam stamt uit de tijd dat leds praktisch alleen in allerlei leuke kleurtjes te krijgen waren, en niet echt bruikbaar waren voor het verlichten van ruimtes... Geregistreerd in 2003 ofzo.

Overigens ben ik ook een fan van neonlampjes. Superzuinig en behoorlijk betrouwbaar, en je hebt alleen maar een weerstandje nodig om ze op 230v te zetten.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

maar een neon lampje kan ik niet in een E17 socket steken. daarom die 'versleten' ledlamp erin. nog steeds aan het verbouwen, vandaar. in de toekomst komt de led spiegelverlichting op die kring

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

Op 7 september 2018 12:26:24 schreef joopv:
Die warmte van een gloeilamp wordt meestal opgewekt op een plek waar je er niks aan hebt, ik vind dat argument nogal twijfelachtig. Wat heb je aan een warm plafond??

Die staande halogeen lampen die naar het plafond stralen en die je kunt dimmen zijn ook vreselijke verspillers: als je een (halogeen) lamp dimt verschuift het spectrum naar het infrarood, en wordt er relatief veel minder zichtbaar licht opgewekt ten opzichte van het energieverbruik.

Bij koudlichtspiegels of zonder goede reflectie, heb je inderdaad convectie nodig als je met gloeilampen goed wilt verwarmen. Als je dat argument serieus neemt, moet je dus lampen gebruiken die omlaag stralen. Eventueel aangevuld met een plafondventilator. Maar dat neemt niet weg dat infrarood in theorie efficiënte verwarming is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Rendement van de gloeilamp wordt foutief berekend door mensen die financieel of milieu-religieus voordeel bij ledlampen hebben.

De gloeilamp staat aan als het donker is. In de zomer weinig dus. Vooral in de winter is het veel donker. Dan gaat hij aan maar bespaart op de verwarming En dat wordt niet meegenomen.

Het enige echte verlies is dat een warmtepomp een hoger rendement uit de stroom haalt. Maar de meesten hebben helemaal geen warmtepomp omdat we geen 1000 a 2000 euro afschrijving per jaar kunnen betalen en ook de investering te hoog is. En verder willen we graag warm douchen.

Op 7 september 2018 19:47:50 schreef Hoeben:
De gloeilamp staat aan als het donker is. In de zomer weinig dus.

Dat vindt ik dan wel weer een voordeel van LED en andere spaarlampen: in de zomer wordt het ook een keer donker, en tussen (donker -> slapen gaan) zit nog de nodige tijd. Een gloeilamp warmt in die tijd het al (te?) warme vertrek verder op, een spaarlamp doet dat niet of nauwelijks.

Ja die gloeilamp warmte kan op stookkosten besparen. Maar extra warmte is niet altijd welkom.

je moet bij de vraag van GD (de TS) ook leeftijd,vorige reacties op het forum en achtergrond betrekken.

Als ik dat doe dan schat ik de kans groot dat de doos lampen voor de rest van zijn leven in de weg gaat staan en hij het zaakje dus beter meteen wegkiepert. Bijhouden is leuk, maar het neemt plaats in. Heb zowaar een huis vol leuke dingen die plaats innemen :-)

als serieballast bij testen schakelvoeding/oude radio .. zijn ze zelfs beter dan een weerstand, gezien hun PTC gedrag.

Maar als je dat nooit doet heeft het geen zin. en als het dan toch nodig blijkt te zijn kan je nog altijd een oproep doen. Ik denk dat er de eerste 30 jaar geen gebrek gaat zijn aan NOS lampen, gezien de hoeveelheid die er in het verleden geproduceerd is. ..

edit : weggeven is uiteraard beter dan weggooien..

Op 7 september 2018 01:27:29 schreef vergeten:
Dat is een onjuiste redenering/gedachte!

Zie het verschil tussen een 60 watt verwarmingselement en
een gloeilamp van 60 watt?
Voor wat betreft het verbruik en rendement, geen!
...100% rendement

Dat bedoelde ik dus precies met mijn post. Het is erg duur verwarmen met een Ohmse load. Het is wel 100% rendement, maar nog steeds heel duur. Of wil je je hele huis met elektrische energie verwarmen?
Elektrisch verwarmen doe je met een warmtewisselaar. Dan haal je de warmte van ergens buiten je huis, en transporteert het met elektrische energie. Dan is het wel efficiënt.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 7 september 2018 21:13:11 schreef kris van damme:
edit : weggeven is uiteraard beter dan weggooien..

Gewoon opstoken zolang je gloeilampen hebt (op een paar na die je als vermogensweerstanden wilt gebruiken).
Dat is de milieuvriendelijkste oplossing.
Bij opstoken ontstaat extra CO2. Dat is goed voor de plantjes. Bij vervroegd weggooien ontstaat geen extra CO2 ('win') maar vervroegd chemisch afval van de ledlamp (= verlies) omdat een ledlamp eerder in bedrijf wordt gesteld en dus, bij gelijke levensduur, ook eerder op de afvalberg belandt.

maartenbakker

Golden Member

@flipflop: Heel duur in vergelijking met rendementen (verstookt vermogen versus uteindelijk afgegeven vermogen) ver boven de 100% zoals van een warmtepomp, maar als je vergelijkt met een gewone kachel of een CV ketel scheelt het wel, maar niet spectaculair.

Electrisch stoken is per kWh duurder omdat gas goedkoper is (nog wel), maar dat wordt in enige niet door mij berekende mate gecompenseerd doordat je met infrarood rechtstreeks voorwerpen en personen opwarmt en dus niet eerst de lucht moet warmstoken.

En last but not least moet je ook bij superzuinige oplossingen het rendement van de warmtewisselaar meenemen.

Conclusie: indien juist gebruikt, valt het nog wel mee met de gloeilamp. Alleen is het in de praktijk vaak handiger om LED of TL/CFL te gebruiken dan om de gloeilamp ideaal te gebruiken.

@ohm pi: Ik ben het niet helemaal eens met je argumentatie. Zelfs als je sterk vermoedt dat we niet teveel CO2 produceren, is er nog altijd zoiets als een voorzorgsbeginsel. Zou je over tig jaar gelijk blijken te hebben, kan je alsnog iedereen uitlachen, maar met de huidige stand van de wetenschap dien je de uitstoot van CO2, methaan en bep. gefluorideerde koolwaterstoffen (bij elkaar in de volksmond broeikasgassen genoemd) zoveel mogelijk te beperken. Dat het financieel ook nog eens gunstig is is mooi megenomen, en de gloeilampen die je nog hebt, gooi je natuurlijk niet weg maar zet je strategisch in waar ze door hun eigenschappen het best tot hun recht komen. Dat goedkope LED-lampen kwalitatief soms teleurstellen, staat daar los van.

P.S. Ik heb op de beurs morgen, ook weer een partijtje gloeilampen uit oude voorraad mee - voor de liefhebber.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
GJ_

Moderator

Op 7 september 2018 21:13:11 schreef kris van damme:
als serieballast bij testen schakelvoeding/oude radio .. zijn ze zelfs beter dan een weerstand, gezien hun PTC gedrag.

Is dat een voordeel dan? De oude radio krijgt dan toch eerst gewoon de volle spanning op z'n donder?

Gloeilampen werden daarom vroeger gebruikt in serie met 90V remmen. Rem inschakelen met een hoge spanning, daarna terugvallen naar een houdspanning.

Op 8 september 2018 11:35:39 schreef GJ_:
[...]Is dat een voordeel dan? De oude radio krijgt dan toch eerst gewoon de volle spanning op z'n donder?

.

zelfs koud heeft de gloeidraad nog wat weerstand, dus dat valt mee. (en anders gaat de lamp tijdens de inrusch even branden, dik is die draad nu ook niet. en voor schakelvoedingen is dat zelfs een voordeel, wordt C primair snel opgeladen.

Het voordeel zit hem eens de radio in bedrijf is. zolang het verbruik past bij die lamp blijft de lamp uit, bij stijging verbruik gaat de lamp door zijn ptc knik en meteen stevig branden.
Je kan dus een lamp nemen met een vrij klein vermogen tov het vermogen van de verbruiker. een kooldraadlamp heeft een NTC karakteristiek, en daar moet je steeds een veel groter wattage nemen en als het dan misgaat neemt die zijn weerstand af... Ook weerstanden moet je een vrij kleine waarde nemen tov wolframgloeilampen.

vandaar.

Anoniem

Op 7 september 2018 21:13:11 schreef kris van damme:
je moet bij de vraag van GD (de TS) ook leeftijd,vorige reacties op het forum en achtergrond betrekken.

Als ik dat doe dan schat ik de kans groot dat de doos lampen voor de rest van zijn leven in de weg gaat staan en hij het zaakje dus beter meteen wegkiepert. Bijhouden is leuk, maar het neemt plaats in. Heb zowaar een huis vol leuke dingen die plaats innemen :-)

Ik ben beginnen nadenken omdat ik idd van heel veel spullen echt teveel heb. Maar als ik op een rommelmarkt rondloop zie ik dat heel wat mensen met dat probleem worstelen

als serieballast bij testen schakelvoeding/oude radio .. zijn ze zelfs beter dan een weerstand, gezien hun PTC gedrag.

Het valt op dat er zoveel reacties zijn die slaan op het gebruik als dummy voor het testen van voedingen.
Ok, op CO ziten de techneuten geconcentreerd, maar hoeveel procent van de bevolking test voedingen? 1 op 1000?
Ik heb het net getest, een 230V/60W gloeilamp neemt op 12V 76mA. Om als dummy te gebruiken zou je voor een 1A voedingetje al 12 gloeilampen nodig hebben en voor een 8A CB voeding een honderdtal. Beetje onzin niet?
En geschakelde voedingen testen met een gloeilamp in serie zie ik niet direct het nut van in. Als er een radicale kortsluiting inzit, dan zal die natuurlijk niet werken, en dan ben je nog geen stap verder omdat je al wist dat hij kapot was en in kortsluiting En als er geen kortsluiting in zit,en de primaire C gewoon laadt, wat is dan het nut om die lamp in serie te zetten?
Ik ben geneigd GJ te volgen. Die 60W gloeilamp van mij heeft 61 Ohm koudweerstand. 1/12 van de weerstandswaarde in bedrijf. Dat betekent een aanzetstroom van 3.8A of een vermogen van 870W!
Er is dus geen sprake van beperken van de inrushcurrent. Eerder andersom.

Zo'n gloeilamp in serie met een geschakelde voeding met een probleem beperkt de schade als er, ondanks vervanging, alsnog een defect optreedt en er een dikke sluiting plaats heeft.
Zonder lamp bezwijkt dan gewoon de zekering (of het zwakste onderdeel in de keten, afhankelijk van wat sneller is) maar met lamp in serie gaat de lamp dan vol branden. De stroom door de voeding neemt af, beperkt de schade en je weet onmiddelijk dat er iets mis is.

Ook de inschakelstroom wordt wel degelijk beperkt. Niet veel, maar het is waarschijnlijk geleidelijker dan zonder die lamp: de draad warmt namelijk toch op door die korte piekstroom.
Bijkomend voordeel is dat een sluiting die pas ontstaat bij inkomen van de controller-chip uiteindelijk de lamp laat knipperen.

EDIT: wat betreft de lampen. Ik zou ze gewoon op gebruiken. Ook hier is nog wel een schoenendoos vol met lampen, maar veel ervan is reserve voor het geval er iets kapot gaat waar we niet een directe vervanger voor hebben.

[Bericht gewijzigd door weardguy op zaterdag 8 september 2018 18:16:20 (13%)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Sine

Moderator

Op 7 september 2018 13:03:09 schreef fcapri:
maar een neon lampje kan ik niet in een E17 socket steken. daarom die 'versleten' ledlamp erin. nog steeds aan het verbouwen, vandaar. in de toekomst komt de led spiegelverlichting op die kring

E14 of E27, die eerste kan prima, de tweede ook, maar daar moet je wat verder voor zoeken.

maartenbakker

Golden Member

Op 8 september 2018 13:20:55 schreef grotedikken:
[...]
Ik heb het net getest, een 230V/60W gloeilamp neemt op 12V 76mA. Om als dummy te gebruiken zou je voor een 1A voedingetje al 12 gloeilampen nodig hebben en voor een 8A CB voeding een honderdtal. Beetje onzin niet?

Een dummy uitsluitend in geval van televisievoedingen, al sinds de K9. Bij laagspanningsvoedingen dient hij als serielamp in het primaire deel, immers beperk je op die manier ook de secundaire stroom en voorkom je o.a. het opblazen van eindtrappen.

En geschakelde voedingen testen met een gloeilamp in serie zie ik niet direct het nut van in. Als er een radicale kortsluiting inzit, dan zal die natuurlijk niet werken, en dan ben je nog geen stap verder omdat je al wist dat hij kapot was en in kortsluiting En als er geen kortsluiting in zit,en de primaire C gewoon laadt, wat is dan het nut om die lamp in serie te zetten?

Op die manier kun je ongestoord meten en testen aan een voeding die "opstijgt", zonder dat er daadwerkelijk transistoren in een baan om de aarde geraken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Vroeger(1990) had ik een collega die PC voedingen teste\belaste met 12 Volt auto lampen.
Voertuig industrie\elektronica boeit mij eigenlijk niet,maar zijn die ook al overgegaan naar Leds???

Op 8 september 2018 20:25:16 schreef Sine:
[...]

E14 of E27, die eerste kan prima, de tweede ook, maar daar moet je wat verder voor zoeken.

[bijlage]

waarom een lamp gaan kopen om die lampvoet 'op te vullen'?
ik kon er evengoedeen kapotte gloeilamp hebben in gestoken, maar als je dan toch een half dode ledlamp hebt, waarom die er dan niet in. heb ik direct ook een verklikkerlamp als de schakelaar van het scheerstopcontact nog aanstaat (of omgekeerd als ik moet gaan uitzoeken waarom de haardroger het niet doet in de badkamer. lamp uit = schakelaar of zekering in de kast staat af)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
fzwart

Golden Member

Hier een paar gloeilampen in het plafond vervangen door LEDlampen vanwege de warmte-ontwikkeling. Rondom de lampen werd het wit lichtbruin vanwege de hitte. Met LEDlampen gebeurd dat niet meer dus ook minder vaak schilderen.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
Sine

Moderator

Op 9 september 2018 06:58:56 schreef fcapri:
[...]

waarom een lamp gaan kopen om die lampvoet 'op te vullen'?

Ik zeg niet dat je een lamp moet gaan kopen, ik zeg alleen dat ze er wel zijn :) Al zeker sinds de jaren 30

Hier heb ik trouwens enkel nog de lampjes boven de badkamer spiegel en onder de keukenkastjes in halogeen, iets met kleurechtheid en een bak licht in een kleine vorm.

Alle spaarlampen heb ik jaren geleden naar het milieupark verbannen, dat was pas echt ellende techniek.

pas een lamp voor led vervangen bij een klant, dat armatuur had een halogeenlamp die vast in de fitting zat, je kon er niet met 2 handen inkomen dus moest het ding geheel van t plafond, 6 meter hoog 1,5 meter groot, op een reformladder.. warmte van de oude lamp had de fitting vervormd, de ledlamp gaat ook wel langer mee, halogeen op een lichtsensor haalt geen halfjaar..

gloeilampen zijn hier al zeker 4 jaar weg, de lampen in de kast ed heb ik de ledlampen gedraaid met een lichtkleur waar je niet uren tegenaan wil kijken. die lampen haal ik nog weleens uit oude armaturen.

als serielamp heb ik ze nog wel, 325W schakelbaar voor de 230V, speciaal voor plaatsen met trillingen, die gaan nog wel even mee.. ook in serie met de 12V aansluiting op de werkbank heb ik 20 en 50W halogeen schakelbaar zitten.

spaarlampen zijn ondertussen ook geruimd, dat langzame opstarten was ik wel beu, ook bij de zeer zelden gebruikte lampen..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 9 september 2018 10:16:29 (43%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 8 september 2018 13:20:55 schreef grotedikken:
En geschakelde voedingen testen met een gloeilamp in serie zie ik niet direct het nut van in. Als er een radicale kortsluiting inzit, dan zal die natuurlijk niet werken, en dan ben je nog geen stap verder omdat je al wist dat hij kapot was en in kortsluiting En als er geen kortsluiting in zit,en de primaire C gewoon laadt, wat is dan het nut om die lamp in serie te zetten?

Ooit van Avalanche gehoord? als dat er aankomt bewijst en serielamp zeer goede diensten en nog beter, de lamp waarschuwt je dat het eraan komt.. je hebt het duidelijk nog nooit gedaan, ik doe het al een jaar of 40, ik bedoel een lamp in serie schakelen.. en je moet geen 12 lampen parallel zetten, gewoon naar een hoger vermogen lamp gaan. ... (er bestaan oa 4, 7, 8, 15, 30, 40, 60, 85, 100, 125, 250, 500 watt lampen..)