Kenwood keukenmachine

Beste CO'ers, dit keer geen electro vraagje. In de Kenwood zit een kunststof tandwiel en die zit gekoppeld op een, ik denk, messing wormwiel van de motor. Zoals jullie zien is het tandwiel compleet versleten maar ik heb inmiddels een nieuw exemplaar. Nu zag ik dat het tandwiel gesmeerd was met een soort wit vet. Nu de vraag: wat is dit voor vet en is dit het beste voor dit soort overbrengingen.

Arco

Special Member

Ik gebruik altijd siliconenvet.
Wordt niet hard als het veroudert (gewoon vet wel) en kan tegen hogere temperaturen.

https://www.klusspullen.nl/productimages/catalog/270011_griffon_siliconen_1233462.jpg?w=180&h=180&quality=80

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

als het niet in contact komt met voedsel mag het standaard vet zijn, anders heb je ander vet nodig. heten. voor kunstof tandwielen is het belangrijk dat het niet te zuur is. evt met een schroevendraaier de resten vet eruit halen die in de overbrenging zitten, dan heb je hetzelfde vet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Oke dat is dan duidelijk. Ik heb de restanten met vet van het oude tandwiel stukje voor stukje verwijderd. Ga zometeen even naar een bouwmarkt om het juiste vet te halen. Dan kan alles weer in elkaar en is de keukenmachine klaar voor gebruik. (Kom maar op met de taarten). Iedereen weer bedankt voor de antwoorden.

maartenbakker

Golden Member

Wit vet zal wel witte Molykote zijn. Blijft siliconenvet (pamelakuitenvet) wel zitten onder mechanische druk?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
GJ_

Moderator

"normaal" vet en plastic is een slechte combinatie.

Oei... Ik heb een potje 'kogellagervet' gebruikt om wat oude tandwieltjes te smeren.. Is dat niet goed?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Begrijp nog steeds niet hoe je dat voor mekaar krijgt. Ik gebruik al Kenwood Major sinds 1980. De eerste heeft tot in 2015 dienst gedaan. Buiten de asjes van de kneedhaak (is later van model gewijzigd) en een keer een weerstand is daar nooit wat aan geweest. Die heeft uren gedraaid. Laagste versnelling om (brood)deeg te kneden. Hoogste versnelling om eieren en room te kloppen. Uiteindelijk is de motor gesneuveld en is er een nieuwe gekocht.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
GJ_

Moderator

Op 16 september 2018 22:32:29 schreef maus0611:
Oei... Ik heb een potje 'kogellagervet' gebruikt om wat oude tandwieltjes te smeren.. Is dat niet goed?

Ik was nogal kort in mijn post. Er zijn kunststoffen die niet zo goed tegen olieproducten kunnen. Die vallen dan na verloop van tijd uit elkaar. Ik denk dat het met de meeste tandwieltjes wel los zal lopen. Maar als je voor je gaat smeren even uitzoekt wat voor kunststof het is en hoe je het kunt smeren is dat wel handiger.

Keramisch vet (de moderne vervanger van kopervet) wordt gebruikt bij montage van onder ander: bouten, moeren, bougies, spruitstukken, uitlaatdelen, schijfremmen, lagerbussen.

•De eigenschappen van het spul:
temperatuurbestendig van -180 C tot + 1200 C
•Verhindert vastroesten van schroefdraadverbindingen
•Maakt optimaal aantrekken van schroefdraadverbindingen en nauwkeurig vaststellen van aanhaalmoment mogelijk
•Verhindert elektrolytische corrosie (bijvoorbeeld tussen aluminium en staal)
•Voorkomt vastbranden, klemmen en invreten
•Tast geen rubber aan
•Bestand tegen (zout)water en stoom

Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen
maartenbakker

Golden Member

Lijkt me in dit geval overkill. Misschien werkt het wel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 17 september 2018 17:59:22 schreef Guy.v2:
Keramisch vet (de moderne vervanger van kopervet) wordt gebruikt bij montage van onder ander: bouten, moeren, bougies, spruitstukken, uitlaatdelen, schijfremmen, lagerbussen.

•De eigenschappen van het spul:
temperatuurbestendig van -180 C tot + 1200 C
•Verhindert vastroesten van schroefdraadverbindingen
•Maakt optimaal aantrekken van schroefdraadverbindingen en nauwkeurig vaststellen van aanhaalmoment mogelijk
•Verhindert elektrolytische corrosie (bijvoorbeeld tussen aluminium en staal)
•Voorkomt vastbranden, klemmen en invreten
•Tast geen rubber aan
•Bestand tegen (zout)water en stoom

En geschikt om op uwe boterham te smeren?

Afhankelijk van waar dit tandwiel zich bevindt moet je een keuze maken. Is dat boven de mengkom, dan zou ik altijd vet gebruiken met toestemming voor voeding.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Het tandwiel is gesneuveld bij broodmix maken. Kon deze machine dus niet tegen. Hij is slechts 3 jaar oud en niet vaak voor brooddeeg gebruikt. Juist deze machine aangeschaft ivm zware deegsorten. Misschien dat ook Kenwood in kwaliteit achteruit gaat. Tandwiel gesmeerd met siliconevet en is weer in gebruik. Ben benieuwd hoelang dit dan weer goed gaat.

kan zijn dat je een evt toerenregelaar op laag moet zetten of de versnelling op laag zetten. anders is het teveel voor de overbrenging. een boormachine sloop je ook op het grote tandwiel als de slipkoppeling niet werkt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hier staat een Bosch en die doet het al 4 jaar prima. Klinkt ook nog gezond. Heb ook al eens een Kitchenaid op tafel gehad met vergelijkbare tandwielen, volledig weggesleten.

Op 17 september 2018 07:44:05 schreef GJ_:
[...]Ik was nogal kort in mijn post. Er zijn kunststoffen die niet zo goed tegen olieproducten kunnen. Die vallen dan na verloop van tijd uit elkaar. Ik denk dat het met de meeste tandwieltjes wel los zal lopen. Maar als je voor je gaat smeren even uitzoekt wat voor kunststof het is en hoe je het kunt smeren is dat wel handiger.

Goed om te weten, dan plan ik tzt in dat ik de tandwielen schoonmaak en met een zeker veilig product smeer. Betreft een zeldzame CD speler uit 1983.. ;)

een zeldzame speler uit 1983, zal dan niet de laser zelf zijn, gezien de 1e philips cd spelers swingarm lasers hadden. de lade sturing is een ander verhaal. mocht het een cd100 zijn, neem meteen de elco's van de voeding mee, de 100uf zijn berucht..

edit: de cdp101 is ook een aparte, nadat philips slim was geworden om licenties te verkopen na het V2000 debacle. veel andere merken hadden er toch een philips loopwerk inzitten, vaak de cdm4 die wat jonger was en goedkoper.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 18 september 2018 23:02:45 (31%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

CDP 101 :) Voornamelijk lade tandwielen, het motor kransje mist al 1 tandje..

[Bericht gewijzigd door maus0611 op dinsdag 18 september 2018 22:40:34 (77%)