Hallo,
Iemand een idee wat de weerstand mag zijn van de temperatuurssonde?
Moet deze 0 zijn of mag dit hoger?
Hallo smd,
De oven wordt blijkbaar te warm waardoor de thermische weerstand aan de zijkant van de oven stuk gaat.
Gevolg is dat de oven uitvalt omdat de thermische weerstand in serie staat met de glaszekering en dus ervoor zorgt dat er geen spanning meer is op het geheel.
Ik heb de thermische zekering al vervangen, maar ze is (natuurlijk) opnieuw stuk gegaan.
Ventilator aan warmte-element is in orde, evenals de ventilator onder aan het toestel...
IK ben dus op zoek naar wat er stuk zou kunnen zijn....
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
kwestie van meten of je 12V spoelspanning hebt op het relais van de oven of niet. als de oven op 150 graden is ingesteld, zou deze niet door mogen blijven verwarmen, dus zou het relais geen spoelspanning meer mogen hebben, paar draden aan het relais solderen zodat je simpel kunt meten of de spoel nog voeding krijgt. het kan dus de temperatuur regeling zijn of een relais wat toch plakt. een rotte ntc hoort ook tot de mogelijkheden..
Hallo testman,
Als de spoel zou blijven hangen, dan zou de oven altijd verwarmen. het verwarmingselement krijgt geen spanning meer als de oven de ingestelde temperatuur bereikt ( bij snel voorverwarmen)
Ik heb wel geen cyclus getest om te kijken of de spanning soms wegvalt tijdens het verwarmingsproces, maar ik ga ervan uit dat de relais werkt omdat hij aan/uit schakelt
waar staat ntc voor?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als de maximaal beveiliging eruit gaat kan het relais van het element blijven plakken, of de temperatuur regeling is niet goed, vandaar de spoel van het relais meten, als die niet aangestuurd wordt en de oven blijft aan, dan is toch het relais stuk, contact blijft plakken. dat kan 1 op de 40x schakelen gebeuren, dus dat het dagen goedgaat zegt niks..
Duidelijk, dit lijkt wel een NTC euvel. De 0 Ohm kunnen traceren?? Vervang NTC gewoon anders. relais zal niet blijven plakken want als oven op magnetron werkt, verwarmt element niet??
Hallo,
Ik heb met een haardroger de NTC nagemeten. Hij varieert van 300K op kamertemperatuur naar 20K bij volledige hitte van de haardroger.
Is er iemand die een idee heeft of dit normale waarden zijn?
Dat lijkt verder OK en apparaat geeft geen melding F1 of NTC open melding?? Test oven anders stapsgewijs met een oventhermometer. Eerst 90 Graden, dan 180 en als laatste 250 Graden. Klopt ingestelde waarde met thermometer in de oven dan?? wat is evt de 12NC code in de deur/ achterzijde oven??
[Bericht gewijzigd door smd op (10%)]