whirlpool jt379 doet niets meer

Hallo,
Sinds enkele dagen is de combioven stuk. Geen display, niks....
Hoe kan ik nagaan of de printplaat kapot is , of de transformator?

Er zit spanning op de tiristor en de glaszekering is in orde. Voor zover ik kan nameten is de zekering op de print ook in orde.

Enig idee hoe ik dit verder kan aanpakken...

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Transformatorspanningen kun je meten.
Als je spanning op de thyristor meet, is in elk geval 1 wikkeling vd trafo in orde.

Beetje creatief zijn met verder zoeken/meten.

Post 's een foto van de print?

Hallo,

Ik kan precies geen spanning meten op de transfo. Ik zal straks nog eens proberen, maar ik krijg geen spanning aan de linkerkant
van de transfo (zie foto)...

Arco

Special Member

Zo te zien geen combioven maar een combimagnetron? (lijkt me een MOT transformator voor voeding van de magnetronbuis)
Voor voeding van de electronica zit er dan nog wat anders in.
Zoals gebruikelijk: merk, type,... (anders wordt hulp moeilijk)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Het gaat zo te zien om een Whirlpool JT379.

Als de trafo stuk is, dan werkt alles behalve dat hij niet warm wordt op de magnetronstand. De trafo hoort geen spanning te krijgen als je gewoon de steker erin doet; die krijgt pas spanning als je de magnetron activeert.

Als hij helemaal niets doet, ook geen display, dan moet je de primaire zekering meten en als volgende stap de voeding op de hoofdprint.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik voeg foto's toe van het type en typenummer van d print.

.

IK heb nog een foto van de print toegevoegd.

Met de beste wil kan ik nergens spanning meten, dus ik vermoed dat ik iets over het hoofd zie...

Als je over alle elco's meet je weet wel, die zwarte tonnetjes met een zilver kapje, moet je aan de printspoorzijde zeker wel een gelijkspanning meten,anders flikkert display niet...

HAllo,

Bedankt voor de info, maar ik met geen spanning over de Elco's.

maartenbakker

Golden Member

@smd: verkeerde topic, display is hier uit en flikkert niet...

Ik denk dat de zekering eruit ligt. Nieuwe erin en de bediening zal weer werken, maar er is een kans dat er nog iets stuk is en zodra je de defecte functie gebruikt de zekering weer springt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 21 augustus 2018 10:50:36 (70%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heb de glaszekering nagemeten en de zekering op de print.
Beide lijken in orde.

@ Testman, bedankt voor wakkerschudden! Maar metingen over elco's blijft wel staan. Meet je daar iets overheen??

ik weet van niks :P maar heb een tijd terug nog met zo'n ding gestoeid, fan bleef maar draaien bij dat ding. er zat ook links aan de zijkant bij de netingang nog een zekering meen ik.

overigens steekt de witte draad te ver uit die stekker, dat kan het al zijn. hetzelfde bij zwart van zwart/rood op de hoek van de print.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 21 augustus 2018 19:51:19 (10%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Ronald45

Golden Member

Scherp!
Zou dat altijd zo gezeten hebben?

HAllo,

een kleine update.
Na het zoeken en bestuderen van het schema gezien dat er achter de zekering nog een thermosstaat zit, vooraleer er naar de print wordt gegaan.
Deze thermostaat is blijkbaar stuk, want als ik deze kortsluit werkt alles opnieuw..

Ondertussen nieuwe thermostaat besteld en toestel staat terug in de keuken.

Bedankt voor jullie hulp.

Hallo,

Heb te vroeg gejuigd. De thermostaat is er weer uit.
Heb deze voor te testen kortgesloten, maar ik kan niets verdacht ontdekken.
De ventilator draait en de oven verwarmt, de zijmoter werkt,..

Hoe kan je nagaan of the sensor nog correct werkt? of moet ik er vanuit gaan dat er toch een defect zit op de print.

Op 21 augustus 2018 19:50:24 schreef testman:

overigens steekt de witte draad te ver uit die stekker, dat kan het al zijn. hetzelfde bij zwart van zwart/rood op de hoek van de print.

hier al iets aan gedaan?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor je reactie

wat bedoel je met "te ver uit de stekker". Bedoel je dat de temperatuurssonde te diep zit?

De wit-rode draad heeft nogal weinig speling. Bedoel je dat de wit-rode draad slecht op de print zit?

die draden steken te ver uit de stekkers, de pen aan de draden maakt dan geen contact meer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

HAllo,

Ik kijk dit na.... maar ik vermoed dat er iets anders moet zijn. Het toestel is de eerste keer oververhit geraakt zonder dat ik het open heb gedaan.

Als het toestel blijft verwarmen als de stekkers niet goed zitten, moet ik misschien de sonde eens nameten. Wat als de temperatuurssonde stuk ik, krijg ik hetzelfde effect..

klopt de redenering..

heb een tijd terug ook zo'n toestel gehad, daar bleef de fan 24/7 van lopen. dit werd veroorzaakt door een plakkend relais, met wat slepen ermee komt dat contact weer los en is het probleem weg. meet dus als het element nog blijft verwarmen met de stekker uit het wcd of 1 relais verbonden blijft, die is dan niet goed. deze relais zijn allen NO modellen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik ook wel benieuwd wat slepen is. Ben je met de gehele magnetron aan de sleep geweest??

Hallo,

Het verwarmingselement krijgt geen stroom bij micro, en wel bij warme lucht. Relais lijkt dus in orde.
De ventilator blijft wel de hele tijd draaien als ik warme lucht kies.
Ik ga eens kijken of de oven afslaat als ik snel voorverwarmen kies.
Het is volgens mij dus ofwel de print ofwel de Temperatuursensor.
Suggesties?

de verwarming hoort ook geen spanning te krijgen als de magnetron geactiveerd is,dus dat klopt...