Elektromotor en regelaars

klopt ik plak nu de folie aan de inktbakrol en draai die handmatig door

standaart units trekken de folie door zolang als je hem wil.
de doortrek mag best verschillen hebben van een paar mm tot 1 cm. dat is geen probleem

JohannaC,
Als ik het filmpje zie dan zit er achter de folie een stempel waar de degel het papier tegenaan drukt, klopt dit?

Op 1 oktober 2018 17:43:53 schreef JohannaC:
standaart units trekken de folie door zolang als je hem wil...

Heb je een link naar zo'n standaard unit?

Op 1 oktober 2018 17:24:57 schreef JohannaC:
klopt ik plak nu de folie aan de inktbakrol en draai die handmatig door

Die handeling zegt mij ook niks...
Je spreekt alsof we dat allemaal kennen maar niets is minder waar.

Ik tast nog altijd in het duister...
Ik begrijp ook dat het moeilijk uitleggen is maar begrijp dan ook dat als je een oplossing wilt je heel precies zult moeten zeggen wat je wilt en wat het juist moet doen en hoe.

edit: is dat wat je zoekt? ik denk dat je hier ziet hoe het werkt.

https://www.youtube.com/watch?v=fnFJl4Z7DR0

LDmicro user.

ja natuurlijk begrijp ik dat het lastig is als je niet thuis bent in de materie ik ben dat wel redelijk dus ik denk ik zeg dat ik een motortje aan wil sturen waarbij de snelheid en aantal omwentelingen geregeld kan worden dan denk ik het is niet mee en niet minder niet wetende dat dat nogal wat is . bij deze een link.

https://www.profoil.com/product/hot-foil-stamping-platen-conversion/

benleentje

Golden Member

de folie wordt nu in beweging gezet tussen 2 rollen die trekken hem door

De folie zit dan geklemd tussen 2 wals rollen.

De werking is hetzelfde als onze machine's die aluminium plaat vanaf rollen van 1000kg trekken en knippen. En dat gebeurt eigenlijk met een strekwals. Wij kunnen tot 1mm nauwkeurig knippen. En dat is bij ons genoeg.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 1 oktober 2018 17:43:53 schreef JohannaC:
de doortrek mag best verschillen hebben van een paar mm tot 1 cm. dat is geen probleem

Oh, wacht! Is de rol "blanko"? Daar is niets op voorgedrukt? De mal zit vast en stanst het patroon uit de blanko rol op de te bewerken kaarten? Dan is het "zonde" als je iedere keer 1cm te veel doordraait, maar aan het eindprodukt ga je het niet zien. Ik dacht dat de patronen op de rol gedrukt zaten. Als je dan een half patroon uit de pas loopt, dan kan het nooit meer een mooie afdruk op het werkstuk maken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik denk dat de beste oplossing een stappenmotor zal zijn waarvan je het aantal stappen kunt instellen.

Een totaal oplossing ga je hier niet krijgen, de vraag is dus wat kun je zelf?
Veronderstel dat je een stappenmotor kunt gebruiken, is er dan iemand die de machine kan aanpassen en monteren, de elektronica aansluiten met gekregen schema's enz.... ??

LDmicro user.
pamwikkeling

Special Member

Ik heb in het verleden een gelijkaardig systeem geleverd voor een "bejaarde" "Heidelberg ?" drukpers.

Het was een systeem om goud folie te drukken op drukwerk (vb een embleem van een gouden hartje op een kaart voor een koppel dat zijn gouden bruiloft viert).

Je hebt een rol goud folie die over het drukwerk ligt en een stempel drukt het embleem uit de rol met goudfolie. Hierdoor zit het embleem vast op het drukwerk.

Op de rol goudfolie heb je dus telkens een afdruk van het embleem, dit stukje folie is niet meer bruikbaar, de rest van de folie wel.

Ik heb het probleem toen gewoon opgelost met een motorreduktortje (+/- 120 Watt ) en een frequentiesturing (vector sturing).
Bij iedere afdruk start het motortje en draaide enkele seconden.
De lengte van de goudfolie was instelbaar door het toerental van de motorreduktor te wijzigen.

@REW: ik rekende dus met 2200 keer per uur, jij met 3600. Alsnog geeft die 3.5/5.6W aan dat je met een tiental Watt wel ongeveer goed zit. Uiteraard moet hier nog wat bij, omdat je het in minder tijd wilt doen, andere onderdelen wilt versnellen en zo, maar een dergelijk orde-van-grootte getal vind ik alsnog nuttig als begin.

Ik zou ook voor een stappenmotor gaan, met een ingekochte stappenmotorregelaar (Gecko drives zijn goed, maar relatief duur), en een microcontroller waarmee je het aantal stappen kunt instellen. Je drukt steeds op een knop voor "doe een cyclus", en als het dan te veel of te weinig is druk je op één van 2 andere knopjes "stapje vooruit' of "stapje terug". Aan de hand daarvan pas je het aantal stappen aan die je met dat eerste knopje maakt. Dat kan allemaal betrekkelijk simpel in een Arduino of zo.

De 3D printers die ik heb/ken gebruiken allemaal NEMA 17 motoren, maar je kunt natuurlijk ook naar NEMA 23 of zelfs echte joekels zoals NEMA 34 motoren, met bijbehorende grote drivers, om zeker te weten dat je genoeg koppel kunt leveren. Waarschijnlijk is een tandriem overbrenging wel handig, omdat de motor een beetje uit de weg te kunnen monteren.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

jaaa dat klinkt goed ik heb bij de motoren gekeken en de drivers tandriemoverbrenging klinkt goed ik ga beginnen het frame in elkaar te knutselen (spullen bestellen) als ik dan op "zeker" wil spelen koop ik de nema 34 en een gecko regelaar of gelijkwaardig YESSSSSS ben benieuwd

GJ_

Moderator

Op 1 oktober 2018 15:21:25 schreef rew:...ruwweg 12W, dus dat zit wel in de juiste orde-van-grootte....

Mijn natte vinger zegt dat dit te weinig is. Rekenen met die rare 2kg kracht is niet voldoende. De rol materiaal en de aandrijfrol zaullen meer kracht vragen en daar weten we (bijna) niks van. Alleen de massa van de voorraadrol is bekend.

--edit--
oeps, ik had de reacties op pagina 2 nog niet gezien.

Op 1 oktober 2018 21:49:23 schreef pamwikkeling: Ik heb het probleem toen gewoon opgelost met een motorreduktortje (+/- 120 Watt ) en een frequentiesturing (vector sturing).

Dat lijkt ergens op.

--edit--
Ik kom op een benodigd vermogen van iets meer dan 20W, onder de meest gunstige omstandigheden. En dan heb ik nog geen overbrenging er bij geteld waar een boel vermogen in blijft steken.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 2 oktober 2018 10:29:34 (12%)

@pamwikkeling: op welk toerental draaide dat motortje? Als je ver onder het nominale toerental zat, kan hij ook minder dan dat nominale vermogen leveren. Daarbij is de vraag hoeveel van het nominale koppel je hebt gebruikt, maar dat is niet echt eenvoudig te bepalen, tenzij de drive dat kan weergeven.

@TS: je hebt geen stappenmotor "met rem" nodig (die zie ik wel staan bij stappenmotor.nl), want een stappenmotor blijft gewoonlijk op zijn laatste positie staan, zolang de driver voeding krijgt. Hij kan dus gewoon koppel leveren om de folie vast te houden.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op dinsdag 2 oktober 2018 08:53:53 (30%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Persoonlijk zou ik een stappenmotor nemen met een vertraging, heb er hier liggen die doen 20Nm. Is ook een nema 34, met een vertraging van 1:40.

Het voordeel van een stappenmotor is dat je precies kunt positioneren, je hoeft dus niet met een X tijd te werken om je folie er door te trekken. Je geeft gewoon het aantal benodigde stappen in voor een X verplaatsing, en een rem heb je niet nodig.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 2 oktober 2018 10:17:26 schreef Lambiek:
Persoonlijk zou ik een stappenmotor nemen met een vertraging, heb er hier liggen die doen 20Nm. Is ook een nema 34, met een vertraging van 1:40.

Auw, 1/40 en 28cm/s, hoeveel stappen zijn dat?

Ik was al een programma aan het maken in mijn hoofd maar volgens mij is dat heel snel.
Ik dacht eerder aan 1/1 eventueel halfstep.

Heb je daar een idee van op welke pulsfrequentie je dan zou moeten werken?

****
edit: even nagerekend, 1tr/s = (360/1.8)*40 = 8000 Hz en dat is dan fullstep voor 1 omwenteling, dan hebben nog het aantal omwentelingen niet meegerekend om die 28cm erdoor te trekken.
Toch wel een beetje veel niet?

Ik denk dat een Nema34 het makkelijk zal aankunnen zonder vertraging of misschien met een riemverhouding van 1/2.

Dat is ook één van de moeilijkheden om zoiets te programmeren, wat kan en wat kan niet.

De TS zal ook eens moeten meten hoeveel omwentelingen/s (max) zij moet hebben voor die 28cm vooraleer iets te kopen.

LDmicro user.

20Nm met 1:40 is wat overdreven, de TS had 20N geschat, en dan zou je op de radius van die rol komen van 1 meter, dus diameter 2 meter, als we de inertia van die rol even vergeten.

Een radius van 15mm lijkt me wel ongeveer goed, dus dan is de omtrek ~95mm, zodat je ~3 omwentelingen nodig hebt voor 280mm. Met een standaard motor van 1.8 deg/step en half-stepping, dus 400 stappen per omwenteling, is elke stap ongeveer een kwart millimeter, en dat lijkt me nauwkeurig genoeg. Voor 280mm moet je dan ongeveer 1180 stappen doen, en dat lijkt me best te doen in ongeveer een seconde.

Met een radius van 15mm heb je maar 0.3Nm nodig om 20N te kunnen trekken aan die folie; neem daar nog wat bij voor de acceleratie, wrijving, en veiligheidsmarge zodat je geen stappen gaat missen, en 2Nm moet volgens mij wel genoeg zijn.

Dat is dus met een 1.8 deg/step motor, half-stepping, zonder vertraging.

De 120W motor van Pamwikkeling lijkt me erg ruig; dat betekend dat je flink hard zou moeten werken om met de hand hetzelfde te kunnen doen, want 120W is flink hard werken met je handen; dat is ongeveer wat je levert met je benen als je 25km/h aan het fietsen bent.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op dinsdag 2 oktober 2018 12:01:45 (13%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

redelijk grote stappenmotor met beefy driver. (en nog wat andere opties die ik nog niet gezien had toen ik dit schreef).
https://www.youtube.com/watch?v=p4ltHDpxrbI

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 2 oktober 2018 12:33:42 (29%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
pamwikkeling

Special Member

@ sparky De 120W motor was een keuze op basis van kostprijs.
3 fazige IEC-motortje met een italiaans wormwiel reduktortje en 230V frequentie sturing kosten (toen) ook niet zo veel.

Het project dateerde uit de jaren +/- 2012.
Ik meen me te herinneren dat ik reeds een start signaal kreeg om de frequentie sturing te starten en dat het signaal slechts een beperkte tijdsperiode aanwezig was.

Sneller draaien tijdens die periode gaf een lange stuk goud folie.
Wat betreft de nauwkeurigheid stak het niet op enkele centi meters.

Lambiek

Special Member

Op 2 oktober 2018 10:30:18 schreef MGP:
[...]
Auw, 1/40 en 28cm/s, hoeveel stappen zijn dat?

Ho even, ik zeg alleen dat ik zulke motoren heb liggen en dat die 20Nm doen. ik zeg niet dat hij die moet gebruiken, geef alleen maar aan dat je een aardig koppel hebt op die manier. :)

Op 2 oktober 2018 11:58:59 schreef SparkyGSX:
20Nm met 1:40 is wat overdreven,....

Lees hierboven.

Op 2 oktober 2018 14:10:09 schreef pamwikkeling:
Sneller draaien tijdens die periode gaf een lange stuk goud folie.
Wat betreft de nauwkeurigheid stak het niet op enkele centi meters.

Dat zou ik niet zeggen, het is zonde van de folie als je iedere keer een centimeter te ver afrolt.

@ TS,

Je kunt het nog via de PC bedienen ook als je wil.

https://www.youtube.com/watch?v=lpvKcu01y28

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Lambiek: dat snap ik, maar ik ga er niet vanuit dat de TS dat direct snapt. 20Nm is een indrukwekkend koppel. Ik heb hier nog een paar grote 5-fase motoren liggen die 10Nm direct aan de as zouden doen; helaas heb ik er geen drivers bij, en zijn 5-fase stappenmotor drives extreem zeldzaam, en is er online ook heel weinig over te vinden.

Steeds centimeters weggooien klinkt kostbaar, en ik neem aan dat de folie een stuk meer kost dan de ruwe materiaalprijs.

Een Arduino met een schermpje, paar knopjes, etc. klinkt als een vrij simpele oplossing, maar ik weet niet of de TS dat zelf kan of wil leren. Wellicht zal iemand anders dat moeten maken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 2 oktober 2018 16:03:57 schreef SparkyGSX:
@Lambiek: dat snap ik, maar ik ga er niet vanuit dat de TS dat direct snapt.

Ja, dat is zo. Maar dat zullen we wellicht horen van de TS. :)

Steeds centimeters weggooien klinkt kostbaar, en ik neem aan dat de folie een stuk meer kost dan de ruwe materiaalprijs.

Inderdaad, ik vind dat ook zonde. Vooral omdat het niet nodig is.

Een Arduino met een schermpje, paar knopjes, etc. klinkt als een vrij simpele oplossing, maar ik weet niet of de TS dat zelf kan of wil leren.

Ik weet ook niet of de TS ervaring met programmeren heeft, en of hij het ziet zitten.

Wellicht zal iemand anders dat moeten maken.

MGP was al met een programma in zijn hoofd bezig. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 2 oktober 2018 15:55:38 schreef Lambiek:
[...]
Ho even, ik zeg alleen dat ik zulke motoren heb liggen ..

En ik reageerde maar omdat ik niet wilde hebben dat ze zomaar een motor kocht.
Uw antwoord klonk wel heel overtuigend ;)

Als ik tijd heb zou ik misschien eens wat schrijven en ik heb ook mijn beperkingen door de programmeertaal die ik gebruik.
BV. een 8Khz software pulstrein kan ik niet maken, 2Khz dan weer wel, hardware PWM geen probleem, maar daar heb je geen controle over en moet je weer met tijd werken.

Vandaar dat, als de TS iets van plan is om te kopen eerst nog eens overleggen.
Kopen is makkelijk, het laten werken is soms heel wat moeilijker.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 2 oktober 2018 16:14:19 schreef MGP:
Als ik tijd heb zou ik misschien eens wat schrijven en ik heb ook mijn beperkingen door de programmeertaal die ik gebruik.

Ik maak maar een geintje, je kent me onderhand wel toch. :)

BV. een 8Khz software pulstrein kan ik niet maken, 2Khz dan weer wel, hardware PWM geen probleem, maar daar heb je geen controle over en moet je weer met tijd werken.

Via tijd is zonde van de folie, tenminste in mijn ogen. Maar misschien denkt de TS er wel anders over.

Vandaar dat, als de TS iets van plan is om te kopen eerst nog eens overleggen.

Dat is zeker waar.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 2 oktober 2018 16:35:51 schreef Lambiek:
Ik maak maar een geintje, je kent me onderhand wel toch. :)

Jaja ik ken u wel maar de TS niet ;)

Als ik ze 'boven' allemaal op een rij heb is dat schrijven maar een groot uur werk.
Ik was juist aan het zoeken naar een leddisplay om te gebruiken dat ik maanden geleden eens gekocht hebt, samen met een hoop andere modules uit China.

LDmicro user.