Fiets-dynamo gebruiken als dimmer voor lamp?

O, dus de fiets kan niet permanent "bekabeld" worden? Dus de informatie ("snel/traag" dan wel "trapt hard/trapt sachies") moet draadloos verstuurd kunnen worden? Dat verandert het hele plaatje, vrees ik.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik zat meer te denken aan een DMX kabeltje van de fiets naar de par, dus zeker niet via de licht tafel. Een DMX signaal aanmaken is simpel genoeg.

Maar een bouwlamp kan ook natuurlijk. Heb je een specifiek model op het oog? Volgens mij niet. Dus dat wordt de eerste stap: een lamp kiezen.

Er is toch gesteld "een Led(bouw)lamp 40-50 Watt"? Lijkt mij duidelijk genoeg, die uit de Hubo zal niet erg verschillen van die uit de Gamma. Waarschijnlijk zelfs identiek zijn.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Even aan het zoeken geweest, en er zijn nogal wat opties. En als het eind oktober af moet zijn dan moeten we nu wel door pakken.

Dus ik zal denk ik een lamp moeten aanschaffen om mee te experimenteren. Ik neem aan dat de kosten worden vergoed.

Ik ben bang dat de bouwlampen zicht niet echt laten dimmen, en als het al gaat dat ze dan onder de 15% ineens helemaal uitschakelen.

Dus het kan zijn dat ik de intern driver electronica moet vervangen.

Er zijn lampen met beugel, met standaard, op batterij en zelfs met RGB en IR remote. Elk vergen een aparte aanpak. Dus we zullen snel moeten kiezen.

Hierbij een paar linkjes naar enkele voorbeelden (er zijn er nog veel meer)

1 : https://www.ledlampendirect.nl/led-breedstraler-eco-pro-50w-3000k-ip65…

2 : https://www.ledlampendirect.nl/led-breedstraler-eco-basic-50w-3000k-ip…

3 : https://www.ledpanelendiscounter.nl/50w-led-slim-line-flood-light-bouw…

4 : https://www.ledzuinig.nl/50-watt-accu-bouwlamp-koud-wit-3500-lumen.htm…

5 : https://www.ledzuinig.nl/50-watt-led-werklamp-op-beugel-4100-lumen-koe…

6 : https://www.fabertronics.nl/50w-rgb-led-bouwlamp-floodlight-met-afstan…

PS bij die laatste moet ik misschien het rf protocol kraken. Heeft iemand daar al ervaring mee?

Dus nu is het aan TS om een keuze te maken (mag ook best een ander model zijn).

Wat ik denk ik zou doen is een dimmer kopen bij de bouwmarkt en de potmeter vervangen door een LDR. Ze zitten ongeveer in dezelfde weerstandwaarde. Of een dimmertje zelf bouwen. Triac-diac condensator en klaar. De meeste klassieke fase-aansnijdingsdimmers hebben een 1Meg potmeter die enkelvoudig wordt gebruikt (0-1meg). Dit is denk ik goed werkend te maken met een LDR. Je kan dit dan redelijk veilig opbouwen door het geheel in een transparante behuizing in te bouwen. Dan een lampje (of een ledje) op de dynamo die op de LDR schijnt, een beetje afschermen voor strooilicht en klaar. Gewoon maar een ideetje.

Aangezien het nog in een experimentele fase is, dan ga ik eerst voor deze: https://www.ledpanelendiscounter.nl/50w-led-slim-line-flood-light-bouw… Vergoeding regel ik met je.

Ook interessant is de kleurlamp, want dat scheelt in het 'voorzetten' van filters. https://www.ledpanelendiscounter.nl/50w-led-slim-line-flood-light-bouw… maar hier moet je blijkbaar nog iets aan doen.

@jochem

Jawel, maar een led lamp begint meestal met een brugcel en een buffer elco. Dat gaat erg slecht samen met een triac dimmer die halverwege de fase van niks naar 380V inschakelt.

En de led dimmers die wel werken zijn duur, en vallen plots af bij minder dan 10 a 15%. Dus ik ben bang dat dat niet je juiste weg is.

Wat ik zou doen, is een Sparta ION met achterwielmotor en een defecte accu kopen. Die motor geeft je ongeveer 20V bij 25km/h, en kan dan met gemak 250W leveren, als jij hard genoeg trapt. De elektronica in de motor kun je laten zitten; de microcontroller zal de MOSFETs toch niet aansturen zonder communicatie met de accu, maar de body diodes in die MOSFETs zijn een prima gelijkrichter, zodat er dus 20V op de DC aansluiting komt te staan.

Daar kun je een lamp direct op aansluiten; ik zou een paar 24V koplampen van een vrachtwagen nemen, die trap je echt niet zomaar kapot, en dan moet je ook nog best flink werken om goed licht te hebben. Naarmate je harder trapt stijgt de spanning, waardoor de lamp meer licht gaat geven en meer stroom gaat trekken, en daardoor gaat het trappen ook zwaarder.

Als zo'n hele fiets te duur is (ze gaan voor ~150 euro op marktplaats), kun je ook alleen een achterwiel met motor kopen, en in een bestaande fiets zetten. Je hebt niets aan een voorwielmotor! In principe hoeft de motor ook niet meer te werken, zolang hij maar vrij draait, want je kunt ook de elektronica eruit halen en met 6 diodes zelf een 3-fase gelijkrichter maken.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op 1 oktober 2018 23:45:19 (19%)]

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

@Kneus007.

Ok. Lamp is besteld. Komt nog wel 7 Euro verzendkosten bij.

@deKees

Aha, ik wist niet dat je aan een led lamp vast zat. De 'ouderwetse' bouwlampen laten zich prima dimmen met een triac en dat gaat goed tot over de 1000W. Voor een eenvoudige setup die het maar een aantal keren hoeft te doen prima. Maar goed, dat gezegd hebbend denk ik dat je dan beter zon bouwlamp kan openschroeven en de driver vervangen door iets anders. De driver in stand houden en dan die proberen te dimmen of allerlei DMX signalen maken lijkt me erg ingewikkeld voor zon korte termijn. Standaard zit er een LED array in met een groot aantal in serie geschakelde leds. Grote kans dat als je een led voeding met 0-10 volt stuurspanning koopt (die normaal bijvoorbeeld voor led-panelen worden gebruikt) je een heel end komt. Je kan dan de dynamo met gelijkrichter en elco direct op de ingang van de driver aansluiten. De uitgang waar normaal het led paneel op zit kan waarschijnlijk direct op het led array wat in de bouwlamp zit, en klaar ben je.

De lamp zou vandaag afgeleverd moeten worden, maar ik zie op de track en trace van DPD dat het is teruggestuurd naar de afzender.

Hier is iemand flink aan het blunderen.
Eerst nog maar even afwachten...

Lambiek

Special Member

Op 29 september 2018 18:02:26 schreef Kneus007:
De bedoeling is inderdaad een voorstelling waarbij een acteur in de spotlight komt te staan, dat door en andere acteur wordt 'gedimd' door te fietsen.

Hier maak ik uit op dat het precies andersom moet werken, dus niet als je harder trapt dat het licht feller wordt, maar als je harder trapt dat het licht gedimd moet worden.

Of interpreteer ik het verkeerd?

Als het een normale gloeilamp mag zijn, bijv. een bouw lamp, dan zou je dit kunnen gebruiken.

Samen met een klein stukje code en een controller kun je het simpel laten werken. Het geheel is galvanisch gescheiden, dus veilig voor de fietser.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dat is inderdaad wel lekker simpel, op die manier heb je geen nuldoorgangsdetectie nodig.

Je mag daar geen PAR met een transformator achter hangen. Ik heb nooit begrepen waarom die überhaupt bestaan eigenlijk, we hadden ze op de studentenvereniging.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Wel grappig systeem. Misschien werkt dat ook met een led lamp. Die hebben de gelijkrichter al ingebouwd.

Maar zolang de lamp niet binnen is kan ik nog niet testen.

Lambiek

Special Member

Op 3 oktober 2018 13:35:57 schreef SparkyGSX:
Dat is inderdaad wel lekker simpel, op die manier heb je geen nuldoorgangsdetectie nodig.

En het dimt veel mooier, lekker rustig geen geflikker.

Je mag daar geen PAR met een transformator achter hangen.

Nee inderdaad, het is alleen voor een gloeilamp. Of een halogeen lamp zoals je in een bouw lamp tegenkomt.

Ik heb nooit begrepen waarom die überhaupt bestaan eigenlijk, we hadden ze op de studentenvereniging.

Ja, dat weet ik ook niet. Misschien iets energie zuiniger dan een gewone gloeilamp?

Op 3 oktober 2018 14:10:10 schreef deKees:
Wel grappig systeem.

Ja ik wilde het eens een keer proberen op deze manier, en het werkt prima. Je kunt er ook mooi verwarmingselementen mee regelen.

Misschien werkt dat ook met een led lamp. Die hebben de gelijkrichter al ingebouwd.

Dat durf ik niet te zeggen, als er ook een driver in die lampen zit zou ik er niet op rekenen.

Maar zolang de lamp niet binnen is kan ik nog niet testen.

Jij mag het testen of de lamp ook op gelijkspanning werkt. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 3 oktober 2018 13:04:34 schreef Lambiek:
[...]
Hier maak ik uit op dat het precies andersom moet werken, dus niet als je harder trapt dat het licht feller wordt, maar als je harder trapt dat het licht gedimd moet worden.

Of interpreteer ik het verkeerd?

@Lambiek: je hebt het goed gelezen inderdaad, maar ik heb het niet zo bedoeld. Dus niet fietsen is 'donker' beetje fietsen is meer licht, hard doortrappen is nog meer licht.

Ben heel benieuwd of het lukt. :-)

Lambiek

Special Member

@Lambiek: je hebt het goed gelezen inderdaad, maar ik heb het niet zo bedoeld. Dus niet fietsen is 'donker' beetje fietsen is meer licht, hard doortrappen is nog meer licht.

Dat moet geen probleem zijn. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Vanmiddag ben ik maar even een eindje gaan fietsen. Die fiets was uitgerust met een AXA HR dynamo, met 8 poolparen en een bandwieltje met een diameter van 3 cm.

Ging wel goed, bij 5 km/u en koplamp gekoppeld kreeg ik al 5 VAC, maar harder fietsen geeft dan vrijwel geen hogere spanning meer (7 VAC bij 30km/u). Blijkbaar heeft de dynamo inderdaad een ingebouwde stroombegrenzing.

Dus de koplamp losgekoppeld en vervangen door een weerstandje van 470 Ohm. Maar dat helpt niet veel. De spanning loopt nu op tot 8.4 VAC bij iets van 8 km/u, en hoger dan dat wordt het niet.

Dus regelen met de spanning uit de dynamo geeft een veel te beperkt bereik. Dan zit je wel heel snel aan de Max.

Dus ik trek hieruit 2 conclusies:
- De snelheid kan ik afleiden uit de frequentie van het signaal van de dynamo. Die gaat wel keurig van 60 HZ bij 5 km/u tot 300 Hz bij 30 km/u.
- De spanning van de dynamo is niet interessant. Maar die kan ik dan wel gebruiken om de regelaar te voeden. Vanaf 4 km/u is er al voldoende spanning.

Andere dynamo's hebben misschien weer andere eigenschappen (andere max spanning, andere frequentie) maar dit geeft toch al een idee.

Nu nog een lamp om te testen...

Maar die kan ik dan wel gebruiken om de regelaar te voeden. Vanaf 4 km/u is er al voldoende spanning.

Ja, maar toch enige buffer voorzien. Niet trappen komt nl. ook in het scenario voor.

Goed vertrouwd met de heer Murphy en zijn immer onvoorspelbare optreden zou ik toch maar liever voeden uit netspanning - die sowieso beschikbaar moet zijn voor de lamp, daarover lijken we het intussen eens te zijn.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Tenzij je dus gewoon een motor van een electrische fiets gebruikt als dynamo en daar zonder enige elektronica een paar 24V halogeenlampen aan hangt. Supersimpel en betrouwbaar, de fietser heeft daadwerkelijk iets om tegen te trappen, en je hebt verder geen voeding nodig.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ja SparkyGSX,

Dat kan misschien wel waar zijn, en het klinkt ook wel erg simpel, maar ik heb geen ervaring met zulke fietsmotoren, en ik heb zo een ding hier ook niet liggen.

Dus van mij mag TS (of iemand anders) dat best ook eens uitproberen, maar ik blijft toch liever bij een Ledlamp met controllertje.

Hierbij een eerste schema van de controller. Het gaat hier vooral om de voeding uit de dynamo. 5 Volt bij een paar mA zal wel voldoende zijn denk ik. Maar toch is het nogal wat.

- Een enkele diode als gelijkrichter, geeft minder spannings verlies.
- Een flinke buffer condensator.
- Een LDO spanning regelaar.
- Maar die LDO regelaar kan maks 16V op de ingang hebben, dus nog een shunt regelaar toegevoegd die de dynamo spanning begrenst tot ongeveer 12V. Dat is bij mijn dynamo niet nodig, maar er zijn ook dynamo's die tot 30V kunnen leveren.

De controller kan de frequentie van de dynamo wel bepalen. Hoe die dan de lamp gaat regelen zal ik nog moeten bekijken als de lamp binnen is.

Die controller loopt ook best op iets minder dan 5V als je de clock wat lager zet, en er zijn ook LDOs die veel meer mogen hebben dan 16V op hun ingang, dan is dit hele shunt regelaar niet nodig.

Ik heb nog wel zo'n motor, maar geen tandwielset en geen fiets waar hij in past. Je kunt dit ook testen met een werkende Sparta ION zonder iets aan te passen, behalve de stekker van de motor los te nemen en op een andere stekker te steken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 4 oktober 2018 00:38:25 schreef deKees:
[bijlage]

Zou je niet nog een diode plaatsen (parallel R2) om de negatieve helft van de sense ingang op de AVR te beperken?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew, Ja natuurlijk, veel beter.

Tot mijn verassing is de lamp vandaag toch aangekomen. Er zat geen stekker aan, alleen een netsnoer van 15cm met blauw, bruin en geel-groen. Geeft lekker veel licht wel, en trekt 210 mA bij 227VAC, dus 48.5 Watt.

De leds zitten telkens per 5 parallel, dus 14 van die groepen in serie. De printsporen kun je zo zien zitten tussen de leds, ook al zitten ze wel onder de lak. Totaal 70 leds.

En dan nu de volgende uitdaging: openmaken. Daar is niet in voorzien. Geen schroefjes die je los kunt draaien, zal wel met kit zijn dichtgelijmd. De achterkant is volledig van metaal, en de voorkant van glas. Dus goed kans dat er iets breekt als ik het moet forceren...