Op 5 oktober 2018 20:41:38 schreef big_fat_mama:
sorry, hoor, ik meende er te mogen van uitgaan dat je wel oplet wat je schrijft...
Ja, daar zou je eigenlijk wel vanuit moeten kunnen gaan, maar ik geef toe dat het wat raar staat.
Als je Commissaris Rex niet kent is dat wel een beetje een gat in je cultuur; dat ging over een Duitse politiehond, en heeft maar liefst 18 seizoenen gelopen: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Inspector_Rex_episodes
Heel erg moeilijk zal het voor een beetje hobbyist niet wezen, maar voor jou toch echt een stap te ver.
Dat is ook niet erg aardig...
deKees lijkt zich anders aardig te kunnen redden, en beschikt over een leuk stuk meetgereedschap dat de meeste echt beginners niet zullen hebben!
@deKees: Het lijkt me niet echt triviaal om de serieschakeling los te maken, en op die manier de strings parallel te zetten, zodat je naar een lagere spanning kunt, wel?
Misschien kun je een regelbare LED driver voor zo'n spanning inkopen, maar verzenden vanuit China duurt natuurlijk best lang.
Je kunt een Buck converter maken, en in dit geval kun je die ondersteboven zetten, dus met een MOSFETs aan de ground, zodat het aansturen eenvoudiger is. Het meten van de stroom blijft lastig, maar je zou dat onder de MOSFET kunnen doen, als je accepteert dat je dan alleen de stroom kunt meten terwijl de MOSFET in geleiding is.
Als een beetje dissipatie acceptabel is, zou je het geheel gewoon kunnen PWM'en; 230V gelijkgericht geeft 325VDC, met 200V over de LEDs bij een stroom van 5x 50mA is dat samen ruim 30W over een weerstand van 500ohm. MOSFET met een geïsoleerde gate driver (zoals de FOD3150 of soortgelijk) en een gescheiden DC/DC converter, en je kunt ze gewoon PWM'en.
Vanwege die lompe weerstand verdient het geen schoonheidsprijs, maar het is wel lekker simpel.