24-36v dc motor controller

Dat hij prima draait...dat zal wel |:(

LDmicro user.

Op 10 oktober 2018 10:53:06 schreef MGP:
En om te testen kun je zoiets kopen, je moet enkel maken dat je koelpasta tussen de print en koellichaam aanbrengt.

Ik heb die dingen ook wel eens gebruikt; de enige isolatie tussen de print en het koelblok is het soldeermasker. Je kunt daar beter een silicone of mica plaatje tussen leggen, maar als je dat niet hebt is simpel plakband (eventueel met koelpasta) ook goed. Transparant plakband is een veel betere thermische geleider dan je zou verwachten, maar natuurlijk niet zo goed als materiaal dat er specifiek voor gemaakt is. Inspecteer ze ook even goed op boorspanen, ik heb er gezien met een boel gruis tussen de print en het koelblok, die volledig in sluiting lagen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik gebruik silicone pads die ik recycleerde van vermogen bloktransistoren/igbt's uit frequentieregelingen, zijn al goed van pas gekomen en op maat te versnijden.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 10 oktober 2018 11:33:59 schreef Tim.w:
het is een 24v 120w motor XD maar hij draait prima op 36-48V maar hij trekt dan een hoop stroom meer start stroom is dan +-10-15A

Is niet zo slim om een 24VDC motor continu op 36 of 48V te laten draaien.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dat (24V motor op 36V) is geen enkel probleem, mits je je aan de opgegeven max stroom houdt.

TS weet niet wat de max stroom van z'n motor is.
TS gaat niet de stroom begrenzen van z'n regelaar.

D'r zijn tegenwoordig een hele hoop motoren die om diverse redenen gespect worden op een spanning VEEL lager dan hun technisch maximum.

In het onderhavige geval heet het een "24V Motor" omdat het uit een 24V systeem kwam. Of de motor ook 24V gespect was weten we niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@Rew, uitzonderingen uitzoeken lijkt een beetje uw specialiteit te worden ;)

LDmicro user.

Dat valt toch wel mee?

Een 24V motor kun je ook niet hard op een 24V voeding zetten terwijl de as geblokkeerd is, en verwachten dat alles heel blijft. Uiteindelijk zijn er 3 factoren die de maximale spanning bepalen:

1) De isolatie van de wikkelingen. Dat 48V in plaats van 24V geen probleem kan zijn lijkt me duidelijk; als je van 400V naar 690V gaat, met transients van een frequentiedrive, is dat wat anders.

2) Het mechanisch toelaatbare toerental; een motor met permanente magneten heeft een vrijloop toerental dat grofweg recht evenredig is met de aangelegde spanning; een hogere spanning zal dus een hoger toerental betekenen, wat mogelijk mechanisch een probleem is. Mogelijk kan de rotor niet tegen de grotere centripetaalkracht, mogelijk slijten de borstels veel harder op dat hogere toerental, of is de motor onvoldoende goed gebalanceerd. Dit zul je per motor moeten inschatten, maar 50% hoger is meestal niet direct een probleem.

3) Het koppel/de warmteontwikkeling. Een hoger toerental betekend meestal dat je ook een groter koppel moet leveren (afhankelijk van de last), en dat de startstroom groter wordt. Als je de stroom actief regelt, en dus op een acceptabele waarde houdt, is dit helemaal geen probleem.

Ik heb laatst nog een 12V motor laten lopen op 80V; dat gaat prima, als je de pulsbreedte beperkt zodat hij effectief niet meer krijgt dan 12V.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dit hoort toch niet thuis in dit topic, denk je niet?
Dat maakt bij newbees de verwarring alleen maar groter.

Op 11 oktober 2018 12:36:21 schreef SparkyGSX:
..Ik heb laatst nog een 12V motor laten lopen op 80V; dat gaat prima, als je de pulsbreedte beperkt zodat hij effectief niet meer krijgt dan 12V.

Neem me niet kwalijk maar dat is 12V en geen 80V, je maakte er alleen een buckconverter mee.

LDmicro user.

Op 11 oktober 2018 12:36:21 schreef SparkyGSX:
Een 24V motor kun je ook niet hard op een 24V voeding zetten terwijl de as geblokkeerd is, en verwachten dat alles heel blijft.

Vroeger wel. toen werden motoren daarop gespect.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het geen wat je omschrijft is redelijk summier. Moet hij kunnen remmen op de mosfets, moet hij 2 kanten op kunnen etc?

Er zijn een hele hoop haken en ogen bij het ontwerpen van deze vermogens.
-timing van je H bruggen ivm kortsluiting en verkeerde timings ivm warm worden mosfets
- je maximale on time van je mosfets, er kan wel leuk 50A staan maar dat is vaak maar voor maximaal 1us bij hogere voltages.
-meeste of the shelf ic's gaan maar tot max 28v.
-meer dan 20KHz ivm met hoorbare coilwhine.
-ramp up van je duty cycle ivm blijven hangen motor of schokken bij opstarten motor.
-waarschijnlijk nog een hoop andere waar ik zo 123 niet aan denk

Mocht hij niet te hoeven remmen maar wel 2 kanten op kunnen zou ik met deze vermogens kiezen voor een H brug gemaakt van 2 relais met een n channel mosfet naar ground voor de pwm.

Have you debounced your buttons today?

Op 11 oktober 2018 12:50:44 schreef MGP:Neem me niet kwalijk maar dat is 12V en geen 80V, je maakte er alleen een buckconverter mee.

Voor de isolatie is het wel 80V (plus transients), maar dat is alsnog dusdanig laag dat het niet uitmaakt.

Het toerental met 80V en 15% pulsbreedte zal hetzelfde zijn als wanneer je er direct 12V op had gezet, dus dat is ook geen probleem. Echter, als de motor stilstaat, en de motor dus is gereduceerd tot een weerstand en een spoel in serie (er is immers geen tegen-EMK), wordt het een ander verhaal. De gemiddelde stroom, en daarmee de opwarming, is op dat moment afhankelijk van de verhouding van de weerstand en de reactantie van de spoel op de schakelfrequentie.

Dit komt natuurlijk doordat de gemiddelde stroom en de RMS stroom niet (en niet eens bij benadering) gelijk zijn als er een significante rimpel is.

Dus NEE, dat is dus NIET hetzelfde als "gewoon 12V". Als de schakelfrequentie zodanig hoog is dat de stroom min of meer constant blijft (dus de periode is veel korter dan de R/L tijdconstante) maakt kun je het wel beschouwen als "effectief 12V" bij stilstand.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Hoe je het ook benadert, een 36V-48V voeding is voor de TS geen optie en dan zal hij wel een motorcontroller vinden die voldoet en nog goedkoper ook!

LDmicro user.

Ik ben wel zeker met je eens dat het niet perse een goed idee is om een 24V motor zonder enige regeling voor langere tijd op 48V te laten draaien. Als het maar kort is, kan het waarschijnlijk niet zoveel kwaad.

De TS heeft niet vertelt waar die 36-48V vandaan komt; wellicht komt die van een bestaande voeding of accu. In dat geval kun je op zoek naar een dikke Buck converter om daar 24V van te maken, maar dan heb je geen pad meer voor de regeneratieve stroom bij het remmen, als dat voor kan komen. Je kun dan dus beter op zoek naar een regelaar die geschikt is voor die hogere spanning, en eventueel een voorziening treffen dat je niet per ongeluk teveel gas kunt geven.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Hij heeft een 24V accupack. Z'n vervoermiddel wil dan maar 15km/u en dat wil ie sneller hebben. Dus heeft ie een "1200W step up converter" bij banggood gekocht, die later 1500W zou zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Juist, gevalletje "meer volt = meer beter".

Met zo'n boost converter is er dus geen pad meer voor de stroom bij regeneratief remmen, wat je vroeg of laat al dan niet per ongeluk gaat doen.

Is het niet mogelijk om de overbrenging of de maat van de wielen aan te passen?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Of gewoon een 36V accupack regelen, maar ook dat werd te duur. Dat mechanisch aanpassen had ik ook al geopperd. (Maar op een hogere spanning laten lopen is wel gunstig omdat je dan bij dezelfde koppel/stroom meer vermogen kan).

Goedkoop is duurkoop, in dit geval gaat het niet werken of kapot.

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 12 oktober 2018 15:47:53 (13%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 12 oktober 2018 15:47:24 schreef rew:
.. (Maar op een hogere spanning laten lopen is wel gunstig omdat je dan bij dezelfde koppel/stroom meer vermogen kan).

Hoeveel meer, denk je, bij een 120W motor?

LDmicro user.

De White Zombie is een elektrische dragster met, als ik me goed herinnner, twee 3.5kW motoren die kortstondig samen 350kW moeten leveren.

Die 120W is bij een nominaal toerental; als je dat toerental verdubbeld, met hetzelfde koppel, kun je ook het dubbele vermogen leveren met nagenoeg dezelfde verliezen in de motor. De vraag is natuurlijk of de motor dat hogere toerental aan kan, maar dat is alleen een mechanisch probleem.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 12 oktober 2018 16:07:42 schreef SparkyGSX:
De White Zombie is een elektrische dragster met, als ik me goed herinnner, twee 3.5kW motoren die kortstondig samen 350kW moeten leveren.

Waarom gebruiken jullie altijd superlatieven om uw beweringen kracht bij te zetten? ;)
Daar hebben wij niks aan als je er niet bijverteld hoe ze dat (kunnen) doen.

Die 120W is bij een nominaal toerental; als je dat toerental verdubbeld, met hetzelfde koppel, kun je ook het dubbele vermogen leveren met nagenoeg dezelfde verliezen in de motor.

Dat wil dan zeggen dat je een voertuig bij gelijke belasting sneller kunt laten rijden zonder de ankerstroom te verhogen?

LDmicro user.

Hoe ze dat kunnen doen? Simpel; ze hoeven maar 10 seconden te werken, en het is prima acceptabel als ze na 100 runs stuk zijn. Na die 10 seconden staan ze te dampen van de hitte, maar dat is voor die specifieke toepassing dus prima acceptabel. Die motoren zijn gemaakt voor heftrucks, die bedoeld zijn om uren per dag te rijden en dan nog steeds 10 jaar meegaan zonder echt onderhoud aan de motor. Als ze, met dergelijke misbruik, vele malen harder slijten, maar alsnog lang genoeg meegaan voor de toepassing, kun je dus ver over de specificaties van de fabrikant.

Uiteindelijk wordt het koppel dat je uit zo'n motor kunt halen vooral beperkt door thermische effecten; hoe efficiënt is zo'n motor onder de gegeven omstandigheden, hoe goed kun je de warmte afvoeren, en hoe heet mogen de verschillende delen worden voordat ze schade oplopen. Als jij extra koeling voorziet, kun je er meer stroom door jagen zonder dat het stuk gaat. Als je zorgt dat de RMS stroom niet te hoog wordt, kun je er ook kortstondig veel meer door jagen. Je moet iets verder kijken dan dat ene getal op de zijkant, en begrijpen waar dat getal vandaan komt, en onder welke omstandigheden dat getal geldig is.

Voor een voertuig gaat het niet perse direct op dat je harder kunt zonder de stroom te verhogen; immers, als je harder gaat heb je doorgaans ook meer koppel nodig, omdat de luchtweerstand toegenomen is. Als het koppel dat je nodig had om te beginnen lager was dan toegestaan, kun je de spanning (binnen grenzen) verhogen en daarmee harder rijden. Je lagers zullen wat harder slijten, maar je moet zelf bepalen welke mate van slijtage acceptabel is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 12 oktober 2018 18:21:56 schreef SparkyGSX:
..Je moet iets verder kijken dan dat ene getal op de zijkant, en begrijpen waar dat getal vandaan komt, en onder welke omstandigheden dat getal geldig is.

Dat zal de fabrikant wel genoeg getest hebben vooraleer hij dat getal erop heeft gezet.
Al de rest is overbelasting, wat jullie de TS willen wijsmaken begrijp ik niet goed, maar dat is zijn probleem.

LDmicro user.

Dat zeg ik, dat getal van de fabrikant is wat de motor kan met slechte koeling in een hete omgeving, non-stop voor lange tijd.

Simpelweg, als je de motor goed in de gaten houd, met temperatuursensors, en de stroom actief regelt zodat de pieken onder controle blijven, kun je best een eind over de officiële specificaties, zeker voor korte tijd.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
pamwikkeling

Special Member

Ik ga voor een groot stuk mee in het verhaal van Sparky, maar toch nog een opmerking ivm het maximum toerental.

Het is correct dat het maximum toerental begrensd wordt door de optredende middelpuntzoekende krachten.

Maar het is even correct dat de collector-lamellen bij een hoger toerental sneller onder de koolstof borstels door draaien.
Als twee collector lamellen onder een borstels door draaien, keert de stroom in de wikkeling tussen die twee lamellen van richting om.
Vermits de wikkeling een minimale impedantie heeft, kan de stroom niet onbeperkt snel van richting omkeren.
Het gevolg is dat de koolborstels gaan beginnen te vonken.

Dit probleem is des te belangrijker bij DC motoren die reeds op een hoge ankerspanning werken. Deze motoren hebben normaal ankerwikkelingen met een groot aantal windingen en bijgevolg een grote L waarde. (inductantie)

Ja. Dus..
* in essentie is de maximale stroom bepalend voor een motor. Het toerental doet er niet toe, het vermogen is evenredig met het toerental.
* Omdat "kapot gaan" vaak een thermisch effect is, kan je sommige motoren fors overbelasten, mits de temperatuur van de motor niet te ver oploopt.
* Ongbegrenst harder kan niet.

Er zijn een aantal effecten die mogelijk bij dat sneller draaien een grens opleveren:
* isolatie voor de benodigde spanning.
* lagers
* inductie in de spoelen.
* koolborstels
* wervelstromen in het weekijzer of andere onderdelen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/