Daar gaan we weer... Wettelijke limiet voor straling antennes

GJ_

Moderator

Op 22 oktober 2018 23:40:41 schreef Wim P.:
Zonnepanelen=DC

Denk ik niet. Bij de grotere zonnefarms staan enorme inverters (in feite frequentieomvormers zonder gelijkrichter) te stralen dat het een lieve lust is natuurlijk. Daar moet echt wel wat aandacht aan de EMC geschonken worden.
Maar veel "straling" komt er verder niet vanaf.

Op 22 oktober 2018 23:07:12 schreef pietplof:
Ik heb een van de tegenstemmers gevraagd welke straling dan wel.
Hij: de straling van de grote hoogspanningstrafo's.
Tja...

De meeste mensen hebben nul komma nul verstand van dit soort zaken maar hebben er wel een mening over. Het onderwijs in dit land schiet behoorlijk tekort, het post modernisme wordt gekenmerkt door een ernstige kennis hiaat bij een meerderheid van de bevolking. Het ontkennen van wetenschappelijk bewezen feiten is tevens onderdeel van deze stroming, gevoelens zijn voor velen de maat van wat de realiteit is. Een zeer schadelijke ontwikkeling als je het mij vraagt.

Op 22 oktober 2018 22:08:46 schreef Tidak Ada:

Overigens is die man, die in de bossen in Zweden is gaan wonen niet zomaar iemand, maar een man die bij Ericsson aan de wieg van de mobiele telefonie heeft gestaan (op Teletekst NPO2 vernomen).

Iedereen kan getroffen worden door een psychische aandoening, dus wie of wat je bent doet er niet zoveel toe.

Op 22 oktober 2018 23:04:32 schreef KlaasZ:
Wat ik miste in de uitzending was een bewijs of op zijn minst een aanwijzing dat die mensen echt last hebben van straling. Die Nederlandse mevrouw rijdt rond in een auto, en krijgt ineens last als ze een zendmast ziet. Maar ik zou meer overtuigd raken als ze in een geblindeerde auto zat en iets voelde zonder dat ze zelf de mast kon zien.
En die Japanse dame had problemen met slimme meters maar niet met ferrarismeters. Terwijl die laatste toch ook een magnetisch veld uitstralen. Weliswaar 50 Hz, maar zou dat veel verschil maken?

Dit soort mensen overtuig je niet met bewijs, hun ervaring van de realiteit wordt volledig bepaald door hun emoties. Het schizofrene aspect komt vervolgens naar voren dat zij wel met kastjes gaan rondlopen om zo hun claims kracht bij te zetten. Enerzijds verwerpen zij dus feiten om vervolgens hun eigen verzonnen 'feiten' te onderbouwen met een 'meetinstrument' aangevuld met een emotioneel relaas.

Ik weet niet hoe goed deze aandoening te behandelen is, het percentage mensen met een psychische aandoening die volledig herstellen ligt volgens mij niet heel erg hoog.

[Bericht gewijzigd door Blackfin op dinsdag 23 oktober 2018 11:30:49 (35%)

This is the world we know best, the world of madness
Tidak Ada

Golden Member

Op 23 oktober 2018 10:27:37 schreef Blackfin:
[...]

Iedereen kan getroffen worden door een psychische aandoening, dus wie of wat je bent doet er niet zoveel toe.

[...]

Geldt zeker ook voor Niels Bohr. Komt vast dat het ook een Scandinaviër is....

Overigens zijn angststoornissen geen schizofrenie, hoewel ze er wel bij kunnen optreden. Een koe is een dier, maar een dier hoeft nog geen koe te zijn.
Ergo, plak geen etiketten op iemand zonder dat je weet waar je over praat

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

En mevrouw Curie, was dus GEEN Scandinavier :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Idd,maar die ging wel lelijk dood,dat dan weer wel. ;-)

Op 23 oktober 2018 21:56:00 schreef Tidak Ada:
[...] Geldt zeker ook voor Niels Bohr. Komt vast dat het ook een Scandinaviër is....

Overigens zijn angststoornissen geen schizofrenie, hoewel ze er wel bij kunnen optreden. Een koe is een dier, maar een dier hoeft nog geen koe te zijn.
Ergo, plak geen etiketten op iemand zonder dat je weet waar je over praat

Nee maar wanen en hallucinaties zijn wel een symptoom, deze mensen hebben immers waarnemingen die hun angsten voeden.

This is the world we know best, the world of madness
Tidak Ada

Golden Member

Schoenmaker houdt je bij je leest.... (lees elektronica)

Schizofrenie is geen aandoening, maar een spectrum van stoornissen (DSM-5)

En nogmaals: een koe is een beest, maar een beest is nog geen koe....

Tenslotte:
Effecten van elektrische en magnetische velden zijn nog niet bewezen of aangetoond, noch is het tegendeel daarvan bewezen, of vastgesteld. Besef, dat het vele malen moeilijker is om te bewijzen dat iets niet bestaat, dan dat het wel bestaat.

Ik zeg niet dat ik het een of ander aanhang, maar dat ik gewoon niet weet. Daarom houd ik gewoon alle mogelijkheden open. Ik wil in ieder geval niet uitgaan van wat voor mij wenselijk is, zoals het er op lijkt dat het voor sommigen hier beangstigend is dat er misschien wél effecten zijn.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mvdk

Golden Member

Tenslotte:
Effecten van elektrische en magnetische velden zijn nog niet bewezen of aangetoond, noch is het tegendeel daarvan bewezen, of vastgesteld. Besef, dat het vele malen moeilijker is om te bewijzen dat iets niet bestaat, dan dat het wel bestaat.

Dan neem ik toch nog maar even de vrijheid om de post van KlaasZ op de vorige pagina hier nog even weer te geven:

Op 22 oktober 2018 23:04:32 schreef KlaasZ:
Wat ik miste in de uitzending was een bewijs of op zijn minst een aanwijzing dat die mensen echt last hebben van straling. Die Nederlandse mevrouw rijdt rond in een auto, en krijgt ineens last als ze een zendmast ziet. Maar ik zou meer overtuigd raken als ze in een geblindeerde auto zat en iets voelde zonder dat ze zelf de mast kon zien. (...)

Tidak Ada

Golden Member

Ergo, het is evenmin bewezen dat die mensen er géén last van hebben....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Het bewijs lijkt me toch vrij eenvoudig te leveren. Je zet zo'n stralingslijder in een kooi van Farady zodat er niks van buiten kan binnendringen. Dan laat je binnen die kooi achtereenvolgens verschillende frequenties binnen, en zo af en toe niks, zonder dat je de proefpersoon vertelt wat er gebeurt. Je vertelt alleen dat er een nieuwe situatie optreedt. Is zo'n onderzoek ooit gedaan?

RAAF12

Golden Member

Iets wat we hier wel weten is nu ook bij de NPO doorgedrongen. Led verlichting stoort. En dan voornamelijk de voeding voor de leds. Ik stel voor weer gewone trafo's te gaan gebruiken ipv dat switch spul. Ook de HF users zullen daar baat bij hebben. https://nos.nl/l/2256296

Ha RAAF12,

Tja wat kun hier nog op zeggen :+ ik ga ook led verlichting gebruiken alleen bij mij gaat het op DC werken.
Dat is bijna niet mogelijk in bestaande situaties maar ik wil de platfonds verlagen i.v.m. isolatie dus leg ik een parallel buizen systeem alleen voor de verlichting.
Het ontwerp is klaar alleen moet ik nog antwoord krijgen op wat vragen zoals welke kleuren draad moet/mag ik gebruiken enz.

Je post verbaast mij niets eerst doen en dan NAdenken zoals gewoonlijk |:(
Net als straks met 5G dan werkt alleen de goede navigatie apparatuur betrouwbaar.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
joopv

Golden Member

Op 25 oktober 2018 10:51:06 schreef RAAF12:
Led verlichting stoort.

LED verlichting stoort niet per definitie. Laten we nou niet gaan generaliseren.

Je moet eens als experiment een vrij zwakke zender op AM in de auto beluisteren terwijl je door de stad rijdt. Wat je dan niet allemaal hoort aan rotzooi... wauw.

Er rijdt een stadsbus voorbij: een hele berg keihard gezoem overstemd de zender compleet (het LED display op de voorkant en/of de schermen in de bus?).

Ik rij langs een woonhuis met zonnecellen: het is net alsof er een hagelbui op de auto losbarst (en dan schijnt de zon niet eens). Bij andere woonhuizen met zonnecellen blijft het rustig. Een weg die recent compleet met LED verlichting is uitgerust, stoort ook niet.

Vrachtauto's van ZZP'ers die zelf (sier)verlichting op hun truck gezet hebben.. Meet- of signaleringkastjes langs de weg... Een elektrische fiets.. Enzovoorts.

Op 24 oktober 2018 22:01:03 schreef Tidak Ada:
Schoenmaker houdt je bij je leest.... (lees elektronica)

Schizofrenie is geen aandoening, maar een spectrum van stoornissen (DSM-5)

En nogmaals: een koe is een beest, maar een beest is nog geen koe....

stoornis, aandoening hoe je het ook bekijkt er is in ieder geval een discrepantie t.o.v. gemiddeld menselijk gedrag.

Ik zeg ook niet dat deze mensen gek zijn of dat hun klachten niet serieus een probleem voor deze mensen zijn, integendeel deze mensen hebben daadwerkelijk problemen. Ik ben echter niet overtuigd dat hun problemen veroorzaakt worden door hetgeen zijn claimen.

Tenslotte:
Effecten van elektrische en magnetische velden zijn nog niet bewezen of aangetoond, noch is het tegendeel daarvan bewezen, of vastgesteld. Besef, dat het vele malen moeilijker is om te bewijzen dat iets niet bestaat, dan dat het wel bestaat.

Ik zeg niet dat ik het een of ander aanhang, maar dat ik gewoon niet weet. Daarom houd ik gewoon alle mogelijkheden open. Ik wil in ieder geval niet uitgaan van wat voor mij wenselijk is, zoals het er op lijkt dat het voor sommigen hier beangstigend is dat er misschien wél effecten zijn.

Klinkt als een heel redelijk standpunt maar het is natuurlijk niet waar als jij claimt dat het effect van elektromagnetische velden onbekend is. Je zou kunnen stellen dat deze kennis mogelijk onvolledig is.

Over het algemeen is het wel of niet kunnen bewijzen of een effect wel of niet bestaat niet zo'n groot probleem als jij verondersteld. Als een effect waarneembaar is dan is het zoeken naar de oorzaak mogelijk. Juist in deze zoektocht moet men een open geest hebben. Echter de groep mensen die zich beklaagt over hun aandoening zijn al volledig overtuigd van de oorzaak. Dat deze oorzaak niet in overeenstemming is met de reeds aanwezige kennis is een probleem waar men snel overheen stapt met de claim 'ja maar het zou toch kunnen?'. Uiteraard is dat niet meteen uit te sluiten maar realiseer je wel dat het ook niet heel waarschijnlijk is. Er zijn immers diverse andere oorzaken die veel meer voor de hand liggen.

Psychosomatische klachten komen bij veel mensen voor, de realiteit die het bewustzijn reconstrueert is volledig het product van het brein en niet alles wat men waarneemt hoeft een externe fysische oorzaak te hebben.

Zoals eerder opgemerkt in dit topic, waarom voert men met deze mensen geen blinde proeven uit? Waarom al de sensatie en niet eens even de wetenschappelijke methode toepassen om daadwerkelijk een causaal verband aan te tonen? Simpel, dat wil men niet laten zien want deze mensen scoren gewoon niet beter dan wat je volgens de kansberekening zou mogen verwachten. Zie daar het sterkste argument waarom je deze aandoening niet hoeft te zoeken in de vermeende schadelijke effecten van elektromagnetische velden met een lage intensiteit.

Op 25 oktober 2018 10:51:06 schreef RAAF12:
Iets wat we hier wel weten is nu ook bij de NPO doorgedrongen. Led verlichting stoort. En dan voornamelijk de voeding voor de leds. Ik stel voor weer gewone trafo's te gaan gebruiken ipv dat switch spul. Ook de HF users zullen daar baat bij hebben. https://nos.nl/l/2256296

Dit is gewoon een probleem van non compliance van de EMC richtlijn. Slechte handhaving van de wetgeving, vind de overheid niet interessant want handhaving kost geld, vermindert economische activiteiten en dat is niet goed voor de overheidsinkomsten.

Kortom, handhaven doet de overheid alleen als zij er financieel beter van kan worden of als het politiek gezien opportuun is om te handhaven.

En daarom moeten we streven naar een zo'n klein mogelijke overheid want de overheid is er niet voor u en mij, de overheid is er enkel voor zichzelf.

[Bericht gewijzigd door Blackfin op donderdag 25 oktober 2018 11:42:14 (14%)

This is the world we know best, the world of madness
RAAF12

Golden Member

De RCD of bureau telecom of hoe die ook mag heten kan ook ingrijpen. Bij mij kwamen ze langs met een SA en zagen ze storingbron. Dat was een mast met een sterke 'autotelefoon' zender. Die konden ze helaas niet het zwijgen opleggen [grin]

Op 25 oktober 2018 12:18:39 schreef RAAF12:
De RCD of bureau telecom of hoe die ook mag heten kan ook ingrijpen. Bij mij kwamen ze langs met een SA en zagen ze storingbron. Dat was een mast met een sterke 'autotelefoon' zender. Die konden ze helaas niet het zwijgen opleggen [grin]

Meestal is het deel van het spectrum waar je storing ontvangt al een goede indicator. Een richtantenne is daarnaast een mooi stuk gereedschap om de richting van de bron te achterhalen.

Als amateur heb je niet per se een SA nodig, de ontvanger heb je reeds.

This is the world we know best, the world of madness
High met Henk

Special Member

Op 25 oktober 2018 12:18:39 schreef RAAF12:
De RCD of bureau telecom of hoe die ook mag heten kan ook ingrijpen. Bij mij kwamen ze langs met een SA en zagen ze storingbron. Dat was een mast met een sterke 'autotelefoon' zender. Die konden ze helaas niet het zwijgen opleggen [grin]

De vraag die ik mij dan stel bij deze post:

Waarom kwam de rcd dan langs?
Had jij ze gebeld?
Of heeft iemand anders gebeld en was jij "verdachte" in deze zaak??

Ooit ook eens verhaal in krant. Hele straat had last van auto's met keyless entry/starten werkte niet. Oplossing auto hoek om duwen en werkte. Dat moest wel een gsm mast of illegale radiozender zijn. Dus 1 van de bewoners met klachten belde rcd.

Die kwamen braaf. Bleek het zijn eigen basis station van zijn hoofdtelefoon te zijn. Dat goedkoop aangeschafte hoofdtelefoontje werd ineens heeeel erg duur

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
RAAF12

Golden Member

Nee ik had last met tv kijken allemaal strepen in het beeld analoog met hark op dak. Even een belletje en ze kwamen langs met de SA met een sprietje op de input als antenne. Hele spectrum met paaltjes op het scherm. Kon ook per paal meeluisteren op een oortje.

High met Henk

Special Member

Spectrum analyzer (SA)

kom je ook tegen voor audio
https://lh3.googleusercontent.com/8eBL1FHvLs_EcddrUY3zIgnNdWahI27_D_v360MH0hGJqBRxS69N2D6Is_kVOAUA5QE=h900

profi zien ze er zo uit

http://1.bp.blogspot.com/-fkFHGi3fhUQ/UjMw8Fe_ilI/AAAAAAAACig/gasq9zrLSJ4/s1600/e4440A_Agilent_Spectrum_Analyzer.jpg

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Aha, ik weet wat een spectrum analyser is, maar had die afkorting daar niet direct aan gekoppeld.

joopv

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door joopv op donderdag 25 oktober 2018 21:12:24 (100%)

eSe

Honourable Member

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Tidak Ada

Golden Member

Jammer dat het weer alleen gaat over tumoren en er niet is gekeken naar andere effecten, met name op het CZS

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †