Het nixie/dekatron/neon etc. topic

Dit topic is gesloten

Sine, waar kan ik dat Teflon draad kopen? Voor hoeveel?

En is het niet lastig werken? Raak je het overzicht niet snel kwijt? Anders ga ik dat zeker kopen :D

A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl

Op 10 februari 2005 16:48:44 schreef Bertrix:
[...]

macroafwijking=ook over lange periode, microafwijking is max 30sec, dat is dus lang neit gesynct(wa tik ook nooit bweerd heb)

EDIT: bij het intikken heb ik per ongeluk naast de m gedrukt het is dus Milliseconden en niet Nanoseconden(dat is niet haalbaar denk ik)

sorry bertrix, maar je post editten en dan beweren dat je iets niet gezegd hebt... Ik heb zelfs bewust 'gesynct' getyped omdat dat precies het woord is wat jij gebruikte.

Sine

Moderator

Op 10 februari 2005 22:05:58 schreef Berry:
Sine, waar kan ik dat Teflon draad kopen? Voor hoeveel?

En is het niet lastig werken? Raak je het overzicht niet snel kwijt? Anders ga ik dat zeker kopen :D

Ik heb ooit een flinke klos van dat spul + een speciale strip tang ervoor gekregen van een mede hobbyist. ( onmogelijk te strippen met een zijkniptang )

En als ik daardoorheen ben heb ik een probleem ;)
Maar het moet vast te krijgen zijn.

Het overzicht ben je natuurlijk helemaal zelf bij, als je je componenten een beetje logisch op de print zet en een b eetje netjes werkt moet dat prima lukken.

WOEIIII mijn ZM1010's zijn binnen wat een lieve dingetjes zijn dat zeg:D

ff ploatje gemaakt
en nog een

Met grote dank aan Franktechniek voor de onwijs snelle levering ;)

En welja ook maar ff 2 voorzichtige testfototjes.

één
twee

[Bericht gewijzigd door Miezjel op vrijdag 11 februari 2005 14:39:23

Si vis pacem para bellum.

Op 10 februari 2005 22:44:21 schreef Sine:
[...]

Ik heb ooit een flinke klos van dat spul + een speciale strip tang ervoor gekregen van een mede hobbyist. ( onmogelijk te strippen met een zijkniptang )

En als ik daardoorheen ben heb ik een probleem ;)
Maar het moet vast te krijgen zijn.

Het overzicht ben je natuurlijk helemaal zelf bij, als je je componenten een beetje logisch op de print zet en een b eetje netjes werkt moet dat prima lukken.

Ja, maar stel je maakt een klein foutje... Op de manier waarop het op jouw print zit lijkt het me lastig terug te vinden...

A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl

ik denk dat dit hier op zijn plaats is
http://www.speurders.nl/elektronicaenwitgoed/elektronicaonderdelen/514…
mischien kunnen jullie er wat mee
nee ik ben niet de aanbieder en ken de persoon ook niet.

Een schizofreen is nooit alleen!
Sine

Moderator

Op 11 februari 2005 14:49:03 schreef Berry:
[...]

Ja, maar stel je maakt een klein foutje... Op de manier waarop het op jouw print zit lijkt het me lastig terug te vinden...

Dat valt erg mee, terugvinden is een kwestie van netjes werken ( en pinnetje 5 van ic3 zit nog altijd op de zelfde plaats )

En voor fouten geldt het zelfde ..

http://members.home.nl/guidomennen/draadjes.jpg

Pfff je maakt er ook wel echt werk van he :P

Is het niet efficenter en mooier om er een print voor te tekenen en dan te etsen Sine?

lijkt me dat je sneller fouten maakt op deze manier en er net zo lang dan al niet langer mee bezig bent dan het ontwerpen van een pcb?

Si vis pacem para bellum.
Sine

Moderator

Een pcbtje is misschien simpeler ja :P

Er zijn twee dingen waar ik nodig eens mee moet beginnen,
Een is uC's proggen ( bovenstaande troep kan met een simpele pic )
Twee is printjes tekenen ( het etsen lukt wel, alleen een cad proggel de baas kunnen ..)

Hahaha
Idd met een Uc gaat het allemaal een stuk eenvoudiger maar daar heb ook ik nog niet veel kaas van gegeten..ben er wel mee bezig maar dit gaat me niet zo snel lukken als dat ik het met discrete logica oplos:)

En betreft het 2e... dat heb je snel onder de knie hoor. Ik zou zeggen probeer Eagle eens.
(zie tut. op deze site) en/of vraag mij eens op msn.

Si vis pacem para bellum.

Ik doe het wel met een uC maar wel met een gaatjesbord... want van eagle word ik helemaal gek

Op 13 februari 2005 20:08:49 schreef Steve-0:
Ik doe het wel met een uC maar wel met een gaatjesbord... want van eagle word ik helemaal gek

Dat zal waarschijnlijk meer over jou zeggen dan over Eagle ;)

Si vis pacem para bellum.
klein is fijn

Moderator

Op 13 februari 2005 21:09:10 schreef Miezjel:
[...]

Dat zal waarschijnlijk meer over jou zeggen dan over Eagle ;)

Hoeft niet... Soms ligt een programma je niet omdat er teveel fout gaan, of teveel onzinnige dingen inzitten.
Zelf Eagle nog nooit uitgeprobeerd, ben het ook niet van plan, werk al een aantal jaar met AutoCad, werkt perfect.

Het beste programma is het programma dat je kent!

ja ik heb dat daarna gezien dat ik gesync heb gezegd... toen heb ik dat weggehaald voor iemand anders daardoor iets mis doet

Op 13 februari 2005 21:27:44 schreef klein is fijn:
[...]
Hoeft niet... Soms ligt een programma je niet omdat er teveel fout gaan, of teveel onzinnige dingen inzitten.
Zelf Eagle nog nooit uitgeprobeerd, ben het ook niet van plan, werk al een aantal jaar met AutoCad, werkt perfect.

Het beste programma is het programma dat je kent!

Ach ja ieder zijn voorkeur he maar AutoCad.. omg diep respect als je daar je printen mee ontwerpt... ik heb er op school ooit eens 1 print mee getekent en dat is echt niet te doen zowat als je print wat groter is. (ratsnest)

Si vis pacem para bellum.

en nu weer even over nixie's hehe ik heb hier 3 nixie's liggen, die volgens google niet bestaan !! heel raar.. het zijn ZM1084 gemaakt in holland en van het merk Philips ze hebbe de bekende lange aansluit draden. ik zal straks ff een fototje online zetten en hier neer zetten.. ik hoop dat iemand misschien iets afweet van deze mooie nixie's..

alvast bedankt !

Erwin

Smash head on Keyboard to continue...(spelfouten inbegrepen)

Sine, wat kan jij prachtig netjes werken op gaatjesprint! ik zou willen dat ik dat kon...
nixies zijn leuk, maar die dingen die op nixies lijken maar dan met de cijfers in gloeidraden zijn nog veel leuker vind ik. heeft iemand hier ervaringen mee?

[Bericht gewijzigd door Ledlover op dinsdag 15 februari 2005 19:12:23

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
KT88

Overleden

Op 15 februari 2005 18:38:43 schreef erwinj:
en nu weer even over nixie's hehe ik heb hier 3 nixie's liggen, die volgens google niet bestaan !! heel raar.. het zijn ZM1084 gemaakt in holland en van het merk Philips ze hebbe de bekende lange aansluit draden.

Lijkt het hierop?
http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/013/z/ZM1080.pdf
Misschien zelfde buis, maar ander kleurtje?

@Ledlover:

BAN DE CD! LEVE LP! ZWART GOUD!!! mensen laat die cd's verstoffen, haal de langspeelplaat tevoorschijn en maak hem schoon! vergeet niet die naald te bekijken, dan hoor je nooit de muziek zoals hij hoort te klinken... cd's... bah

Wist je dat er platenspelers zijn die met een laser de plaat aftasten? En ze hebben nog een ingebouwde A/D converter ook ;-)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

moet...discussie...starten... :*
lijkt me prachtig, een laserplatenspeler, maar wat ik me af vraag is hoe die laser dan de groef blijft volgen als de plaat niet helemaal goed in het midden ligt. dan slingert ie een beetje. ook zijn sommige platen niet helemaal plat, moet ie steeds opnieuw focussen. geen naaldruis, prachtig
maar dan de analoog/digitaal (a/d) converter... dat is slecht, da's een muziekmangelaar!
ik geloof dat jij een cd bedoelt, maar daar zit een d/a converter in niet een a/d.
ik weet het niet, waarom ik me nou zo bezig houd met het verbeteren van het geluid. ik lijk wel een audiofiel, maar dan zonder dure versterkers, kabels en speakers. het enige wat heel erg duur is is mijn platenspeler. heb ik niks voor betaald want hij is van mijn vader. 't is een thorens to 166. geloof dat ie 500 gulden heeft gekost...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik heb ondertussen de print voor de buizen zelf ontworpen en geëtst.

Nu maar ff gaatjes boren en bestuken :)

Like it?

(En nee ik was niet dronken maar ben slecht in recht zagen :P)

[Bericht gewijzigd door Miezjel op donderdag 17 februari 2005 22:09:33

Si vis pacem para bellum.

@Miezjel: mooi gedaan !! recht zagen is moeilijk hehe hoe zaag je trouwens? met een figuurzaag ?

@KT88: ja, hij lijkt er heel erg op, toen ik zocht op foto's zag ik de binnenkant van een ZM1080, en volgens mij is het exact de zelfde ! bedankt !!

zo.. toch maar weer eens verder met de voeding voor mn nixie's !

Erwin

Smash head on Keyboard to continue...(spelfouten inbegrepen)

Op 17 februari 2005 22:25:04 schreef erwinj:
@Miezjel: mooi gedaan !! recht zagen is moeilijk hehe hoe zaag je trouwens? met een figuurzaag ?
Erwin

Nee niet eens met een figuurzaag...met een dun ijzerzaagje :) en ik had nog wel zo mijn best gedaan:P

Si vis pacem para bellum.

@Miezjel

Mooi gedaan... welke hardware gebruik je om de boel aan te sturen?

Ik heb zelf nog een beetje een probleem met eagle, ik krijg de nixie connectors niet goed

Op 17 februari 2005 23:13:14 schreef Steve-0:
@Miezjel

Mooi gedaan... welke hardware gebruik je om de boel aan te sturen?

Ik heb zelf nog een beetje een probleem met eagle, ik krijg de nixie connectors niet goed

Ik maak gebruik van de 74141 driver (althans de russchische variant daarop)
in combinatie met een stel counters (90 en 92) en de netfrequentie gedeeld dmv een 390.

en als je met eagle zit wil ik je wel ff helpen...maar nu ff niet...ga zo pitten:)

Si vis pacem para bellum.

Dat zou erg fijn zijn als je me zou kunnen helpen met eagle.

Ik neem nog wel contact op.

Gegroet,

Steven

Dit topic is gesloten