Op 3 februari 2005 10:44:30 schreef zweetvoetje:
[overdrijfmodus]
Dit is idd de slechtste voeding die sinds het buizentijdperk bedacht is
[/overdrijfmodus]
[serieus]
het werkt best, maar ik zou deze schakeling toch niet zo snel gebruiken. het is nou eenmaal erg vervelend om met je pootjes aan het net te hangen. Ook is het erg vervelend als je schakeling niet goed werkt als je dan niet makkelijk kan meten, omdat er 230 op staat.
verder is het natuurlijk wel het meest simpele. dat is wel duidelijk. Maar kan je niet een heel klein scheidings-transfo'tje gebruiken? voor die paar mA is niet veel nodig.
Hoe doen ze dat trouwens in PC-voedingen? hebben die ook scheidingstransfo's?
PC voedingen zijn 100% net gescheiden ja
Deze inderdaad helemaal niet, het grote voordeel van dit ding is dat ie klein is, en dus ook op mijn printje past
dat toch al niet veel plaats in de klok heeft. Een trafo raak ik nooit kwijt, en dat moet er weer een netstekker voeding aankomen.
Dit is het printje van een klok, de voeding zit boven het topje van m'n wijsvinger ( net uit de foto dus )
Het meten en testen gebeurt uiteraard met een scheidings trafo ( verplicht stukje gereedschap voor iedere electronics hobbyist ! )
Het testen van nixie schakelingen is per definitie gevaarlijk trouwens, de anode spanning moet minimaal 170V zijn bij de meeste buizen.
Dit voedinkje kan ik voor mijn bouwsels prima gebruiken, meestal zit het hele binnenwerk in 3mm dik plexi En mijn logica gebruikt in totaal maar 1mA @ 5V,
Dus als je een uC met wat 74141's wilt gebruiken gaat dit schema niet op, die 74141 gebruikt op zich al meer dan 20mA.
50Hz is prima als referentie te gebruiken, sterker nog, bijna iedere klok waar een stekker aan zit zal dit als ref gebruiken. Zeker de bekende led wekkertjes ( dat zijn heel irritante dingen op de vroege morgen trouwens )