AUX-module autoradio: Volume verhogen?

Een tijd terug heb ik voor mijn Toyota een 'WT-USB' module van het merk 'Wiiki-tech' gekocht die zich voor doet als CD-wisselaar richting de headunit (W58824). Deze kan ik aansluiten op de fabrieksradio en daarmee USB-stick en devices met een 3.5mm plug aansluiten. Dit werkt OK, maar als ik de 3.5mm plug aansluit dan moet het volume op de radio al gauw naar stand 58 of hoger, terwijl bij normale FM radio stand 28 al vrij hard is (rare volumeschaal ook trouwens).

Kan ik in de module wellicht een weerstand veranderen waardoor hij meer versterkt?

Zie hier de foto's van de module:

https://i.imgur.com/3U54Rip.jpg
https://i.imgur.com/olXQvy3.jpg
https://i.imgur.com/dK0s2Fk.jpg

Is op https://imgur.com/dK0s2Fk de onderste kabel degene die naar je headunit gaat?

Ik zie daar de 2 meest linkse pinnen AL en AR. Logischerwijs gok ik op Audio-L en Audio-R.

Als je een oscilloscoop hebt kun je eens kijken wat voor signaal daarop staat. Speel bv een 1Khz mp3tje af en kijk hoe 'hard' ie is.

Ik kan de sporen niet goed volgen, maar het zou kunnen dat U4 een simpel versterker ICtje is. Adhv de datasheet kun je die misschien wat verder opendraaien. Staat er iets van een typenr op? Is op de foto niet zo te zien.

Klopt, de kabel met de gele draad erin is de kabel naar de headunit.
Heb helaas geen oscilloscoop.

Chips:
- MVSilicon AU7860A (USB HOST MP3/WMA DECODER)
- Atmel ATmega8A (low-power CMOS 8-bit microcontroller). Deze zal gebruikt worden om AVC-LAN protocol te babbelen zodat de headunit denkt dat het een CD-wisselaar is
- ACT4060A (step-down switch mode converter).

Er zitten nog twee SOP8 chips op, een A2187 en nog een andere (onleesbaar).

Niet echt een audio amplifier chip, misschien gaat het signaal wel onversterkt de radio in en moet er een pre-amp tussen.

Ik weet zo even niet meer of het volume bij gebruik van USB ook zo hard moet, als dat niet zo is dan stuurt die chip het misschien al harder uit.

[Bericht gewijzigd door ThinkPad op woensdag 14 november 2018 13:38:04 (11%)

Als ik zo lees heeft die AU7860A een output van 25mW bij een load van 32Ohm.
Ook zit daar een AUX in op (pin 41 en 42).

Je zou kunnen kijken hoe de AUX aankomt op die pinnen als MP3 afspelen wel het gewenste volume geeft.

//EDIT: Dat lijkt op R41 en R42 op de eerste foto. Alleen lijken die op pin 42 en 43 te zijn aangesloten, waarbij 43 "MIC" is volgens het datasheet:

AU7860A_datasheet_v01.pdf

Heb dezelfde module en merk auto en wil het topic volgen .

Was mij inderdaad opgevallen dat het geluid te zacht was .

[Bericht gewijzigd door daandc op zaterdag 17 november 2018 20:33:40 (35%)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Op 14 november 2018 12:55:37 schreef ThinkPad:
Een tijd terug heb ik voor mijn Toyota een module gekocht die zich voor doet als CD-wisselaar. Deze kan ik aansluiten op de fabrieksradio en daarmee USB-stick en devices met een 3.5mm plug aansluiten. Dit werkt OK, maar als ik de 3.5mm plug aansluit dan moet het volume op de radio al gauw naar stand 58 of hoger, terwijl bij normale FM radio stand 28 al vrij hard is (rare volumeschaal ook trouwens).

Kan ik in de module wellicht een weerstand veranderen waardoor hij meer versterkt?

Zie hier de foto's van de module:

https://i.imgur.com/3U54Rip.jpg
https://i.imgur.com/olXQvy3.jpg
https://i.imgur.com/dK0s2Fk.jpg

Met bv een signaal treaser kan je dat ook volgen.

Op 14 november 2018 13:36:04 schreef ThinkPad:
[...]
Ik weet zo even niet meer of het volume bij gebruik van USB ook zo hard moet, als dat niet zo is dan stuurt die chip het misschien al harder uit.

Bijna twee jaar later heb ik dit maar eens getest. Het volume moet ook bij gebruik van een USB-stickje met MP3's erg hoog staan. Het volumeniveau verschilt daarmee dus niet van de 3.5mm AUX-aansluiting van deze module.

Ter vergelijking: FM-radio is op volume 10 al prima te horen, wil ik hetzelfde geluidsniveau behalen met USB/3.5mm dan moet ik de autoradio al op stand 30-35 zetten.

Iemand nog ideeen om het signaal wat te boosten? Ik heb vroeger wel eens een kratradio gebouwd met een TA2024 versterkertje (bekende groene PCB met twee rode condensatoren) en daar kon je ook een weerstand vervangen zodat hij wat harder kon.

De foto's staan nog steeds online zie ik:
https://i.imgur.com/3U54Rip.jpg
https://i.imgur.com/olXQvy3.jpg
https://i.imgur.com/dK0s2Fk.jpg

Op 14 november 2018 13:58:03 schreef BernardV:
Als ik zo lees heeft die AU7860A een output van 25mW bij een load van 32Ohm.
Ook zit daar een AUX in op (pin 41 en 42).

Je zou kunnen kijken hoe de AUX aankomt op die pinnen als MP3 afspelen wel het gewenste volume geeft.

//EDIT: Dat lijkt op R41 en R42 op de eerste foto. Alleen lijken die op pin 42 en 43 te zijn aangesloten, waarbij 43 "MIC" is volgens het datasheet: [bijlage]

Als ik het even uitreken, komt dat neer op een spanning van 1,28Volt. Een normale lijningang moet daar eigenlijk voldoende aan hebben.
Zit er toevallig niet een spanningsdeler tussen het ic en de uitgangsdraadjes?
Is op de radio niet ergens een audiopreset te programmeren om een externe bron gelijk te maken aan de rest

[Bericht gewijzigd door buzzy op dinsdag 23 juni 2020 15:12:17 (13%)

Hugo Welther

Moderator

Mis ik nu wat of is de Analoge GND (AGND) niet aangesloten of is vergeten?
Zie foto 2.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 23 juni 2020 15:09:37 schreef buzzy:
[...]Als ik het even uitreken, komt dat neer op een spanning van 1,28Volt. Een normale lijningang moet daar eigenlijk voldoende aan hebben.
Zit er toevallig niet een spanningsdeler tussen het ic en de uitgangsdraadjes?
Is op de radio niet ergens een audiopreset te programmeren om een externe bron gelijk te maken aan de rest

Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar geen antwoord op kan geven, zo ver reikt mijn kennis helaas niet. Ik had gehoopt dat dat uit de foto's opgemaakt kon worden wellicht.

En nee, radio heeft geen mogelijkheid om volumeniveau van AUX op te krikken. Deze module zit aangesloten op de ingang van de CD-wisselaar. Gaat via het 'AVC-LAN' protocol als ik het goed begrijp. Er zijn diverse mensen die zelf via een Arduino een dergelijke 'dongle' hebben gemaakt. Ik zal eens zoeken of zij nog iets hebben gedaan met het geluidssignaal voor ze het aan de radio voeren.

Op 23 juni 2020 15:15:42 schreef Hugo Welther:
Mis ik nu wat of is de Analoge GND (AGND) niet aangesloten of is vergeten?
Zie foto 2.

Ik denk dat er zo'n mantel om het snoer van de 3.5mm zit, die zit helemaal rechts in de connector bij de GND van de USB in de connector geknepen.
Zou het verschil maken dat ze die GND1 gebruikt hebben i.p.v. AGND ?

Ik zie in de datasheet geen aparte GND voor de analog input genoemd worden i.i.g.

Edit:
Met het zoeken op de naam van de audiochip (AU7860A) vond ik ineens deze Russische pagina waar iemand precies hetzelfde issue had met dezelfde module. Als ik het goed begrijp (is wat lastiger interpreteren door de vertaling naar Engels door Google Translate) heeft hij/zij de weerstanden R30 en R35 (code 153, 15kΩ) vervangen door 3kΩ en R60 en R61 (code 103, 10kΩ) vervangen door 4,7kΩ. Iemand een idee of het nodig is om zowel R60 & R61 als R30 en R35 te vervangen?

Ook deze gevonden. Zelfde apparaatje, maar dan voor een Audi radio. Hij vervangt R29/R32 (rechterkanaal) en R31/R33 (linkerkanaal) met de volgende uitleg:

From the factory, the amplifier is set to a factor of 3.2. Our task is to increase this coefficient to such a level that the volume of the radio and the emulator are approximately at the same level. For the gain correspond to the resistor R29, R32 on the right and R31, R33 on the left channels. In my case, R29 = 33k, and R32 = 15k. The ratio of the values ??of these resistors 33/15 and +1 gives 3.2 - gain. Similarly, on another channel. I changed these resistors to (47k and 10k) and got a gain of 5.7 times. It can be strengthened even more, but then distortions appear. I would not recommend more than 8-10 to do.

Heb afbeelding hiervan in de bijlage gezet.

Wat zijn de andere paartjes dan, gezien die gelijke waarden hebben (R40/R35 en R38/R30). Of zou dat voor het USB-gedeelte zijn?

Morgen de middenconsole maar eens openmaken om de module eruit te kunnen halen.

Hou er rekening mee dat de Nederlandse FM zenders belachelijk hard moduleren. Vergelijk ook met Duitse zenders.

(Hoe is het verschil met AM, als dat er op zit)

Op 23 juni 2020 20:48:43 schreef pararuud:
Hou er rekening mee dat de Nederlandse FM zenders belachelijk hard moduleren. Vergelijk ook met Duitse zenders.

(Hoe is het verschil met AM, als dat er op zit)

Even voor je getest, AM is inderdaad een stuk zachter dan FM. Maarja AM luister ik nooit, FM wel. Dus vandaar dat ik het volume van de AUX gelijk wil trekken aan dat van FM, zodat je je niet een ongeluk schrikt als je van AUX terugwisselt naar FM en deze dan keihard afspeelt.

Net even 10k en 47k op één kanaal gesoldeerd (priegelwerk dus eerst maar eens testen wat één kant doet). Het volume wordt inderdaad wat hoger, maar is mij nog niet naar het zin. De gain mag nog wel iets hoger, even puzzelen met een ander paartje weerstanden.

De 'AGND' en 'GND1' op de ingaande connector ook even doorgepiept, dit is met elkaar verbonden ;) @Hugo

Heb ook nog even geprobeerd om een 3.5mm snoertje te solderen op L, R + GND die de radio in gaan vanaf de AUX-moduel (in principe hoeft het van mij namelijk niet door die aux heen, die moet puur zorgen dat de radio de input accepteert). Het volume is ook dan erg zacht, een heel klein beetje zachter nog dan hoe de AUX-module af fabriek was.

Heb zojuist de module weer in de auto gebouwd. Heb 47kΩ samen met 6,8kΩ gebruikt.
Volume is hier al een stuk beter mee. Had van mij nog wel iets dichter bij het volumeniveau van FM gemogen maar ik denk dat ik hier tevreden mee moet zijn. Gain is 7,9 volgens de rekenmethode van die Russische persoon.

Heb ook 22kΩ met 2,2kΩ geprobeerd, maar het werd er niet heel veel harder op, alleen veel meer bass. Klopt dus wel met wat hij aangaf, dat op een gegeven moment het gaat vervormen.

Op 24 juni 2020 13:43:34 schreef ThinkPad:
[...]
Even voor je getest, AM is inderdaad een stuk zachter dan FM. Maarja AM luister ik nooit, FM wel. Dus vandaar dat ik het volume van de AUX gelijk wil trekken aan dat van FM, zodat je je niet een ongeluk schrikt als je van AUX terugwisselt naar FM en deze dan keihard afspeelt.

(En ik heb nog wel zo'n leuke AM zender op 1467 - Utrecht)

Eigenlijk is het logischer dat je de FM zachter zet, dus net andersom.

(Vroeger, in de jaren 60 en 70 -80 was de AM vaak harder dan FM op de meeste ontvangers. Maar in dit land is idioterie en radio synoniem, dus gaan die FM zenders te hard. Veel oude buizenradioos hebben er moeite mee.

Frederick E. Terman

Honourable Member

dus gaan die FM zenders te hard.

Ja, en ze zijn ook lang niet dof genoeg. :+ We wôrre oud joh!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org