CNC PCB boormachine deel2

Dit topic is gesloten

Op 14 december 2004 12:22:53 schreef J--K:
Deze cnc/frees machine is met wat knutselen en bijgeleverde tekeningen en schema's ook wel aardig om te bouwen.

http://www.betuwe.net/~mowbot/Milling_/Mill_Pictures/mill_pictures.htm…

Inderdaad. Ben nu bezig de machine in Solidworks te tekenen en te bouwen.

http://www.vaeq.com/images/assembly.jpg

Op 1 februari 2005 11:15:40 schreef Eddy_Kuipers:
[...]

Inderdaad. Ben nu bezig de machine in Solidworks te tekenen en te bouwen.

Gaaf ontwerp, gave tekening.

Lijkt veel op het ontwerp wat ik aan het maken ben.
Met in ieder geval een verschil.

Tussen de Z-assen en de Y-assen zit een plaat, in voorgaande tekening.

Dus z-assen -> plaat -> y-assen.
Er is een afstand tussen de z-assen en de y-assen.
Volgens mij geeft dit een hefboomwerking als er kracht op de frees in z-richting word gezet.
Waardoor onnauwkeurigheden kunnen ontstaan.

Wat nou als je het zo zou doen:
z-assen -> y-assen -> plaat ?
Dan kunnen de z-assen en y-assen veel dichterbij elkaar geplaatst worden.
Waardoor er minder hefboomwerking ontstaat.
Dus iets minder afwijking.
Zou dit nuttig genoeg voordeel zijn om het uit te voeren ?

Bedankt..

Ik kan me het nog niet helemaal visualiseren.
Voor alle duidelijkheid; de z-as gaat "op en neer"?

Er komt nog een bevestigings-plaat tussen de boven- en onderstrip op de z-as. Dit om dan een motorbevestiging te hebben.

Op 1 februari 2005 13:28:02 schreef Eddy_Kuipers:
Ik kan me het nog niet helemaal visualiseren.
Voor alle duidelijkheid; de z-as gaat "op en neer"?

X Links & Rechts
Y Voor & Achter
Z: Op & neer

[Bericht gewijzigd door LED-Maniak op dinsdag 1 februari 2005 17:28:24

Op 1 februari 2005 13:28:02 schreef Eddy_Kuipers:
Ik kan me het nog niet helemaal visualiseren.
Voor alle duidelijkheid; de z-as gaat "op en neer"?

Ja.

Er komt nog een bevestigings-plaat tussen de boven- en onderstrip op de z-as. Dit om dan een motorbevestiging te hebben.

Yep.

Hier is een tekening van mij suggestie.

De linkse is de originele situatie.
A en B liggen ver uit elkaar.

De middelste is het idee uit mijn vorige bericht.
A en B liggen al veel dichter bij elkaar.

De rechtse is een volgend idee.
Daarbij liggen A en B nog dichter bij elkaar.
http://home.wanadoo.nl/hihihi/cnc/homebuild/plans/explaining-1.png

Juist ja. Ok, Goed idee.
Ik ben al een aardig eind met bouwen, dus ik weet nog niet of ik die wijziging nu ga doorvoeren. Maar bedankt voor het meedenken. De machine is bedoelt voor grafeerwerk. Tekst graveren (de zwarte verflaag weg frezen, op wit plastic). Dus daar zal het moment niet zo erg zijn.
Als ik ook licht (aluminium) freeswerk wil doen, zal ik zeker deze optie overwegen.

Bedankt.
Eddy.

Op 2 februari 2005 06:12:48 schreef Eddy_Kuipers:
Als ik ook licht (aluminium) freeswerk wil doen, zal ik zeker deze optie overwegen.

Een leuke kant aan zelf een CNC router bouwen is dat je het later nog kunt veranderen :-)
Daar reken ik in ieder geval wel op :-):-)

ik heb een vraagje omtrent het gebruik van de voeding van de stappenmotoren , mijn 3d-step sturing is klaar en getest met een gewone regelbare voeding maar ik vraag me af of het niet moegelijk is om de voeding uit de pc rechtstreeks te halen , ik werk toch met 12v en dat is daar ook aanwezig met voldoende stroom , of moet ik me vragen stellen betreffende storingen ?? wat ik ergens niet goed begrijp is als ik de spanning verhoog van de motoren ook de stroom groter word. ik dacht als je de spanning verhoogt de stroom net minder zou worden, iemand een idee hierover ?

Mvg Luc

Op 3 februari 2005 11:33:42 schreef marder:
wat ik ergens niet goed begrijp is als ik de spanning verhoog van de motoren ook de stroom groter word. ik dacht als je de spanning verhoogt de stroom net minder zou worden, iemand een idee hierover ?

Als je de spanning hoger maakt dan word de stroom ook hoger.

U= spanning in Volt.
I= stroom in Ampere.
R= weerstand in Ohm.

Stel:
U = 10 Volt.
R = 5 Ohm.
Dan:
U = I x R
I= U/R
I = 10/5
I = 2 Ampere.

Stel :
Verdubbel de spanning.
Weerstand blijft hetzelfde.
U = 20 Volt.
Dan:
I = U/R
I = 20/5
I = 4 ampere.

Ik ben in het bezit van de hardware voor een cnc freesmachine met stappenmotoren.(X,Y EN Z RICHTING)
De bedoeling is om er eenvoudige printen mee te maken.
De electronica ontbreekt echter.
Wie kan mij tips geven om dit probleem op te lossen?

Welke software gebruiken jullie om van gerber files G-code te maken?

Op 6 februari 2005 15:59:49 schreef Zwaluw34:
Ik ben in het bezit van de hardware voor een cnc freesmachine met stappenmotoren.(X,Y EN Z RICHTING)
De bedoeling is om er eenvoudige printen mee te maken.
De electronica ontbreekt echter.
Wie kan mij tips geven om dit probleem op te lossen?

Kun je vertellen welke software je gebruikt.. Elektronica is namelijk afhankelijk welke software gebruikt wordt omdat niet elke software elke interface ondersteund.

Mischien dat je zelf al bekend bent met 'direct drive' of Step/Dir.. En wat voor type motoren heb je?? Bipolair of unipolair.. Spaning en stroom per motor??
Dat zijn allemaal dingen die bekend moeten wezen voor je een interface kunt bouwen..

Op 6 februari 2005 16:03:34 schreef LED-Maniak:
Welke software gebruiken jullie om van gerber files G-code te maken?

Kcam4 heb ik een paar keer gebruikt maar heb het nooit goed kunnen configureren.
De G-code paths waren nooit ver genoeg van het koper dat moest overblijven, de tracks en pads werden kleiner en de kleine waren gewoon weg.
De enige oplossing was een solder-mask gerber file maken met niet alleen de pads maar ook de tracks en door de mask offset te veranderen krijg ik wel een goed resultaat.
Bovendien is de G-code file niet direct bruikbaar onder Turbocnc: vierkante haakjes ipv ronde voor text en comma's als decimaal punt. Dus editten met wordpad.
Als iemand de oplossing weet: Please let me know.

Heb recent ergens gelezen dat Sheetcam dit nu ook zou kunnen maar heb het nog niet nagezien, lijkt een goed programma te zijn (zeggen ze).

Op 6 februari 2005 18:43:24 schreef lucas:
[...]
Kcam4 heb ik een paar keer gebruikt maar heb het nooit goed kunnen configureren.
De G-code paths waren nooit ver genoeg van het koper dat moest overblijven, de tracks en pads werden kleiner en de kleine waren gewoon weg.
De enige oplossing was een solder-mask gerber file maken met niet alleen de pads maar ook de tracks en door de mask offset te veranderen krijg ik wel een goed resultaat.
Bovendien is de G-code file niet direct bruikbaar onder Turbocnc: vierkante haakjes ipv ronde voor text en comma's als decimaal punt. Dus editten met wordpad.
Als iemand de oplossing weet: Please let me know.

Heb recent ergens gelezen dat Sheetcam dit nu ook zou kunnen maar heb het nog niet nagezien, lijkt een goed programma te zijn (zeggen ze).

Ik heb in het begin turbocnc eens aangekeken maar mede doordat hij minder ondersteunt dan ik nodig had ben ik gevallen voor het programma Mach 2. Het kost je 150 USD, maar dan heb je ook erg handige software!

Sheetcam heb ik ook geprobeerd. Niet het resultaat wat ik wilde hebben. We kan ik printplaat ontwerpen naar DXF omzetten en zo openen. Helaas haalt hij dan juist de baan weg :P

Dat je baantjes weg gingen, kwam dat niet gewoon omdat je dieper dan 0.035mm ging of dat je geen goede grafeerstift heb? Ik heb nu proxxon en dremel stiftjes geprobeert en die werken érg goed, ook met graferen van foto's. Als je maar niet te dikke stiftjes neemt.

Misschien laat ik nog een keer van die 3 kantige grafeerstiftjes maken met een grote hoe(120 graden per kant) waardoor je nog dunnere lijntjes kan frezen...

Op 6 februari 2005 20:07:15 schreef LED-Maniak:
Ik heb in het begin turbocnc eens aangekeken maar mede doordat hij minder ondersteunt dan ik nodig had ben ik gevallen voor het programma Mach 2. Het kost je 150 USD, maar dan heb je ook erg handige software!

Wat had je dan meer nodig? Ik gebruik Turbocnc (op een ouwe Pentium 100) enkel en alleen om met de g-codes de machine te sturen alle CAD gebeurt op een P4.

Dat je baantjes weg gingen, kwam dat niet gewoon omdat je dieper dan 0.035mm ging of dat je geen goede grafeerstift heb? Ik heb nu proxxon en dremel stiftjes geprobeert en die werken érg goed, ook met graferen van foto's. Als je maar niet te dikke stiftjes neemt.

Nee, het weggefreesde koper was een dun spoor zoals het moet zijn, in Deel 1 staat een foto met tracks tussen ic pootjes. Het was alleen niet mogelijk om Kcam4 juist in te stellen.
Ik heb verschillende stiften geprobeerd, ook Proxxon en een hele dure van Farnell maar geen van allen gaat lang mee, na een meter frezen zijn ze bot.
Welke types gebruik jij? En misschien belangrijker: welk toerental en feedrate?

Misschien laat ik nog een keer van die 3 kantige grafeerstiftjes maken met een grote hoe(120 graden per kant) waardoor je nog dunnere lijntjes kan frezen...

Waar en wat kost dat?

Op 6 februari 2005 20:45:59 schreef lucas:
[...]

Wat had je dan meer nodig? Ik gebruik Turbocnc (op een ouwe Pentium 100) enkel en alleen om met de g-codes de machine te sturen alle CAD gebeurt op een P4.

Mach 2 is zowiezo windows based wat ik fijner vind omdat ik dan meer tegelijk kan doen. Verder zitten er een aantal erg handige functies in en kan ik met 4 assen + 2 slave assen werken als ik wil uitbreiden(wat zeker gaat gebeuren). Ik weet ook niet in hoeverre er beveiligingen in Turbocnc zitten qua verder dan je cnc kan ed. Eigenlijk zit er in dit windows zoveel dat ik het zelf nieteens weet.

Ik heb verschillende stiften geprobeerd, ook Proxxon en een hele dure van Farnell maar geen van allen gaat lang mee, na een meter frezen zijn ze bot.
Welke types gebruik jij? En misschien belangrijker: welk toerental en feedrate?

Ik weet niet welke types het zijn. Over de grafeer stiftjes(die ronde om bijv. foto's te doen) ben ik enorm tevreden. Voor de banen heb ik gisteren in aluminium gefreest, 0.19mm diep en daarvoor ook erg veel in plexi. Nog geen botte freesjes gehad.

Ik heb er een dremel op zitten. Het toerental weet ik niet(kan ik ook niet zien) maar hij staat op 1/3e van het totaal te schakelen deel.

[...]

Waar en wat kost dat?

Deze zijn zelf te maken als je de machine heb. Gelukkig beschik ik daar af-en-toe over.

De frees is van zilverstaal gemaakt wat je later moet harden. Dit wordt bij ons erg veel gebruikt met graveren van naamplaatjes en ook wel in de cnc die we hebben staan(fijn-instrumentmakers opleiding) Ze kunnen mits je ze met respect behandeld veel metertjes maken.

Hallo, ik heb geen vraagje maar een mededeling.
Op dit forum wordt regelmatig naar mijn website verwezen.
www.geocities.com/majosoft
Helaas heeft yahoo een fout gemaakt in hun script en werkt deze site niet meer.
Mijn nieuwe en veel grotere site is nu www.majosoft.com

Veel succes.

Dankje voor het doorgeven van de nieuwe link.

http://homepage.ntlworld.com/softsoft/wintopo/index-free.htm
Deze link verwijst naar een programma waarmee je een afbeelding naar een DXF kunt omzetten.
Alleen met de freeware versie kan je je vector (dxf) bestand opslaan.
Openen-> afbeelding -> image -> convert to grey scale -> vector -> 1-touh vectorisation
Nu file -> save vector as... en je hebt een DXF bestand.
Er is ook een gratis programma (ace)om van DXF naar G-code te gaan, dit is te vinden op http://www.dakeng.com/ace.html
Opgelet! als je op de site van het programma zelf ace download, installeer je ook meteen een dos cnc programma dat NIET compatiebel is met win XP.
PS: weet er soms iemand hoe je in eagle ENKEL je printbaantjes zwart/wit als afbeelding of (beter nog)als dxf bestand kan opslaan?
Alvast bedankt.

@bleuke: ealge export to image mischien

Groeten captnoord

mov eax, 0x666

Eindelijk m'n fout gevonden.
Ik wist al dat je het via export kon doen maar zat met het probleem als in in eagle monochroom aanvinkte, dat ik dan een gespikkeld raster kreeg i.p.v. mooie baantje en ic's
Dit kwam omdat in het voorbeeld spikkeltjes stonden die een hogere laag stonden dan de ic's.
PS: nu zit ik terug met een probleem,n.l. dat als ik de afbeelding als monochrome bitmap opsla dat de omkadering van het ic blijft staan, zelfs nadat ik de layer kleuren in zwart heb verandert.
Weet iemand soms hoe je dat voorkomt?

[Bericht gewijzigd door coldrestart op dinsdag 22 februari 2005 19:54:31

Het lukt mij helaas niet op wintopo te installeren.

Weet iemand een programma zodat ik Gerber files kan omzetten naar Gcode?

Ik kan het opslaan als dxf. Enige probleem is dat hij dan juist de baantjes weghaalt ipv ernaast gaat graveren.

Op 13 februari 2005 14:41:23 schreef LED-Maniak:
Het lukt mij helaas niet op wintopo te installeren.

Weet iemand een programma zodat ik Gerber files kan omzetten naar Gcode?

Ik kan het opslaan als dxf. Enige probleem is dat hij dan juist de baantjes weghaalt ipv ernaast gaat graveren.

http://members.lycos.nl/stynus2/co/PCB.pdf

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

Op 6 februari 2005 16:03:34 schreef LED-Maniak:
Welke software gebruiken jullie om van gerber files G-code te maken?

Om een PCB te maken gebruik ik LAYO. En dan inlezen in Kcam en dat programma genereerd een file met Gcode om de sporen te frezen, en maakt ook een boorfile om de gaatjes te boren

Dit topic is gesloten