DC Motor moet stoppen bij bepaalde belasting

Voor het bedienen van een kleine rem heb ik een mechanische opstelling gemaakt die aangedreven wordt door een DC motor van 12V. Deze duwt de remblokjes tegen een schijf aan dmv een tandwielkast. Zodra er een zekere druk bereikt wordt zal het stroomverbruik stijgen. Nu zou ik de motor willen doen stoppen als de ingestelde druk op de schijf bereikt is. Bij het openen van de rem hetzelfde. Deze botst dan tegen bevestiging en weeral zal de stroom oplopen en moet de motor afslaan. Ik werk liever niet met optische of mechanische schakelaars om te stoppen. Moet simpelweg aan mijn arduino kunnen zeggen dat de motor moet stoppen. Verbruik in vrijloop is 46mA, op vollast 194mA. In bijlage een eenvoudige voorstelling van de opstelling.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Nochtans zijn eindeloopcontacten nog altijd de meest gebruikte oplossing. Die kunnen toch ook gewoon aan de arduino? Je kan ook de spanning gaan meten over een meetweerstand of gebruik maken van tegen EMK. Indien verkrijgbaar remblokjes met ingewerkte draad.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Tegen-EMK meten kan, als je de voedingsstroom kortstondig kunt onderbreken, de spoelen van de motor kunt ontladen zodat ze stroomloos zijn, dan snel de tegen-EMK meten, en de voeding weer inschakelen. Niet bepaald eenvoudig, maar ook zeker niet onmogelijk.

De stroom meten kan simpel met een weerstand of een Hall effect stroomsensor aan een analoge ingang.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Met een gewone shunt en een lage Uref, b.v. 1,2V, afhankelijk van de gekozen 'Duino kan die intern beschikbaar zijn moet dat goed te doen zijn. Shunt wordt dan b.v. 4,7 Ohm.
Let wel op dat je de stroom op een plaats meet waar deze altijd dezelfde kant op loopt, dat de gnd gemeenschappelijk moet zijn (dus de routing correct) en plaats tevens een R/C filter (1k en 100n oid) tegen troep.

0,2A is wat laag voor een ACS712 of soortgelijks, wat imo eigenlijk een robuustere oplossing zou zijn.

Lambiek

Special Member

Ik zou de stroom meten met een weerstand/shunt, en het signaal versterken met bijv. een INA122 met een filter er achter voor een mooie analoge spanning.

Als weerstand/shunt kun je bijv. een waarde nemen van 0.1E X 0.194A = 0.0194V "spanningsval over de weerstand". Als je dat 100 of 200 X versterkt krijg je 1.94 of 3.88V op je analoge ingang van je arduino. Door de weerstand zo klein mogelijk te nemen heb je ook het minste verlies, je motor is toch al niet zo groot aan de stroom te zien.

Hier heb je een voorbeeld schema, alleen naar het gedeelte kijken van de meting, versterking, en filter. Dus het onderste gedeelte plus R5.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/54/2

Waarde R6:
Versterking 100 maal = 2K1, versterking 200 maal = 1020E.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Een INA122 instrumentatieversterker van vijf euro ?! Waarom zo duur en ingewikkeld ?

De door mij genoemde 4,7 ohm shunt hoeft bij 200mA maar iets van 0,2 W te dissiperen.
Als de spanningsval een probleem is kan hij nog een factor tien kleiner zonder dat er -gezien de toepassing- echt een gebrek aan resolutie zal ontstaan.

(Dezelfde opmerking geldt overigens ook voor het gelinkte artikel, aangevuld met de opmerking dat de buffer overbodig is. Zodra een shunt te lastig wordt zijn er vandaag de dag de hall sensoren. Dan ben je gelijk galvanisch gescheiden, wat de constructie sterk vereenvoudigd)

Lambiek

Special Member

Door een weerstand van 4.7E heb je aardig wat verlies, de motor zal al een stuk langzamer draaien en minder sterk zijn.

Dat het filter overbodig is hangt af van hoe de motor aangestuurd wordt, als dat via pwm is, is het filter wel nodig. Maar goed dat weten we niet, en anders kan het filter er tussen uit.

En ja, dat een INA122 een paar centen kost kan ik niet helpen. Maar de methode bevalt mij prima. :)

En er leiden vele wegen naar Rome, dit kan dus ook op verschillende manieren.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 28 november 2018 17:44:33 schreef Lambiek:
de motor zal al een stuk langzamer draaien en minder sterk zijn.
.

Nou, bij 200mA en 4.7 Ohm gaat het om ongeveer 1V van de vijf. Dat is merkbaar, maar niet heel erg. En je moet je ook nog realiseren: Die 200mA gebeurt pas als ie vastgelopen is. Bij normaal draaien is het 50mA * 5 Ohm = 250mV. Slechts 5% van je voedingsspanning.

Ik zou het ook nog wel met een 1 of 2 ohm weerstand durven: Ook het verschil tussen 50 en 200mV is op een analoge input goed meetbaar.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Een beetje laat, maar toch...

Als je toch al een arduino als uC hebt.

Gebruik een shunt weerstand in de massa aansluiting van de motor, b.v. 1 Ohm of minder, en gebruik dan een simpele opamp zoals de LM358 om de spanning over de shunt weerstand een factor 10 of zo te versterken, en meet het dan met de ADC van je microcontroller.

Hensz

Golden Member

Op 29 november 2018 08:50:58 schreef rew: bij 200mA en 4.7 Ohm gaat het om ongeveer 1V van de vijf.
Bij normaal draaien is het 50mA * 5 Ohm = 250mV. Slechts 5% van je voedingsspanning.

Sterker: de motor loopt op 12V, dus is het maar 1 volt van de 12 en bij nullast dus dienovereenkomstig maar 2% van de voedingsspanning.

Of TS nog geïnteresserd is? 8)7

Don't Panic!

Bij dit soort dingen schat ik liever snel "veilig" dan dat ik het op zoek als ik het niet meer zeker weet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/